https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/volkswagen-nemecky-rozsudek-o-odskodneni-v-dieselgate-se-na-cr-nevztahuje
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volkswagen: Německý rozsudek o odškodnění v dieselgate se na ČR nevztahuje

26.5.2020 00:20 (ČTK)
Podle nejvyššího německého soudu lidem, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi a kteří ho chtějí vrátit, musí německý koncern Volkswagen vyplatit za vůz náhradu. / Ilustrační foto
Podle nejvyššího německého soudu lidem, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi a kteří ho chtějí vrátit, musí německý koncern Volkswagen vyplatit za vůz náhradu. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Rozhodnutí německého nejvyššího soudu o odškodnění majitelů vozů Volkswagen (VW) dotčených manipulacemi s emisemi se českých zákazníků netýká. Soudní řízení o případnou náhradu škody budou v Česku a dalších zemích dále pokračovat. Řekl to mediální zástupce zastoupení VW v ČR Jan Klíma.
 

"Právní otázka náhrady škody se na jednotlivých trzích liší. Každá národní jurisdikce je svébytná a rozsudek Spolkového soudního dvora nemá přímý dopad na případy mimo Německo. Proto soudní řízení probíhající v různých státech, včetně České republiky, budou beze změny pokračovat," uvedl Klíma.

To potvrdila i právnička Kateřina Turnhöfer. Podle ní nejvyšší soud rozhodl o odškodnění na základě ustanovení, které přiznává náhradu škody v případě úmyslného porušení dobrých mravů. "Německé právo však v České republice aplikovat nelze a přitom zrovna přístup českých soudů k otázce náhrady škody pro porušení dobrých mravů je poměrně přísný. Pokud by případ posuzovaly soudy v České republice, závěr by byl zřejmě zcela odlišný," dodala.

Podle advokáta a specialisty na spotřebitelské právo Martina Rezka další rozdíl v situaci českých zákazníků představuje i skutečnost, že oproti Německu v České republice nikdy ministerstvo dopravy nepřikročilo k povinné svolávací akci. Kromě toho, že není vůbec jasné, zda nárok na odškodnění vůbec existuje, rozhodnutím o dobrovolné svolávací akci šance na odškodnění padá do koše.

Podle nejvyššího německého soudu lidem, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi a kteří ho chtějí vrátit, musí německý koncern Volkswagen vyplatit za vůz náhradu. Výkupní částku ale může snížit podle počtu kilometrů, které zákazník autem ujel. Soud rozhodoval v případu německého důchodce Herberta Gilberta, který si v roce 2014 koupil použitý Volkswagen Sharan 2.0 TDI za 31.490 eur (dnes 859.000 Kč) s naftovým motorem, u kterého diagnostika cíleně ukazovala menší produkci emisí, než jaká byla skutečnost. Automobilka tomuto majiteli vyhovět odmítala, neboť vůz byl podle ní po odstranění závadného softwaru plně funkční.

Rozhodnutí německého nejvyššího soudu podle advokátní kanceláře BBH potvrzuje trvalé stanovisko společnosti Safe Diesel, že koncern Volkswagen postupoval v rozporu s vnitrostátními i unijními předpisy. "Jedná se o přelomové rozhodnutí soudu, protože nyní už není sporu, že evropští spotřebitelé byli poškozeni stejně jako ti ve Spojených státech. Přesto zatím koncern Volkswagen neučinil konkrétní kroky k odškodnění českých zákazníků. Ti se tak i nadále domáhají odškodnění soudně s pomocí společnosti Safe Diesel," uvedl František Honsa z BBH, která u soudu zastupuje 6400 klientů společnosti Safe Diesel. Ti se v Česku domáhají náhrady škody.

Volkswagen v souvislosti s falšováním emisí u naftových vozů čelí řadě žalob po celém světě. Skandál, nazývaný dieselgate, vypukl v září 2015. Doposud po celém světě vyplatila automobilka na odškodném kolem 30 miliard eur (přes 827 miliard Kč). Německá automobilka připustila, že její zařízení bylo nainstalováno po celém světě zhruba do 11 milionů vozů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

26.5.2020 10:22
Pro Němce jsme prostě slovanští podlidé.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.5.2020 16:55
Já bych to tak zle neviděl. Vyjádření mediálního zástupce zastoupení VW v ČR Jana Klímy se dalo čekat. Co jiného taky mohl říct ?

Německé i české právo jsou propojeny evropskou směrnicí o ochraně spotřebitele a dobré mravy zná český právní řád takřka v identickém znění jako právo německé.
Poslední slovo budou mít české soudy a pokud je pravda to, co uvádějí dnešní LN - argumentace Nejvyššího soudu v Německu při odůvodnění rozhodnutí "zejména porušení dobrých mravů " pak bych se žalob na VW v ČR vůbec nebál.
Navíc jak známo koncern nedostatkem materiálních prostředků zrovna netrpí a měl by odškodnit všechny podvedené uživatele vozů této "lidové" automobilky.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.5.2020 22:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
On byl někdo podveden? Vozidla plnila předepsané limity emisí zcela spolehlivě, ne?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

27.5.2020 04:14 Reaguje na Viktor Šedivý
Neplnila.
Odpovědět

Viktor Šedivý

27.5.2020 08:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Požadavek zákona definoval, jak to má vypadat v průběhu testu. Průběh testu byl v pořádku.

Jiná situace je v USA, kde zákon požaduje nějaké chování v provozu, tam samozřejmě motor běžel v jiném (normálním) režimu a nevyhovoval.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist