https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/weber-brusel-zmirni-zakaz-nektere-spalovaci-motory-zustanou-i-po-roce-2035
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Weber: Brusel zmírní zákaz, některé spalovací motory zůstanou i po roce 2035 Aktualizováno

16.12.2025 10:47 | ŠTRASBURK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise (EK) po tlaku automobilek zmírní plán zákazu prodeje aut se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o 90 procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o 100 procent, jak bylo původně plánováno. Určitá nová auta se spalovacími motory se tak budou moci i nadále prodávat, řekl dnes předseda Evropské lidové strany (EPP) Manfred Weber. EPP je nejsilnější frakcí v Evropském parlamentu. Evropská komise by měla svůj balík podpory pro automobilky zveřejnit dnes odpoledne po jednání ve Štrasburku.
 

Unijní exekutiva čelila silnému tlaku ze strany Německa, Itálie a evropského automobilového sektoru, v posledním roce bylo několik jednání s šéfy evropských automobilových společností. Návrh komise musí ještě schválit Evropský parlament a členské státy EU. Podle agentury Reuters jde o nejvýznamnější ústupek EU v její tzv. zelené politice za posledních pět let.

Rozhodnutí komise přichází v době, kdy americká automobilka Ford Motor v pondělí oznámila, že v reakci na politiku Trumpovy administrativy a slábnoucí poptávku po elektromobilech odepíše 19,5 miliardy dolarů a zruší několik modelů elektromobilů. Evropské automobilky, jako je Volkswagen a majitel Fiatu Stellantis, už dříve také poukázaly na slabou poptávku po elektromobilech a vyzvaly ke zmírnění cílů a pokut za jejich nedodržení.

Evropská komise už v roce 2021 navrhla, aby se do roku 2035 emise CO2 u nových automobilů snížily o 100 procent. Požadavek znamenal, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se ale má týkat pouze nových vozů, lidé by tedy nadále měli mít možnost používat i starší vozy se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.

Cílem kompromisu bylo snížit emise skleníkových plynů, a bojovat tak proti klimatickým změnám. Součástí dohody nicméně byla i klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i s ohledem na ekonomické dopady.

Po silném tlaku od některých zemí, které patří k největším výrobcům aut v regionu, se nakonec Evropská komise rozhodla přesunout revizi předpisu už na konec letošního roku. Uspíšení žádalo několik členských států, včetně Německa, České republiky nebo Slovenska.

Debaty o možné reformě předpisu se odehrávaly uvnitř komise několik posledních týdnů a podle informací ČTK byly velmi dlouhé a bouřlivé. Své oficiální rozhodnutí EK zveřejní dnes odpoledne, podle všeho ale oznámí právě prolomení zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Určitá nová auta se spalovacími motory tak bude možné i po tomto datu nadále vyrábět, půjde ale nejspíš jen o plug-in hybridy či vozy na syntetická paliva. Dalšími detaily se členové EK ještě zabývají na svém dnešním zasedání.

Alexandr Vondra (ODS) z ECR zákaz spalovacích motorů do roku 2035 označil za "úplný nesmysl a vraždu evropského automobilového průmyslu". "Doufám, že meta (rok) 35 padne," dodal. Na dotaz, jaký jiný termín pro ukončení spalovacích motorů by EK měla navrhnout, odmítl odpovědět.

"Jsme si téměř jisti, že změna nebude dostatečná, ale prolomí status quo, že od roku 2035 by se mohly prodávat pouze elektromobily," řekl novinářům europoslanec Ondřej Knotek (ANO) z Patriotů o očekávaném balíčku EK.

Tereza Šupová


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

16.12.2025 14:41
Elektromobil si koupí jen nekritický fanda nebo někdo hodně excentrický, kdo má pro něj smysluplné užití. Elektromobil, vzhledem ke svým vlastnostem, prostě není adekvátní náhradou za plnohodnotné auto.

Druhou věcí je, elektromobil, vyjma několika málo států jako je Francie s vysokým podílem jádra, není bezemisní. U nás elektromobil vyprodukuje cca stejně CO2 jako auto na benzín (a o něco víc než auto na naftu). A jen za podmínky, že je úplně nový, garážovaný v temperované garáži a není rychlonabíjen. A jako "bonus" produkuje komíny elektráren kromě CO2 ještě skutečné škodliviny.

Pochopitelně, bezemisnost elektromobilu je ryzí podvod, jako ostatně prakticky celá agenda "boje za klima".
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2025 16:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Momentálně hodně kupují firmy, aby se zalíbily vrchnosti v Bruseli §
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2025 16:17 Reaguje na smějící se bestie
Muhehehheheheh a jak to dělají? Napíšou hlášení s fotkou, jakou káru si koupili a čekají od von Layenové diplom?
Celé je to samozřejmě jen a čistě byznys.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2025 16:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Elkáry nakupují firmy prostě proto, že jezdí zalevno. Veškerý městský provoz, což je zcela rozhodující počet kilometrů, vyjde s elkárou výrazně levněji. Pražský Rohlík kupuje nějaké typy (nevím, co je to za značku), které mají výměnné baterie.
Šofér jen najede na místo, automat mu to vymění a trvá to asi 3 minuty. Pokud by ale mohli nabíjet převážně z fve, je to značka ideál a zaplatí se to za pár let. Pak se už jezdí zahubičku, servis je taky levnější.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2025 16:25 Reaguje na Pavel Hanzl
SRANDISTO
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

16.12.2025 18:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Celkom nesúhlasím. Elektromobil má naozaj veľa výhod a pokiaľ si kúpite Teslu, alebo niečo moderné s rýchlym dobíjaním a väčšou batériou, je to nielen plnohodnotná náhrada, ale skutočne vyšší level pre užívatela. Ak máte veľa jázd len do 50 - 100 km a máte možnosť domáceho nabíjania tak stačí v podstate akýkolvek elektromobil do roku výroby 2016-17. Čo sa týka emisií CO2, tak aj SLovensko už má temer 100% elektriky bezemisnej. Je stále aj možnosť domáceho nabíjania zo solárneho zdroja. Samozrejme, súhlasím s Vami že boj za klima je úplne zbytočný, CO2 je užitočný plyn a mierne zvýšenie koncetrácie je pre rastliny aj ľudstvo prínosom. Ale naozaj technológia elektromobilov, hoci zbytočne hnaná dopredu ideologiou sa nesmierne zlepšila a prináša veľa výhod. Pre mna je zbyočné tlačiť na zákazy spalovákov, dobrá technológia sa presadí aj sama.
Odpovědět
pk

pepa knotek

16.12.2025 15:44
Kdo ví, jak to za deset let v těch nově vznikajících chalifátech na západ od nás dopadne, Alláh s nějakým CO2 problém nemá. Původní obyvatelstvo tam bude mít jiné starosti, než jaký motor běží v autě, VW zavírá fabriku v Drážďanech právě dnes.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2025 16:05 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2025 16:07
Jaký zmírní - rovnou zrušit !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2025 16:19
Jak padl komár, vyrazili jsme všichni na Západ a vozili jsme kanystry benzínu, bo tam byl příšerně drahý.
Za pár let budeme jezdit s těmi stejnými (mám je ještě v garáži), bo tam už nebudou benzínky. Jak říkají staří komáři, nic s nezměnilo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2025 16:22
Dnes jsem kupoval natural 95 za 32,90 kč/litr. Podle inflace (i růstu příjmů) by měl stát skoro 60 kč. Já bych zavedl povolenku minimálně 10 kč/litr a nedal žádnou na plyn, bo ten je dražší výrazně.
v roce 2014 stál litr přes 40 kč a zemřeli jsme hlady?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.12.2025 17:35 Reaguje na Pavel Hanzl
To by se vám líbilo ropáku Hanzle :-), jen za plyn pěkně plaťte.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist