V okrajových částech Brna přibudou desítky kilometrů polních cest
15.3.2021 16:25 | BRNO
( ČTK)
Brno nyní vybírá vhodné parcely v krajině, které vlastní a kde by se daly obnovit polní cesty a stromořadí. Ilustrační foto
Brno začne v okrajových částech města obnovovat polní cesty a stromořadí, půjde o desítky kilometrů. Začne se příští rok v brněnském Komíně, uvedl náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).
Brno nyní vybírá vhodné parcely v krajině, které vlastní a kde by se daly obnovit polní cesty a stromořadí. První vznikne příští rok v katastrálním území Brno-Komín.
"Po pozemkových úpravách máme nárok na vytyčení hranic pozemků, chceme toho využít v příměstské krajině pro výsadbu alejí, remízků nebo trvale travních porostů. Jako první nás požádala o spolupráci městská část Brno-Komín, která si již ve spolupráci s Nadací Partnerství vytvořila záměr projektu," uvedl Hladík, který má v městě Brně na starost oblast životního prostředí.
Obdobně jako v Komíně město plánuje postupovat i v dalších městských částech. Jde například o Líšeň, Holásky, Tuřany či Slatinu. Jen v Komíně jde o několik kilometrů polních cest, spolu s dalšími městskými částmi by podle Hladíka mělo jít o několik desítek kilometrů.
"Především okrajové městské části jsou vhodné pro tvorbu kvalitní příměstské krajiny. Na některých místech se nabízí obnova polních cest, jinde vytvoření zcela nových alejí. Budeme v tomto ohledu žádat o spolupráci městské části, které své okolí znají nejlépe," uvedl Hladík.
Doplnil, že hlavně jihu města by obnovení polních cest a stromořadí mohlo mít zásadní vliv na větrnou erozi a také na množství polétavého prachu vznikajícího při zemědělských pracích.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
To je dobře, ještě by se měly zákázat ty asfaltované cyklostezky a ty už jsoucí, by měly být uvedeny do původního stavu před "vybudováním". Zaplatit by to měla zase EU, která platila to asfaltování.
Odpovědět
Pravděpodobně jste v životě nejezdil na kole, zvláště tam, kde jezdí skoro všicni (Holandsko).
Dobře vymyšlená cykloška je velmi dobrá komunikace, především proto, že ji využívalí i jiní. Třeba kolem řek pracovníci Povodí, kteří dělají údržbu břehových porostů atd. atd.
Nádherné je projet si jen Podunajskou cestu v Rakousku, kulturně i gastronomicky nebo sociálně - krajinářsky paráda.
Odpovědět
Jste správný ekoaktivista, či spíše ekoterorista. Vám se nikdy nepodaří po těch vyasfaltovaných dálnicích pro móddní cyklistiku najezdit na kole tolik kilometrů po poloních a lesních cestách, kolik jsem já najezdil do dnešních dnů. Jezdím na kole od roku 1940 do loňska (bylo mně 6 let, když jsem začal), přes zimu už nejezdím.
Odpovědět
A to jsem měl obyčejnou Zbrojovku a po válce Esku.
Odpovědět
Zajímavé, že to na vás nezanechalo žádnou pozitivní stopu. Já jezdím především proto, abych něco viděl a slyšel a snažil to pochopit. Jinak jezdím především terénem, kde by se ta vaše zbrojovka rozsypala. Než jsem si pořídil horáka, jezdil jsem na favoritu a byla to tragédie, víc oprav než ježdění.
Odpovědět
Pro vás je ekoterorista i ten co říká, že cyklostezka je dobrá věc a kdo rád jezdí na kole? :D
Vy jste fakt srandovní, pomatený pán...
Odpovědět
Pan Daneš je ryzí komunista, takovej ten přesvědčenej......
Odpovědět
Holandsko má opačný problém s vodou než je na Jižní Moravě. Tedy si myslet, že se jedná o totéž, tak nejedná. Stromořadí a aleje jsou především využívané pro biopásy a jako větrolamy pak by neškodilo vysázet i nějaké křoviny jako potrava pro ptactvo. Jsou protierozní opatřením ale vodnímu režimu to mnoho nepřinese
Odpovědět
Které asfaltové cyklostezky v Brdech zaplatila EU? Já bych řekl, že 0 a že ty dnešní asfaltové cyklostezky jsou vlastně zpevněné cesty vybudované armádou. Brdy byli, a z části stále jsou, vojenským újezdem. Ale to byste snad, s ohledem na Váš věk, měl vědět.
Odpovědět
Nerpleťte si Brno s Brdy. Já o Brnu a okolí, Vy o Prdech, pardon Brdech. A píše se Brdy byly, ne "Brdy byli"! Ono totiž jsou to ty Brdy, ne ti ...! Bože, cos to ke klávesnici posadil!
Odpovědět
Vy jste asi komentář, na který jste reagoval, pozorně nečetl, když vytýkáte pravopisnou chybu, kterou její autor sám vzápětí opravil. Sám jste také udělal chybu (a v dalším komentu opravil podobně jako ten, kterého za to kritizujete). Jenže na rozdíl od něho se za svou unáhlenost omluvit neumíte nebo nechcete?
Odpovědět
Opravil jsem se, asi nečtete. Váš problém, ne můj.
Ale jinak ano, četl sem Brdy a ne Brno :-D Tímto tedy uznávám svou chybu.
Odpovědět
No řešíte vskutku podstatné věci jako je y/i.... v kolabujícím světě je to opravdu zásadní věc....
Vy asi navíc chyby nikdy neděláte co...
Odpovědět
Na obnovování polních cest jsem jednou pracoval a zarazilo mě, jaký tunel se z toho dá udělat. Ještě dřív, než se vůbec kopne do země (navíc to většinou ani není nutné), tak se propálí milióny.
Odpovědět
A cyklostezky zrovna tak. Jsou takové které vedou odnikud nikam ale firmy napojené na vedení obcí na tom slušně narejžovaly obvzlasť když vyšel kilometr na peníze srovnatelné se stavbou dálnice, myslím že doba kdy to šlo je už trochu pryč, ale bohužel zůstaly nesmyslné stavby, pošramocená pověst cyklostezek a nechuť pustit se do těch smysluplných. U těch co dávají smysl je ve volné krajině další problém a to údržba, ona totiž něco vyjde protože jinak si příroda umí ten pruh v krajině vzít dost rychle zpět a obcím se občas nechce investovat do něčeho co bude dál vyžadovat njaké investice.
Odpovědět
Samotná cyklostezka je nesmysl, jsou to v podstatě popojené komunice určené pro jinou techniku tak, aby se dalo projet. Vůbec nemusí být asfaltová, stačí makadam. Nadělá se s tím víc řečí, než jaký to má význam.
Odpovědět
Poznal jsem, že tunel se dá udělat ze všeho. A myslím, že politici to nejen poznali, ale, že je dělají. Jedno jaká partaj, každý má svou stoku ne pár mega na stole.
Odpovědět
Jo.dulní voda je pitná a ja jsem černá madona čenstochovská
Odpovědět
Nejhorší na tom je , že obnovují polní cesty a pak se diví, že po nich chtějí jezdit zemědělci.
Vůbec nechápou , že když velké pole rozdělí cestami na několik malých, takže zemědělec nebude přejíždět z jednoho pole na druhé, ale chce použít cestu , zvláště při odvozu úrody. A k tomu se bohužel váže potřeba ty cesty obnovovat řádně tak aby unesly těžkou techniku.
Což je pro mnohé úředníky nepochopitelné, že zemědělci na pole nelítají, ale jezdí.
Odpovědět
Zemědělci po nich nejezdí, proto taky ty cesty dávno zanikly. Dnes jsou to velmi často (kde byl nějaká terénní zlom - úvoz meza) pásy křovin a remízky velmi vhodné pro zvěř i vodu.
Polní cesty mají řešit ti, kteří ta pole obdělávají a ne ouředníci z magoše.
Odpovědět
Vy mluvíte o voze a já o koze. Z vlastní zkušenosti vím jak si aktivisté představují obnovu polních cest. Pro mnohé komunální politiky je to příležitost jak se zviditelnit, když " postaví" takovouto cestu v jejich podání jako cyklostezku. Jenže v ten moment aby zemědělec dostal na to vzdálenější pole potřebuje tuto použít a to se začnou hrozně divit. Protože oni se chystali nalepit asfalt pomalu na bláto. Dnešní běžná odvozová technika si nezadá s kamiony a tomu musí odpovídat základy takovéto cesty. Není v okolí výjímkou , že si takovéto cesty osazují cedulemi max. hmotnost 1,5t.
Odpovědět
|
|