https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/stado-jalovic-na-frydlantsku-napadli-koncem-lonskeho-roku-vlci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stádo jalovic na Frýdlantsku napadli koncem loňského roku vlci

21.1.2021 16:48 | VIŠŇOVÁ (ČTK)
Vlk je chráněný a za zabité kusy stát vyplácí prostřednictvím krajů odškodné stejně jako za škody způsobené bobrem evropským, vydrou říční nebo třeba rysem ostrovidem. Čerpat lze také dotace na ochranu stád. Ilustrační obrázek
Vlk je chráněný a za zabité kusy stát vyplácí prostřednictvím krajů odškodné stejně jako za škody způsobené bobrem evropským, vydrou říční nebo třeba rysem ostrovidem. Čerpat lze také dotace na ochranu stád. Ilustrační obrázek
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Skupina vlků napadla koncem loňského roku stádo jalovic u Višňové na Frýdlantsku. Zabili čtyři telata, část vyděšeného stáda prorazila elektrický ohradník a utekla do nedalekého Polska. Nebyl to první útok vlků na stádo na pastvě, řekla ČTK Lenka Sejkorová ze zemědělské společnosti GRAIN, které stádo patří. Část zvířat se podle ní sama vrátila, další pochytali. Pět zvířat se ale stále toulá po Polsku a zatím se je nedaří odchytit. Varují před nimi úřady a média nejen v Polsku, ale také v sousedním Sasku.
 

GRAIN hospodaří na asi 3000 hektarech zemědělské půdy, z toho polovinu tvoří pastviny. Jde o ekologický chov dobytka, zvířata tak jsou většinu roku venku na ohrazených pastvinách. Už v roce 2019 napadli firmě na pastvině stádo vlci. "Napadli dokonce i krávu, která právě rodila, přišli jsme nejen o tele, ale stresu pak podlehla i kráva," řekla Sejkorová. Před dvěma měsíci smečka napadla stádo na ohrazené pastvině v Andělce v těsném sousedství hranice s Polskem. Uteklo tehdy zhruba 20 zvířat.

S odchytem jalovic pomáhají podle Sejkorové i chovatelé v Polsku. "Dohodli jsme se na spolupráci i s tamním veterinářem," doplnila. Velká část zvířat už je zpět v ohradě. "Zrovna ve středu se nám podařilo přivést další tři," řekla. Pět jalovic se ale stále toulá polskou krajinou. "Víme, kde jsou, vezli jsme jim tam i seno, zatím se je ale nedaří odchytit," dodala. Firma podle ní spolupracuje i s tamními úřady a policií.

Před toulajícími se kravami varoval zejména řidiče i obecní úřad v nedaleké polské Bogatyni. "Krávy není vhodné krmit, ani se k nim přibližovat (například kvůli zhotovení snímků). Splašená zvířata by mohla vpadnout na silnici! Žádáme řidiče o mimořádnou ostražitost," uvedl úřad. Příběh zdivočelých jalovic, které občas zavítají na městský hřbitov nebo na silniční obchvat, zaujal také média v sousedním Sasku.

Vlci se v Libereckém kraji pohybují už několik let. V roce 2014 je potvrdily fotopasti v oblasti CHKO Kokořínsko - Máchův kraj, zhruba ve stejné době se objevily informace o jejich výskytu i v oblasti Jizerských hor a Frýdlantska. Fotopasti tam ale jejich výskyt potvrdily až loni v říjnu. V minulosti napadli vlci několikrát stáda ovcí na Frýdlantsku a majitelům způsobili velké škody. Podle chovatelů vlci ztrácejí plachost a člověka se nebojí. To potvrzuje i Sejkorová. "K napadení rodící krávy došlo za bílého dne, před polednem, v době, kdy byl kolem ruch," dodala.

Vlk je chráněný a za zabité kusy stát vyplácí prostřednictvím krajů odškodné stejně jako za škody způsobené bobrem evropským, vydrou říční nebo třeba rysem ostrovidem. Čerpat lze také dotace na ochranu stád. "Škody způsobené vlky rostou," řekl ČTK mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Na odškodném od roku 2015 vyplatil kraj přes milion korun. V prvním roce to bylo jen 6000 korun, v posledních dvou letech už náhrady přesáhly 300 000 korun. "V roce 2019 řešil kraj 23 případů loni už 29. Napadené nejsou zdaleka pouze ovce, ale dochází často i k útokům a škodám na skotu, například na telatech," dodal mluvčí krajského úřadu.


reklama

 
Leona Vacková
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.1.2021 17:18
A čekal z reálně myslících lidí něco jiného ?

Absolutní nedotknutelnost vlka v podání českých úředníků - AOPK ČR a fanatických obdivovatelů nese své ovoce.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

21.1.2021 17:44
Každá ochrana by měla mít svoje meze. Vlci jsou chytrá zvířata a pokud by zjistili, že útokem na hospodářská zvířata riskují díry v kožichu, šli by jinam.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

21.1.2021 18:02
Pokud by ty mladé nebo rodící krávy byly chráněny pasteveckými psy, tak by se vlci pravděpodobně také o nic nepokusili. Akorát nevím, jak v případě tak velkého skotu může soužití s hlídacími psy probíhat. Ovce si na psy v podstatě netroufnou.
Není vzájemné zvykání si na sebe ze strany krav a štěnat pasteveckých psů problémové? U telátek si dovedu představit podobný model soužití jako u ovcí, ale jalovice a krávy by přece jen mohly psovi ublížit.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.1.2021 20:03 Reaguje na Majka Kletečková
Nikdy, opakuji nikdy a nikde krávy nejsou hlídány pasteveckými psy. Pojem pastevecký pes v odborné literatuře neexistuje, říká se jim odborně ovčáčtí psy, protožev minulosti nikdy dřive nebylo třeba hlídat proti vlkům krávy a telata. Vlk je chytré zvíře a dnes ví, že si může dovolit cokoliv, vycítil, že je přísně lidmi z AOKP chráněn, ať udělá cokoliv.
A nebuďte směšná, paní Kletečková, není Vám divně, že si vlci troufnou na telata "chráněná" krávami a jalovicemi? Na psa, že by si troufly krávy a vlci by se ho báli?
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

21.1.2021 22:28 Reaguje na Jiří Daneš
Obávám se, že zaútočit na mládě skotu je pro vlčí smečku celkem přirozené.
Prakticky u všech šelem a dravců, mládě a zranění/nemocní jsou nejrychleji získaná potrava.
S tou ochranou mláďat je trochu jednodušší než si myslíte, navíc loví smečka, která má svoji strategii.
Tím ale neříkám, že by lidi se svými psy měli vstupovat na pastviny, kde je skot s mladými a nebo ještě k tomu býk.
Kráva, pokud se rozeběhne, běží asi dvakrát rychleji než člověk. A rozhodně na procházce přes pastvinu nemá strategii smečky při lovu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

21.1.2021 23:58 Reaguje na Pavel Jeřábek
Já bych s dovolením ještě doplnil pár věcí. Na rozdíl od divokéhop skotu je ten domestikovaný "zbaven" části ochranářských pudů. Díky domestikaci totiž dobytek nemusel řešit ochranu proti dravcům a určité pudy u něj částečně či úplně vyhasly. Pokud by se jednalo o divoký skot, stádo by rodící matku vzalo do svého středu a vlci by měli útok podstatně ztížený. Navíc divoký skot chrání i slabší jedince. Kupříkladu u severských pižmoňů se stádo při útoku dravce či dravců semkne do houfu a čelem k útočícím šelmám stojí býci se silnými rohy. V Africe to kaferští buvoli dovedli ještě do lepší dokonalosti, protože stádo už při přesunu jde tak, že v čele a na bocích jdou býci a slabší kusy jako krávy a telata jdou uprostřed stáda. Tato taktika je hodně úspěšná i proti lvům, což je úplně jiný level než evropský vlk. A ještě jedna věc - pokud vím, že se v okolí potulují vlci, určitě bych nenechal žádnou krávu rodit na pastvině, ale stáhl bych ji do stáje. Ta kráva totiž, kromě telete, vyloučí i placentu a pupeční šňůru, které jsou potřísněny krví a tu krev jsou vlci schopni ucítit i na kilometry daleko. Jinými slovy- vlastní pitomostí chovatel vlky "pozval" k hostině a teď se diví, že má problém. Tady fakt pomůže jedině pastevec se střelnou zbraní, který ty vlky !odkáže" do patřičných mezí.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

24.1.2021 16:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ony ty ochranné pudy nezanikly díky domestikaci obecně, ale spíš díky aktivnímu tisíciletému výběru - šlechtění člověka. Ochranné pudy před predátory totiž úzce souvisí s divokostí, respektive poddajností toho zvířete člověku při chovu. Lidé tak k dalšímu rozmnožování zvířat plánovitě vybírali vždy tak poddajná a klidná zvířata, která odpovídala dané úrovni technologie chovu. Například před tisícem, 1500 lety na našem území si pravděpodobně nemohli dovolit šlechtit příliš klidná a poddajná zvířata. V pralesích bylo plno predátorů, vlků, rysů, občas i nějakých lidí - zlodějů dobytka, takže tehdy oni potřebovali chovat zvířata, která se ze začátku, než dorazí lidi, dokázala první minuty ochránit sama. V pokročilém a pozdním feudalismu si už mohli dovolit vybírat a dále množit mnohem klidnější zvířata, protože hluboké souvislé lesy, biotop predátorů už byly na většině území vykáceny a přeměněny v pole či pastviny, takže mimo horské a zanedbané oblati už vlci napadali stáda jen málo. Mohli se tedy víc soustředit na vylepšování ovladatelnosti - klidnosti zvířat a na jejich užitkovost. Další potřeba zvyšování klidnosti a ovladatelnosti hovězího dobytka, tudíž další výběr a šlechtění nastala, když se začalo rozšiřovat trvalé ustájení dobytka ve vnitřních prostorách, kravínech, kde je kvůli potřebě manipulace se zvířetem a zamezení zranění zvířete i člověka nutné mít velmi klidná zvířata.
No a teď jsme tato klidná zvířata vyhnali na pastviny a chceme po nich, aby se sami dokázali chránit před vlky. To je ale nemožné, protože ty geny jsou díky mnoha stovkám let výběru a šlechtění u naprosté většiny chovaných ras hovězího dobytka zasunuty kdesi hluboko a nefunkční.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.1.2021 15:48 Reaguje na Jiří Daneš
Zde si myslím, pane Daneši, že jste trochu nepřesný. Ovčácký pes má za úkol stádo oběhat a nasměrovat, případně nedopustit, aby se z něho oddělovali jedinci a tyto pak zahnat zpět. Ale pastevecký pes má za úkol stádo jednoznačně chránit. Proto také ovčácká a pastevecká plemena jsou úplně jiná.
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

22.1.2021 16:59 Reaguje na pavel peregrin
Máte pravdu. Na druhou stranu má pravdu i pan Daneš, že hlídat takto chovaný skot za pomocí psů je nesmysl a je jedno, jestli jim budeme říkat ovčácký nebo pastevecký pes. Petrův Zdar
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.1.2021 20:29 Reaguje na Jan Knap
Ano.
Odpovědět
JS

Jenda Sorry jako

25.1.2021 21:18 Reaguje na Jiří Daneš
Kdyz uz nedko pise stylem “nikdy, opakuji nikdy” neco znaci. Mozna misto, a hlavne pred urazenim, by bylo dobre vzit starej dobre Google a prelozit si pes, ktery hlida kravy a dosel bys na to, ze ten tvuj nikdy pes ma dokonce i jmeno - cowherd. Treba australsky je znamy. Pardon, pak opravdu nedojde k zesmesneni.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

21.1.2021 20:49 Reaguje na Majka Kletečková
Možná bude největší problém v tom, že ty krávy jsou vyhnány na pastvu bez dozoru. Jo na pastvině, která je obehnána elektrickým ohradníkem. A pokud ten ohradník překoná vlk, pastevecký pes ho překoná taky. A pokud zrovna v té době půjdou kolem lidé, může být z toho velký průšvih. Pastevecký pes leda va spojení s pastevcem. A jak celkem správně poznamenal pan Jiří Daneš, spojení pasteveckých psů s společně s krávami asi nejde. Určitě s ovcemi, možná s kozami, ale to je tak vše. A co se týče ostrahy těch krav, tak tam by nejspíše pomohl pastevec vybavený ostře nabitou zbraní. A ještě jedna poznámka - pastevečtí psi nejsou žádní gaučáci a mohlo by se stát, že místo ostrahy by se pustili do čerstvě narozeného telete.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

24.1.2021 16:57 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ono největší problém bude v tom, že pastevec se nevyplatí, protože by zvýšil náklady na mléko či maso tak, že by se stalo neprodejné. Minimálně je totiž stále ještě hodně oblastí, kde vlci (zatím) nejsou a takoví konkurenti tak mohou nasadit nepoměrně nižší cenu. Nebo tam jsou pastviny tak obrovské a tak úživné, že tam mohou provozovat obrovská stáda (třeba Argentina), kde se náklady na pár pastevců a na pár těch krav, které nedokáží pastevci uhlídat, v ceně masa ztratí. Bohužel pro naše oblasti vědomě zamořené vlky to znamená, že odtamtud stáda nejspíš zmizí, ať už kvůli útokům vlků nebo ať už kvůli (snad) účinné, ale příliš drahé ochraně před vlky.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

21.1.2021 20:54 Reaguje na Majka Kletečková
No jasně , u ovcí pes na 10 ks , u krav na 5 ks. A taky musí být min. 2x větší :-)
Odpovědět
JV

Jarda Vesničan

21.1.2021 21:09 Reaguje na Majka Kletečková
Paní Kletečková, už konečně přemýšlejte, jinak jste už trapná.
Odpovědět
JS

Jenda Sorry jako

25.1.2021 21:29 Reaguje na Jarda Vesničan
Ty jsi. Majka mela spravny dotaz a ty si vytahni Google a zacni brouzdat. Neco se dozvis
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

21.1.2021 22:31 Reaguje na Majka Kletečková
Nechcete si už konečně ty svoje blbý rady strčit do prde...?Vždyt´ o tom chovu na pastvinách víte velké kulové a nemáte sebemenší představu, jak to vypadá. Petrův Zdar
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

22.1.2021 00:22 Reaguje na Majka Kletečková
Osoba, co má v erbu vlkodlaka s koulícíma očima na zeleném poli, k tomu nemá co říct? Jak to, že na můj psí komentář nezareagoval pan Šimůnek?
Odpovědět
JS

Jenda Sorry jako

25.1.2021 21:27 Reaguje na Majka Kletečková
Majko, ti psy na hlidani krav existuji jako tzv cowherds. Jen nejsou zde, spise v Australii. Dala by se vyuzivat i ovcacka plemena, napr. Kavkazsky ovcak by byl skvely hlidac proti vlkum zejmena tam, kde neni civilizace, ale v nasich koncinach to s timto plemenem neni zas tak jednoducha zalezitost.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

21.1.2021 22:32
Vidím to pozitivně - zemědělci si najmou kovboje.
Vytvoří nové pracovní místo, zapracují nějakého hospodského bez práce a vlci budou výt žalem a hlady, neb uvidí strážce.
A odstěhují se z Čech.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

21.1.2021 23:53 Reaguje na Pavel Jeřábek
Nebo místo odstěhování začnou lovit srnce, jeleny, muflony a divoká prasata.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.1.2021 06:32
Perfektní postřeh má pan Šeděnka. Člověk si domestikoval dobytek, vzal mu svobodu , naučil ho pracovat a zužitkovat jeho produkty a šlechtěním zvýšil jeho užitné vlastnosti.
Za to mu nabídl bezpečí , potravu a útulek. Proces domestikace musel trvat tisíce let a po celou tuto dobu jej člověk chránil před predátory.

Teď se objeví doslova socialističtí inženýři a vrací predátory do kulturní krajiny, kde se nachází domestikovaný dobytek, který poztrácel /díky člověku/ schopnost bránit se predátorům - jak ve stádu,tak individuálně.

Chápe někdo už tu blbost ??? A jako řešení tihle pomatenci nabízejí hlavně zadrátování krajiny elektrickými ohradníky!!

Nezlobte se, ale musím říct "Kurva, to snad není možný ! "
To už všichni ztratili v EU a zejména ČR rozum ? Tímto způsobem to nejde a nemůže z podstaty věci fungovat. A všichni se na tyto doslova debility tváří, že to tak musí být.

Nemusí , je zapotřebí přejít z pasivity do akčního postoje a vlky vrátit tam kam patří. Maximálně do I,II zóny NP a CHKO, a to v rámcově vymezených počtech.
Zbytek zlikvidovat odstřelem , který by byl povolen, mimo vymezené zóny, celoročně .
Z velkých šelem - medvěd, rys a vlk- je pouze vlk šelma zjevně problematická a nikdo doposud nepředložil návod soužití vlka a člověka v akceptovatelné podobě, která by fungovala v praxi .
Tak nehledejme mystické Eldorádo , stůjme nohama pevně na zemi a nenechme ze sebe dělat Bruselem a povedenými pražskými úředníky kašpary .
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 07:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
Viděl jsem dvoudílný dokument, kdy celoroční chov krav opravdu venku fungoval. Majitelé stáda vybrali plemeno, které je odolné vůči chladu, stádo bylo skutečně celý rok na pastvině, kde bylo v zimě přikrmováno senem a jádrem (neplést s palivem do jaderných elektráren). Krávy na pastvě celý rok spaly, telily se, byly dokonce i poráženy, ale hlavní je to, že majitel stáda a jeho dcera s tím stádem byli v každodenním kontaktu. Pořád tam docházeli a kontrolovali ho. Dokonce si mohli dovolit přijít k chovným býkům a pohladit je a dát jim třeba jablko, aniž by riskovali úraz. Já nemám nic proti ochraně vlků, ale tady to zašlo do určité hysterie, kdy ekoteroristé prezentovaní i ČIŽP se na vlka dívají jako na neposkvrněné početí panny Marie. Teoreticky se vyplácí nějaké náhrady, ale politbyro ČIŽP by mělo aktivně chovatele objíždět, readit jim jak skutečně chránit svá stáda. Beru že chovatelé nemají s vlky žádné zkušenosti, když tato šelma byla u nás vybita před dvěma stoletími, ale pokud ochrana přírody řekla "A", měla by říct i "B" a nesedět jenom v kanclech a nevydávat oběžníky. Ať je vlk chráněn, ale pokud zaútočí na chovaný dobytek, ať si to odskáče. Jednak se tím vylepší vlčí populace, protože ti blbí jedinci nepřežijí a jednak se zmenší vyplácení náhrad za zabitá zvířata.
Odpovědět
ka

kateřina

22.1.2021 23:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
zas tím, že si do nich střelíte a trefíte se riskujete rozpad smečky, a co asi udělá nezkušený vlk co je sám? Člověk sám o sobě nejspíš vlka odradí, a kdyžtak ho může nějak odradit, ale jak zabránit napadení stáda, když si v ohrádce stádo pasivně vegetuje celej den. Zas otázka kdo by takovoutu práci dělal. Postřílet vlky je přecejen pohodlnější. Tohle téma je dost vyhrocené, člověk na druhé straně bude proti už jen z principu, jde jen o to prosadit svou a vytěžit z toho co nejvíc peněz. klasicky
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.1.2021 22:21 Reaguje na kateřina
A víte, jak funguje vlčí smečka? Tam je jeden alfa pár a zbylí jedinci vypomáhají při lovu, ale na rozdíl od alfa páru se nemohou množit. Pokud dojde ke ztrátě jedince z alfa páru, zbylý partner si vybere náhradního z ostatních jedinců a smečka funguje dále. Pokud by to tak nebylo, hrozil by rozpad smečky i v případě, že by někoho z alfa páru rozpáral jelen nebo ušlapal zubr. Nebo kdyby třeba uhynul na nějakou chorobu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2021 09:11
Na podzim budou volby. Strany, které podporují vlkomily a další ekologické extrémisty, by měly být pro nás, normální občany (protože ty náhrady jsou z našich peněz) naprosto nevolitelné. Klidně ať nejsou ve sněmovně piráti a další extrémisté.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.1.2021 09:26 Reaguje na Jan Šimůnek
On je tu ale problém v tom, že ve volebním programu bývají zcela
nekonkrétní sliby a názory. Tak se překvapení volič dožije až po
volbách.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 10:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Vidíme, příslušníci kterých stran tu píší vlkomilné bláboly.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.1.2021 18:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Souhlas. Hlavně nevolit SPD!
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.1.2021 09:37 Reaguje na Majka Kletečková
Ta vlkům do konečníku neleze. Ani EU.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 09:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Já jsem svým způsobem taky vlkomil, myslím si, že vlk prostě do přírody patří, ale musí se mu nastavit mantinely, aby věděl, kam nesmí. Tento druh se nedá omezit tím, že se mu povolí výskyt jenom v určitých oblastech, protože vlčí smečka, pokud nemá mláďata, je hodně pohyblivá a za den dokáže urazit i desítky kilometrů. Spíše je to o tom, dát vlkům vědět, že když napadnou stáda domácího skotu, dostanou přes držku. Vzhledem k tomu, že vlk je chytré zvíře, časem pochopí, že se od něj chce regulace přemnožené zvěře a ti jedinci, kteří zkusí napadat domácí zvířata, prostě skončí jako předložka u krbu. Tak by to mělo fungovat. Nemocná a slabá zvířata skončí jako potrava vlků a blbí vlci, kteří nepochopí, co se od nich chce, prostě budou vybiti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.1.2021 11:19 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nelze než souhlasit a pouze bych dodal, že mám obavu, zda
to takto "zkažení" vlci pochopí v prvé, či druhé generaci.
Možná to už u takové smečky bude trvalé poškození a ta
"náprava" bude velmi bolestná. Na vině jsou bohužel ti,
kteří to dopustili od prvopočátku a trvají si na svém
stále i za cenu toho, že asi zničili populaci komplet.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 12:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Víte, to není o zkažených vlcích. Ti vlci jsou v pořádku, ale zkažení jsou lidé, kteří jim ten dobytek servírují jako na podnose. Vlk je velice chytré zvíře a pokud si má vybrat mezi honěním nějakého srnce nebo jelena a nebo když si má zajít do "sámošky" na oplocenou pastvinu, jednoznačně si zvolí to druhé řešení. Tady se musí nastavit stejné parametry jako při ochraně jiného majetku. Ten si, za jistých situací, můžete taky chránit se zbraní v ruce. Pokud Vám zloděj vniká do bytu a Vy máte zbraň, můžete ji použít, protože se cítíte ohrožen a nevíte, jestli je sám, nebo jich je více. No a s těmi vlky by to mělo být to samé. I ten vlk, pokud mu při vstupu do "sámošky" budete bránit puškou, pochopí, že tam nemá co dělat. Akorát v tom prvním případě to zřejmě policie odloží jako nutnou obranu, zatímco v tom druhém případě Vás ekoteroristi ukřižují. A i kdyby se na nějakou dobu hodně snížil v nějaké lokalitě stav vlků, nic se neděje. To teritorium by si celkem brzy zabrali jiní vlci. Oni celkem hodně migrují a při hledání vhodné honitby nachodí třeba i stovky kilometrů. Jenže to byrokrati sedící v kanceláři, kteří se akorát ohánějí bumážkami a vydávají směrnice, nikdy nepochopí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.1.2021 18:12 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
U toho "podnosu" na kterém servírují
chovatelé dobytek bych chtěl podotknout, že
oplotit všechny pastviny podle návodu AOPK a
DUHY, tak to jsou miliardové investice, které
musí někdo zaplatit. Bude to buď chovatel a
nebo stát dotací. I to nebude ale dostatečné,
protože ztráta plachosti je přinutí jít i
mezi domy a ulovit si třeba pejska paní
Kletečkové, pokud ho nebude chránit čuvač
či kavkazan. Mohou to být i závodní koně
a koně z hřebčínů za statisíce. Ty kilometry
plotů udělá z krajiny kriminál, který budou
hlídat vlci a my a zvířata budeme uvnitř.
Jak píšete, musí to být i ta puška a broky v kožichu a v krajním případě i kulka. Nic
jiného z nich plaché šelmy už neudělá. Tak
to řešili naši předci a národy s vlky žijícími stále. To ale ti pomýlení ochránci nechtějí pochopit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 11:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Bůh chraň abych kecal někomu do toho koho má volit, ale že by zrovna kriteriem mělo být pár mega za náhrady chovatelům ... to jsou fakt v rámci veřejných rozpočtů úplně bezvýznamné drobné a jsou mraky mnohem závažnějších věcí, které by nás z tohoto hlediska měly zajímat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.1.2021 11:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Ztráta zdravého rozumu by měla být potírána všude, bez ohledu jestli se jedná o "marginální" problém farmářů, nebo stavbu dálnic či u příspěvků nemakačenkům.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 12:41 Reaguje na Miroslav Vinkler
A je Vám jasné, že kdybychom blbce stříleli, tak jsme, mimo jiné, bez vlády? -)))
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.1.2021 12:55 Reaguje na Svatá Prostoto
Myslím, že tyhle blbé nápady ukazují na určitý styl myšlení a budou se vyskytovat v souběhu s neakceptovatelnými postoji v otázkách podstatnějších.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2021 16:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Nejde o těch pár mega. Jde o naprostou neúctu těchto lidí k majetku (a také právům) občanů a hospodaření s veřejnými penězi stylem "z cizího krev neteče".
Odpovědět
RP

Radim Polášek

24.1.2021 17:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně tak.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist