Skoro každá druhá cesta pěšky nebo na kole. To je doprava ve Vídni v roce 2020
Práce z domova, dálková výuka a lockdown. Mnoho tradičních cest odpadlo, zmenšil se akční rádius obyvatel i preference způsobu dopravy. Vídeňané se tak v roce 2020 častěji spoléhali na chůzi a jízdu na kole. Ačkoliv v absolutních číslech klesl počet vykonaných cest po městě, cyklistické sčítače v rakouské metropoli vloni vykazovaly průměrný nárůst počtu cyklistů o 12 procent oproti roku 2019. To se odrazilo i na dělbě přepravní práce, podíl cyklistů totiž vystoupal z předloňských 7 procent na 9 procent.
Ještě výraznější je zvýšení podílu chodců. Už před koronakrizí si Vídeň jako město krátkých vzdáleností držela s 28 procenty vysoký podíl pěších cest, za rok 2020 se však chůze s podílem 37 procent stala jasně dominantním způsobem dopravy.
Podíl individuální automobilové dopravy zůstal s 27 procenty nezměněn. Výrazný propad ale zaznamenala veřejná doprava. Zatímco v roce 2019 dosahovala 38 procent modal splitu, průměr za pandemický rok 2020 klesl na 27 procent.
V některých dnech ubylo ve vídeňské MHD až 80 procent cestujících. Za celý rok 2020 Wiener Linien svezly přibližně 574 miliony pasažérů, tedy o 40 procent méně. Vídeňský dopravní podnik se proto letos zaměřuje mimo jiné na investice do stanic sdílených kol a aut WienMobil, které rozšiřují nabídku krátkých cest. Do konce roku chce otevřít dalších pět stanovišť. Největší část z rekordních 503 milionů eur putuje do ambiciózní výstavby nové automatické linky metra a modernizace stanic i vozů.
Vídeňská radnice nicméně plánuje i další investice pro zvýšení atraktivity chůze i jízdy na kole. Ty se totiž podle městské agentury pro mobilitu ve stínu pandemie osvědčily jako plně konkurenceschopná variana a způsob jak zlepšit fyzický i psychický stav obyvatel.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Jirka Černý
28.2.2021 19:48Zbyněk Šeděnka
28.2.2021 22:18Zbyněk Šeděnka
1.3.2021 10:36 Reaguje naMimochodem, to znáte, jak se malý arabský kluk vyptává svého otce:"
Tati a proč nosíš turban?"
Otec:" Když kráčíš celý den po poušti vedle velblouda, turban Ti chrání hlavu před sluncem."
Kluk:" A proč nosíš ten dlouhý plášť?"
Otec:" Když jsi celý den na poušti, kde fouká silný vítr, plášť Ti chrání tělo před bičujícím pískem."
Kluk:" A proč nosíš ty snadály?"
Otec:" Když jdeš po poušti, díky sandálům snadno vysypeš písek, který se Ti dostane do obuvi."
Kluk:" Fajn, ale proč to všechno nosíš, když bydlíme v Paříži?"
Svatá Prostoto
1.3.2021 10:39Bo ... "podíl cyklistů totiž vystoupal z předloňských 7 procent na 9 procent." ... není žádná hitparáda, to bych čekal, že to bude víc.
Taky by se to dalo interpretovat tak, že cyklo v zásadě stagnovalo a došlo k výraznému nárůstu u pěších. Z řady pochopitelných důvodů, které ale s pandemií pominou. U nás je to velmi podobné. Lidi chodí, bo se jim do MHD nechce, jezdit ani není moc kam (vše zavřené), při chůzi nemuseli mít až doteď hadr na xichtě a je to jednak z nezakázaných/možných pohybových aktivit. Dělám to taky tak.
Jedná se o typické, vnějšími okolnostmi vynucené chování.