Zájemci se mohli o víkendu seznámit s konceptem udržitelné módy
Pomalá móda, podobně jako hnutí pomalého jídla (Slow Food), je silnou odezvou na takzvanou rychlou módu (Fast fashion) produkující trendové oblečení za nejnižší náklady bez ohledu na sociální a environmentální dopady. Pomalá móda se soustřeďuje na navrhování a výrobu, přechází od kvantity ke kvalitě, snižuje tlak času. To umožňuje dodavatelům plánovat objednávky, předpovídat počty potřebných pracovníků a investovat v dlouhodobém horizontu. Oblečení vyjadřující trend pomalé módy je ušito, aby vydrželo a bylo imunní vůči trendům.
Kamila Boudová, odbornice v oblasti udržitelné módy a zakladatelka Sustainable Fashion Day, ve své přednášce ukázala realitu módního průmyslu a představila technologické, marketingové a obchodní řešení, která umožňují vyrábět oblečení udržitelněji.
Ti, kdo se zaměřují na udržitelnou módu, pracují nejen s termínem recyklace, který je obecně známý i z třídění odpadu, ale i upcyklace. Recyklace znamená, že jednou použitou věc lze použít znovu, třeba po úpravě; většinou se z ní však nestane nic kvalitnějšího. Upcyklace je ale přeměňování nepotřebných produktů v nové materiály či produkty lepší kvality. Upcyklaci se věnují designéři a módní návrháři a na programu dnešní akce je také třeba film s názvem Co se nenosí, který představí jednoho z nich. Estonská módní návrhářka v něm hledá pravdu o módním průmyslu, zavede diváky do dílen v Bangladéši i na jednání s nadnárodními giganty a předvede, jak se snaží minimalizovat textilní odpad.
V neděli vystoupila zakladatelka značky La Petite Mort Andrea Oviedová a zájemcům poradila, jak udržitelnou značku založit. V Paříži objevila koncept udržitelné módy a zjistila, že velká část organické bavlny se pěstuje u ní doma, v Peru. Dnes rozvíjí svou značku na evropském trhu i v Peru, kde získává materiál a zadává produkci do malých dílen.
reklama