https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/v-zemedelstvi-chybi-mladi.je-treba-zatraktivnit-obor-shoduji-se-lide-z-oboru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V zemědělství chybí mladí. Je třeba zatraktivnit obor, shodují se lidé z oboru

1.7.2024 00:35 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Do zemědělství je nutné dostat více mladých lidí. Podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) to má být jeden z hlavních cílů příští Společné zemědělské politiky. V zemědělství totiž dlouhodobě chybí zaměstnanci a obor pracovníci stárnou. Počet vysokoškolských studentů zemědělských oborů přitom v ČR v posledních letech výrazně neroste ani neklesá, loni jich bylo přes 26 000, což je zhruba stejně jako předloni.
 
Zemědělský svaz ČR (ZS) i Agrární komora ČR (AK) se shodují, že lidí pracujících v zemědělství je každým rokem méně. "Zemědělce trápí nedostatek pracovníků jak v rostlinné, tak v živočišné výrobě. Chybí nám jak agronomové, tak zootechnici, ale i techničtí pracovníci," řekl ČTK předseda ZS Martin Pýcha.

Největší potíže mají obory živočišné výroby, kde scházejí především ošetřovatelé zvířat, dojiči, krmiváři či kvalifikovaní zootechnici. "K příčinám tohoto problému jednoznačně patří nedostatečná generační obměna v zemědělství," doplnila mluvčí AK Barbora Pánková.

Největší podíl na věkové struktuře zaměstnanců mají v agrárním sektoru ČR dlouhodobě pracovníci ve věku 45 let a více, kteří tvoří zhruba 59 procent, vyplývá z dat Ústavu zemědělské ekonomiky a informací.

Nedostatek pracovníků podle Pánkové zcela nevyřeší ani robotizace, protože část činností v zemědělství vyžaduje ruční práci. Úplné řešení nepředstavují ani sezonní pracovníci. "Protože péči o zvířata je třeba zajistit celoročně bez ohledu na to, jestli je víkend nebo svátek," dodala.

Nevládní organizace se tak shodují, že je nutné zvýšit atraktivitu práce v zemědělství pro mladé lidi. Podle Pýchy mladou generaci odrazuje její vysoká náročnost.

"Je to multioborová práce, která nemá pevnou pracovní dobu, proto je také důležité zohlednit požadavky mladých lidí na volný čas," řekl.

S tím souhlasí i Jiří Remeš, prorektor pro pedagogickou činnost České zemědělské univerzity (ČZU). Podle Remeše může mladým vadit i nižší platové ohodnocení nebo život na venkově.

Od studia zemědělských oborů mladé odrazuje náročnost, uvedl Remeš, naopak je ale láká uplatnitelnost na trhu práce. V oboru se podle něj uplatní až 65 procent absolventů a nejatraktivnější jsou programy zaměřené na zahradnictví, potravinářství a chovy zvířat.

Ze statistik ministerstva školství vyplývá, že vysokoškolských studentů zemědělských oborů bylo v Česku loni přes 26 000, bez započítání veterinárních oborů. Za posledních sedm let se podle dat ministerstva jejich počet příliš neměnil, v letech 2021 a 2022 bylo studentů o necelou tisícovku více, mezi roky 2017 a 2020 jich bylo kolem 25 000.

Podle Pýchy je v Česku dále 28 oborů středního vzdělání v zemědělství a lesnictví, ve školním roce mezi lety 2022 a 2023 je studovalo necelých 17 000 žáků. U oborů s výučním listem je podle něj nejpočetnější vzdělání opravář zemědělských strojů, u zakončení maturitou vede agropodnikání.

Nutnost generační obměny v zemědělství si uvědomuje také ministr Výborný. Na jednání v Lucemburku 24. června o budoucnosti společné zemědělské politiky prosadil mimo jiné zmínku o generační obměně a označil řešení stárnoucí generace zemědělců za velmi důležité.

Podle dat ministerstva zemědělství z roku 2022 činil celkový počet pracovníků v zemědělských podnicích v ČR 96 600, což byl podíl na celkové zaměstnanosti 1,9 procenta.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (66)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

1.7.2024 06:14
Do zemědělství je nutné dostat více mladých lidí, to je hezké, ale v současné době zbožné přání. Zemědělství je časově velmi náročné, hlavně tím, že je závislé na počasí. Tudíž na poli se pracuje tehdy, když je hezky a to jaksi nekoresponduje s volnočasovými aktivitami, které mladí lidé považují za něco naprosto samozřejmého. Mluvím z vlastní, týden staré zkušenosti- do sesterského podniku jsme sháněli traktoristu, přišel kluk okolo 30 let a po týdnu zavolal, že si to rozmyslel, protože by se musel vzdát dosti svých koníčků a volného času.
Kdo dostane mladého šikovného člověka do tohoto oboru, může si gratulovat a považovat to za výhru.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2024 06:36 Reaguje na pavel peregrin
Ještě,že máme Ukrajince.Opravdu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 07:14 Reaguje na Emil Bernardy
Jo. Jenže s nima to není taky jednoduché. Vedle v podniku je měli v ŽV a nestačili opravovat mechanizaci. Prostě Ukrajinci projevují ukrajinský přístup k práci. Ale najdou se mezi nima i šikovní řemeslníci.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.7.2024 08:51 Reaguje na pavel peregrin
ono je to obory napříč. šikovní gastarbajtři jsou dávno prachsakra rozebraní (a mají dlouhodobé kontrakty a velmi slušné zacházení), a když někdo hledá práci a fluktuuje, znamená to zpravidla to, že je buď lempl, nemehlo nebo kverulant. a ti dobří pracovníci (např. strojníci) se přetahují úplně stejně jako špičkoví specialisté.
samozřejmě můžete mít kliku a sehnat špičkového robotníka co zrovna přijel nebo mu skončil dlouhodobý džob, ale musíte se k němu dohrabat skrz spoustu ne úplně špičkových.
Odpovědět
Pe

Petr

1.7.2024 08:59 Reaguje na Lukas B.
Ono to víc platí opačně. Slušný zamestnavatel nemá problémy s dostatkem lidí. A kdo neustále nemá lidi a pořád jen hledá, nebo dokonce nahlas říká, že lidi nechtějí dělat, tak pryč od něj.

Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2024 11:41 Reaguje na pavel peregrin
JIstě s Vámi souhlasím,musíme vybírat z toho,co je...
Odpovědět

Radek Čuda

1.7.2024 14:57 Reaguje na Emil Bernardy
No, nám to může za jistých okolností píchnout ... ale tu UA to zakope zase o kus hlouběji.
Odpovědět
Pe

Petr

1.7.2024 08:27 Reaguje na pavel peregrin
Řešení s traktoristou je jednoduché: musíte vzít dva.
Proč si někdo myslí, že místo dvou lidí vezme jen jednoho, a ten bude dělat za dva, od rána do večera, ale za jeden plat?
Odpovědět
Pe

Petr

1.7.2024 08:30 Reaguje na Petr
Prostě když máte práci pro dva, musíte vzít dva, a ne jednoho.
A je to vyřešené a nikdo vám nebude utíkat.
A když dva platit nechcete, tak si nestěžujte, že lidi nechtějí dělat a dělejte si to sami.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.7.2024 08:37 Reaguje na Petr
oni to ale dřív dělali, protože nikde nic jiného nebylo a byl problém dojíždět více jak 40 km za prací.
Teď je tolik možností, že je těžké traktoristou konkurovat.

Příklad: můj kamarád pankáč se živí jako tester. Má s tím problém, protože se nehýbe a není venku, šel by i dělat manuálně ven. Ale za takový plat, co mu nabídli, raději dělá testera a má nadváhu (je hodně línej).
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 10:59 Reaguje na Petr
Živil jste se někdy soukromě?
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

1.7.2024 15:32 Reaguje na pavel peregrin
Podniká s bezzásahom.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2024 19:59 Reaguje na Peter Sládek
1* To je hláška týdne: Specialista v oblasti bezzásahových technologií. Něco jako obchodník s deštěm. Netřeba hasičů, ni lesníků, příroda vše zařídí za Vás.
Odpovědět
AM

Anežka M

1.7.2024 14:41 Reaguje na pavel peregrin
A kolik traktoristovi platíte?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 16:02 Reaguje na Anežka M
Paušál. Ročně to je každý měsíc okolo 42000 hrubého. Je to odpovídající tomuto rezortu průřezem po republice. Na dnešní poměry je to průměr,ale víc vzhledem k situaci v zemědělství není možné.
Odpovědět
AM

Anežka M

1.7.2024 16:41 Reaguje na pavel peregrin
Děkuju za odpověď.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2024 07:38
Obor je třeba zbavit především nálepky "vidláctví", tedy něčeho méněcenného. Je to zažitý ("moderní") narativ, proto se nedivme mladým, že mezi takové nechtějí. A bolí mě u srdce, když vidím, jak některý podnik v rámci úsporných opatření propouští zkušené pracovníky.

Těch zbytečných/umělých problémů se nahromadilo za poměrné krátké období tolik, že vyhrabat se z průseru bude mnohem složitější, než do něj spadnout. Proto si važme i těch nespokojených v Praze, neb když ztratíme je, náhradu budeme hledat marně. O sestupném trendu zaměstnanců v zemědělství víme dlouho, dnes je možná už pozdě se snažit situaci zvrátit. Pomůže jedině finanční stimul a jiná atmosféra ve společnosti.
Odpovědět
pk

pepa knotek

1.7.2024 08:11
Ono se mladým nechce dělat téměř nikde, s trochou nadsázky popsáno např. zde https://medium.seznam.cz/clanek/bara-diva-generace-z-se-hrouti-ze-zivotnich-nakladu-ale-do-prace-se-jim-nechce-71207#dop_ab_variant=1264101&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Jak bude gen Z, neschopná uživit sebe sama, financovat gen mileniálů až ti půjdou do důchodu, to je jedna velká záhada.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.7.2024 10:20 Reaguje na pepa knotek
Lidé, kteří zažili předválečný kapitalismus nadávali na komunisty,
že naučili lidi línosti. No a dnes je učíme totálnímu nicnedělání.
Studia se nadměrně protahují, nástup do prvého zaměstnání oddaluje,
o prázdninové manuální brigády není zájem, protože v administrativě
brigádník dostává více, než za manuální práci. A tak se vymýšlí to,
co nebude potřebovat pracovat. V lesích samovýsev a bezzásah, na
polích ponechání pole ladem a dovezení potravin ze zahraničí. Do
montoven a výroby navezeme zahraniční dělníky a ti nás budou živit.
Krátkozraké směřování školství k humanitním oborům vytváří nedostatek technicky vzdělaných lidí a bohužel finanční hodnocení
k tomu přispívá taky. Nenosí se již postup takzvaně "od píky", ale
rovnou vyhrává "nejvzdělanější", byť bez jakékoliv praxe z výroby.
No a v zemědělství? Obor závislý na přírodě se navíc stále více
stává závislý na politice, globálním obchodě a nesmyslech Gryndýlu.
Myslí si někdo, že do takového oboru se budou hrnout mladí lidé,
když ho už opouštějí i ti staří srdcaři a raději prodají pole na
výstavbu komukoliv, kdo dobře zaplatí? Naopak pokles mladých bude v zemědělství stále větší i o vystudované děti sedláků. Víte jak si v minulosti "pojistil" sedlák svého nástupce? Dal mu všechen majetek
a zbývající děti podělil buď vzděláním a nebo dívky provdal za
jiné sedláky. Ten jeho nástupce neměl ani školy, ale pouze to,
co ho otec naučil, aby byl dobrým hospodářem. Druhorozený šel
studovat na kněze, aby byla spokojená věřící matka a navíc studium
se neplatilo. Pak byla možnost vojenského bezplatného studia a
nebo jít dělat pacholka na cizí hospodářství. Statek se nedělil a
pouze se sňatky statky slučovaly. Kdopak z dnešních dětí poslechne
otce ohledně studia, či "výhodného" sňatku? Asi nikdo a jak jinak
půjde nalákat mladé lidi do zemědělství? Myslím si, že nijak!
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.7.2024 10:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Vítejte na konci 19. století. Ale nyní žijeme ve 21. století.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2024 13:49 Reaguje na Břetislav Machaček
"Socialismu"či co lidi neodnaučil pracovat.To nestačili.Ale podnikání ano.Výjimka podnikavci.Směna peněz=veksl,obchod s nedostatkovým zbožím.
Sedlákům děti vždy utíkaly do jiných oborů.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

1.7.2024 10:34
Na polích se zeleninou okolo vidím spoustu mladých Ukrajinek.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 11:02 Reaguje na Richard Vacek
To lze, to je naprosto jednoduchá práce. Ale již s traktorem okolo 6 mega je to o něčem jiném.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.7.2024 11:25 Reaguje na pavel peregrin
to je podobné, jako je neustále poptávka po bagrácích a strojnících obecně a nakonec i po šoférech. ten člověk nesmí být blbec, nesmí mít obě ruce levé, musí být spolehlivej, nesmí bejt línej - a ne náhodou má šikovnej spolehlivěj strojník víc peněz než kdejakej kancelářskej - a právem.

práce rukama na poli má také svoje, ale tam se jednoduše dělá v úkolu a zrno od plev se oddělí bez milionových škod.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 16:06 Reaguje na Lukas B.
Ano, to vystihuje podstatu.
Odpovědět
AM

Anežka M

1.7.2024 14:56
"Je to multioborová práce, která nemá pevnou pracovní dobu,"...
"Podle Remeše může mladým vadit i nižší platové ohodnocení ".

No a jsme u toho. Podívejte se na ceny bydlení, energií a podle toho lidem zaplaťte. A pak teprv vynášejte úsudky že mladí jsou takoví nebo makoví a nechtějí dělat to či ono, protože. Prdlačky. Prostě je zaplaťte tak aby se z toho dalo v ČR žít a lidi budou. A "zaplatit" fakt nemyslím 35k hrubého :) Pokud má člověk hypo, rodinu, tak pod 50k, spíše 60 k nemá smysl dělat. Na venkově jsou náklady na život stejné jako ve městě, někdy i vyšší (dojíždění).

Jsem ráda že mladí nejsou tak submisivní vůči zaměstnavateli jako předchozí. Naopak ti starší by je měli odprosit, že tu za 30 let vytvořili zvyk pracovat pro svého "chlebodárce" doslova za pár šušňů z nosu.
Odpovědět

Radek Čuda

1.7.2024 15:07 Reaguje na Anežka M
No, je tady taková drobnost ... zda si ty podniky mohou dovolit takové peníze zaplatit a neskončit na huntě. Což trochu pochybuji. A samozřejmě, nemám problém s tezí, že když to ta firma nedokáže, tak nemá na trhu co dělat. Otázkou je, kolik jich potom zbude a s ohledem na neprodukční funkci zemědělství co to udělá například s krajinou.

A abych se tu oprostil od narativu "zlý kulak vykořisťuje bědného bezzemka", tak řada těch menších farem ... to slovo nesnáším ale budiž ... jsou primárně rodinné firmy a fakt by mne zajímalo, jestli si vydělají těch vašich minimálních 50k na hlavu.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

1.7.2024 16:12 Reaguje na Radek Čuda
Rodinná firma je v zásade iba pracovnoprávne tolerovaná forma vykorisťovania človeka človekom, ktorá by bola inak neprípustná.
Tých "50k na hlavu" ak myslíte 2000 €, si nezarobia, pokiaľ sa zárobkom rozumejú peniaze na útratu. Výsledky práce sa ukladajú v rodinnom majetku, pôde, strojoch a vybavení, čo pri dnešnom štýle života s dôrazom na voľný čas a zážitky neláka. Navyše stále ohrozenie neprevídateľnými faktormi - neúrodou, greendealom...
Odpovědět
AM

Anežka M

1.7.2024 17:03 Reaguje na Peter Sládek
No však můj příspěvek se týkal vztahu zaměstnanec-zaměstnavatel, bez podílu na firmě. Nikoliv rodinné farmy, kde členové mohou vnímat svůj pracovní vklad jako investici do rodinného majetku.

Na své zahrádce taky pracuju zadarmo, v sezóně je to dobrých 20 h týdně, takže se vlastně sebevykořisťuju a zotročuju :) Ba hůř, protože provoz zahrady, nákup techniky, sadby, atd. financuju z jiného zaměstnání.
Odpovědět
AM

Anežka M

1.7.2024 16:54 Reaguje na Radek Čuda
Tak těch 50 k berte jako hrubý odhad, ono hodně záleží pak na daňových slevách, příspěvcích/přídavcích apod.

U rodinných farem bych si spíš tipla že ho mnohdy bude blíž minimálce přepočteno na hodinovku.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 13:38 Reaguje na Anežka M
Nezlobte se na mne, ale když se podívám na průměrky podle krajů a ještě daleko lépe na mediány, tak 50k za práci na poli je v rámci naší ekonomiky zcela sci-fi. Radost z toho nemám, ale taková je ekonomická realita žádný zaměstnavatel nemůže jít proti ní ... a pokud jo, tak za chvíli zaměstnavatelem být přestane. A nebo musí být celkově neskutečně efektivní, jenže takových je jak šafránu. Přirozeně, křivku jistého Gausse prostě neokecáte.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 16:08 Reaguje na Anežka M
Je vidět, že jste se nikdy soukromě neživila. Máte pravdu, jenže na tu pravdu musíte nejdřív vydělat, víte? To není jako ve státním, kde si klidně stát půjčí a zadluží se.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 16:12 Reaguje na pavel peregrin
Protože u nás je naprosto devalvována skutečná hodnota práce. Jestliže pokladní v Kaufu, aniž chci nějak snižovat její práci, má za měsíc více než učitel, tak asi není něco v pořádku. Pípat v Kaufu se naučí cvičená opice, ale obráceně ta pokladní učitelku nemůže dělat ani omylem. A další a další profese, řada naprosto, ale naprosto zbytečných a oceněných více jak v tom zemědělství.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

1.7.2024 16:19 Reaguje na pavel peregrin
Z druhej strany učiteľka má dovolené ísť na toaletu.
Odpovědět
AM

Anežka M

1.7.2024 16:52 Reaguje na pavel peregrin
Práce v Kaufu fakt není jen o pípání u pokladny.

Je dobře že prodavačky začaly být poslední roky trochu líp placené.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 13:42 Reaguje na pavel peregrin
Je to v pořádku, není to v pořádku ... to je otázka, protože na jednu stranu to v pořádku jednoznačně je, neb to odráží situaci na trhu práce. Zda je tato situace pro společnost ok je samozřejmě věc jiná, nicméně vždy záleží na tom, kde jsou příčiny toho stavu.
Odpovědět
AM

Anežka M

1.7.2024 16:50 Reaguje na pavel peregrin
Hm. Fakt nevím co na to mám říct. Můj příspěvek komentuje cenovou hladinu v ČR vs představy zaměstnavatelů co je přiměřená mzda. Já jsem si fakt ani inflaci posledních let, ani vysoké dańové a odvodové zatížení závislé práce nevymyslela.

Ti špatně placení pracovníci si pak půjdou pro dávky, přídavky na děcka, doplatky na bydlení a podobné. Takže stejně ten mizerně platící zaměstnavatel (teď nemyslím Vás konkrétně, ale obecně jakýkoliv) stejně zadlužuje stát.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.7.2024 17:16 Reaguje na Anežka M
Dotkla jste se tématu, který nemá v podstatě řešení. Odměňování nikdy nebude spravedlivé, natolik opravdu naivní nejsem. Ale obecně je špatně, že v soukromých firmách výdělek v mnoha případech kulhá za výdělky ve státní sféře. Soukromý sektor tvoří skutečné hodnoty a státní pouze a jen přerozděluje. Jak, komu a v jaké míře- toť ta otázka. Něco vám řeknu- osobně bych zrušil natvrdo jakékoliv výsluhy hasičů, policistů, celníků, vojáků- za co?? On soustružník, který pracoval 30 let ve fabrice a šel pryč či mu zrušili místo, má také výsluhu??
Nejvíc mě pobaví to, že výsluhu odůvodňují mimo jiné tím, že prý za léta služby jim utekl nějaký pracovní proud a jsou tím diskriminováni. A tomu soustružníkovi snad neutekl? Holt se tedy pak musí rekvalifikovat jak soustružník, tak hasič, voják, policajt. Ať mají v činné službě peníze pěkné, ale jak práci opustí- žádná výsluha!!
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.7.2024 18:12 Reaguje na pavel peregrin
ono je něco za něco. logicky smrádek a teploučko ve státním by mělo být kompenzováno nižšími příjmy. stav, kdy za v podstatě stejnou práci (nepříliš kvalifikovaná kancelářština, to se dá srovnávat) je vyšší plat ve státním je v principu nezdravý.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 13:56 Reaguje na Lukas B.
To je sice hezká teorie, ale úplně blbá ... s prominutím ... bo za takových podmínek do státní správy slušné lidi neseženete a její výkon pak bude podle toho vypadat.

A pokud potřebujete na všechno papír a tři razítka, tak jak to asi dopadne? Buď se z toho poděláte, nebo něco přisypete:-).

Odpovědět
LB

Lukas B.

2.7.2024 14:56 Reaguje na Radek Čuda
tím jako chcete říci, že je v pořádku, když státní správa jako obrovská masa voličů (typicky voličů "staré levice") je systematicky uplácena natolik, že je výrazný rozdíl v platu oproti soukromé sféře? státní správa nabízí (měla by nabízet) vyšší stabilitu (logicky - úřad nezkrachuje).
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 15:47 Reaguje na Lukas B.
Ne, ale buď budete mít tu státní správu kvalitní, a potom to bude něco stát, nebo bude stát za pikaču a neb ji tak moc potřebujete ke každé pitomině, tak se z toho nakonec zblázníte vy sám.

Řešení je výrazně zúžit okruh agend ke kterým je ta státní správa potřeba ... dá se i říci významně omezit možnost státu se do všeho s prominutím srát ... a pak za méně peněz holt zaplatit slušně, klidně i nadprůměrně ty, kteří tu osekanou agendu budou kvalitně a efektivně vykonávat.

Problémem není kolik ten či onen ve státním bere. Problém je v tom, kolik lidí v tom státním je a co dělají.
Odpovědět
AM

Anežka M

2.7.2024 11:31 Reaguje na pavel peregrin
No výsluhy jsou zlo, v tom se shodneme. Jde čistě o úpltek státu svým silovým složkám, který nemá racionální opodstatnění, ale kumulativně nás ostatní stojí raketu.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 13:48 Reaguje na pavel peregrin
Jedna věc je spravedlivé odměňování, to bude vždy diskutabilní, druhou věcí je situace na trhu práce a třetí je celková výkonnost ekonomiky, neb jak všichni víme, z hovna bič neupleteš.
Problémem soukromé sféru u nás je primárně její nízká efektivita, která se projevuje v nízké přidané hodnotě a pak holt ty platy jsou leckdy takové, jaké jsou.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.7.2024 18:38 Reaguje na Radek Čuda
Tak tím spíš nemůže státní sféra mít víc.
Odpovědět

Radek Čuda

3.7.2024 13:58 Reaguje na pavel peregrin
Ale no tak ... jaké platy si kdo vyjedná, takové bude mít. A jaké daně si nechá sprostý lid naložit, takové taky má ... bohužel ... kua drát fix.
Odpovědět

Radek Čuda

1.7.2024 14:56
"Podle Remeše může mladým vadit i nižší platové ohodnocení nebo život na venkově."

No teda ... kdo by to byl řekl.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.7.2024 08:32
A co se na to zemědělství u nás vykašlat. Vše dovážet a až bude v celé evropě sucho a malá úroda, tak si připlatíme nebo nebude nic.
Třeba to lidi pochopí a začnou se do zěmědělství opět hrnout.
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.7.2024 09:30 Reaguje na Michal Uhrovič
čtěte Bastiata, tam to všechno je.
ale vážně, nějaké "strategické" obory bychom outsourcovat opravdu neměli. schopnost se uživit se vlastním zemědělstvím jednoznačně (ne, opravdu nemusíme mít nulovou bilanci dovozu/vývozu vepřového masa, ale měli bychom být schopni okamžitého přechodu na potravinovou soběstačnost stylu "hrách a kroupy" a jednou týdně kousek bůčku). hned další na řadě (nebo spíš na prvním místě - to je totiž jeden ze základních znaků státu) je armáda (že jako bychom posílali do německa třicet volů ročně a oni by nás za to bránili je hodně naivní). o tom, že bychom neměli outsourcovat vzdělání také není diskuse (radikální "bastiatista" by mohl říci, že když ty naše university nejsou světová špička, tak je holt zrušíme a budeme študenty posílat na Sorbonu a Stanford). podobně medicína - na tom, že nápad outsourcovat vše složitější než akutní apendicitidu do nemocnic (třeba) v přilehlém německu je pitomý se asi shodneme. schopnost vyrábět "běžné" zbraně a munici - to už zase pomalu začínáme chápat. schopnost opravovat a udržovat speciální zbraně. schopnost rafinovat ropu a zároveň dostatečná skladovací kapacita ropných produktů, to je bez diskuse. energetická soběstačnost - kromě pár snílků (a vykuků větřících obchodní příležitost) je shoda jednoznačná. schopnost stavět silnice a železnice (protože válka je především logistika) - to jsme ještě moc nepochopili, ale pochopíme. dál třeba řízení letového provozu (určitě by bylo levnější to outsourcovat třeba do frankfurtu, ale nikoho soudného to nenapadne). hodně jsme to "prosrali" s jaderným strojírenstvím...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.7.2024 10:52 Reaguje na Lukas B.
Já souhlasím. Ale v ČR se vše řeší, až se to opravdu po....
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 14:07 Reaguje na Lukas B.
Vy jste něco pil?
Můžete mi laskavě vysvětlit, jak si představujte v našich podmínkách tu armádu, která by nás v případě nějakého konfliktu skutečně ubránila?
Pokud hodláte posílat studenty na Stanford, tak hodně štěstí. Jen doufám, že tam o tom vědí:-).
A co by dokázali v těch našich špitálech ... a to neplatí rozhodně jen o ČR ... s čistě domácím vybavením, materiálem a léky ... no, to si zhruba představit dokážu, ale zažít bych to nechtěl ani smykem.
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.7.2024 14:30 Reaguje na Radek Čuda
jistě všeho s rozumnou mírou. funkční stát se pozná podle toho, že je schopen se ubránit (a to neznamená je armáda, ale nějaká schopnost jejího zásobování a logistiky). samozřejmě ubránit se úplně každému není v silách 10milionového státu, proto se ostatně uzavírají obranné aliance*). situace, kdy se najednou zjistilo, že v evropě není téměř žádná kapacitní muniční továrna je alarmující.

*) kdopak by chtěl v alianci někoho, kdo nic neumí a nic nedokáže, žánop.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 15:40 Reaguje na Lukas B.
No, spíš je otázkou PROČ tu není ... a proč tu ani jen tak nebude.

S tou armádou je to jednoduché, buď budeme v nějaké alianci a nebo jsme v řiti. A v rámci té alinace musíme mít jasně vymezené řekněme úkoly, nebo oblasti. Bo budovat vševojskovou armádu ... no to snad ne.
Odpovědět
AM

Anežka M

2.7.2024 11:37 Reaguje na Michal Uhrovič
Jj, tohle je takový hezký neoliberální pohled na věc, byť vy to myslíte ironicky, spousta lidí to bude tvrdit zcela vážně.

Nevadí když nějakou produkci na čas omezíme, ale
a) i ta nevyužívaná půda si musí udržet produkční potenciál
b) musíme v ČR mít techniku, lidi a knowhow
tak aby v případě nějakého průšvihu jsme byli schopní přeřadit na vyšší stupeň.

Voda, potravinová bezpečnost, energetika, obrana, výroba léků jsou strategické oblasti které nelze outsourcovat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.7.2024 12:57 Reaguje na Anežka M
ano, léky v mém předchozím obšírném postu chybí, správná připomínka.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.7.2024 13:50 Reaguje na Anežka M
ano, ale chtějí to lidi? Dělají u nás lidi něco proto, aby strategické odvětví byli v ČR a byli soběstačné?
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 14:02 Reaguje na Michal Uhrovič
Chtějí nechtějí je úplně ganz egal ... protože i kdyby stokrát chtěli, tak to prostě nezaplatí.

Představa, že si tady například budujeme nějaký farmaceutický zcela soběstačný ostrov ... no, to ani není vtipné.
Odpovědět
AM

Anežka M

2.7.2024 14:12 Reaguje na Radek Čuda
Zcela ne, ale například základní antibiotika bychom si měli být schopni vyrobit.

Léky na vzácné onemocnění, vakcíny na exotické choroby sem nepočítám.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 14:23 Reaguje na Anežka M
No, s postupnou narůstající rezistencí těch malých potvor by nám to bylo stejně tak nějak k prdu. Z ekonomického hledisky je to pak zcela nereálné, bo náklady produkce víceméně výlučně pro náš trh by byly takové, že by se z toho zhroutili buď pacoši, nebo zdravotní pojišťovny nebo daňoví poplatníci.

A představa, že si zacálujeme výrobu nějakého echt našeho penicilinu, který samozřejmě bude o dost dražší než ten, který už jinde vyrábí po kontejnerech, je hezká a uklidňující. Do té doby než zjistíte, že vám díky tomu chybí peníze jinde ...

Realita je prostě taková, že v dnešní době je prakticky pro veškeré jednotlivé státy EU idea nějaké komplexnější soběstačnosti ve většině oborů prostě nereálná.
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.7.2024 14:33 Reaguje na Radek Čuda
situace, kdy nejsou najednou v lékárnách k dispozici úplně základní antipyretika nebo antibiotikum první volby je divná.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 15:38 Reaguje na Lukas B.
Divná je, nazval bych to teda spíš jinak, ale řešením fakt není si všechno bastlit v naší kotlince.

Oni si to v těch svých kotlinkách ... tu větších, tu ale i stejně velkých nebo menších ... nebastlí ani jiné státy, kde takový problém nebyl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.7.2024 18:44 Reaguje na Radek Čuda
Pro Československo se produkce léků vyplatila, pro V4 jistě taky ...tedy bez podivných "eko" nařízení.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.7.2024 08:13 Reaguje na Jarka O.
Myslíte, že naše krajina dokáže pojmout další jedy z výroby léků?
V přehuštěné evropě už není moc místa, kde to vypustit, proto ty eko nařízení
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.7.2024 11:13 Reaguje na Michal Uhrovič
ČOV nemají nic společného s podivnými "green" příkazy. Nebyl jste ale náhodou z těch, kteří se divili, proč místní "socky" nechtějí baterkárnu v nivě u CHÚ? Pokud ne, omluva.
Odpovědět

Radek Čuda

3.7.2024 13:55 Reaguje na Jarka O.
Kdysi se vyplatilo ledacos, ale časy se mění, že. U generik musí osekat náklady tak, že se to v rozvinutých zemí pomalu vyrábět nedá a vývoj nových léčiv je zcela nad možnosti jakéhokoli našeho subjektu, to jsou neskutečné prachy.
Odpovědět

Radek Čuda

2.7.2024 13:59 Reaguje na Anežka M
To je v dnešním stavu světa zcela nereálná utopie, a pro pidi stát s 10 mio duší tuplem.

Jako že si budeme veškerou výzbroj vyrábět sami? No potěš. To samé platí i těch lécích, zdravotnických přístrojích nebo materiálu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist