https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/zakon-zrejme-zavaze-vynosy-z-povolenek-na-boj-s-nasledky-zmeny-klimatu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zákon zřejmě zaváže výnosy z povolenek na boj s následky změny klimatu

19.9.2024 01:15 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vládní novela zákona o obchodování s emisními povolenkami, podle které bude možné peníze z prodeje povolenek využít jen na boj s následky klimatické změny, míří ve Sněmovně k závěrečnému čtení. V něm bude čelit návrhu na zamítnutí. Včerejší druhé čtení doprovázela hlavně kritika z opozičních lavic na adresu vlády za to, že do zákona vkládá pouze část evropské směrnice a vynechala zavedení systému EU ETS 2. Tento systém zavádí emisní povolenky i na pohonné hmoty nebo vytápění. Vláda ale bude chtít tento systém odložit.
 
Premiér Petr Fiala (ODS) minulý týden ve Sněmovně řekl, že považuje za nutné odložit zavedení unijního systému ETS 2. Česká strana podle něj bude žádat jeho revizi.

Hospodářský výbor doporučil novelu zákona schválit. Výbor pro životní prostředí doporučil vložit několik pozměňovacích návrhů. Jeden z nich, nazvaný "lex Liberty" podle zkrachovalé hutě Liberty Ostrava, umožní ministerstvu životního prostředí zablokovat účet s volnými emisními povolenkami tak, aby mohly být použity pouze na vyřazení povolenek za vypuštěné emise. Podniky by je tak nemohly prodat. Bude se to týkat třeba podniků v insolvenčním řízení nebo v preventivní restrukturalizaci.

Bývalá náměstkyně ministra životního prostředí a nynější poslankyně ANO Berenika Peštová obvinila vládu, že se lekla, a proto ETS 2 do novely nevložila. Podle bývalého ministra životního prostředí za ANO Richarda Brabce novela v předložené podobě nemůže vyhovět požadavkům na převzetí evropské směrnice. Vláda by podle něj měla usilovat o to, aby systém ETS 2 byl v navržené podobě zrušen. Varoval, že dopady na ceny tepla i pohonných hmot mohou být obrovské.

Stínový premiér ANO Karel Havlíček prohlásil, že v důsledku systému obchodování s emisními povolenkami ztrácí Evropa konkurenceschopnost a firmy raději odchází do USA. "Evropa jde do úplných kytek," řekl mimo jiné. Poslední šance zatáhnout za ruční brzdu byla podle Havlíčka během českého předsednictví v EU. Varoval, že emisní povolenky nezdraží řádově o euro, ale mnohem víc, a benzin kvůli tomu zdraží o víc než deset korun na litr.

"Nám jde o konkurenceschopnost ČR, nám jde o budoucnost," reagoval ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Uvedl také, že česká vláda jezdí vyjednávat do Bruselu jako suverénní stát a umí se dohodnout. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se ptal Havlíčka, jak nekompromisně on postupoval v minulosti na evropské radě a když hovořil o odchodu od uhlí. "Máme šanci se sjednotit, aby ČR byla hlasem zdravého rozumu," poznamenal Kupka. "Ale rozhodně to nenapravíte plamennými projevy," dodal.

Vládní předloha má zavést zejména pravidlo, že peníze z prodeje emisních povolenek bude možné využít jen na opatření, která budou snižovat nebo kompenzovat důsledky změny klimatu. Novela reaguje na upravenou směrnici EU, která vyžaduje, aby veškeré výnosy z povolenek byly využity na ochranu klimatu. Předloha také v souladu s evropskou směrnicí upravuje pravidla emisních povolenek pro námořní dopravu. Za nejzávažnější přestupky zvyšuje horní sazbu pokut z pěti na 20 milionů korun.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (46)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

19.9.2024 05:25
Tyto odpustky, je nutné zrušit stejně jako současnou EU -
nebo z toho spolku vystoupit !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 07:51 Reaguje na smějící se bestie
A co pak? Následný bankrot ekonomiky byste řešil jak?
Odpovědět
Lu

Lubajs

19.9.2024 08:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč hned bankrot ekonomiky. Vstoupit do uskupení BRICS. To má na rozdíl od přebyrokratizované EU budoucnost. K neodvratnému bankrotu směřuje právě EU, tak proč v tom upadajícím molochu, centrálně řízeným fanatickými ideology podle vzorce RVHP čekat na společný bankrot?
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.9.2024 08:32 Reaguje na Lubajs
BRICS. :D Dobrý vtip. :D
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.9.2024 08:55 Reaguje na Petr Elias
ano, někteří lidi mají rádi podivné vtipy.
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.9.2024 09:44 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Myslím, že tyhle vlhké sny o BRICS nejsou vtip, ale čistá nevzdělanost...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.9.2024 08:58 Reaguje na Petr Elias
jediný důvod, proč se Afričani střídají v Kremlu je, že i ta Ruská chudoba je pořád bohatší než ta Africká...nehledě na to, že Afričani jsou výrazně levicově zaměření nachází Marxismus- Leninismus více zastánců... neb do velké míry Afrika historicky vychází z politicky kmenových vůdců.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 12:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, my máme velmi zdeformovaný pojem levice a vůbec marxismus - komunismus, nám se tvrdilo, že to je ten krutý ruský feudalismus - samoděržaví natřený narudo.
Ale do Moskvy jezdí jen tvrdí diktátoři, bo nikdo jiný jim v teroru proti vlastním obyvatelům tolik nepomůže, ani Čína.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 11:53 Reaguje na Lubajs
Vy žijete asi na Paroubkově Marsu, ne? Neznám JEDINOU zemi BRISC, kde by byla aspoň srovnatelná životní úroveň obyčejných lidí jak u nás! Převážně jsou to totality různého typu, ekonomicky závislé na USA, v horším případě na Číně. S obrovskými ekologickými, sociálními i ekonomickými problémy, s obrovskou mírou bídy, negramotnosti atd. hlavně vlivem přemnožování.
Proč preboga chcete tohle u nás? Proč takový propad?
Za komára jsem stále poslouchal, jak Západ bankrotuje a rozpadá se atd. a víte, jak to dopadlo? Zbankrotovali ti, kteří nám to do hlav tlačili a dnes jsou to ti samí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.9.2024 08:54 Reaguje na Pavel Hanzl
ono si člověk nevybere...buď trapný bankrot nebo bankrot. Ono to je vlastně jedno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 12:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jistě, nevidím vůbec žádný rozdíl. Vystoupit z EU, máme oba.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.9.2024 10:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak se asi řeší bankrot, co ?
A že by všichni bankrotovali, no !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 12:13 Reaguje na smějící se bestie
Podívejte se do Řecka, to zbankrotovalo v roce 2009. Chránilo je euro a celé Eu jim pomáhala a jaká situace je dnes?
Je na poslením místě ve většině parametrů z celé EU, ještě i za Maďarskem. Tohle chceme? Dnes jsme asi na polovině.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.9.2024 13:38 Reaguje na Pavel Hanzl
My ne,
ale slouhové Bruseli zřejmě ANO !
Odpovědět
sv

s v

19.9.2024 16:20 Reaguje na smějící se bestie
Ano, anonističtí slouhové.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 20:50 Reaguje na smějící se bestie
Co furt melete o nějakých sluhách? Vy jste zakysl v bolševismu, kdy jsme bylo vohnouti Moskvy, že? Dnes máme rovnoprávné postavení v EU stajně, jak ostaních 26 zemí. Pokud máme ve vedení státy totální idioty, nikdo se s náma logicky nebaví. Ale dnwes, už třetím rokem, nás berou jako všechny ostatní normální země.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.9.2024 05:10 Reaguje na Pavel Hanzl
SLOUHA se NIKDY
nezvedne z kolen, kam byl sražen třeba i bankrotem !
Svobodný činorodý člověk ANO:
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2024 15:21 Reaguje na smějící se bestie
Nerozumím řeči vašeho kmene. Co jste o ČR a EU chtěl sdělit?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.9.2024 13:54 Reaguje na smějící se bestie
to je dobré, pan Hanzal neporozuměl pointě...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2024 15:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ále porozumněl, imperialističtí váleční štváči z Volstrítu bylu taky za komára trvale na bankrot.
Odpovědět
HH

Honza Honza

19.9.2024 06:45
pokud povolenky nebudou likvidační, naprosto správný postup.
Jenomže a) s povolenkami se obchoduje, jich skutečnou cenu nemůže nikdo odhadnout, b) to co je bezvýznamné pro vyspělé státy, je likvidační pro méně rozvinuté - EU prostě není federace, vedení EU by si toho mělo být vědomo, takovéto postupy nepožadovat, jsou pro EU likvidační.
S tímto názorem souhlasí jak ANO, tak koalice - ministr Hladík řekl, že předražení a likvidaci nepřipustí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 07:56 Reaguje na Honza Honza
Že EU není federaceí je její hlavní problém a proto se nemůže rozvíjet. Jakákoliv domluva s 27. státy je sám o sobě tragický proces.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.9.2024 08:59 Reaguje na Pavel Hanzl
víte, kam si tu federaci můžete strčit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 20:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Já obdivuji vaše argumentační bohatství.
Odpovědět
Lu

Lubajs

19.9.2024 09:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Zajímavé je, že v době EHS se Evropa rozvíjela přímo dynamicky. Federace na to potřebná nebyla, stačila jen domluva mezi členy EHS a fungovalo to přímo skvěle. EU se nemůže rozvíjet protože je centrálně řízená zkorumpovanými byrokraty podle ideologických vzorců. Na to dojelo i RVHP. To direktivní zavádění zákazů, příkazů, regulací (mnohdy úplně nesmyslných), které chrlí EU ve velkém, k rozvoji moc nepřispívá. Nepomůže ani federace. Stejně by i ta "federace" byla centrálně řízená nekompetentními byrokraty, jako teď. Ten EU moloch je nereformovatelný, tedy určený k bankrotu a rozpadu. To se už nedá dlouho udržet.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.9.2024 11:08 Reaguje na Lubajs
pravda, EHS byla naprosto dostačující pro spolupráci. ale to jsme byli všichni o více jak 30 let mladší, tedy demograficky je Evropa po něco starší.
Když to vezmu v ČR máme skoro 11 milionů lidí a pořád rosteme (momentálně) ale průmyslu je to málo.

RVHP a EU má dost podobných znaků nevýkonnosti. Když to vezmu prakticky moji rodiče nemuseli chodit na noční a mnohde ani na odpolední... tedy dalo by se říci, že i když měli podstastně méně ve skutečnosti měli více času se věnovat rodině a volnému času.
Tedy bezuzdný růst ekonomiky omezují naše osobní svobody.


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 12:22 Reaguje na Lubajs
Pán trpí asi vzpomínkovým optimismem, že? V době EHS je nezatěžovaly propadlé a potížistické státy z postsoc. tábora a stejně zaostávala proti USA, Japonsku a až poslední dobou Číně.
O těch kompetencích vám vypráví dezoláti, že? Eu nijak nebankrotuje, rozvíjí se pomaleji, ale je na špičce vývoje v těch nejdůležitějších parametrech a brzdí ji především 27 suverénních vlád, z nichž stále přibývají ty destruktivní. To je důsledek hybridní války a v tom dělat větší progresi je asi nemožné.
Odpovědět
HH

Honza Honza

19.9.2024 09:12 Reaguje na Pavel Hanzl
EU nemůže být federace. Německo nemůže být Francie. Rozdíly, úrovně, zájmy mezi státy jsou tak ohromné, že federace je nemožná. Přitom je to hodnotné sjednocení neslučitelných zemí, příklad pro celý svět. Rozpad EU by byla katastrofa.
Rozhodování v EU se musí tomuto přizpůsobit, nelze požadovat věci kt. jsou možné ve federaci.
Proto i funkce našich poslanců v EU musí být odlišná od norm. práce poslance - zvedat nebo nezvedat ruku. V EU rozhodují nezávislé frakce, je třeba aktivně s nimi jednat, diplomaticky si složitě vyjednávat podporu, jinak nic neprohlasujete, nic pro sebe nezískáte. Dobře to právě uměl Babiš.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 12:26 Reaguje na Honza Honza
Babiš, Fakt? Uveďte, co pro nás dobře vyjednal!! Podepsal grýndýl BEZ JEDINÉHO PÍPNUTÍ, přitom jsme si měli vyjednat řadu přechodných opatření a vyjímek (jako ostatní státy).
Asi si nevzpomínáte, že byl ve frakci RENEW, která je nejprogresivističtější, tlačí grýndýl, migrační pakt, pomoc Ukrajině, integraci atd.atd.
A doma lhal, že je proti, dle skutečného hlasování byl vždy pro.
Odpovědět
HH

Honza Honza

19.9.2024 20:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve všem máte pravdu, byl to omyl, Babiš v té době nepředpokládal, jak se to vyvine.
Ale když už je to jasné, tak je třeba něco dělat, Babiš vyjednávat umí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 20:56 Reaguje na Honza Honza
Babiš není politik (jak stále tvrdí) a vůbec EU nepochopil a řídil zemi jako svoji firmu. Ta narazila na zlatou žílu státního rozpočtu a tak má právo ji vytěžit nejen dodna, ale i na gigantický dluh.
To je jediný, co pro tuhle zemi udělal a nevím o ničem, co by vyjednal pro nás, ne pro sebe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 20:59 Reaguje na Honza Honza
On neví nikdy nic, co mu nepřinese kačáky a RENEW šla vždy zcela jasným směrem a tvrdit cha cha, že "neví, kam se to vyvine" může maximalně Jyrka Pyskéř nebo šílená.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.9.2024 07:11
Je to podraz vlády, který nikde jinde v EU nemají. Takže půjdou ale na opravy silnic po povodních, ne dánskéhmu Vestasu a bioplynkám, že...
Odpovědět
sv

s v

19.9.2024 16:23 Reaguje na Jarka O.
Takovou míru kritiky podepisovače green dealu bureše bych od tebe jaroslave nečekal.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.9.2024 12:50 Reaguje na s v
AB udělal chybu! Nezeptal se před podlehnutím rozhodnutí PS vás ani mě. My bychom mu vysvětlili tu koloniální a destruující flignu, ne:)
Odpovědět
sv

s v

20.9.2024 18:50 Reaguje na Jarka O.
Nevím jak tobě jardo ale normálním lidem jsou důsledky socanského oze tunelu známé od roku 2010. Že green deal dopadne stejně bylo burešovi jasné dávno předtím než gd v předklonu podepsal. Jen mu byly euro penězovody do vlastní kapsy přednější než občané ČR, kteří kvůli jeho chamtivosti půjdou po životě.
Odpovědět
sv

s v

20.9.2024 18:51 Reaguje na s v
.. žebrotě.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.9.2024 07:38
No pokud jsou povolenky volně obchodovatelné, tak jsou to cenné papíry a výnos jde obchodníkovi, stát má jen drobečky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 07:54
Ekologické daně jsou z principu správné, ale obchodování s nimi rozhodně ne. Vůbec nechápu princip, na kterém to bylo postaveno, u nás se to nikde nedozvím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 12:35
Nejlepší nápad je cha cha "vstoupit do BRISC"!!! Ví někdo, co je to vlastně zač? To je silně iluzorní spolek potácejících se států, které drtí sociální i ekonomické problémy (hlavně přemnožování obyvatel), jsou dost závislé na USA (proto je tak nenávidí), nenávidí se navzájem a společně nenávidí Čínu. Ta je s Indií v zamrzlé válce někde v Kašmíru a plivou na sebe vydatně.
A co by to znamenalo pro nás? Mohutný chechot celého světa, že jsme upadli na hlavu asi všichni, prakticky ale VŮBEC NIC.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.9.2024 13:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Pořádně doučit, především !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2024 21:00 Reaguje na smějící se bestie
A čeho prosím?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.9.2024 05:12 Reaguje na Pavel Hanzl
O státech v BRISC i dalších zájemcích.
Nerostné bohatství.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2024 20:47 Reaguje na smějící se bestie
Státy BRISC jsou polopotácnické země, které nemají společného vůbec nic, jen nenávist k Američanům, se kterými ale velmi čile kšeftují. Nenávidí se navzájem a dohromedy nenávidí Čínu a hluboce pohrdají Ruskem. Surovin mají něurékom, jenže je musí nutně prodat, bo jinak neuživí přemnožující se obyvatelstvo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.9.2024 20:50 Reaguje na smějící se bestie
Indie a Čína jsou v zamrzlé válce někde v Kašmíru, plivou na sebe vydatně a největší kabaret by byl, kdyby do BRISC vstoupil Irán a Saudská Arábie, to by byla fakt čurina.
Odpovědět

Radek Čuda

19.9.2024 16:10
Správně. Lidi to zacálujou a strana ... sakra ... pardon, úředníci to pak spravedlivě a moudře přerozdělí.
A podle toho ekonomická výkonnost EU taky v posledních letech vypadá ...
Založit prosperitu na přerozdělování už v dějinách leckdo zkusil ... a překvapivě to dopadlo vždy úplně stejně ... blbě.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist