Správný energetický štítek má jen polovina spotřebičů na trhu, prokázala kontrola
„Jeden z pěti vystavených produktů neměl energetický štítek vůbec, další pětina produktů měla štítek poškozený nebo špatně umístěný, tři procenta pak mělo štítek jiného modelu,“ oznámil nejčastější nedostatky Juraj Krivošík, ředitel SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, které je v rámci projektu MarketWatch hlavním organizátorem programu monitoringu prodejen. Souhrn výsledků je v angličtině dostupný zde.
Na prodejnách bylo rovněž nalezeno přibližně 500 výrobků, které evropská legislativa již neumožňuje uvádět do prodeje, protože mají příliš nízkou energetickou účinnost. „Jednalo se především o zastaralé vysavače, obyčejné žárovky, neúsporné sušičky a klimatizace,“ konstatoval Juraj Krivošík.
„Ještě větší nedostatky než u kamenných prodejen byly zjištěny u internetových obchodů, kde pouze jedna třetina výrobků byla správně označena energetickým štítkem, případně dalšími požadovanými informacemi,“ říká Krivošík.
V rámci kamenných prodejen konsorcium partnerů navštívilo specializované elektroprodejny, hypermarkety, kuchyňská studia, apod. O výsledcích průzkumu jsou informovány nejenom jednotlivé prodejny, ale i národní dozorové orgány.
V rámci projektu MarketWatch zároveň průběžně probíhá testování 120 modelů výrobků, u nichž se ve vybraných laboratořích měří jejich spotřeba energie a další provozní vlastnosti. Výsledky všech testů budou k dispozici na internetových stránkách projektu www.market-watch.eu.
Energetické štítky jsou jedním z hlavních nástrojů pomoci spotřebitelům při výběru energeticky účinným produktů a spotřebičů. Je proto důležité, aby je zákazníci, v souladu s požadavky legislativy, našli u vybraných kategorií spotřebičů na všech nabízených modelech – v kamenných i internetových prodejnách.
reklama