Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí
"Současné snahy oslabit vaše cíle nás hluboce znepokojují," uvádí se v dopise s odkazem na intenzivní lobbistické úsilí ze strany širšího automobilového průmyslu.
Před zveřejněním unijního balíku opatření se zintenzivňuje lobbování. Proti zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035 se staví několik evropských zemí včetně například Německa, Itálie nebo České republiky. Výhrady proti úplnému zákazu má rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Signatáři v dopise šéfce unijní exekutivy dodávají, že pokud by se znovu otevřely dveře přechodným technologiím, jako jsou plug-in hybridy a CO2 neutrální paliva, vytvořilo by to nejistotu a zpomalilo přechod na elektromobily. A to i přesto, že čínští výrobci elektromobilů dál snižují náklady. "Každé zpoždění v Evropě jen prohlubuje propast s Čínou,“ tvrdí signatáři.
Soubor opatření, který se komise chystá příští týden zveřejnit, se stal předmětem intenzivního lobbování. Před konečnou verzí a jejím zveřejněním zaplavily Brusel dopisy od zástupců automobilového odvětví, stejně jako od nejrůznějších aktivistů.
Komise měla soubor podpůrných opatření pro automobilky představit už tento týden, v pondělí ale uvedla, že tak učiní až o týden později. Automobilky si stěžují, že prodej elektromobilů vázne a že se dál potýkají s levnější konkurencí z Číny. Při přechodu na elektromobilitu proto chtějí větší flexibilitu.
Unijní politiku zákazu aut se spalovacím motorem obzvláště pozorně sledují automobilky i vlády, včetně těch v Německu a v Itálii. Chtějí, aby EU povolila pokračující prodej plug-in hybridů a také aut se spalovacími motory na tzv. CO2 neutrální paliva. Ta se vyrábějí i z odpadu rostlinného původu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (26)
Richard Vacek
11.12.2025 19:00Jaroslav Řezáč
12.12.2025 10:12 Reaguje na Richard VacekPavel Hanzl
12.12.2025 14:20 Reaguje na Richard VacekDorian Černý
11.12.2025 20:52Lukas B.
12.12.2025 11:22Pavel Hanzl
12.12.2025 14:23Břetislav Machaček
12.12.2025 16:29 Reaguje na Pavel Hanzlmyslitel stejný, jako ti idioti ve vedení EU, kteří chtějí na dluh dovozovými dotovanými technologiemi nahradit současné nedotované.
Je to zcela idiotský postup dotovat na dluh něco, co je z dovozu
a není bez dotací ekonomicky udržitelné. To rozumně uvažující lidé
neudělají, nebo snad ano? Proč nevyměníte svůj spalovák za elkáru
a proč ji nenabíjíte ze solárů, jak tu propagujete? Aha já už vím!
Víte, že je to nesmysl i pro vás a počkáte, až se to vyplatí i bez dotací a bude to bez dětských nemocí těchto technologií zavedených urychleně do praxe díky dotacím a jiným zvýhodněním jen z ideových
důvodů.
Pavel Hanzl
12.12.2025 21:12 Reaguje na Břetislav MachačekNavíc dotujeme fosil (především uhláky) násobně více, než OZE, tak co pořád mektáte za cypoviny?
Tykač chce navíc dotace SEDM!! MILIARD!! na elektriku, kterou nepotřebujeme, tohle je nějaký rozum? A estébácká vláda mu to dá, to budou ropáci jásat!!!
Břetislav Machaček
13.12.2025 15:30 Reaguje na Pavel Hanzlkdyž stoupne podíl elektromobilů a tepelných čerpadel? Jak přesvědčíte v zimě slunce dobít baterie a pohánět tepelné čerpadlo a odkud za bezvětří seženete vítr pro větrníky? Mimochodem
náklady na výrobu elektřiny z uhlí jsou 100x nižší, než povolenka na její výrobu. Dotace žádá na to,
aby vykompenzovaly ty povolenky, protože bez nich
bude se ztrátou vyrábět elektřinu tak leda idiot.
Nyní jsme idioty ale my, když dotujeme OZE, které
by bez nich byly nerentabilní.
Pavel Hanzl
14.12.2025 11:14 Reaguje na Břetislav MachačekTohle někdo vykládal Benešovi (gen. řediteli ČEZ) a ten málem vyskočil z kože. Tvrdil, že tohle je jeden z nejhorších a nejblbších fejků, co zná.
Pavel Hanzl
13.12.2025 08:38 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
13.12.2025 15:20 Reaguje na Pavel Hanzljak dopadnou po zavedení povolenek? Proč mají být
ekonomicky znevýhodněna i podle vás ekologicky únosná vozidla využívaná minimálně jako to vaše? Proč tedy za ty povolenky horujete a nejste pro
zrušení těch povolenek?
Pavel Hanzl
14.12.2025 11:04 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
12.12.2025 21:17Jaroslav Studnička
12.12.2025 22:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.12.2025 08:33 Reaguje na Jaroslav StudničkaA zkuste si domyslet situaci, kdy Schillerové řekně, že chce ty miliardy, nebo dýzláci vydají bábu k trestnímu stíhání.
A co ta slépka asi tak zakvoká? Tož mudruj.
Jaroslav Studnička
13.12.2025 09:02 Reaguje na Pavel HanzlTo ví i podprůměrný jedinec.
Kdo zná energetiku, tak ví že o odstavení elektráren SEV.EN se uvažuje minimálně 3 roky a každý rok se dle vývoje cen povolenek a elektřiny rozhoduje.
Pro Tykače je byznys v ČR okrajová záležitost.
Pavel Hanzl
14.12.2025 11:07 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
14.12.2025 11:27 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
14.12.2025 10:16 Reaguje na Pavel HanzlTo jen dnes nakukali voličům ,že pravice znamená svoboda a demokracie a levice totalita a teror.No a ti opoždění plebejci tomu věří. Ale nemají v tom jasno ani politici ,takže slouží bohatým a mocným skoro všechny politické strany.
Pavel Hanzl
14.12.2025 11:16 Reaguje na vabervaber
14.12.2025 15:21 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
13.12.2025 12:35Pavel Hanzl
14.12.2025 11:19 Reaguje na Jan ŠimůnekA já zcela vyjímečně věřím víc ČEPS, než vám, divíte se?
Jaroslav Studnička
14.12.2025 11:26 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
14.12.2025 12:07Problémy jsou zde dva: ČEPS zcela ignoruje onen stabilizační efekt uhelných elektráren, jednak neřeší, odkud bychom v případě nedostatku elektřinu dovezli, když nebude nikde k mání.



Evropská komise zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů
Šest zemí včetně ČR vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035