https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/viden-prestavuje-elektrarnu-aby-ji-mohl-pohanet-vodik
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vídeň přestavuje elektrárnu, aby ji mohl pohánět vodík

13.8.2022 06:24 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
Elektrárna Donaustadt.
Elektrárna Donaustadt.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Max Kropitz / Wien Energie
Rakouská metropole má v plánu do roku 2040 ukončit spalování fosilních paliv a dosáhnout klimatické neutrality. Počítá přitom s rozsáhlejším využitím vodíku. Městský energetický podnik proto s dalšími rakouskými a německými partnery přestavuje jednu z největších rakouských plynových turbín tak, aby ji mohl vedle plynu pohánět i vodík. Výsledky pokusu očekává Vídeň ke konci příštího roku, zajímavé ale mohou být pro celou Evropu – na starém kontinentu je v provozu přes 115 shodných turbín.
 

Pokus o přimíchání vodíku v běžném provozu proběhne ve vídeňské tepelné elektrárně Donaustadt. Městská společnost Wien Energie ji provozuje od roku 2001, zařízení vyrábí teplo o výkonu 350 megawattů a elektřinu s výkonem až 395 megawattů. Na projektové spolupráci se bude vedle Wien Energie podílet i německá Rhein Energie, Siemens Energy a v Rakousku působící energetická firma VERBUND. Jedná se o světově první experiment tohoto druhu na komerčně využívaném paroplynovém zařízení v dané výkonnostní třídě, zní z Vídně. Partneři si od experimentu slibují důležité poznatky pro přechod tepelných elektráren na zelené zdroje energie.

„I v budoucnu budeme potřebovat elektrárny k zajištění spolehlivého zásobování energií ve městě. Provozním pokusem pracujeme s našimi partnery na konkrétním řešení, jak bychom elektrárnu Donaustadt mohli do budoucna provozovat klimaneutrálně,“ vysvětlil výkonný ředitel Wien Energie Michael Strebl.

Manipulace s turbínou v elektrárně Donaustadt.
Manipulace s turbínou v elektrárně Donaustadt.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Johannes Zinner / Wien Energie

Přestavba vedle přípravy na přidávání vodíku mimo jiné zvýší i účinnost elektrárny o zhruba 23 megawattů. Turbína získala nové vylepšené lopatky, spalovací systém, analyzátor plynů a kontrolní systém, optimalizací prošla i spalovací komora. Přestavbu plynové turbíny zajišťoval Siemens. Pro technologickou firmu se jedná o demonstraci schopnosti stávajících konvenčních elektráren využít po budoucích přestavbách vodík. Práce byly naplánovány od počátku května do poloviny července, od té doby může být turbína až do pokusu v normálním provozu.

Během experimentu bude vodík přidán k běžně používanému zemnímu plynu. V první testovací fázi by měl obsah vodíku dosáhnout 15 procent, ve druhém kroku dvojnásobku. Bude-li pokus úspěšný, mělo by zařízení získat certifikaci pro dlouhodobý provoz a otevřít cestu k zeleným elektrárnám. Například už při domíchávání 15 procent zeleného vodíku by kogenerační jednotka Donaustadt dodávající elektřinu pro ekvivalent 850 000 vídeňských domácností a teplo pro více než 150 000 domácností uspořila ročně kolem 33 000 tun CO2.

Novinka by se následně mohla uplatnit v praxi nejen ve Vídni a v Kolíně nad Rýnem, kde na projektu spolupracující Rhein Energie provozuje stejnou turbínu Siemens typu 4000F, ale i napříč Rakouskem a celou Evropou. Testovaný typ systému totiž hraje ve své třídě stěžejní roli v dodávkách elektřiny v Rakousku, zejména ve Vídni a okolí. A v celé Evropě je v provozu více než 115 plynových turbín této kategorie s instalovaným výkonem přes 31 gigawattů, uvedli zástupci Wien Energie.

Paroplynové elektrárny s kombinovanou výrobou tepla lze provozovat 24 hodin denně a díky své flexibilitě se mohou vhodně doplňovat s obnovitelnými zdroji, zejména vykrýváním denních a sezónních výkyvů v produkci zelené elektrické a tepelné energie. Vodík se navíc může stát médiem pro ukládání přebytků z výroby obnovitelné energie, čímž dále přispěje ke stabilizaci energetického systému. Vzhledem k tomu, že velké množství obnovitelné energie se často vyrábí v dobách, kdy může být poptávka nízká, a naopak nebývá tato energie dostupná, když je poptávka vysoká (zima, tma, nízké teploty...), lze vodík získaný v období vyšší nabídky později použít k vyrovnání vyšší poptávky – například v podobných modernizovaných turbínách, pokud se experiment osvědčí.

Přestavba turbíny je prvním krokem projektu, experiment proběhne v létě 2023. Do té doby budou probíhat další přípravné práce jako je instalace potřebné vodíkové infrastruktury, například zásobovací systémy, různé měřící a analytické stanice. Wien Energie, Rhein Energie, Siemens Energy a VERBUND do projektu investují kolem deseti milionů euro a zažádali také o externí financování, aby mohli akci realizovat v plném rozsahu.

Vídeňská vodíková strategie

Do vodíku Vídeň investuje i v dalších oblastech energie a mobility. Město založilo samostatnou organizaci Wiener Wasserstoff GmbH, která se plně věnuje možnostem využití vodíku v městském prostředí a ve spolupráci s dalšími městskými firmami bude zajišťovat celý řetězec od produkce, distribuce až po využití. Do roku 2030 se Vídeň chce stát centrem vodíkových technologií pro východ Rakouska. Jedním z prvních kroků je přechod autobusové linky 39A na plně vodíkový pohon do roku 2024 a výstavba související infrastruktury včetně tankovací stanice a elektrolytického zařízení na výrobu vodíku.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

13.8.2022 07:47
Vídeň by měla představit tu spalovnu, dnes vlastně uprostřed města, především.
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

13.8.2022 10:21
jen by mě zajímalo, za jakých nákladů a vzhledem k ekologické zátěži chtějí vyrábět ten vodík, zásadní chyba v článku. Ještě, že jim dělaly tubinyu v Siemens a né v Kanadě. Kdyby se u nás doma sebrali soudruzi konstruktéři, postavili zapomenutou konstrukci motoru s protiběžnými písty, kde se dá dosáhnout super kompresních tlaků a ůčinnosti, mohli by Rakušákům trhnout prdku, protože by tento druh pohonu běžel na 100% paliva vodíku. Ale kde brát ten vodík, který je pořád velmi náročný na výrobu a energii? Pokud někdo máte info o výrobě vodíku, sem s tím, docela by mě zajímalo, kam pokročila dnešní technologie vyjma elektrolýzy a studené fůze kovového sodíku z dob Ádolfa.
Odpovědět
ig

13.8.2022 11:15 Reaguje na Milan Vítkovič
Vodík se vyrábí z papíru. Sice nějakým mně neznámým procesem, ale musí to tak určitě být, jinak by nemělo smysl o jeho snadné výrobě psát tolik článků a popsat tolik papíru.
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

13.8.2022 11:22 Reaguje na
1+
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.8.2022 11:35 Reaguje na Milan Vítkovič
Soudruhu Vitkovici , zadarminko ani kuře nehrabe. Vy se za těžký desítky miliard akorát valite po sluzebnach, a po konstrukterech chcete, aby vám na vlastní náklady něco vyvijeli??? Není pro toho konstruktér lepší zahodit tužku, a jít se válet na služebnu??? Kromě toho, vy jste si svoji vlastní technickou inteligenci z části vyhubili už před 1989, a kdo tu zbyl, tak v devadesátých odešli do důchodu. Takže nyní jste montovna, což byl požadovaný cílový stav vás bolševické luzy.
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.8.2022 12:10 Reaguje na Milan Vítkovič
Soudruhu Vitkovici, můžete si udělat ZL, koupit si prkno a tustiznu, a nakonstruovat si ten motor sám. Proč to neuděláte???? Jo, aha, vona je to práce, a vy jste zvyklé v práci válet se, třetinu pracovní doby prochrapat, a zbytek procumet na televizi.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

13.8.2022 11:42
On ten H2 tam bude v směsi v řádu jednotek %.. asi tak. Topit čistým H2 ve spalovacích motorech je blbost. Jsou zajímavé klasické technologie např. stirlingův motor, který doplníme moderní elektronikou a máme kvalitní kogenerační jednotky.

https://www.cne.cz/seniori/mikrokogenerace/uvod-do-mikrokogenerace/
http://www.mikrokogenerace.cz/stirlinguv-motor-a-jeho-vyuziti-pri-mikrokogeneraci-%E2%80%93-kombinovana-vyroba-tepla-a-elektricke-energie/
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

13.8.2022 11:43
On ten H2 tam bude v směsi v řádu jednotek %.. asi tak. Topit čistým H2 ve spalovacích motorech je blbost. Jsou zajímavé klasické technologie např. stirlingův motor, který doplníme moderní elektronikou a máme kvalitní kogenerační jednotky.

https://www.cne.cz/seniori/mikrokogenerace/uvod-do-mikrokogenerace/
http://www.mikrokogenerace.cz/stirlinguv-motor-a-jeho-vyuziti-pri-mikrokogeneraci-%E2%80%93-kombinovana-vyroba-tepla-a-elektricke-energie/
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.8.2022 12:04 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Tohle by mělo význam někde v Kanadě, kde nejbližší soused je 10 km daleko.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

13.8.2022 13:48 Reaguje na Darth Bane
Tento motor má uzavřené medium a generátor typu klepací
věčná baterka. Mohl by být v každém domě. Výhoda je statisticky předvídatelný stacionární zdroj. Cena je asi 3000EUR.

https://www.stirlingcryogenics.eu/en/products/cryocoolers/spc-1-cryogenerator
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist