https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/v-cr-jsou-naklady-na-elektromobil-jedny-z-nejvyssich-v-evrope
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V ČR jsou náklady na elektromobil jedny z nejvyšších v Evropě

5.10.2020 01:30 | PRAHA (ČTK)
Hlavním důvodem je fakt, že stát nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.
Hlavním důvodem je fakt, že stát nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.
V Česku jsou náklady na elektromobil jedny z nejvyšších v Evropě, naopak vlastnictví benzinového vozu je v tuzemsku téměř nejlevnější. Vyplývá to z pravidelného srovnání Car Cost Index společnosti LeasePlan v 18 evropských zemích.
 

Česká republika patří mezi země, kde jsou rozdíly v nákladech na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory stále značné. Zatímco vlastnictví a provoz benzínového vozu podle průzkumu vyjde měsíčně v průměru na 541 eur (14 600 korun), což je druhá nejnižší hodnota, a dieselového vozidla na 570 eur (15 400 korun), v případě elektromobilu jde o 793 eur (21 400 korun), tedy naopak pátý nejvyšší náklad. Hlavním důvodem je fakt, že stát nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.

Analýza sleduje skutečné komplexní náklady na vozidla střední velikosti. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže, ale i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 000 kilometrů.

Elektromobily střední třídy (segmentu D) jsou podle analýzy plně konkurenceschopné ve 14 zemích. To znamená, že náklady na jejich vlastnictví jsou srovnatelné nebo maximálně o pět procent vyšší, než u vozidel se spalovacími motory. Plně konkurenceschopné jsou v Belgii, Dánsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. Kompaktní elektromobily (segment C) jsou pak zcela konkurenceschopné v v Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku, Švýcarsku a Velká Británii.

"Finanční aspekt je spolu s nedostatečnou infrastrukturou pro nabíjení největší překážkou pro rychlejší nástup elektromobility v České republice. Elektromobil si tady pořizují převážně lidé, pro které je takový vůz symbolem jejich osobního postoje," uvedl obchodní ředitel LeasePlanu v ČR Peter Tölgyesi.

Pokud stát přijde se silnější podporou čisté mobility, bude Česká republika podle Tölgyesiho následovat vývoj v západních zemích, kde je zastoupení elektromobilů mnohem vyšší. Pandemie koronaviru může přechod na elektromobily zbrzdit, dlouhodobě ale poptávka po elektrických vozidlech bude stoupat i v České republice.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

5.10.2020 21:22
Ve všech evropských zemích je prostředí mimořádně brutálně deformováno ve prospěch pořízení a provozování elektromobilu.
V Česku je tato zhůvěřilost relativně nejmenší.

---

Nebo jinak - elektromobil není mimo některých zcela speciálních použití nikde ani zdaleka konkurenceschopný vůči spalovacímu motoru. Většina evropských vlád se snaží tento fakt zastřít a pomocí "cukru a biče" vnucuje občanům ekonomicky nesmyslné řešení.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.10.2020 22:52 Reaguje na Viktor Šedivý
+1
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2020 08:05
Elektromobil má podstatně kratší dojezd, i při používání dotované elektřiny vyšší provozní náklady, je prakticky nepoužitelný v našich klimatických podmínkách přes zimní období a má ještě mnoho dalších záporů. Pořídí si ho akorát fanda, kterému to nevadí, protože je fanda. Nebo někdo zblblý ekologií, a těch je jednak málo, jednak je u nás v živé paměti, jak ekologové doporučovali diesely coby ekologičtější než benzíňáky a nyní se je snaží zlikvidovat (mnoho rodin přibližovadlo s dieselem dodnes má, takže lži ekologů se jich bezprostředně týkají). Takže horování ekologů pro nějakou technologii se prostě nedá věřit. Za pár let třeba budou bojovat proti elektromobilům.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist