https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/mytne-v-nemecku-automaticka-platba-je-nejjednodussi-palubnich-jednotek-vsak-neni-dostatek
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Mýtné v Německu: Automatická platba je nejjednodušší, palubních jednotek však není dostatek

7.8.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
K 31. srpnu bude v Německu zaveden nový systém výběru a placení mýta podle ujeté vzdálenosti pro nákladní vozidla nad 12 tun celkové hmotnosti (viz DN 26/03 a 30/03). Přestože Mezinárodní unie silniční dopravy IRU i mnohé její členské organizace namítají, že i přes původní sliby systém k stanovenému termínu nebyl plně připraven k uvedení do provozu, a Evropská komise prověřuje, zda by německá vláda nenarušila případným zvýhodněním domácích dopravců zásadu stejných podmínek pro podnikatelské subjekty ze všech členských zemí unie, je již více než pravděpodobné, že mýto se na německých dálnicích platit bude.
 
Následující informace o základních způsobech platby a jejich výhodách, respektive nevýhodách, vycházejí z červencové prezentace zástupců společnosti Toll Collect (zřizovatele a provozovatele celého systému) v Praze.
Automatická platba
Mýto bude možné platit manuálně (hotovostně, kartou nebo přes internet) nebo automaticky. Automatická platba mýta představuje bezesporu nejsnazší a nejrychlejší způsob úhrady mýta - řidič nemusí mýto platit předem u terminálu a vozidlo zpoplatněný úsek projede bez zastávky. Dopravce však musí splnit dvě hlavní podmínky - zaregistrovat se u společnosti Toll Collect a vybavit svá vozidla palubními jednotkami, tzv. OBU (On Board Unit).
O registraci musí zažádat písemně - formuláře spolu s dalšími informacemi o možnostech jejich získání si může vytisknout z internetové stránky zřizovatele systému.Registrace je nutná i pro zúčtování přes internet. Kromě toho dopravcům umožňuje hradit mýto zmocněním k inkasu, přes pohledávkové konto či tankovací kartou. Majitel registrace bude pravidelně dostávat seznamy vyúčtování s dokladovanými výkony a může využít i rychlejšího placení na platebních terminálech určených pro manuální platby.
Pokud bude dopravce chtít hradit mýto zmocněním k inkasu, zašle zřizovateli spolu se žádostí o registraci také údaje o očekávaném maximálním počtu kilometrů ujetých za měsíc všemi vozidly. Na tomto základě bude stanovena jeho potřebná bonita, která mu bude oznámena během tří dnů.

Zvolí-li dopravce platby tankovací kartou, zašle registrační podklady vydavateli tankovací karty (je uveden v registračním formuláři), který limit přislíbí a zašle kompletní registrační podklady Toll Collect.Při dostatečné výši limitu bude v obou těchto případech plátce mýta zaregistrován. Nebude-li jeho bonita dostatečná, bude zaregistrován jako zákazník platící přes pohledávkové konto.
Při registraci se nejprve zaregistruje firma, která obdrží od firmy Toll Collect uživatelské číslo a Master-PIN, který je určen k prokázání uživatelského oprávnění. Dále obdrží flotilní PIN, nutný pro placení vozidlovou kartou u poplatkových terminálů.
Poté budou zaregistrována vozidla, kterých se placení mýta bude týkat. Žadatel v příslušném formuláři vyplní kromě údajů o vozidle pouze uživatelské číslo a poté obdrží od společnosti Toll Collect potvrzení o registraci vozidla a vozidlovou kartu, na níž jsou uvedeny nejdůležitější údaje o vozidle. V případě častého využívání určité trasy stejným vozidlem lze při registraci uvést deset často užívaných cílů a nechat je uložit na vozidlové kartě - při manuální platbě na platebním terminálu pak lze s pomocí uložených údajů proces placení podstatně zkrátit.Ať již je plátce registrován či nikoli, může mýto platit tankovací, kreditní nebo EC-kartou či v hotovosti.

Jak automatický systém funguje?
Automatická platba mýta je možná jen s jednotkou OBU, jež mimo jiné prostřednictvím GPS eviduje skutečně projetou zpoplatněnou trasu. Na základě nastavených vozidlových a tarifních parametrů a ujetých kilometrů OBU vypočítá výši poplatku. Do počítačového centra firmy Toll Collect jsou všechna potřebná data přenášena přes mobilní komunikační síť.
K instalaci OBU do vozidla je nutná vozidlová karta (samostatná pro každé vozidlo), kterou dopravce obdrží po registraci. Instalaci provádějí vybraná servisní pracoviště, z nichž 28 se nachází v České republice (seznam je uveden na internetové stránce zřizovatele).
Z bezpečnostních důvodů není možné OBU vypnout; v případě krádeže vozidla ji může Toll Collect okamžitě zablokovat.
Palubní jednotku uživateli provozovatel systému poskytne zdarma, musí však předem při registraci zaplatit jednorázovou zálohu ve výši 300 €, z níž bude posléze uhrazeno splatné mýto. Náklady na montáž OBU, případně demontáž, včetně nepřímých nákladů (příjezd, prostoje, odjezd), stejně jako na změnu údajů po výměně SPZ vozidla, hradí dopravce.
Podle představitelů firmy Toll Collect trvá vlastní montáž OBU maximálně čtyři hodiny.

Zúčtování přes internet
Také pro placení mýta přes internet je nutná registrace u Toll Collect. Na rozdíl od placení na platebních terminálech je zaúčtování přes internet nezávislé na místě i čase. Disponent dopravní firmy pouze zadá uživatelské jméno a heslo. Při prvním přihlášení navíc zadá Master-PIN a vybere si jeden z nabízených jazyků. Dále uvede konkrétní vozidlo (může opravit i některé parametry ovlivňující výši mýta) a zadá trasu. Velmi důležité je zadat správné údaje, především SPZ vozidla. Poté - souhlasí-li s uvedenou trasou - potvrdí zaúčtování a obdrží zaúčtovací číslo. To musí oznámit řidiči vozidla, který je bude potřebovat při případných kontrolách či při stornování části trasy u platebního terminálu.
IRU: „Nedostatek OBU je diskriminační“
Ředitel tiskového oddělení společnosti Toll Collect Hans-Christian Maaß před čtrnácti dny při prezentaci systému v Praze uvedl, že byla zadána výroba 150 tisíc OBU a následně se objednalo dalších 100 tisíc. Celkem by tedy mělo být k dispozici maximálně 250 tisíc palubních jednotek. Ovšem vzhledem k velkému počtu potenciálních zájemců o tyto jednotky Mezinárodní unie silniční dopravy IRU před čtrnácti dny opětovně vyzvala dopravní komisařku EU Loyolu de Palaciovou, aby požádala německou spolkovou vládu o odklad spuštění systému mýtného až do doby, kdy bude jednotek dostatek a systém bude moci být uveden do provozu bez jakékoli diskriminace některých dopravců. „Dodržením plánovaného termínu .31. srpna SRN riskuje chaos, neboť zatím je k dispozici naprosto nedostatečný počet OBU a mnoho času již nezbývá,“ uvedla ve výzvě IRU.
reklama

 
Milan Frydryšek

| Dopravní noviny

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist