Zelený internet? Apple, Google a Facebook se snaží, černou ovcí je Twitter nebo Pinterest
“Internet je centrálním nervovým systémem naší moderní globální ekonomiky,” tvrdí Greenpeace ve svém výzkumu Clicking Clean: Who is Winning the Race to Build a Green Internet zveřejněném v lednu 2017. Podle studie celkově dochází k velkému pokroku ze strany hlavních internetových korporací. Například Apple, Google a Facebook se zavázaly používat 100 % energie z obnovitelných zdrojů.
Staly se tak vzorem pro dalších dvacet velkých firem, které je v tomto ambiciózním cíli následují. O to důležitější však je jejich vliv na vlády a dodavatele, které tlačí k tomu, aby měly k těmto zdrojům přístup. Celkově tak v USA v roce 2015 dramaticky vzrostla poptávka po obnovitelných zdrojích energie na 3,4 GW, přičemž absolutní většinu zákazníků tvořily právě IT firmy. Největších pokroků dosahuje Apple, Facebook, Google a Switch. Černými ovcemi jsou Twitter, Pinterest, Reddit, Netflix, Baidu, LG, SoundCloud, Alibaba, Oracle, Samsung a další.
Pokrok by mohla zbrzdit politika prezidenta Donalda Trumpa, který se chce vrátit zpět k uhlíkové ekonomice. Negativní vliv bude zřejmě mít i stavba nových datových center pro firmy jako je Amazon a Microsoft ve státě Virginie, kde podpora obnovitelným zdrojů je minimální.
V ostatních částech světa je pokrok pomalý. Ve východní Asii se některé IT korporace snaží kopírovat strategii amerických kolegů, jiné se k tomuto kroku staví zdráhavě. Zatímco v Jižní Koreji se nově bude stavět datové centrum 100% poháněné obnovitelnými zdroji, které budou sloužit korejským IT gigantům. V Číně se firmy jako Baidu, Alibaba a Tencent na obnovitelnou energii příliš netváří. Celosvětově jsou hlavními překážkami pro přechod k udržitelnosti internetu nedostatek transparentnosti a nedostatek obnovitelných zdrojů.
reklama