Staré kotle na uhlí budou moci lidé používat ještě další více než dva roky Aktualizováno
Vláda odklad zdůvodnila mimo jiné tím, že na trhu existuje omezený počet montážních společností, a možným nedostatkem kotlů, které mají být nově instalovány. Situace se může podle důvodové zprávy zhoršit i například kvůli nedostatku železa a oceli na trhu.
"Uvedené důvody by při zachování stávajícího stavu mohly znamenat zvýšené riziko nesplnění zákonné povinnosti ve stanoveném termínu, a to u značného množství provozovatelů, mezi něž patří řada nízkopříjmových domácností," stojí ve zdůvodnění. Podle odhadů zbývá vyměnit ještě více než 200.000 starých neekologických kotlů.
"Posun je vhodný také vzhledem k nejasné situaci ohledně budoucí dostupnosti a ceně zemního plynu," píše se v důvodové zprávě. Výrazné zvýšení cen energií v poslední době může majitele nemovitostí podle vlády přimět k vyšší ochotě investovat do celkových úprav ke snížení energetických nároků budov.
Odklad povinné výměny kotlů je součástí širší vládní předlohy, která míří proti růstu cen paliv a energií. Kromě jiného od července ruší povinné přímíchávání biosložky do nafty a benzinu. Konec povinného přimíchávání biosložky do nafty povede podle dřívějšího vyjádření ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) k jejímu zlevnění o 1,50 Kč až dvě koruny za litr. Přimíchávání zůstane dobrovolné. Kromě toho Parlament již dříve schválil vládní návrh na dočasné snížení spotřební daně u benzinu a nafty o 1,50 Kč na litr. Od zrušení povinného přimíchávání si vláda slibuje kromě jiného, že dodavatelům pohonných hmot ubude administrativa s vykazováním, že povinnost plní.
Další změnou, se kterou předloha přichází, je částečné zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel. Daň se platí za vozidla sloužící k podnikání. Ruší se pro osobní automobily, autobusy a nákladní auta do 12 tun. Zároveň se snižuje sazba daně pro nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, a to na nejnižší přípustnou míru. Například nákladní automobil o třech nápravách s hmotností 22 tun a stářím do tří let by měl nově podléhat dani 5800 korun místo současných 16.000 Kč. Úplnému zrušení daně v této kategorii brání podle vlády evropská legislativa.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
pavel peregrin
24.5.2022 11:28Milan Milan
24.5.2022 21:06karel krasensky
24.5.2022 21:09Zdenek Wenzel
25.5.2022 09:21 Reaguje na karel krasenskyMiroslav Vinkler
25.5.2022 11:41Lék na to je , stopnout Green Deal a přežít s odřenýma ušima.