Zeptali jsme se pražských radních, zda šli během smogové situace Pražanům příkladem
Všem pražským radním jsme poslali stejné otázky, zaměřené na řešení smogové situace v Praze, a dotaz, jak oni sami řeší své cesty po Praze. Odpovědi nám přišly všehovšudy tři, od radního pro dopravu Petra Dolínka, od Petry Kolínské, zodpovědné za územní rozvoj, a od Ireny Ropkové, radní pro školství a evropské fondy.
Radní pro dopravu Petr Dolínek byl v době smogové situace, kdy jsme dotazy poslali, na dovolené. Na otázky nám nicméně odpověděl. „Osobně buď chodím pěšky nebo využívám mnohem častěji MHD než automobil, a to i v době, kdy v Praze není smogová situace. Považuji to za nejrychlejší způsob dopravy po městě. Snažím se zmíněné způsoby dopravy propagovat i mezi svými známými, kolegy z magistrátu nevyjímaje,“ píše Petr Dolínek.
Systémovým řešením ovzduší v Praze jsou podle něho například nízkoemisní zóny, které má magistrát podle Dolínka připraveny. „Jejich zavedení zatím brání to, že nemáme dobudovanou infrastrukturu, zejména Pražský okruh, který staví stát,“ píše Petr Dolínek. „Vypracovali jsme rovněž varianty zákazu vjezdu kamionů, ovšem musíme věc projednat se Středočeským krajem. Praha je velmi zatížena tranzitní dopravou, kterou potřebujeme omezit. Musí však existovat objízdné trasy,“ říká Dolínek. V opačném případě bych zákaz vjezdu kamionů přelil problém do Středočeského kraje, což podle Dolínka není systémové řešení.
„V Praze jsme výrazně zlevnili MHD, připravujeme projekt bikesharingu i carsharingu, vedeme kampaň "Čistou stopou Prahou" a obecně se snažíme vytvářet takové podmínky, abychom Pražany motivovali využívat automobily co nejméně. Nicméně myšlení lidí nelze změnit ze dne na den,“ dodává Petr Dolínek.
Radní Petra Kolínská odpovídá, že se hned po zvolení do funkce radního vzdala služebního auta s řidičem a po Praze se pohybuje MHD nebo pěšky, v nočních hodinách občas využívá taxislužbu.
Systémové řešení pro zlepšení kvality ovzduší je podle Kolínské mix několika opatření. „Preference MHD s konkrétními investičními akcemi a organizačními opatřeními, jako například zpřístupnění tunelů městského okruhu autobusům, opravdu funkční preferencí MHD na křižovatkách a samostatnými pruhy na důležitých tazích,“ uvádí Kolínská. A přidává ještě výstavbu nových tramvajových tratí, výstavbou P+R u železničních stanic a zastávek, posilování regionální železnice, podporu elektromobility a dostavba komunikační sítě při nezvyšování celkové kapacity.
Radní Irena Ropková se snaží využívat kombinaci veřejné i osobní dopravy. „Nejsem žádný papaláš, abych se musela všude dopravovat autem, některá jednání však využití automobilu vyžadují,“ říká Ropková a dodává, že během smogové situace omezila využití osobního automobilu na nezbytné minimum.
Řešení vidí mimo jiné v dostavbě vnějšího okruhu, který by z Prahy vyvedl velkou část tranzitní dopravy, v podpoře elektromobility a v posilování a zkvalitňování MHD včetně její dostupnosti.
Adriana Krnáčová, Eva Kislingerová, Daniel Hodek, Karel Grabein Procházka, Libor Hadrava, Radek Lacko, Jana Plamínková a Jan Wolf na naše dotazy neodpověděli.
reklama