https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/velke-mnozstvi-leciv-v-odpadnich-vodach-umi-cistirny-odstranit-ukazal-vyzkum
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Velké množství léčiv v odpadních vodách umí čistírny odstranit, ukázal výzkum

31.8.2023 01:48 (ČTK)
Do odpadních vod se léčiva dostanou z lidského těla. Část léčiv se do vody dostane také vlivem nesprávné likvidace. Nepotřebné léky mohou lidé odnést do lékáren, které zajistí odbornou likvidaci léčiv.
Do odpadních vod se léčiva dostanou z lidského těla. Část léčiv se do vody dostane také vlivem nesprávné likvidace. Nepotřebné léky mohou lidé odnést do lékáren, které zajistí odbornou likvidaci léčiv.
Do čistírny odpadních vod poblíž většího okresního města přitečou za rok léčiva odpovídající až 27 100 rozpuštěným tabletám Ibalginu. Ukázal to výzkum, který zpracovala Vodárenská akciová společnost (VAS). Zároveň však výzkum zjistil, že čistírny mají poměrně vysokou účinnost při odstraňování těchto látek. Společnost o tom informovala ve svém zpravodaji e-Kapka.
 

"U sledovaných léčiv bylo zjištěno, že v čistírnách odpadních vod dochází k jejich odstranění s účinností od 65 do 100 procent. Až stoprocentní účinnost odstranění byla prokázána u paracetamolu a ibuprofenu. Naopak Diclofenac se v čistírně neodstranil vůbec. Jeho koncentrace však není v odpadní vodě na tak vysoké úrovní, jako u ibuprofenu nebo paracetamolu," řekla ČTK mluvčí VAS Iva Librová. Podle ní výzkum potvrdil, že čistírny odpadních vod jsou při odstraňování léčiv poměrně efektivní a koncentrace léčiv ve vodě, která odtéká z čistírny, je zanedbatelná.

Firma v průběhu loňského roku odebírala vzorky odpadních vod ze 12 čistíren v Jihomoravském kraji a na Vysočině, kde provozuje vodárenskou infrastrukturu. Zjišťovala přítomnost léčivých látek používaných na nejčastější onemocnění.

Laboranti společnosti sledovali, kolik léčiv do čistírny přiteče a poté z ní odteče. Loni zanalyzovali 270 vzorků odpadních vod a 35 vzorků čistírenských kalů ze 12 čistíren. "Obecně se jednalo o městské čistírny odpadních vod. Lokality byly vybírány na základě toho, zda jsou na kanalizaci například napojená zdravotnická zařízení, jako jsou nemocnice nebo pečovatelské služby. Dále při výběru rozhodoval například podíl splaškových vod v kanalizaci," řekla Librová.

Mezi sledované léčivé látky laboranti zařadili například ibuprofen, který lidé užívají ve formě Ibalginu. Sledovali také léčivou látku na horečku paracetamol, bisoprolol na vysoký krevní tlak či lék na záněty Diclofenac. Zjistili, že do čistírny, která slouží okresnímu městu se zhruba 20 000 obyvateli, přiteče ročně ekvivalent léčiva z 271 balení Ibalginu po 100 tabletách. Po čisticím procesu odtekla z čistírny voda s obsahem, který odpovídá třem balením.

Do odpadních vod se léčiva dostanou z lidského těla. Část léčiv se do vody dostane také vlivem nesprávné likvidace. Nepotřebné léky mohou lidé odnést do lékáren, které zajistí odbornou likvidaci léčiv.

"V žádném případě není možné vyhazovat léky do popelnice společně s běžným odpadem či je splachovat do WC. Při odložení léků do popelnice s komunálním odpadem totiž hrozí následné prosakování nebezpečných látek do půdy, při spláchnutí do záchodu je to podobné – nebezpečné látky se mohou dostat do vody a je velmi obtížné je následně odstranit," doplnila mluvčí Státního ústavu pro kontrolu léčiv Klára Brunclíková.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (70)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

31.8.2023 07:46
Ovšem diclofenac je silně jedovatý pro ptáky, plazy,....
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

1.9.2023 11:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
A hlavně - těch látek jsou ve vysokých koncentracích v odpadních vodách stovky a stovky => žádná látka nepůsobí samostatně, ale spolu s dalšími, takže jejich vliv se různě sčítá, násobí...
Odpovědět
JH

Jana Havlová

1.9.2023 14:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
Správně. Diclofenac vyhubil za pár desetiletí používání přes 95% procent supů v Indii. Díky tomu se přemnožili místní toulaví psy (už nemusí se supy soupeřit o odpadky). Vysoká hustota smeček toulavých psů tam vedla ke zvýšení útoků především na děti, asi 11.000 mrtvých ročně na vzteklinu, a jako třešinka na dortu psi přilákali jako lehká a dostupná kořist do indických měst levharty, k velké "radosti" místních.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2023 08:06
ať to zaplatí výrobci jedů, které tak honosně říkáme léčiva.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.8.2023 08:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Oni nic nezaplatí, jen to přeúčtují do ceny. A pak budou ty z číny ještě levnější.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2023 09:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
ono záleží čemu věříte zdravotnictví " západu" že produkcí zázračných tablet se vám udělá život šťastnější nebo pomalejší léčbě Čínskou medicínou, ale s konstantními výsledky.

Západní medicína je v oblastech prevence trapná, proč si myslíte, že umí léčit?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.8.2023 09:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No ba, ale i placebo dokáže léčit. Tím nepopírám třeba čaje a tak. A jednoho čínského šamana jsem znal taky. Já bych nezatracoval žádnou metodu. Dožití v Evropě porád roste.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2023 10:24 Reaguje na Slavomil Vinkler
máte celkem rozporuplný názor. To je možné, že dožití dál roste, ale rozhodně neroste kvalita dožití. K čemu je dožívat se vyššího věku s mizerným zdravím?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

31.8.2023 09:41 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jojo, tradiční čínská medicína.

Tedy medicína, která vznikla v dobách Velkého kormidelníka v padesátých letech kvůli nedostatku léčiv. Přičemž straníci se ze zásady léčili západní medicínou.

Samozřejmě že se jedná o pitomost. Léčba typu: sežeru jačí varle a vyléčím si kapavku, atd. je fakt bizardní a bizardní je i to, že se v ČR najdou pitomci kteří tomu věří (já se tomu ale ani nedivím podle toho kolik lidí věří různým homeopatům, šamanům a prodejcům ,,zaručených léčivých přístrojů,,). A jestli se nepletu, tak v ČR byly snahy tohle šmejdstvo protlačit do zákona.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2023 10:19 Reaguje na Petr Eliáš
pokud si někdo myslí, že Čínská medicína vznikla v minulém století tak toho nejde brát vážně.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

31.8.2023 10:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
TCM v minulém století ale vznikla, a právě tuhle se na Západě snaží různí exoti šířit... :D :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

31.8.2023 10:31 Reaguje na Jaroslav Řezáč

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

31.8.2023 10:33 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

31.8.2023 10:37 Reaguje na Petr Eliáš

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

31.8.2023 10:39 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

31.8.2023 19:02 Reaguje na Jarka O.
Jenže má do značné míry pravdu, viz např zde:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tradi%C4%8Dn%C3%AD_%C4%8D%C3%ADnsk%C3%A1_medic%C3%ADna
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.9.2023 11:55 Reaguje na Jakub Graňák
Ale tak .. ne .. p. Řezáč psal o čínské medicíně a ne o nějakém pojmu z viki. Čínská medicína je stará 3000 let. Možná se do Evropy něco dostalo v 50.letech, dalo se tomu jméno a je to směska, jak píše Lukas B., tomu bych věřila. Jinak Elda je ... jako dycky.
Ano, léky se asi nadužívají, v odpadech je jich víc, a zbyde jich a jejich derivátů víc po čištění vody, v absolutních číslech. Taky se léky už dávno nemají vyhazovat do WC, ale zpět do lékáren nebo do odpadů, které jdou do spaloven. Já nevyhodím ani jeden starý lék, když vidim toho ministra. Čínská medicína je v pohodě, tygří mast na osvěžení, pár aromat, kafr na masáže, a jakési kortikoidy. Budem aspoň za to ještě rádi!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 12:33 Reaguje na Jarka O.
Hezký no Jariku. Jen taková drobnost - je stará 3000 let, ale většina je založena na mystice a nesmyslech a moc neléčila. Proto také Čína v 19. století ve velkém přešla na tu fuj západní medicínu a ,,tradiční medicína,, byla až do příchodu velkého kormidelníka zakázaná. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.9.2023 12:37 Reaguje na Petr Eliáš
No a? Co já s tím?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 12:41 Reaguje na Jarka O.
Ty asi nic, ty těm bludům jistě věříš. :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.9.2023 12:50 Reaguje na Petr Eliáš
Proč trolíte a píšete bludy, které nezajímají. Něco k článku - rozkladu léků, by bylo? Asi ne, že.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 16:15 Reaguje na Jarka O.
Nikdo tě netrolí. Akorát nechápeš o čem je řeč. :D
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

1.9.2023 19:37 Reaguje na Jarka O.
To o čem mluvíte je analogie evropských babek kořenářek, typické venkovské bylinkářství založené na empirii, na kterém není nic špatného. Ta 3000 let stará medicína je skutečně směsí mysticismu a receptů typu: posiluj své čchi pomocí elixírů s příměsí rtuti... Pokud se chcete o původu tohoto fenoménu dovědět více vřele doporučuji knihu Kováři a alchimisté od Mircey Aliadeho
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.9.2023 08:01 Reaguje na Jakub Graňák
Bylinky a prevence jsou fajn, na empirii je založený vývoj. Ani zač. 20. stol. nešel na všechno vědecky. Dnešek "jen věřte vědcům ", je ovšem zločin, je můjnázor. Dnes je důležitá rychlost z ekonomických důvodů, za týden do práce a nazdar, a berte pilule. Ono i nevyyzkoušené očkováni nebo hexavakcíny pro děti... Že rychlost a "věda" mají taky nechtěné následky, vám novodobí šamani popřou.
Číňany se ani nezabývám, sází asi na prevenci, přirodniny, psychologii, jde to pomaleji, kdyz nevite přesně obsahy látek a dávkování. Řím, Persie byly podobné. Určitě znali extrakce horkou vodou. sušení prášků, směsi nebo krystalizace, když dovedli vyrobit nerezovou ocel a barviva (terakotová armáda), textil. Dík za tip na knížku, mrknu se.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.9.2023 10:58 Reaguje na Jarka O.
Jaksi zapomněl, že nebýt
bab kořenářek, tak tu dnes není řada léků používaných v současné medicíně a nebo jsou léky odvozeny právě z nich a vyráběny nyní synteticky. Po staletí předávané zkušenosti je třeba hýčkat, aby se na
nezapomnělo a nebylo to
třeba pracně znovu zjistit. Já například
nedám dopustit na propolis, ale jiným
neradím, protože nejsem
lékař a ani farmaceut.
Dávkuji si ho po svém
sobě a jiným to může uškodit.
Odsoudit ale šmahem
něco z ideologických
důvodů je fanatismus.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.9.2023 12:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Přestaňte překrucovat moje slova, jasně jsem napsal, že na bylinkářství není nic špatného...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.9.2023 12:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Jste jenom prolhaný manipulátorský křivák
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.8.2023 13:14 Reaguje na Petr Eliáš
na léčbu kapavky (a příjice, a aids) je mnohem lepší nechráněný styk s pannou - aspoň některé větve afrického animismu to tvrdí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.8.2023 10:01 Reaguje na Jaroslav Řezáč
NO,
platit by to mohli platit i výrobci léků - když mají na reklamy, kterými to cpou do lidí horem dolem.
A stejné je to u všech výrobců hygienických přípravků do kuchyní, koupelen, záchodů !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2023 10:28 Reaguje na smějící se bestie
každý svým dílem je zodpovědný za tu naši kouli, Zeměkouli. Lidi jsou ochotni užívat i to, o čem nikdo neříká, že jim to pomůže nebo uškodí, jen když to předepíše dobrá reklama nebo jakýsi "dobrý" lékař, který je spíš zprostředkovatelem pilulek na všechno, ale jak se ukazuje, hlavně na doživotí. To léčbou může nazývat hodně velký optimista, s mizerným charakterem.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

1.9.2023 11:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Výrobci jedů to dělají pro nás, tedy pro požírače jedů. Takže to zaplatíme my tak jako tak a je to tak i správně. S výrobci se jedná samozřejmě o vývoji lépe rozložitelných látek. Taky v nemocnicích by se měly nejrizikovější materiály (moč silně medikovaných pacientů třeba) separovat a likvidovat zvlášť, což se už ve vyspělých státech děje, u nás nikoli. Prostoru ke zlepšení je pořád spousta.
Odpovědět
va

vaber

31.8.2023 09:10
dnes jsou léky na všecho a i když nic nevyléčí,stěžovat si můžete jít na lampárnu, záruha funkčnosti u léčiv neexistuje,
co s léčivy dělají čističky, když je z vody odstraní, prodávají je dalším ,,pacientům,,? nebo je někde zahrabou,
proti kouři z nějaké elekrárny všichni bojují ,proti výrobcům takových sajrajtům nikdo ani nepípne ,dokonce jsou výrobci chváleni a dělá se jim reklama,
,,léky,, nesmrdí a tak nevadí, na to si výrobci dají pozor ,aby náhodou nevyrobili smradlavý,, lék,,
Odpovědět
JO

Jarka O.

31.8.2023 10:47 Reaguje na vaber
Podle toho, co se s původními léky na ČOV stane, je analýzy nemusejí umět najít. Treba je ve vodě jejich deriváty mohou trochu zůstávat. Co nezůstane ve vodě, je v kalech. Pak záleží na tom, jak se použijí kaly. Já bych věřila tomu, že si zbytky léků najdou baktérie, ale jiní to odmítají.
Odpovědět
va

vaber

1.9.2023 08:41 Reaguje na Jarka O.
v přírodě se rozloží téměř vše, o tom nepochybuji,
do Bajkalu prý uniká, z podzemí přirozeně, velké množství ropy a přesto je čistý,
po ropných haváriích taky ropa mizí rychleji než se čekalo,
no a bakterie taky mohou bolet zuby a tak si na lécích pochutnají a ještě je přestane všechno bolet
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

1.9.2023 11:22 Reaguje na vaber
Rozloží se všechno, jasně. Ale ten rozklad nějakou dobu trvá a než se to podaří, způsobí ty látky a jejich dceřiné produkty spoustu špatného. Také není dobré, když se do vody mnohonásobně víc a rychleji vypouští než jsou ty rozkladné procesy schopné zpracovat.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

1.9.2023 11:29 Reaguje na vaber
Nezapomínejme, že LÉKY zdaleka nejsou jediný zdroj škodlivých látek v odpadních vodách! Tady všichni jedou léky sem a tam, ale to je jedn část problému. Spolu s léčivy jedou hormonální látky, mošusy (vůně a spol), kofein, umělá sladidla, impregnace, zpomalovače hoření, desinfekční látky z domácích čisticích prostředků a stovky dalších látek patřících k domácí chemii. Takže pouze opatření cílená na léky nic nikde nespasí. Pomoci ale mohou, to ano. Primárné je zlepšení technologie čištění odpadních vod. A to u nás přesně nikdo nechce. Nemáme chuť se postavit čelem k důsledkům vlastních aktivit a životního stylu. A v tom je ten problém.
Odpovědět
va

vaber

2.9.2023 09:18 Reaguje na Jindřich Duras
s tím já souhlasím,chemie pro domácnosti je asi velký problém,
ovšem každý výrobce si pořídí papír,že jeho výrobky ničenu neškodí a spotřebitel konzumuje jak o závod,
když někdy vidím kolik hospodyňky lejou do vody rozpouštědel na mytí nádobí a kolik by skutečně stačilo, raději zavřu oči
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

31.8.2023 11:15
No a kdo za to může? Výrobci léků? Lékaři? No ne.

Můžou za to joudové, kteří Ibalgin a ostatní volně dostupné léky lupou jak lentilky. :-)

Ale věřím tomu, že kdybychom tu fujky západní medicínu nahradili ,,tradiční čínskou medicínou,, tak by k tomu nedocházelo a lidé by byli zdravější a šťastnější. Třeba takový prášek z rohu nosorožce - ten je výborný na vše, od angíny po ochablého kašpárka. A dlouhé čekání u fujky západního doktora bychom mohli nahradil vyšetřením jazyka, které je jednoduché a dokáže se jím předejít hodně nemocem. Třeba červená špička jazyka značí horkost v srdci a možný infarkt. Taktéž bychom se mohli vrátit k frenologii - výborný nástroj třeba k výběru zaměstnanců nebo při dokazování viny u soudu. :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.8.2023 13:02 Reaguje na Petr Eliáš
ausgerechnet ibalgin opravdu můžete dlouhodobě baštit skoro "jak lentilky". ten Vám žádnou velkou paseku nenadělá (nebude-li to v opravdu nesmyslném množství, nalačno a bez zapití)

a tradiční čínská medicína je chaotická směs rozumných babských rad, placeba, magického hovadismu, budovatelského nedostatku téměř všeho a schopností bezskrupulozních vykuků vydělávat na bambulech s neukojenou potřebou duchovna.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

31.8.2023 14:21 Reaguje na Lukas B.
No právě s tím dlouhodobým může být u ibalginu problém. Může vzniknout závislost. Nedoporučuje se užívat lidem trpícím na žaludek a kardiakům. Může se ukládat v orgánech, atd.

S tou tradiční čínskou medicínou máte pravdu. Je to jen lapač na hejly. Řekl bych že tomu dal dost na zadek i covid - kdy se vyrojila celá škála exotů propagujících alternativu: Volný a odčervovadlo pro koně ivermektin, Otevřeme Česko a bělidlo Žlutá voda, Beran a ničím nepotvrzený zázrak Isoprinosine, atd. atd.
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.8.2023 14:41 Reaguje na Petr Eliáš
jasně, samozřejmě má kontraindikace a rizika, jako ostatně u všeho. ale v porovnání s alternativami je dost v pohodě. spekuluje se, že malé dávky dlouhodobě zabrání příchodu toho zlého němce co schovává věci.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.9.2023 09:21 Reaguje na Lukas B.
Některé nemoci nejsou až tak fyzického původu, ale mají
blízko psychice. Zpochybňovat například akupunkturu, či
akupresůru, či masáže, které jsou součástí tradiční čínské
medicíny mohou pouze protičínští fanatici. Tak ať tedy
zdravotnictví vyřadí rehabilitační masáže z léčebných
úkonů a nahradí je farmaky. Ono kritizovat něco, o čem
někdo ví prd a jde mu pouze o poplivání Číny ve které
byla vyspělá civilizace už když jsme žili v jeskyních,
je ubohé. Euroatlantická civilizace se ráda pasuje do
role lídra, ale nyní pláče nad výpadky léčiv z Asie.
Jsme opravdu tak vyspělí? Tak proč ty léčiva nevyrábíme
a čekali jsme i na blbé roušky a respirátory z Asie!
Samochvála smrdí a mít právo kritizovat jiné má pouze
dokonalý člověk, což váš spoludiskutér určitě není.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 09:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty zase jedeš - dnešní akupunkturu vytvořili někdy v třicátých letech a rozšířila se pouze kvůli tomu, že ji ,,nařídil,, Velký kormidelník v 50-60. letech. Tolik k té tvé tradici...;)

A že zrovna ty píšeš o právu někoho kritizovat, měl by sis nafackovat. :D

Odpovědět
JD

Jindřich Duras

1.9.2023 11:24 Reaguje na Petr Eliáš
Zjevně o tom víte kulové, co? Nebyl bych apriori tak agresivní.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 12:10 Reaguje na Jindřich Duras
Nejsem vy, abych o tom věděl kulové. :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2023 11:02 Reaguje na Břetislav Machaček
nikdo netvrdí, že jednotlivosti z toho "tradičního šarlatánství" jsou prospěšné - nějaká stimulace jehlou/tlakem/teplotou, rozumný denní režim s dostatkem času na regeneraci, rozumná úprava stravy a pitného režimu, atmosféra důvěry a optimismu nesporně smysl má, ale ta bramboračka okolo je směšná.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 12:39 Reaguje na Lukas B.
Jedna známá vzala své dítě (tehdy asi tříměsíční) k léčiteli. Ten mu diagnostikoval ,,zmutované neštovice,, a kvasnice v žaludku. A dal ji nějakou srajdu na mazání a na pití. Dítě se osypalo, zvracelo a mělo horečku. A pomohli mu až na pohotovosti, když ho tam vzal otec...

Komické na tom je to, že dítě mělo akorát potničky, ženskou to stálo 1500 Kč (nevím jestli to mělo nějakou právní dohru) a šaman si vesele běhá na svobodě.

Krásný případ pro sociálku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.9.2023 15:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano.Elda je hlupák a marně teď obhajuje svůj blábol o tom, že civilizace, která před 3000 lety měla barviva, porcelán, papír a byrokracii, zná medicínu 80 let. Ale za to, jak uráží nejen např Vás, by opravdu potřeboval nafackovat.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 16:17 Reaguje na Jarka O.
A někdo tu je tupěna s mozkem slepice, která nechápe o čem je řeč a pouze leze Matláčkovi do zadnice. :-)

Sorry redakce.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.9.2023 08:17 Reaguje na Petr Eliáš
No tak byli Číňani v 50.letech chudí. Kdo nebyl, po válce? Byliny se používaly všude, mám o nich super knihu právě z války. Mmch. evropská "medicína" byla do 20. stol. tragédie, mysticismus, psychopat Freud, používání neznámých dávek, jedovaté kovy, pořádná svinstva. Kdy medicína poskočila? Za 2. války. A jak a čím? Např Japonciv Číně. Krom penicilínu, což byl opravdový pokrok. A kdo byl znám mysticismem a drogami? Fuj. To je mi čínský pomalý vývoj, používání přírodnin, prevence a psychologie milejší! A že činani chemii, farmacii a vědu okoukli od Evropanů, nebo nemohli koupit miliony prášků pro všechny, mám se jim smát? Fuj vy CML!
PS: Říká se promiňte, vážený p. Machačku, vážená redakce a Jarko, že jsem, co jsem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.9.2023 09:13 Reaguje na Petr Eliáš
Pročtěte si toto, ať jste trochu v realitě.
https://www.konzervativninoviny.cz/nedostatek-leku-v-cesku-co-s-tim/
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.9.2023 23:09 Reaguje na Jarka O.
Víte mne podivuje to, že mu to redakce opakovaně
toleruje a nejen zde. On si mne cíleně vyhledává
i na jiných webech a i tam mi nadává a uráží. Je
asi dobře zapsán jako provokatér a profesionální
oponent kritiků nesmyslů a nepravd uváděných
na webech. Takových mudrlantů jsou plné diskuse a
prochází jim urážky, sprostá slova, hanění národů
a jejich vůdců. No a ty druhé smažou i za pravdu,
která se nehodí do krámu. Dočkali jsme se opravdu
"podivné" svobody slova a možná mne chce p. Eliáš
vyprovokovat, aby mne mohl nahlásit policii a nechat zavřít. Má ale smůlu, to se mu nepovede
a tak mu nezbývá, než mne vyprovokovat alespoň k tomu, že mi bude diskuse odepřena.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.9.2023 05:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Tebe ty chudinko uplakaná nechce nikdo nechat zavřít, zase ze sebe nedělej tak důležitého. :D

Hele ty nedouku, už jsi se doučil jak to bylo s tou opiovou válkou v Číně? :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.9.2023 08:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Je fakt, že i když o hulváty nezájem, prostě se na Vás nalepí. Nahlašovat, dát mazat, nevím, co na ně platí. Elda Vám odpověděl v 5 h ráno. Tak tomu říkám paranoia, a to vše jen kvůli čínské medicíně a jeho tzv. TCM :))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.9.2023 11:23 Reaguje na Jarka O.
Já v jeho věku o tom čase dělal jiné věci, než abych seděl u PC, ale budiž, když je za to placen, aby prudil a provokoval.
I tak se dnes dá živit a kdysi to popsal
už Hašek při scéně v hospodě s tajným
policistou provokatérem, který v opilosti byl na zavření taky. Prostě jinak myslel
v soukromí a jinak mluvil jako agent.
Rozdvojení osobnosti pak lidem nedá ani
spát a nemohou se dočkat, kdy zase budou
provokovat a urážet. Ať si užije, jako
kdysi Kašpárek, který z webu náhle
zmizel. Ten dělal totéž a neodradil mne
od kritiky hloupostí a nešvarů dnešní
doby, kterou fanatici zuřivě obhajují.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

1.9.2023 10:49
Jen by mě zajímalo procentuální zastoupení léčiv a metabolitů drog...
Nějak se nám to v republice dost rozjelo... V Brně sněží, ve stanu s tím vytírají konečník, v Ostravě je víc perníku jak v Pardubicích a tráva ta už roste všude i v zimě ....
Osobně si myslím, že praktici práškují víc než letadlo.. proč asi ?
pro latiníky Cui bono?
Potom co mi veterinář vrátil 8 letého irského setra se slovy když u to praskne podruhé tak si ho jako myslivec zastřel sám... tak mi ho zachránil jiný alternativní veterinář "homeopatiky, koloidním stříbrem .." .. dožil se 15 let a ve 14 roce udělal dosled srnce 800m. Vždy jsem si myslel, že homeopatika jsou to jen placebo ale tomu psovi jsem to nevysvětloval...
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2023 11:07 Reaguje na Jaroslav Vozáb
koloidní stříbro nejsou homeopatika. a etika nestandardních postupů je ve veterině výrazně volnější než v medicíně, Vašemu koňovi můžete beztrestně pouštět žilou, přikládat pijavky a vymítat zlé duchy do halelůja. představte si tu situaci, kdyby lékař (třeba) předávkováním koloidním stříbrem léčil před svědky Vaši babičku a nedopadlo by to, jak by byl vláčen.

ve veterině je postup "zkusíme tohle, buď ho to zabije nebo to neuškodí a možná to pomůže" úplně v pohodě.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

1.9.2023 11:35 Reaguje na Lukas B.
Mí rodiče se pokaždé vrátili z nemocnice a měli poté užívat cca 1/3 léku před hospitací ...
Homeopatika je jen ředění.... a pokud nepomohou, nemusí tak ubližovat.... Co jsou alergie atd...V paliativní péči asi je dobré jako podpůrnou léčbu občas něco zkusit třeba i homeopatika nebo placebo ...
Při korona krizi bylo na světě podle zpráv v mediích cca 5kg viru Sars-covid 19 na 8 milard lidí tj v řádu 0,001 mg na nemocného a co to udělalo za neplechu..
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 12:07 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Homeopatika jsou takové ředění, že v roztoku není ani jedna molekula léčebné látky. Ale za to je tam ,,otisk,, léčebné látky (který vzniká dlouhodobým třepáním - nejlépe v ruce), který bude jistě velmi účinný... :-)
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

1.9.2023 14:48 Reaguje na Petr Eliáš
Tak zkuste oponovat množství viru... Bakterie chápeme dobře, ale s viry jsme většinově na štíru... opravdu je zde třeba kooperace buňky na něco tak nepatrného jako je vir musí mít i strategii jak přežít (otisknout se šířit se najít mezihostitele a čekat na příležitost.. ) ...
Možná je zde i jistá spojitost s homeopatiky.. I slivovice je vlastně homeopatikum a jak chutná když se tam otisknou pecky...,
Viděl jsem na plynovém chromatografu spektrum dobré a hnusné a byli identické (tedy pod prahy které byl daný chromatograf rozlišit ), ale chuťově to bylo nebe a dudy.

Nejsem biolog, ale fyzik a proto mě nedělají problémy řady, kdo se nechce tahat s nulami ať si to dá do decibelů...je to více jak 120dB.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2023 15:09 Reaguje na Jaroslav Vozáb
ono i počet kusů bakterií nálože, která Vás dokáže zlikvidovat, je relativně malé číslo a na kuchyňské ani lékárnické váze nezvážitelné. a bakterie jsou proti virům docela obříci.

ostatně citlivost smyslů; tvrdívá se, že takový trénovaný policejní mazlíček dokáže reagovat na vyšší desítky kusů molekul zásilky z kolumbie nebo afganistánu. a lidské oko v úplné tmě dokáže registrovat nižší stovky fotonů za vteřinu. trénovaný someliér pak dokáže rozeznat konkrétní vinici (fakt jo, jakkoli je v branži spousta šarlatánů), a to prosím čichem (chuť je úplně tupý smysl), a lidský čich je dost zakrnělý. čili teze o chuti slivovice jako o homeopatiku si nechte na košt, tam Vám to nikdo rozporovat nebude.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

1.9.2023 16:10 Reaguje na Lukas B.
Slivovicí se léčím už od mládí... Na nachlazení do čaje pěkně s medem ... nebo vykloktat a plivnout dovnitř.. je to lék a když se to nepřehání tak i to homeopatikum. ( a to mu psovi ji tam taky přimíchal ..). Metabolity nezatíží odpadní vody..
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.9.2023 16:21 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Proč motáte dohromady nějaký ,,mystický otisk,, v homeopatii s viry a kvasem (potažmo hotovou slivovici)?
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

1.9.2023 16:43 Reaguje na Petr Eliáš
Abych Vás trochu popudil ...
Jen jsem chtěl ukázat na nadužívání léků a problematiku drog, která je již řádově srovnatelná s užíváním léků a ostatních preparátů např. antikoncepce, pití syntetických hormonů a různých stimulátorů (anabolika ..). A toto je právě vše ve odpadních vodách a je to detekovatelné (třeba tím chromatografem z těch smradlavých čistírenských kalů).
Pokud má něco sílu ohrozit život v poměru hmotnosti 0,000 000 000 001 tak je to opravdu na zvážení zda děláme vše dobře.. Při uvědomění si právě těchto poměrů ředění .. jsem vzal na milost i homeopatika. Samozřejmě klasické léky, včetně antibiotik a chemoterapií neodmítám.
Naše společnost je ale jak ve filmu Sexmise, jak něco přijde tak
"vezmi si prášek"... někdy by stačil třeba jen mokrý obklad na hlavu a trochu se vyspat.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.9.2023 18:11 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Já si zase myslím, že lidé (alespoň ti rozumní) dokáží rozeznat měřitelné a pozorovatelné procesy jako je kvašení a ,,život,, viru od jakého si mýtického otisku jakési neměřitelné energie v homeopatikách. :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2023 13:08 Reaguje na Jaroslav Vozáb
jo, to je zajímavá a mnohokrát popisovaná problematika; ta teze "mého psa (koně, křečka, rybičky) vyléčila homeopatika, ergo fungují, páč kůň přece nemůže vykazovat placebo efekt".

v paliativní péči je dovoleno (téměř) vše co není v dramatickém rozporu se zákony a etikou, nesporný paliativní efekt má nesporně i návštěva kněze.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

1.9.2023 11:14
Článek hodně zjednodušeně popisuje realitu :-).
1/ Část těch organických mikrokontaminant (včetně umělých sladidel, kofeinu, mošusů a dalších a dalších) se rozloží do značné míry, největší část se rozloží jen zčásti a část se nerozloží prakticky vůbec. Ty látky jsou známé, jde o běžně získávaná data, žádný průlom.
2/ když píšu "rozloží", není to přesné a v článku použitý termín "odstraní" je už úplně mimo. Ten rozklad je vždycky na plejádu nějakých meziproduktů, které od sebe laik nerozezná ani podle vzorce nakresleného na papíře. O škodlivosti těch meziproduktů víme strašně málo, ale většina z nich jsou podezřelé z negativního vlivu na vodní organismy. Takže NEODSTRANÍ se, ale jen se změní na něco malinko jiného a cesto k opravdovému odstranění je ještě dlouhá.
3/ Není možné standardními procesy v běžných mechanicko biologických čistírnách skutečně odstranit významné množství těchto látek. Prostě to nejde. Je nutné zavést další stupeň čištění, jako už mají řadu let ve Švýcarsku třeba. V EU se na to už chystá legislativa. Zodpovědní ministři u nás se toho děsí, protože to bude stát nějaké peníze. proto celou záležitost raději odmítají.
A tenhle článek skoro už vypadá jako příprava na to, abychom mohli říct, že "většina se odstraní" a na zbytek nemáme peníze.
Jen pro úplnost data už jsou několik let k dispozici jak z čistíren tak z řek a potoků po celém Česku! Je to jako se vším. Budeme zkoumat a diskutovat atd., ale potřebujeme spíš už něco DĚLAT, protože poznatků na to máme dostatek.
No, to jen tak :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.9.2023 00:09 Reaguje na Jindřich Duras
Ano, současné čističky jsou už na hranici toho, k čemu byly určeny.
Prostě byly konstruovány na odstranění hrubých nečistot a těch
lehce odstranitelných škodlivin. Se zbytkem si současné typy neporadí a na nové čističky a úpravy starých asi ještě mnoho let nebudou finanční prostředky. Pro začátek by ale bylo alespoň
dobré zabránit obtokům čističek a postavit jednoduché čističky dešťových vod( lapoly a sedimentační nádrže). Ono za sucha se v
dešťové kanalizaci nahromadí různé sajrajty a déšť je nárazově
vyplaví do toku. Pak záleží na tom, jaký je v toku průtok, neboť
při místním dešti může být tok přitékající z míst bez srážek na
minimálním průtoku a nárazové zatížení z dešťové kanalizace
vykoná své. Toto jsem několikrát zažil, když do čisté řeky na
minimálním průtoku přitekla po bouřce znečištěná dešťovka a ryby
z toho místa plavaly bleskově pryč. Kdysi tam čekaly na splavený
hmyz a žížaly, ale nyní vyděšeně utíkají před přitékajícími jedy.
Pamatuji na výtok z jatek v Jeseníku do řeky Běly s kapitálními
pstruhy čekajícími na masné červy a možná i nějaké masové odpady.
Pamatuji si na výtok ze staré čističky v Karviné do Olše plný
tloušťů a nyní tam teče voda průzračná, ale ryby se jí vyhýbají.
Pro laiky nepochopitelné, ale potravu ve viditelně špinavé vodě
vystřídaly sajrajty v jedovaté průzračné vodě. Prostě NĚCO tam
ubylo a hlavně NĚCO přibylo, co tam nikdy nebývalo a to je to
o čem píšete. Méně se pralo a méně škodlivými prášky, totéž u
ručního mytí nádobí, které vystřídaly agresivní prostředky do
myček. No a pak různé aviváže, barviva látek a potravin.
Různá "Ečka" z naši potravy, desinfekce zabíjejíci ve WC vše
živé a jiné chemikálie denní potřeby. Na to opravdu ty čističky
nestačí. Chtěl jsem na svém pozemku pro svůj dům kořenovou
čističku, ale byl jsem odmítnut s tím, že se dokončuje kanalizace
a vybudovaná čistička potřebuje "potravu". V létě by se moje
měsíční dvoukubíkové množství odpadu asi i vypařilo a neměl bych
z ní ani vodu na zálivku stromů a trávníků. Tak budu od podzimu
napájet ČOV a z ní řeku Odru. Vůbec mne netěší, že budu přispívat
svým dílem nečistot do milované řeky, ale jinou možnost nemám.
Pokud bych zůstal u žumpy, tak to skončí v ČOV taky a tak malou
mechanickou domovní čističku nikdo nevyrábí. Ta centralizace
do ČOV je i o tom, že voda ukradená potokům se do nich vrací až
po průtoku kanalizací a ČOV o mnoho kilometrů níže. V potocích
mezi výtokem z ČOV a prameny voda schází i těm živým tvorům .
Přitom na vesnicích by byly leckde řešením kořenové čističky,
či malé domovní ČOV zakončené trativody, které by po průchodu
podložím potokům vodu vrátily po pár stovkách metrů od místa
čerpání. To by ale bylo moc levné a nebylo by co investovat
a za co inkasovat do budoucna od zákazníků.
Odpovědět
JB

Jen Brnak

3.9.2023 08:33 Reaguje na Jindřich Duras
Jo jo, Vodárenská a.s. zkoumala co udělá ČOV s léky. Ale to my přece docela dobře víme ze spousty jiných prací, v rámci jedné z nich bylo například zjištěno že na přítoku splašků do ČOV se například běžně vyskytují sulfonamidová antibiotika, a to v koncentracích 3,56 - 26,09 μg.l -1 . Na odtoku z ČOV však již většina sledovaných léčiv nebyla přítomna; byl detekován pouze sulfapyridin...

Paráda...chtělo by se zatleskat, odtok z ČOV jsme zvládli, Jenže co řeka? Ono totiž byly současně odebírány i vzorky povrchové vody z řeky nad ČOV a v těch byla detekována některá sulfonamidová antibiotika v koncentracích 0,82 – 3,78 μg.l -1 😃

Řeku nikdo ČOVkou neprožene, naopak do ní vodárny a kanalizace valí další a další nečištěné splašky, včetně léčiv, při každém malém dešti z přetoku odlehčovacích komor. Odebrát u nich vzorky v rámci jejich měření, to by byly čísla! A díky za připomenutí toho že nic nezmizí, jen se to změní na něco jiného, velmi často horšího
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.9.2023 09:16 Reaguje na Jindřich Duras
Švýcarská řešení by byla bezvadná. Nemusela by být tak drahá.
Nevím, odkud oni získávají aktivní uhlí, ale dalo by se používat pomleté vlastní těžené černé uhlí nebo vlastní dřevěné uhlí získávané ze zdevastovaných lesů a managementů zeleně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist