Zákaz jízdy pro dieselová auta bude i v Kolíně nad Rýnem a Bonnu
Kolínský soud vyhověl žalobě organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která stejným způsobem - a zatím úspěšně - postupuje i proti dalším německým městům, v nichž je překračována hodnota 40 mikrogramů oxidu dusičitého (NO2) na metr krychlový v ročním průměru. Jak dnes připomněl soudce Michael Huschens, tento limit platí už od roku 2010. Přesto ho v Německu stále nedodržuje přes 60 měst, včetně Kolína (až 62 mikrogramů) a Bonnu (až 47 mikrogramů).
V Kolíně bude kvůli většímu znečištění zákaz přísnější. Od dubna 2019 bude platit pro auta emisní normy Euro 4 a starší především v centru města, od září téhož roku i pro auta normy Euro 5. Typicky půjde o vozy schválené do provozu před 1. zářím 2015. V Bonnu se naproti tomu zákaz bude týkat jen částí dvou ulic.
Organizace na ochranu životního prostředí tvrdí, že zákaz jízdy starších dieselů, které jsou za škodlivé emise z velké části zodpovědné, je nejrychlejší cestou ke zlepšení ovzduší. Soudy jí opakovaně dávají za pravdu, a proto s takovým opatřením, které bude ale většinou omezeno pouze na vybrané ulice, musí počítat třeba Berlín, Stuttgart nebo Frankfurt nad Mohanem.
Situaci, která vede mimo jiné ke ztrátě hodnoty straších naftových vozů, se zatím nedařilo přesvědčivě řešit ani zemským vládám, ani spolkovému kabinetu v Berlíně. Ten požaduje, aby německé automobilky financovaly montáž moderních katalyzátorů u části starších dieselů, firmy s tím ale zatím v celém rozsahu nesouhlasily.
Svůj postoj k ministrovi dopravy Andreasi Scheuerovi (CSU) dala dnes podle komentátorů dvojice automobilek najevo i tím, že na jednání s ním nevyslala své šéfy, ale jen jejich zástupce. Po pětihodinovém jednání ale Scheuer oznámil, že automobilky Volkswagen, Daimler a BMW jsou ochotny majitelům starších dieselových aut v 15 zvláště znečištěných německých městech přispět částkou až 3000 eur (téměř 78.000 Kč) na "specifická opatření výrobců".
Volkswagen a Daimler jsou připraveny se podílet i na technických úpravách motorů, BMW takové řešení podporovat nebude. Právě 3000 eur by podle horních odhadů měla výměna katalyzátoru stát. Ministr ale upozornil, že kvůli časovým nárokům nebude takové řešení brzy dostupné. Automobilky i nadále sázejí především na výměnu starších vozů za novější.
Kvůli přibývajícím zákazům jízdy ve spolkové republice je možné, že se část starších německých dieselů přesune do zemí východní Evropy. Obává se toho třeba eurokomisařka pro vnitřní trh a průmysl Elžbieta Bieńkowská.
Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Jan Šimůnek
9.11.2018 08:52Šimon Špidla
9.11.2018 14:39 Reaguje na Jan ŠimůnekCo považuji v této věci za nutné (kromně změny pohonu na efektivnější a lokálně bezemisní) je podstatně snížit objem automobilové dopravy a přepravy. To jak se automobily nadužívají a jaký velký mají společenský status je naprosto iracionální a ve svých dopadech destruktivní.