https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ustecky-kraj-nesouhlasi-s-vymezenim-plochy-pro-vetrniky-na-dohled-od-hory-rip
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ústecký kraj nesouhlasí s vymezením plochy pro větrníky na dohled od hory Říp

12.5.2026 07:56 | ÚSTÍ NAD LABEM (ČTK)
Větrná elektrárna
Větrná elektrárna
Foto | EssjayNZ / Flickr
Ústecký kraj nesouhlasí s vymezením plochy pro stavbu větrných elektráren na dohled od hory Říp. U navržené akcelerační zóny v Kryštofových Hamrech na Chomutovsku kraj upozorňuje, že je v území důležitém pro zabezpečení protivzdušné obrany Česka. Naopak za nekonfliktní považuje krajská samospráva plochu pro obnovitelné zdroje v okolí Podbořan na Lounsku. Seznam připomínek ke změně územního rozvojového plánu ČR schválili radní. V Ústeckém kraji jsou v návrhu ministerstva pro místní rozvoj dvě akcelerační oblasti, kde se počítá s jednodušším povolováním větrných elektráren.
 
Ústecký kraj uplatňuje připomínku k akcelerační oblasti Nový Dvůr, která je hlavně na území Středočeského kraje, ale zároveň zasahuje do ochranného pásma národní kulturní památky Říp. "Nepovažujeme za dobrý nápad, aby okolí takto významné dominanty Roudnicka a národní památky bylo obestavěno stožáry větrných elektráren," řekl novinářům radní Ústeckého kraje Tomáš Kirbs (ANO).

V případě Kryštofových Hamrů kraj upozorňuje na to, že oblast je mimo vládou stanovené nezbytné oblasti, a hlavně je v zájmovém území radiolokátoru Hrušovany, který je jedním z páteřních zařízení protivzdušné obrany České republiky a součástí integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO.

"Argumenty v případě hory Říp, která je považována za symbolický střed republiky, máme silné. Zásadně by to změnilo krajinný ráz pod Řípem, ovlivnilo turistiku. V případě Chomutovska jde o bezpečnost," uvedl Kirbs. Nekonfliktním místem pro umístění obnovitelných zdrojů energie je podle krajské samosprávy okolí Podbořan.

Kraj překvapilo, že v mapách plánovaných akceleračních zón nenašel plochy po těžbě hnědého uhlí, které ministerstvu nabídl pro stavbu fotovoltaických elektráren. Koncepcí správy a následného využívání rekultivovaných území se stát zabývá od roku 2017. "Návrh předložený ministerstvem nemusí být konečný. Pokud zazní zásadní připomínky, bude se jimi zabývat," je přesvědčen hejtman Ústeckého kraje Richard Brabec (ANO). Kraj je připraven spolupracovat s obcemi.

Veřejné projednávání s obcemi bude 15. května v Praze, připomínky mohou podávat do 1. června včetně.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

12.5.2026 15:53
Není ona z Řípu vidět česká kotlina?
Odpovědět

Radek Čuda

12.5.2026 16:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já to nechci zlehčovat, ale moc ne:-) ... on je Říp totiž fest zarostlý a těch míst, odkud je aspoň trochu jakýs takýs výhled je tam opravdu jen pár.

Zajímavé je, že když jsem tam byl v půlce sedmdesátek se školou poprvé, tak ten výhled byl o dost lepšejší. Teď si pod těmi stromy jen říkám, jak už jsem kua starej;-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.5.2026 16:44 Reaguje na Radek Čuda
Vy? NIKDY!!! Jste hlupy jako normální puberťák, ne?
Odpovědět

Radek Čuda

13.5.2026 15:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste mentálně taky někde na úrovni mateřinky, ale občanku máte už někdy od Novotnýho ... to fakt není měřítko;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2026 17:19 Reaguje na Radek Čuda
Jenže nejsem kua starej:-)
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 13:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, hnědé uhlí taky ne;-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.5.2026 16:28
A kolik set sloupů VVN je z Řípu vidět, kolik mastodontních betonových, nebo ocelových obilních sil, kolik komínů a fabrik a daších lidských výtvorů, které ale potřebujeme?
Odpovědět

Radek Čuda

12.5.2026 16:34 Reaguje na Pavel Hanzl
A to jsou jako důvody tam ke všem těm krásám naprat i ty megavrtule?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.5.2026 16:43 Reaguje na Radek Čuda
Bohužel ANO. Elektřinu potřebujeme jako sůl, možná více, než většinu těch krámů, co tam už stojí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.5.2026 16:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale nepotřebujeme elektřinu z VtE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2026 06:52 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Zdroje tu jsou" říkával Špidla jako předseda ČSSD a všichni se řehtali jako stádo koní, bo nejsou. A s elektřinou je to to samý.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.5.2026 06:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano zdroje jsou, stačí se chovat k energetice racionálně bez ideologie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2026 09:48 Reaguje na Jaroslav Studnička
Což u nás nejde. Hybridní válka nás drtí velmi úspěšně.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.5.2026 10:54 Reaguje na Pavel Hanzl
To máte pravdu, ten ideologický odpor k JE je neskutečný. To znáte z první linie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2026 12:39 Reaguje na Jaroslav Studnička
Fakt? Já si vždy myslel, že jádro má u nás snad největší podporu snad z celé EU napříč spektrem. Jenom to někteří potácníci nejsou schopni zorganizovat a dnes, kdy to už zorganizované je, to možná zase zarazí. Bo načalnikovi se to nelíbí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.5.2026 14:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, fakt. Vy jste jeden z těch ideologických odpůrců JE.
Odpovědět

Radek Čuda

13.5.2026 15:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Ok, zbouráme sila a sloupy el vedení a prdneme tam vrtule ... to zní dobře;-))). Sice se tam budou točit bez toho vedení tak trochu k hovnu, ale když se kácí les, tedy vlastně zachraňuje klima a planeta ... ;-)

S fabrikama je to blbý, nějak si teď z hlavy nejsu schopen žádnou na dohled vybavit, ale ... tak nějakou prostě postavíme, že jo:-))) ... státní podnik Potěmkin;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2026 17:21 Reaguje na Radek Čuda
Všechny vrtule mejí kabely pod zemí, tam se dává i normální VN.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.5.2026 18:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jste někdy viděl vysokonapěťový kabel pro
dálkové vedení třífázového proudu? Pokud ano, tak nás poučte o průměrech vodičů a tloušťce
kvalitní izolace. Káblíky od větrníků vedou
k trafačkám a od nich vzdušným vedením, které
je ekonomicky nejvhodnější. U větrníků v moři
mají kabely výhodu chlazení okolní vodou, ale
půda je lepší tepelný izolant než voda a ty kabely moc nezchladí.
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2026 13:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak co kdybysme místo blbnutí s vrtulema nejdřív zakopali do země to všechno vostatní;-)?

Chtěl jsem napsat i s váma, ale zase nechcu bejt až tak hnusnej;-)))
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist