V EU se loni poprvé prodalo víc hybridních aut než vozů s dieselovým motorem
Samonabíjecí hybridní vozy mají baterii nabíjenou spalovacím motorem a na elektrický pohon zpravidla mohou ujet pouze omezenou vzdálenost. Takzvané plug-in hybridy se také mohou nabíjet samy, ale výhodnější je síťové napájení. Mají na podporu i spalovací motor, zatímco čisté elektromobily jezdí pouze na baterii.
V Evropské unii bylo v průběhu loňského roku zaregistrováno celkem 1 901 239 samonabíjecích hybridních aut, proti předchozímu roku je to nárůst o 60,5 procenta. Počet registrací dieselových aut, kterých ubývá od aféry Volkswagenu z roku 2015, loni klesl o třetinu 1 901 191.
V České republice se loni prodej nových aut s hybridním pohonem zvýšil o 82 procent na 23 074 vozů. Hybridy tvořily 11 procent z celkového prodeje nových osobních automobilů a i když podíl dieselů v posledních letech klesá, auta s naftovým motorem se na trhu stále podílela z 24,7 procenta, tedy více než dvojnásobkem proti hybridům. Benzinová auta měla v tuzemsku podíl 68 procent.
Nové vládní dotace na nízkoemisní nebo bezemisní vozidla, které vstoupily v platnost jako součást programů na ozdravení ekonomiky z dopadů pandemie covidu-19, vedly ke ztrojnásobení prodeje plug-in hybridů a ryze elektrických aut.
Výrobci automobilů považují plug-in hybridy za přechod k plně elektrickým vozům. Některé ekologické organizace ale kritizují dopady na životní prostředí. Ze studií vyplývá, že řidiči více než na baterii spoléhají na spalovací motor, což zvyšuje emise těchto vozidel.
"Hybridní pohony jsou pro současný svět, kdy není tolik dobíjecích stanic, ideální. Lze tak jezdit ekologicky a mít jistotu dojezdu, která plně elektrickým autům chybí. Navíc si hybridy elektrickou energii sami jízdou vyrábějí. To je jeden z důvodů, proč hybridní vozy v Anytime využíváme,“ uvedl ředitel carsharingové firmy Anytime v ČR Milan Beutl. Anytime provozuje 500 hybridních vozů Toyota.
Prodej čistých elektromobilů v loňském roce podle údajů ACEA vzrostl o 63,1 procenta na téměř 878.500. Prodej plug-in hybridů se zvýšil o 70,7 procenta bezmála na 867.100 vozů.
Nejrozšířenějším typem pohonu zůstal benzinový motor. Podíl těchto aut na celkových registracích nicméně klesl na 40 procent ve srovnání se 48 procenty v roce 2020.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Svatá Prostoto
2.2.2022 15:26Miroslav Vinkler
2.2.2022 15:558leté dieselové auto ,pokud nemáte extrémní nájezdy a děláte servis, je vůz v kondici čtyřicetiletého muže, bez nároků na větší investice do opravy.