https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/skupina-statu-kolem-severniho-more-se-dohodla-na-podpore-vetrne-energetiky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Skupina států kolem Severního moře se dohodla na podpoře větrné energetiky

26.1.2026 18:46 | HAMBURK (ČTK)
Větrná farma na moři
Větrná farma na moři
Foto | Slaunger / Flickr
Skupina států sousedících se Severním mořem se dnes na summitu v Hamburku dohodla na investičním plánu na podporu větrné energie. Ministři energetiky Německa, Británie, Francie a několika dalších evropských zemí chtějí podpořit budování větrných elektráren v Severním moři a propojení infrastruktury.
 
"Severní moře je dnes více než kdy dříve klíčovým prostorem pro Evropu," uvedla německá ministryně hospodářství a energetiky Katherina Reicheová. Podporou čisté elektřiny z větrných elektráren podle ní Evropa posiluje svůj průmysl a zvyšuje evropskou strategickou suverenitu. Německý kancléř Friedrich Merz řekl, že chce ze Severního moře učinit "největší rezervoár čisté energie na světě".

Zástupci podnikatelů ve větrné energetice se na summitu zavázali, že do roku 2030 investují v Evropě 9,5 miliardy eur (230 miliard Kč) do nových výrobních kapacit, uvedla agentura DPA. Vzniknout by tak mělo dodatečných 91 000 pracovních míst. Podle sdružení výrobců větrné energie WindEurope vyrábějí větrné elektrárny na souši i na moře v Evropské unii v současnosti zhruba 19 procent spotřebované elektřiny.

Summit států hraničících se Severním mořem, který se dnes koná v Hamburku, je třetí podobnou vrcholnou schůzkou. Minulé ročníky se konaly v Belgii a Dánsku. Kromě ministrů energetiky do severoněmeckého hanzovního města přijeli na pozvání kancléře Merze také předsedové vlád Belgie, Dánska, Lucemburska, Nizozemska a Norska.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

26.1.2026 19:41
"Podporou čisté elektřiny z větrných elektráren podle ní Evropa posiluje svůj průmysl a zvyšuje evropskou strategickou suverenitu."
Jak je možné, že to naši ropáčci nejsou schopni pochopit? To bude asi ta pandemie ruského blbství, odhaduji.
Odpovědět
EN

Emil Novák

26.1.2026 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
"Posilovat svůj průmysl a zvyšovat evropskou strategickou suverenitu" samozřejmě lze různými způsoby i jinými energetickými zdroji než zrovna větrnými elektrárnami, které v našich podmínkách vycházejí dost draho a vzhledem ke svým vlastnostem jsou v hustě zalidněných oblastech logicky kontroverzní.
Pokud každého, kdo preferuje jiné zdroje, podezříváte z "pandemie ruského blbství", tak jste evidentě blb sám, "náš ropáčku".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2026 08:29 Reaguje na Emil Novák
Zkuste nějak uvést ty jiné a lepší zdroje a nemusíte pořád omílat jádro, které samozřejmě svůj výrazný význam má, ale není rozhodně jediné. Vyvážený mix skutečně není jádro a jádro. Zvláště, když všude svítí a fučí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.1.2026 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
1) To jste opět nepochopil psaný text, zkuste si to přečíst ještě jednou a pomalu. Já jsem nikde nepsal že nikde žádné větrné elektrárny být nemají, ale v našich podmínkách to prostě nikdy nebude víc než doplněk s podílem na výrobě v jednotkách procent. V podmínkách Británie nebo Dánska je to samozřejmě něco jiného.
2) Že vyvážený mix je "jádro a jádro" jsem rovněž nikde nepsal, jen stavíte slaměné panáky.
3) Všude právě dostatečně nesvítí a nefučí, mezi různými zeměmi v EU jsou dost značné rozdíly, jak moc tam "svítí a fučí", a podle toho taky ty zdroje budou mít v mixu jednotlivých zemí adekvátní zastoupení, ať se vám to líbí nebo ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2026 09:56 Reaguje na Emil Novák
Svítí a fučí ve všech státech násobně více, než kolik se tam energie vůbec spotřebuje. Záleží jen na instalované technologii, která tuhle enrgii převede na elektřinu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.1.2026 10:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Kéž byste i vy byl schopen pochopit tak jednoduchou věc, že každý převod energie z jedné formy na druhou něco stojí, a čím je ta energie řidší, tím je ten převod dražší, takže nevyhnutelně někde musí být hranice, kde už se to nevyplatí. Nehledě na to že tu elektřinu je potřeba vyrábět tehdy kdy je potřeba musí ji být jak přenést do místa spotřeby. Nestačí ji vyrábět když zrovna fouká nebo svítí a kde zrovna fouká nebo svítí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.1.2026 20:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Není nad to připomenout, jak před plynovou krizí Hanzl hýkal blahem nad energetickou politikou Německa a dalších států, která si budovala závislost na ruském plynu.
Odpovědět
va

vaber

27.1.2026 09:12 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ruský plyn dovážela skoro celá Evropa a bylo to výhodné pro všechny .
Vše se změnilo, proč, to nám vysvětili naši vůdci.
Dnes Evropa bere jiný plyn a je závislejší a poslušnější jako nikdy dříve.
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.1.2026 09:29 Reaguje na vaber
1) "Ruský plyn dovážela skoro celá Evropa" v čele s Německem a byla to evidentní strategická chyba, kterou tu Hanzl neustále bagatelizoval.
2) Dnes Evropa rozhodně závislejší není, naopak je méně závislá než dřív, z prostého důvodu - zatímco trubky vedou vždy jen z konkrétního místa A do místa B a místo A nelze nijak změnit, LNG terminály umožňují kdykoliv přesměrovat toky plynu na jakéhokoliv jiné místo A na Zemi, stačí aby bylo také vybavené LNG terminálem.
3) Zatím tu nikdo nevyhrožuje zastavením dodávek plynu a neporušuje uzavřené smlouvy, tak jako to udělalo Rusko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2026 10:02 Reaguje na Emil Novák
Konečně s vámi můžu souhlasit. Ale žádná bagatelizace neprobíhala, ani největší odborníci nepočítali s Putinovým šílenstvím.
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.1.2026 10:23 Reaguje na Pavel Hanzl
"Západ na Rusku není závislý vůbec. Přes Družbu jde dnes k nám snad jen 5% plynu, kupujeme ho na burze v Rotterdamu. Němci vybudovali taky velký terminál na americký plyn, takže jim žádná ruská závislost nehrozí." Pavel Hanzl 23.1.2021 22:15
Tolik k tomu jak údajně "žádná bagatelizace neprobíhala".
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.1.2026 16:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to jste opět nepochopil o čem jsem já a p. Emil Novák psal.
Navíc si ve své dezinformační bublině ani nepamatujete, co jste kdy psal.
Emil Novák vám opět po mnohokráté dokázal, jak to ve skutečnosti bylo.

Dále znovu lžete. Energetiční odborníci (ani nemuseli být největší) před vzrůstající závislostí na ruském plynu varovali.
Respektive varovali před odstavováním domácích uhelných a jaderných zdrojů bez adekvátní náhrady a tím vzrůstala závislost na ruském plynu.
A to je to, co vy jste nikdy nechápal a bagatelizoval jste to.
No a pak jste se "koukal jak péro z gauče"...
Odpovědět
va

vaber

28.1.2026 10:50 Reaguje na Emil Novák
Víte dobře ,že Rusko dodávky nezastavilo, zastavila je Ukrajina po souhlasu od EU.
Samozřejmě naše média psala ,že Rusko vyhrožuje . Proč stavěli Nord2 a proč Rusko začalo vyhrožovat ,jen tak z vlastího potěšení?
Odpovědět
EN

Emil Novák

28.1.2026 11:23 Reaguje na vaber
Ne, vím dobře že dodávky zastavilo Rusko a ne Ukrajina. Média psala že Rusko vyhrožuje, protože skutečně vyhrožovalo a následně se to i potvrdilo, když dodávky zcela zastavilo. Ukrajina na to žádný vliv neměla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2026 10:00 Reaguje na vaber
Dávám to sem opakovaně, ale dost diskutníků to není schopno pochopit.
"Hlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Gazprom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv. Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula". Leden 2022.
Všimněte si, že je to psáno před ukrajinskou válkou, ten rozvrat měl zabránit Evropě jí pomoci.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.1.2026 16:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, bláboly a lži jsem dáváte opakovaně.
Opakovaně vám jsou vaše bláboly a lži vyvráceny.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2026 07:42
Pane Hanzle, větrné elektrárny jsou jen zlodějina žijící z dotací (a pokud tento projekt bude dotovat EU, tak i z našich peněz). Jejich funkce při ochraně klimatu je pochybná, už kvůli uvolňování silně skleníkového SF6. Zato bezpečně ničí mořské živočichy, od bezobratlých po velryby (vibrace a infrazvuk). Přispívají (zvířenou mořskou tříští) i k zasolování půd po větru od mořských větrných parků. A našlo by se toho víc. Navíc postavit stejnou kapacitu v jádře vyjde levněji, a ta není závislá na rozmarech počasí.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

27.1.2026 10:30 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně tak, u nás investiční dotace až 65 % a provozní až 3500 Kč/MWh.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2026 09:03
Už v tom mají nacpáno tolik, že musejí ze setrvačnosti pokračovat. Byznys
je rozjetý, občané ho platí a neprotestují nijak radikálně, tak proč si
ještě nevydělat na dotacích pro montážní a investorské firmy sponzorující
politiky a strany v uvedených zemích. Za cizí peníze lze ušít i císařovy
nové šaty a opěvovat jak jsou krásné do doby, než se najde někdo, který
řekne, že císař pán je nahý a větrníky nenahradí NIKDY stabilní zdroje!.
Odpovědět
pk

pepa knotek

27.1.2026 09:10
Spousta nových offshore projektů byla v minulých letech investory zastavena pro jejich ekonomickou nenávratnost, proto se uvažuje o dotacích z veřejných financí. Problém je v tom, že všechny vyjmenované státy mají bilionové dluhy, rozpočty ztrátové a v sebedestrukční politice už ani nevědí co dotovat dřív (elektroauta, migranty, vojenský šrot, větrníky...) natož z čeho.
Odpovědět
va

vaber

27.1.2026 09:28 Reaguje na pepa knotek
Peněz je dost. Dnes se nemusí ani tisknout ,stačí připisovat nuly u bilancí centrálních bank.
Kde se berou peníze které musejí jit do oběhu díky inflaci? Inflace snad vytváří hodnoty a tím i peníze ? Ne nic takového, peníze vysypou do oběhu centrální banky, jinak by už byli všichni žebráci a ekonomika by zdechla.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

27.1.2026 10:20
Staví se stále vyšší těžce dotované větrníky a přesto kapacitní faktor lehce klesá. Prostě větrníků moc, vzájemně si překáží a tím klesá rychlost větru. My to klima změníme i kdyby na chleba nebylo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.1.2026 14:56 Reaguje na Karel Valenta
Pokud postavím větru do cesty pohoří, tak se zpomalí a někdy taky zastaví. Když mu postavím do cesty tisíce větrníků, tak mu odebírám
energii a tím slábne tak, že nedojde i s mračny tam, kam by došel
bez toho brždění. Tak fungují fyzikální zákony a kde je hranice
toho brždění , které nenaruší proudění větrů a mraků? Nemá to už
nějaký vliv i nyní a není to jedna z příčin změn klimatu?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist