https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/vyrobci-elektromobilu-nalehaji-na-brusel-aby-se-drzel-cile-nulovych-emisi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí

11.12.2025 16:26 | BRUSEL (ČTK)
Vedoucí představitelé evropského odvětví elektromobilů naléhají na Evropskou komisi (EK), aby se držela svého cíle nulových emisí CO2 pro nové automobily do roku 2035. Tvrdí, že zmírnění plánu by podkopalo investice a zvýšilo náskok čínské konkurence. Informuje o tom agentura Reuters. Komise by měla 16. prosince představit balík podpory pro automobilky, jehož součástí bude podle zdrojů i mírnější verze zákazu spalovacích motorů.
 
Zájmové skupiny E-Mobility Europe a ChargeUp Europe v otevřeném dopise předsedkyni EK Ursule von der Leyenové vyzývají k zachování původních cílů. Mají přitom podporu téměř 200 signatářů, mezi nimiž jsou i švédské automobilky Polestar a Volvo Cars.

"Současné snahy oslabit vaše cíle nás hluboce znepokojují," uvádí se v dopise s odkazem na intenzivní lobbistické úsilí ze strany širšího automobilového průmyslu.

Před zveřejněním unijního balíku opatření se zintenzivňuje lobbování. Proti zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035 se staví několik evropských zemí včetně například Německa, Itálie nebo České republiky. Výhrady proti úplnému zákazu má rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Signatáři v dopise šéfce unijní exekutivy dodávají, že pokud by se znovu otevřely dveře přechodným technologiím, jako jsou plug-in hybridy a CO2 neutrální paliva, vytvořilo by to nejistotu a zpomalilo přechod na elektromobily. A to i přesto, že čínští výrobci elektromobilů dál snižují náklady. "Každé zpoždění v Evropě jen prohlubuje propast s Čínou,“ tvrdí signatáři.

Soubor opatření, který se komise chystá příští týden zveřejnit, se stal předmětem intenzivního lobbování. Před konečnou verzí a jejím zveřejněním zaplavily Brusel dopisy od zástupců automobilového odvětví, stejně jako od nejrůznějších aktivistů.

Komise měla soubor podpůrných opatření pro automobilky představit už tento týden, v pondělí ale uvedla, že tak učiní až o týden později. Automobilky si stěžují, že prodej elektromobilů vázne a že se dál potýkají s levnější konkurencí z Číny. Při přechodu na elektromobilitu proto chtějí větší flexibilitu.

Unijní politiku zákazu aut se spalovacím motorem obzvláště pozorně sledují automobilky i vlády, včetně těch v Německu a v Itálii. Chtějí, aby EU povolila pokračující prodej plug-in hybridů a také aut se spalovacími motory na tzv. CO2 neutrální paliva. Ta se vyrábějí i z odpadu rostlinného původu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

11.12.2025 19:00
Je nesmysl zvýhodňovat jeden typ pohonu nad jiným. A ještě větším nesmyslem je zvýhodňovat takový, ve kterém má náskok někdo jiný - v tomto případě Čína.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.12.2025 10:12 Reaguje na Richard Vacek
když komunismus, tak všude... Budovat levicové Potěmkinovy vesnice jde Bruselu dobře, ale není to k žití.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2025 14:20 Reaguje na Richard Vacek
Jistě, komáři chtěli vynechat fázi rozvoje polovodičů, chtěji to rozjet až budou celovodiče.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

11.12.2025 20:52
Ať je zaříznou hned a bude pokoj. Smrďte si doma v obýváku, když vás to baví.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.12.2025 11:22
výrobci klobouků lobují pro zákaz šátků a pletených čepic. to je úplně v pořádku, v nepořádku je, že se tomu dopřává sluchu a nepojmenovává se to pravým jménem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2025 14:23
Evropa nemá dost energetických zdrojů a dovážet vše ze zahraničí je nebezpečné a drahé. Energetická bezpečnost je velmi důlažitá, hlavně proto se budují OZE a elkáry.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.12.2025 16:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Proto EU dováží z Číny solární panely, větrníky a baterky. Vy jste
myslitel stejný, jako ti idioti ve vedení EU, kteří chtějí na dluh dovozovými dotovanými technologiemi nahradit současné nedotované.
Je to zcela idiotský postup dotovat na dluh něco, co je z dovozu
a není bez dotací ekonomicky udržitelné. To rozumně uvažující lidé
neudělají, nebo snad ano? Proč nevyměníte svůj spalovák za elkáru
a proč ji nenabíjíte ze solárů, jak tu propagujete? Aha já už vím!
Víte, že je to nesmysl i pro vás a počkáte, až se to vyplatí i bez dotací a bude to bez dětských nemocí těchto technologií zavedených urychleně do praxe díky dotacím a jiným zvýhodněním jen z ideových
důvodů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2025 21:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Dovážíme technologie OZE jen proto, že jsou levnější. Co je na tom špatného? Pokud by to nešlo, budeme si je vyrábět sami.
Navíc dotujeme fosil (především uhláky) násobně více, než OZE, tak co pořád mektáte za cypoviny?
Tykač chce navíc dotace SEDM!! MILIARD!! na elektriku, kterou nepotřebujeme, tohle je nějaký rozum? A estébácká vláda mu to dá, to budou ropáci jásat!!!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.12.2025 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Tu elektriku nepotřebujeme? Budiž a co za dva roky,
když stoupne podíl elektromobilů a tepelných čerpadel? Jak přesvědčíte v zimě slunce dobít baterie a pohánět tepelné čerpadlo a odkud za bezvětří seženete vítr pro větrníky? Mimochodem
náklady na výrobu elektřiny z uhlí jsou 100x nižší, než povolenka na její výrobu. Dotace žádá na to,
aby vykompenzovaly ty povolenky, protože bez nich
bude se ztrátou vyrábět elektřinu tak leda idiot.
Nyní jsme idioty ale my, když dotujeme OZE, které
by bez nich byly nerentabilní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2025 11:14 Reaguje na Břetislav Machaček
"...náklady na výrobu elektřiny z uhlí jsou 100x nižší, než povolenka na její výrobu."
Tohle někdo vykládal Benešovi (gen. řediteli ČEZ) a ten málem vyskočil z kože. Tvrdil, že tohle je jeden z nejhorších a nejblbších fejků, co zná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2025 08:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Spalovací auto nevyměním za elkáru prostě proto, že je to ekonomický i ekologický nesmysl. Při tak minimálním nájezdu staré auto, se spotřebou 6 litrů, vyjde vůbec nejlépe.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.12.2025 15:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Kolik procent vozidel je využívaných jako vaše a
jak dopadnou po zavedení povolenek? Proč mají být
ekonomicky znevýhodněna i podle vás ekologicky únosná vozidla využívaná minimálně jako to vaše? Proč tedy za ty povolenky horujete a nejste pro
zrušení těch povolenek?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2025 11:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Protože mě by povolenka zdražila provoz o nepatrné procento, ale postihlo by to ty, kteří můžou jezdit na elektriku dávno. A o tom to celé je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2025 21:17
Tykač vyhrožuje, že zavře dva uhláky, které stejně nepotřebujeme. Prej mu dost nevydělávají!!!! Je náš snad nejbohatší multimiliardář, mohl by sám zaplatit celý jaderný blok, ale musí dojit zadlužený stát na miliardových dotacích. A hlupe koblihy, které to zacálují, mu ještě tleskají!! Dnešní svět naopak mi připadá až děsivě iracionální.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.12.2025 22:05 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste zase spustil hnojomet Hanzle. Našel jste si další bláboly s kterými tu teď několik týdnů budete trollovat pod každým článkem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2025 08:33 Reaguje na Jaroslav Studnička
Podívejte se do posledního Respektu, je tam o Tykačovi a jeho postupech celý článek. Z ostaních zdrojů i průměrný jedinec ví, že s tím uzavřením vyhrožuje minimálně rok, ale až dnes má ve vládě svoje koníky.
A zkuste si domyslet situaci, kdy Schillerové řekně, že chce ty miliardy, nebo dýzláci vydají bábu k trestnímu stíhání.
A co ta slépka asi tak zakvoká? Tož mudruj.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.12.2025 09:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Nikoliv Hanzle, to že se přestává vyplácet výroba elektřiny z uhlí je realita, to není žádné vyhrožování.
To ví i podprůměrný jedinec.

Kdo zná energetiku, tak ví že o odstavení elektráren SEV.EN se uvažuje minimálně 3 roky a každý rok se dle vývoje cen povolenek a elektřiny rozhoduje.
Pro Tykače je byznys v ČR okrajová záležitost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2025 11:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jistě, když se to nevyplácí, je potřeba to zavřít, to tvrdíte přece pořád. Nedotovat, to je vaše krédo. Tak co jste zase přemudroval?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.12.2025 11:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Evidentně se v záplavě vašich příspěvků z tohoto víkendu ztrácíte a nevíte o čem je dané vlákno.
Odpovědět
va

vaber

14.12.2025 10:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, ty jsi volil ODS nebo jinou pravicovou stranu a tyto strany se chlubí, že podporují podnikatele. Když chceš nepodporovat podnikatele , měl jsi volit levici. Už od Starého Řecka platilo pravice patriciové, levice plebejci.
To jen dnes nakukali voličům ,že pravice znamená svoboda a demokracie a levice totalita a teror.No a ti opoždění plebejci tomu věří. Ale nemají v tom jasno ani politici ,takže slouží bohatým a mocným skoro všechny politické strany.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2025 11:16 Reaguje na vaber
Co je u nás dnes pravice a co levice? Tohle rozdělení už dávno nefunguje, ta zlomová linie se táhne úplně jinudy.
Odpovědět
va

vaber

14.12.2025 15:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhlas ,mimořádně, žádná linie neexistuje je to úplně jedno,kdo tam sedí .Tedy, pro plebs úplně jedno.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.12.2025 12:35
Pane Hanzle, Tykačovy uhelné elektrárny potřebujeme k vyrovnávání chaotických výkyvů OZE, ať už našich nebo přetoků z Německa. Pokud je Tykač za rok a něco zavře, půjdeme z blackoutu do blackoutu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2025 11:19 Reaguje na Jan Šimůnek
"Pokud bychom měli vycházet z předchozích analýz ČEPS, verdikt by byl jasný - země se bez Tykačových uhelných zdrojů obejde i v případě superkritického scénáře, který počítají i s odpojením dalších uhelných zdrojů."
A já zcela vyjímečně věřím víc ČEPS, než vám, divíte se?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.12.2025 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť ani nevíte o čem píšete, pouze trollujete se stějnými bláboly :-)))
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.12.2025 12:07
Pavel Hanzl 14.12.2025 11:19
Problémy jsou zde dva: ČEPS zcela ignoruje onen stabilizační efekt uhelných elektráren, jednak neřeší, odkud bychom v případě nedostatku elektřinu dovezli, když nebude nikde k mání.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist