V Ústeckém kraji se učí děti správně třídit odpad
Workshop, který trvá jednu vyučovací hodinu, funguje na bázi her. Lektorka Ivana Čáslavová nejprve dětem vysvětlila, kam mají dávat méně známý odpad, jako například zářivky, notebooky nebo také mikrovlnnou troubu. Potom děti odpad samy třídily do popelnic. Mohly si také samy rozebrat počítač, imitaci baterie a pračku. "Dozvěděl jsem se, že je v baterce zinek, ze kterého se může vyrábět krém," řekl jeden z žáků.
O recyklování se děti často dozvědí doma od rodičů. "Recyklujeme plast, papír a směsný odpad, taky kartony, hliník a víčka. Do školy nosíme papír a baterie," řekl žák páté třídy. Základní škola dvakrát do roka děti vyzve k tomu, aby donesly papír. Odkupuje ho společnost ve Stradonicích, která papír recykluje. Děti ale nevědí, na co papír do školy nosí. "Až tak informovány nejsou," řekla učitelka Jana Pokorná.
Program se u starších dětí zaměřuje na materialismus a s tím související produkci odpadu. "Projekt Recyklace hrou pro ten první stupeň je zaměřen jednodušší formou na to, že se učíme třídit a co je to recyklace, ale druhý stupeň je zaměřený na předcházení vzniku odpadu," řekla Čáslavská.
Děti se učí, co se z vytříděných věcí může znovu vyrobit, ale netuší, že není tolik firem, které by znovu zpracovávaly plast. "Nemůžeme říct, že něco je lepší, něco je horší. Primární myšlenkou je, aby ty děti věděly, co je to recyklace," řekla lektorka.
Škola v Peruci vede děti k recyklování a třídění odpadu na každém kroku. Ve třídách jsou koše na plast a papír, na chodbě popelnice na drobnou elektroniku. "Vzhledem k tomu, že jsme zapojeni v programu (Recyklace hrou) deset let, i do budoucna budeme dál děti vést ke třídění," řekl ředitel školy Tomáš Hosnedl. Děti také chtějí postupně vést k tomu, aby vytvářely odpadu méně.
reklama