https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/vyroba-letaku-se-prodrazi-a-omezi-se-distribuce-komentuji-zastupci-oboru-novelu-o-obalech
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výroba letáků se prodraží a omezí se distribuce, komentují zástupci oboru novelu o obalech

8.11.2023 01:19 | PRAHA (ČTK)
Odložené letáky podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) v současnosti tvoří 20 až 30 procent objemu modrých popelnic.
Odložené letáky podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) v současnosti tvoří 20 až 30 procent objemu modrých popelnic.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Recyklační poplatek, který chystaná novela zákona o obalech zavádí na reklamní letáky, zdraží jejich výrobu a omezí distribuci. Dopad to podle společnosti Česká distribuční bude mít především na seniory či nízkopříjmové rodiny, kteří v letácích často vyhledávají slevové nabídky. Zvýšení nákladů na výrobu letáků může vést také k propouštění tisíců zaměstnanců v polygrafickém průmyslu, uvedl Svaz polygrafických podnikatelů a společnost Česká distribuční.
 

Poplatek za recyklaci reklamních letáků by měl odvádět přímo jejich výrobce. Pohybovat se pravděpodobně bude v rozmezí 2500 až 3500 korun za tunu, řekl ČTK vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí na ministerstvu životního prostředí (MŽP) David Surý. Odložené letáky podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) v současnosti tvoří 20 až 30 procent objemu modrých popelnic.

"Vysoká inflace výrazně posílila význam tištěného letáku v nákupním chování spotřebitelů. Akční nabídky pomáhají statisícům domácností vyrovnat se s tíživou ekonomickou situací. Nový návrh MŽP ji naopak zhorší," uvedl manažer marketingu a komunikace společnosti Česká distribuční Jaroslav Staněk. Z říjnového průzkumu České distribuční na tisíci respondentech vyplynulo, že tištěné letáky čte 88 procent Čechů. Informace k nákupům v nich každý týden hledá 41 procent dotázaných, zjistil průzkum.

V důsledku vyšších cen energií a nedostupnosti papíru se polygrafický průmysl v Česku aktuálně potýká s meziročním poklesem produkce o desítky procent. Chystaný poplatek za recyklaci reklamních letáků náklady dále zvýší. Vyústit to podle Svazu polygrafických podnikatelů může v propouštění tisíců zaměstnanců. V polygrafickém průmyslu jich v Česku pracuje asi 14.000, sdělil svaz.

"Zpoplatnění likvidace tištěných letáků výrazně zvýší produkční náklady a negativně ovlivní rozhodování zadavatelů tiskových zakázek. Dotkne se široké skupiny subjektů, nejen celostátních obchodních řetězců, ale také lokálních maloobchodníků, sportovních a kulturních organizací, spolků nebo politických stran. Ti všichni a mnozí další využívají tento typ polygrafické produkce,“ řekl prezident Svazu polygrafických podnikatelů Zdeněk Sobota. O práci může podle České distribuční přijít také mnoho osob se zdravotním postižením, kteří si roznášením letáků často vydělávají.

Stát by měl podle Asociace českého papírenského průmyslu v prvé řadě zapracovat na zlepšení recyklační infrastruktury. V dnešní tiskové zprávě poukázal také na to, že se většina papíru určeného k recyklaci vyváží zejména do Polska, Rakouska či Německa, odkud se po recyklaci prodává zpět do Česka. "Zodpovědnější přístup státu by měl zahrnovat zajištění vlastních kapacit na další zpracování sběrového papíru, které bude nákladově, logisticky i ekologicky mnohem příznivější. Případný recyklační poplatek by měl být až dalším krokem," uvedl za Asociaci českého papírenského průmyslu Miloš Lešikar.

MŽP chce novelu zákona předložit do mezirezortního připomínkového řízení na konci měsíce. Platit by mohla od poloviny roku 2025. Upravuje také sběr PET lahví a plechovek.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Uhrovič

8.11.2023 07:01
Dobrá cesta.
A klasické strašení, co používá v dnešní době každý, že to dopadne nejvíc na seniory či nízkopříjmové rodiny ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.11.2023 20:48 Reaguje na Michal Uhrovič
Ovšem je to "strašení" stoprocentně pravdivé.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

8.11.2023 20:59
Pokud zvážíme výši současných marží, zejména nadnárodních obchodních řetězců, které tyto způsoby přilákání zákazníků do svých prodejen využívají, pak mírné zvýšení nákladů na propagaci prodávaného zboží, nehraje roli.
Jestli je však pravda, že 20 až 30 % vytříděného papíru z komunálního odpadu domácností, jsou propagační tiskopisy obchodníků, kteří je v zájmu svého byznysu nechávají pravidelně doručovat domácnostem, asi bude již opravdu konečně žádoucí, toto svévolné jednání obchodníků regulovat a omezit.
Když bude mít někdo i nadále zájem o aktuální informace nabídky obchodníka a o jeho slevových akcích, může si ten tiskopis vyžádat v příslušném obchodě a podívat se i na cenovky zboží na regálech obchodu. Nebo se může rozhlédnout třeba po internetu, kde je agresivních a obtěžujících nabídek tolik, že některé weby dokonce již svůj obsah nabízí i bez reklam. Ovšem pod podmínkou, že si za to zaplatíte…
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.11.2023 20:49 Reaguje na Tonda Selektoda
Obchodníci to zvýšení nákladů samozřejmě přenesou na zákazníka, proč by si snižovali zisk?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.11.2023 11:49
Za povšimnutí ještě stojí, že se v článku k tématu nevyjadřují objednatelé těch letáků, tedy majitelé obchodních řetězců super-, hyper-, a jiných -marketů, kterým se pak ty letáky trochu zdraží. Jsou to právě výrobci tiskovin, zástupci polygrafického průmyslu, kteří prý produkcí těch svých letáků, pomáhají statisícům domácností vyrovnat se s tíživou ekonomickou situací. Místo zpoplatňování recyklace reklamních letáků přímo jejich výrobci, se tito dokonce cítí povoláni k radám, co by měl dělat „stát“ v oblasti odpadového hospodářství.
Jó, vše pro zachování svého byznysu...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist