V Ústeckém kraji budou jezdit díky dotaci bateriové vlaky na čtyřech linkách
Bateriovými vlaky se díky úspěšným projektům Ústeckého kraje svezou i cestující v Libereckém a Středočeském kraji, kam některé linky zasahují. První se týká tří linek, a to z Oseka přes Most a Louny do Rakovníka, druhá linka vede ze Žatce přes Louny a Lovosice do Ústí nad Labem a třetí z Ústí nad Labem přes Děčín a Českou Lípu do Liberce. Nasazeno na linky bude 12 dvouvozových bateriových jednotek. Výše dotace je 1,5 miliardy korun.
Liberecký kraj podle náměstka hejtmana Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) na projektu s Ústeckými kolegy spolupracoval. "Ze všech Libereckým krajem objednávaných výkonů byla linka L2 - z Liberce do Děčína včetně jejího prodloužení až do Ústí nad Labem jedinou, která splňovala nastavená kritéria a podání dotační žádosti tím bylo přípustné," uvedl Sviták. Dnes na trase jezdí německý Die Länderbahn s nízkopodlažními dieselovými jednotkami Siemens Desiro, nasazení nových souprav je podle něj plánováno v prosinci 2031.
V Libereckém kraji jsou podle Svitáka významnější směry, kde by bateriové vlaky mohly najít uplatnění. "Celkově podinvestovaný stav místní infrastruktury ale neumožňuje provoz nových nízkoemisních vlaků plánovat a o případné dotace žádat. Liberecký kraj je jediným, který dosud nemá žádnou dvoukolejnou či elektrifikovanou železnici," doplnil Sviták. Modernizace hlavní trasy z Liberce na Prahu se připravuje 35 let, podle posledních odhadů by měla stát 80 miliard korun.
Moderní tichá vozidla pojedou v Ústeckém kraji také na Švestkové dráze, která spojuje Most a Litoměřice. Nasazeny tady budu čtyři dvouvozové bateriové jednotky, dotace činí půl miliardy korun. Třetí předložený projekt zahrnoval linky z Lovosic do Teplic a z Jirkova přes Litoměřice do České Lípy. S požadovanou dotací 1,36 miliardy korun skončil podle Fraňkové těsně "pod čarou". Zůstává ve hře, pokud se v jiných krajích podaří ušetřit při soutěžích, může být znovu zařazen mezi podporované, uvedla mluvčí.
Výroba a schválení nových jednotek zabere přibližně čtyři roky. Dotace pokrývá 70 procent ceny. Bez této podpory by podobná modernizace byla pro kraj ekonomicky téměř nedosažitelná, uvedla Fraňková. Klíčovou podmínkou pro schválení dotace bylo to, že Správa železnic potvrdila, že je nutné upravit trakční vedení na některých tratích. "Cestující se tak mohou těšit na komfortnější, ekologičtější a tišší cestování, které zatraktivní železnici i na vedlejších tratích," řekla Fraňková.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Jan Šimůnek
2.11.2025 12:02Pavel Hanzl
2.11.2025 15:50 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
3.11.2025 09:47Jsem toho názoru, že u těch vlaků to bude dost podobné, a ještě s "bonusem" v tom smyslu, že nabitá baterka je v případě srážky vlaků, nebo jiné nehody spojené s destrukcí soupravy, rizikovější než nádržka plná nafty (a vzhledem k šílené choulostivosti baterek - viz zkušenosti s elektromobily, u nich i banální "plechařina" vede k nutnosti vyměnit baterii, je velice pravděpodobné, že i ty baterie se po nějakých větších nárazech při posunování, apod., budou muset měnit častěji než nádržky na naftu).
Břetislav Machaček
3.11.2025 15:49že jsou schopni dotovat kdejaký ekonomický propadák a technický nesmysl.
Současné dieslové motory jsou spolehlivé, úsporné, ekologicky únosné a
levné, což u baterií neplatí. Spolehlivost při uváznutí v trati je omezena
kapacitou baterie a bez možnosti dobití, kdežto do diesláku stačí dolít z
kanystru palivo a jede se dál. U baterií se nedá diskutovat o úspornosti,
když nikdo nepočítá ztráty při výrobě elektřiny, distribuci, transformaci
a při nabíjení. Baterie jsou násobně dražší, než spalovák a ty zplodiny
moderních dieslů podle EU norem jsou minimální. Navíc je rozdíl vozit
500 kg v palivové nádrži a nebo desetkrát tolik hmotnosti baterie. Chybou
u dieslů bylo to, že co kraj a dopravce tak nakupovali různé typy různého
stáří(ojetiny) a z toho vyplývá poruchovost, nespolehlivost a finanční
náročnost oprav malých sérií. Rekordmanem úspornosti lokálek byly dnes
už 50 let staré motorové vozy řady 810 provozované ve stovkách kusů s
motory a převodovkami LIAZ stejnými, jako v autobusech Karosa. Cena
pohonných jednotek byla díky množství vyrobených kusů nízká, ale už
jsou bohužel technicky zaostalé. Nové jednotky mohly být opět dodány
ve stovkách kusů jednotné provenience a cena vozidel i provoz mohl být násobně nižší, než bateriové soupravy.
Jan Šimůnek
5.11.2025 13:05Ano, pohon na diesel by byl levnější, bezpečnější spolehlivější a daleko trvanlivější než elektrošrot na baterky. Ale to by se nedaly vyvést miliony z dotací, jak je to v ekologii zcela běžné.

Cestující v Ústeckém kraji se svezli tichými bateriovými vlaky
Osm krajů a Praha získají na nové vlaky 15 miliard korun z Modernizačního fondu
Jedenáct projektů na modernizaci železniční dopravy si rozdělí 15 miliard z Modernizačního fondu