https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/v-ceske-republice-je-vice-dieselu-nez-kdekoliv-jinde-v-eu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V České republice je více dieselů než kdekoliv jinde v EU

20.12.2023 13:33 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jízda autem
Jízda autem
Tržní podíl naftových motorizací u nově registrovaných osobních vozidel v období leden-listopad 2023 v zemích Evropské unie klesl na 13,7 %, celkem bylo v uvedeném období registrováno více než 1,3 mil. naftových vozidel, meziročně o 5,5 % méně. Situace v jednotlivých zemích je pochopitelně různá. Obliba naftových motorizací v kombinaci se stále ještě širokou nabídkou těchto vozidel tak Českou republiku dostala s 20,7 % na pomyslnou první příčku mezi zeměmi Evropské unie, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů. O tématu informuje Centrum dopravního výzkumu.
 

Za jedenáct měsíců roku 2023 vzrostly registrace nových osobních vozidel v EU o 15,7 % a dosáhly téměř deseti milionů. S výjimkou Maďarska všechny trhy EU během tohoto jedenáctiměsíčního období rostly. K tomuto trendu významně přispěly čtyři největší trhy: Itálie (+20 %), Španělsko (+17,3 %), Francie (+16,2 %) a Německo (+11,4 %). Nejvíce registrací si v zemích EU připsala benzínová vozidla (35,7 %), následovala hybridní bez externího dobíjení (25,7 %), bateriová elektrická (14,2 %), naftová (13,7 %), plug-in hybridní (7,7 %) a ostatní (3,0 %).

Zdroj vstupních dat: web Čistá doprava, Evropské sdružení výrobců automobilů.
Zdroj vstupních dat: web Čistá doprava, Evropské sdružení výrobců automobilů.

V České republice bylo za jedenáct měsíců registrováno 206 tisíc nových osobních vozidel, meziročně o 16,2 % více. Více než polovinu registrací si připsala benzínová vozidla (52,2 %), následovala naftová (22,7 %), hybridní bez externího dobíjení (17,9 %), bateriová elektrická (3,0 %), plug-in hybridní (2,3 %) a ostatní (1,7 %).

„Jakkoli v zemích Evropské unie každoročně dochází ke snižování tržního podílu naftových motorizací, v Česku v posledních třech letech prakticky stagnuje. Česká republika je 10. největším trhem s novými osobními vozidly, v naftových motorizacích jsme dokonce 5. největším, když více dieselů se letos prodalo jen v Německu, Itálii, Francii a Španělsku,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Naftové motorizace si v Česku stále udržují popularitu, což je dáno jak tradicí, tak zejména širokou nabídkou a oblibou nejsilnější značky na domácím trhu. „Celkový tržní podíl Škody během uplynulých jedenácti měsíců dosáhl v Česku 35,3 %, v oblasti naftových motorizací pak dokonce 48,2 %. První čtyři nejregistrovanější naftová vozidla byla Škoda OCTAVIA, KODIAQ, SUPERB a KOROQ, až 5. v pořadí byla jiná značka – Toyota PROACE,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, který se tomuto specifiku věnoval také v panelové diskusi na prosincové konferenci Současnost a budoucnost bezemisní dopravy v České republice .

„České premiantství“ v naftových motorizacích se pak odráží v podílu bateriových elektrických vozidel, kdy v zemích EU bylo v letošním roce registrováno téměř 1,4 milionu bateriových elektromobilů, meziročně +48,2 %. I přes relativně vysoký, téměř 70% meziroční růst dosáhl podíl osobních bateriových elektromobilů v České republice pouze 3 %, což ČR řadí stále na téměř úplný chvost mezi zeměmi EU. V tomto segmentu pak Škoda dosahuje tržního podílu 22,4 % a to navzdory tomu, že jediný model značky ENYAQ je zatím (za 11 měsíců) nejregistrovanějším bateriovým elektromobilem v Česku, před Tesla MODEL Y, MODEL 3, Hyundai KONA a Volkswagen ID.3.

„Navzdory signálům o ochlazení poptávky, které zmiňují zástupci některých značek, lze předpokládat, že trh s bateriovými elektromobily nadále poroste i v Česku. Již v letošním roce jsme byli svědky u některých značek poměrně výrazného zlevnění elektromobilů, což začátkem roku odstartovala Tesla, kterou následovaly další značky mnohdy se slevami v řádech statisíců. Toto zlevnění mělo nepochybně vliv na letošní počet registrací,“ dodává Kadula.

„V příštím roce pak očekáváme příchod dostupnějších elektromobilů v nižších segmentech – např. Citroën ë-C3, Renault 5, Kia EV5, Smart 3, měla by být představena Škoda ELROQ, která bude menší a levnější než ENYAQ. Další růst trhu by měl být podpořen díky výzvě Ministerstvo průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic, která bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku prostřednictvím Národní rozvojové banky,“ dodává Kadula.

Výzva, ve které je alokováno 1,95 miliardy korun, je k dispozici zde.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

20.12.2023 16:40
Příští rok budou mnohde nabízet elektromobily jako přívažek ke klasickým autům.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.12.2023 16:59 Reaguje na smějící se bestie
Jako že koupíte auto a k němu (zdarma) dostanete bonus 1 elkáru? :-) To by bylo dobrý, ale asi to dopadne hůře. Do ceny spalováku se pričte dotace na elkáru. Ale tu elkáru Vám nedají, dostanete jen o dotace zdražený spalovák :-I
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

20.12.2023 17:56
V článku mi chýba informácia, či je to dobre, alebo zle že je tak veľa diezlových áut. Z kontextu vyplýva že je to zle, ale už vôbec nie je jasné prečo. Snáď preto, že diezlové motory majú veľmi dlhú životnosť a malú spotrebu, takže nehrozí, že by ich majitelia v blízkej dobe dali zošrotovať a kúpili si nový elektromobil za nejakých 35 -40 000 euro. Kšefty sa nehýbu a to je zle. Ak by bol v ponuke slušný atmosférický benzínový štvorvalec, tak by sa možno predával aj ten, Hyundai i-30 sa míňa na Slovensku ako teplé rožky. A predával by sa lepšie ak by cena nebola vyhnaná niekde ku 20 000 eur. Tie nešťastné 3 valce HTP prečipované na TSI robia presne čo sa po nich chce, slúžia krátko a nespoľahlivo a nútia majiteľa za krátky čas uvažovať o kúpe nového automobilu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist