https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/v-cr-zacnou-jezdit-od-nedele-prvni-bateriove-vlaky-vyrobene-skupinou-skoda-group
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V ČR začnou jezdit první bateriové vlaky vyrobené skupinou Škoda Group

13.12.2024 01:31 | PLZEŇ (ČTK)
Zdroj | Škoda Group
V České republice začnou jezdit od neděle s novým jízdním řádem první bateriové vlaky, které vyvinula a vyrobila plzeňská Škoda Group. Vycházejí z elektrických vlaků RegioPanter, ale mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích, dojezd vlaku na baterie je 80 kilometrů, řekl ČTK mluvčí Škody Group Jan Švehla. První čtyři jednotky budou jezdit v Moravskoslezském kraji.
 
České dráhy (ČD) už objednaly podle náměstka generálního ředitele ČD Jiřího Ješety od Škody dalších 15 vozů, které budou k dispozici na konci roku 2026. "To jsou ale úplně nové bateriové vlaky, které se začínají vyrábět, vyvíjet a schvalovat. Kdežto první čtyři jednotky jsou vlastně standardní RegioPantery dovybavené bateriemi," řekl už dříve Ješeta ČTK. Mají dojezd 80 kilometrů pro jízdu maximální rychlostí, což je v bateriovém režimu 120 kilometrů v hodině, v elektrické trakci 160 km/h. Na lokálních tratích se ale většinou jezdí 60 až 80 km/h, takže dojezd bude delší než 80 kilometrů.

Na provozní náklady bateriových vlaků lze podle Ješety pohlížet různě. "Pokud by se počítalo i budování infrastruktury, tedy elektrizace 20 až 30 kilometrů vedlejších tratí, které vedou z hlavní elektrifikované trati, tak to bude stát miliardy. Přitom bateriový vlak stojí o 30 až 40 milionů korun víc než elektrický," uvedl. Současná cena dvouvozového elektrického RegioPanteru je kolem 117 milionů Kč.

Dále je třeba prověřit, zda jsou nutné dobíjecí stanice, anebo se vymyslí spoje, kde být nemusí. Nabíjecí stanice přijde na 50 až 60 milionů Kč a potřebuje příkon vysokého napětí, takže nejde postavit všude.

O nasazení bateriových vlaků jedná s ČD také Plzeňský kraj, který je chce podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) nasadit do čtyř let na vedlejších lokálních tratích, například na linii Plzeň - Bezdružice - Plzeň - Rokycany - Radnice.

Elektrické vlaky mají podle Švehly na rozdíl od klasických RegioPanterů, které jezdí ve většině krajů ČR i v cizině, na střeše boxy s výkonnými LTO bateriemi s dlouhou životností a vysokou bezpečností. Speciální systém ohřevu a chlazení je udržuje v optimální teplotě. Moderní měniče snižují ztráty a prodlužují životnost baterií, které lze nabíjet ze stejnosměrné i ze střídavé sítě, a to zhruba za 30 minut. "Bateriový vlak je i mnohem tišší a neprodukuje lokální emise. Je vybaven evropským zabezpečovacím systémem ETCS," dodal.

Škoda Group už ve 30. letech 20. století vyráběla akumulátorové lokomotivy. V Turecku od roku 2015 jezdí její tramvaje s bateriovým pohonem, které zvládnou i úseky bez trolejí. Škoda dále vyrábí trolejbusy, které kombinují napájení z trolejí s bateriemi.


reklama

 
Václav Prokš
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

13.12.2024 07:23
dokud budou mít komín v Tisové, Počeradech či Komořanech atd. tak z toho jsou spíš smíšený pocity.

Bateriový vlaky jsou posun ale asi by se mělo vyřešit dobíjení bez trakce, zejména u tramvají, které se pohybují v intravilánu měst, památkových zónách.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.12.2024 11:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Všechny elektrické vlaky mají někde komín. Nicméně ten bateriový umožní projet kratší úsek bez drátů, jinak by musel jet dýzl celou trať.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.12.2024 12:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
ano, ale problematika nestojí v tom, jezdit krátké tratě ale tratě bez trakcí, tedy dobíjení poněkud méně nápadným způsobem.
Baterie mají větší budoucnost v tramvajích než vlacích, kde bych předpokládal spíše že se zaměří na udržitelnost konstantních rychlostí pomocí nízkouhlíkových paliv.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.12.2024 14:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ale ne. Tramvaje mají koleje a tak i dráty. V Brně jezdí trolejbusy a s bateriemi na cca 15km, což umožňuje přejíždět úseky bez drátů.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.12.2024 13:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
elektrické vlaky mají někde komín, ale ty co jsem napsal je mají v uhelných elektrárnách, tedy to s ekologií provozu dost pokulhává.
Odpovědět
Pe

Petr

13.12.2024 13:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jeden velký komín se přece jen dá líp čistit a míň leze do života lidí, než stovky malých (u vlaků spíš větších) výfuků.
Taktéž výroba a distibuce paliv je mnohem efektivnější na jedno centrální místo, než po celé zemi. O údržbě velkých dieslových motorů nemluvě (takový motor Caterpillar má olejovou náplň asi 300 litrů)
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

13.12.2024 18:53 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ročně vyrábíme přibližně 40% elektřiny z jádra, 45% z uhlí, 3% z plynu a zbytek připadá na OZE. Pokud k tomu uvážím, že uhelné elektrárny mají instalovány filtry na popílek a prach, jsou odsířeny a některé snad už i vybaveny omezováním NOx , pak argument o komínu motorových a drážních vozidel, začíná pokulhávat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.12.2024 11:27
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.12.2024 10:49
Těžká baterie u vlaku je výhodnější než u auta a možnost dobíjení při
jízdě pod trolejí odstraní dobíjení z nabíječek. Nevzniknou prostoje vozidla při dobíjení a při možnosti rekuperace to lze považovat za
velmi vhodný pohon. Otázkou jsou vstupní náklady a jejich celková
návratnost. Pokud je to založeno pouze na dotacích, tak je to opět
slepá ulička. Vše, co se vnucuje přes dotace je cesta do pekel, až
vyschne pramen dotací a ten vyschne, protože ubývá těch, kteří na ně
vydělávají. EU se shlédla v dotování kdejakých nesmyslů a zapomíná na
zdroje dotační politiky. Hezky to o dluzích ve Švejkovi řekl feldkurát
Katz a taky jeho věřitel, který půjčoval důstojníkům, kteří pak padli
a on ty dluhy musel odepsat. Kdopak odepíše ty dluhy zemím EU? A nebo
bude věřitelům stačit, když bude dlužník splácet pouze úroky z věčného
dluhu, který nebude schopen nikdy splatit?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

18.12.2024 16:33 Reaguje na Břetislav Machaček
No, když jste u toho Švejka, zkuste si vzpomenout, kdo zaplatil ty uváděné dluhy. Přece válka! Ekonomika a obyvatelstvo se podřídí válečnému stavu, válečné výrobě a obyvatelstvo zchudne. Dluhy se po válce odepíší a začíná se znovu. Nastane víceletá konjunktura, tažená obnovou zdevastovaného území. Vydělá ten, u kterého válka nebyla a je připraven ve velkém dodávat své výrobky a služby na bývalé válčiště, na kterém byla ve válečné vřavě zničena dokonce i jeho konkurence.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist