https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/v-usteckem-kraji-budou-jezdit-diky-dotaci-bateriove-vlaky-na-ctyrech-linkach
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Ústeckém kraji budou jezdit díky dotaci bateriové vlaky na čtyřech linkách

1.11.2025 01:56 (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | jingoba / Pixabay
V Ústeckém kraji budou jezdit na čtyřech linkách bateriové vlaky. Na modernizaci železniční dopravy kraj získal dvě miliardy korun z evropského Modernizačního fondu, který využívá výnosy z emisních povolenek. S jedním projektem kraj neuspěl, informovala ČTK mluvčí kraje Magdalena Fraňková.
 
Samospráva teď podle ní vypíše výběrové řízení na dopravce a výrobce vlakových jednotek. Termín zahájení provozu bateriových vlaků je nejpozději v roce 2032. Projekty na podporu ekologické dopravy v ČR celkem za 15 miliard korun schválil Státní fond životního prostředí ČR.

Bateriovými vlaky se díky úspěšným projektům Ústeckého kraje svezou i cestující v Libereckém a Středočeském kraji, kam některé linky zasahují. První se týká tří linek, a to z Oseka přes Most a Louny do Rakovníka, druhá linka vede ze Žatce přes Louny a Lovosice do Ústí nad Labem a třetí z Ústí nad Labem přes Děčín a Českou Lípu do Liberce. Nasazeno na linky bude 12 dvouvozových bateriových jednotek. Výše dotace je 1,5 miliardy korun.

Liberecký kraj podle náměstka hejtmana Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) na projektu s Ústeckými kolegy spolupracoval. "Ze všech Libereckým krajem objednávaných výkonů byla linka L2 - z Liberce do Děčína včetně jejího prodloužení až do Ústí nad Labem jedinou, která splňovala nastavená kritéria a podání dotační žádosti tím bylo přípustné," uvedl Sviták. Dnes na trase jezdí německý Die Länderbahn s nízkopodlažními dieselovými jednotkami Siemens Desiro, nasazení nových souprav je podle něj plánováno v prosinci 2031.

V Libereckém kraji jsou podle Svitáka významnější směry, kde by bateriové vlaky mohly najít uplatnění. "Celkově podinvestovaný stav místní infrastruktury ale neumožňuje provoz nových nízkoemisních vlaků plánovat a o případné dotace žádat. Liberecký kraj je jediným, který dosud nemá žádnou dvoukolejnou či elektrifikovanou železnici," doplnil Sviták. Modernizace hlavní trasy z Liberce na Prahu se připravuje 35 let, podle posledních odhadů by měla stát 80 miliard korun.

Moderní tichá vozidla pojedou v Ústeckém kraji také na Švestkové dráze, která spojuje Most a Litoměřice. Nasazeny tady budu čtyři dvouvozové bateriové jednotky, dotace činí půl miliardy korun. Třetí předložený projekt zahrnoval linky z Lovosic do Teplic a z Jirkova přes Litoměřice do České Lípy. S požadovanou dotací 1,36 miliardy korun skončil podle Fraňkové těsně "pod čarou". Zůstává ve hře, pokud se v jiných krajích podaří ušetřit při soutěžích, může být znovu zařazen mezi podporované, uvedla mluvčí.

Výroba a schválení nových jednotek zabere přibližně čtyři roky. Dotace pokrývá 70 procent ceny. Bez této podpory by podobná modernizace byla pro kraj ekonomicky téměř nedosažitelná, uvedla Fraňková. Klíčovou podmínkou pro schválení dotace bylo to, že Správa železnic potvrdila, že je nutné upravit trakční vedení na některých tratích. "Cestující se tak mohou těšit na komfortnější, ekologičtější a tišší cestování, které zatraktivní železnici i na vedlejších tratích," řekla Fraňková.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

2.11.2025 12:02
Je mi líto, vychází to asi dost podobně jako u auta a elektromobilu: Nabití baterie vyprodukuje víc CO2 než klasická lokomotiva na naftu. Ale to je u ekologických projektů naprosto normální.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.11.2025 15:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Na ty vaše demagogie už vám nikdo neskočí. To by platilo jen v případě, kdybychom tu elektřinu vyráběli z uhlí. čus.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.11.2025 09:47
Pane Hanzle, cca 40 % energie pořád bereme z uhlí, protože zelení dlouhá léta blokovali výstavbu dalších jaderných bloků. A při tomto podílu uhlí je elektrická energie v elektromobilu (vzhledem k jeho mizerné celkové účinnosti, tj účinnosti "od pece v elektrárně po rotaci kol") přibližně paritní s autem na benzín a produkuje o něco málo víc CO2 než auto na naftu (vzhledem k vyšší účinnosti Dieselova motoru). Pokud je elektromobil pár měsíců v provozu, tak jeho emise CO2 vůči autu rostou, protože klesá účinnost baterie (účinnost baterie klesá i v případě, že leží nějakou dobu v skladu). Tohle je prostě snadno spočítatelné a všechny podklady lze bez větších problémů najít na internetu. Je to matematika, alespoň pro mou generaci, na úrovni deváté třídy základní školy.
Jsem toho názoru, že u těch vlaků to bude dost podobné, a ještě s "bonusem" v tom smyslu, že nabitá baterka je v případě srážky vlaků, nebo jiné nehody spojené s destrukcí soupravy, rizikovější než nádržka plná nafty (a vzhledem k šílené choulostivosti baterek - viz zkušenosti s elektromobily, u nich i banální "plechařina" vede k nutnosti vyměnit baterii, je velice pravděpodobné, že i ty baterie se po nějakých větších nárazech při posunování, apod., budou muset měnit častěji než nádržky na naftu).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.11.2025 15:49
Ekologismus zatemnil rozum mimo umlčených ekonomů a techniků politikům tak,
že jsou schopni dotovat kdejaký ekonomický propadák a technický nesmysl.
Současné dieslové motory jsou spolehlivé, úsporné, ekologicky únosné a
levné, což u baterií neplatí. Spolehlivost při uváznutí v trati je omezena
kapacitou baterie a bez možnosti dobití, kdežto do diesláku stačí dolít z
kanystru palivo a jede se dál. U baterií se nedá diskutovat o úspornosti,
když nikdo nepočítá ztráty při výrobě elektřiny, distribuci, transformaci
a při nabíjení. Baterie jsou násobně dražší, než spalovák a ty zplodiny
moderních dieslů podle EU norem jsou minimální. Navíc je rozdíl vozit
500 kg v palivové nádrži a nebo desetkrát tolik hmotnosti baterie. Chybou
u dieslů bylo to, že co kraj a dopravce tak nakupovali různé typy různého
stáří(ojetiny) a z toho vyplývá poruchovost, nespolehlivost a finanční
náročnost oprav malých sérií. Rekordmanem úspornosti lokálek byly dnes
už 50 let staré motorové vozy řady 810 provozované ve stovkách kusů s
motory a převodovkami LIAZ stejnými, jako v autobusech Karosa. Cena
pohonných jednotek byla díky množství vyrobených kusů nízká, ale už
jsou bohužel technicky zaostalé. Nové jednotky mohly být opět dodány
ve stovkách kusů jednotné provenience a cena vozidel i provoz mohl být násobně nižší, než bateriové soupravy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.11.2025 13:05
to Břetislav Machaček 3.11.2025 15:49
Ano, pohon na diesel by byl levnější, bezpečnější spolehlivější a daleko trvanlivější než elektrošrot na baterky. Ale to by se nedaly vyvést miliony z dotací, jak je to v ekologii zcela běžné.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist