Právo: Opět proti motorovým člunům na Slapech
21.5.2004 | PRAHA | Právo
V rekreačních oblastech na Vltavě se loni v létě proháněly mezi plavci nepovolenou rychlostí motorové čluny a toto nebezpečí hrozí i v letošní letní sezóně. Tvrdí to Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera (SOPK).
Sdružení žádá, aby se neprodleně upravila vyhláška číslo 241, kterou v červnu 2002 vydalo tehdejší ministerstvo dopravy a spojů.
"Blíží se letní sezóna a na Slapech mohou i nadále jezdit motorové čluny. V nejužším místě dokonce neomezenou rychlostí. Rekreují se tam přitom desetitisíce lidí a riziko střetu je vysoké," uvedla na včerejší tiskové konferenci předsedkyně SOPK Dagmar Altmanová.
O podobu vyhlášky se v roce 2002 několik měsíců přeli tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling a ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Zatímco Schling chtěl i přes léto na Slapy a Orlík spalovací motory vpustit, Kužvart se snažil prosadit, aby vždy od poloviny června až do 15. září byl provoz rekreačních plavidel se spalovacími motory v celé České republice zakázán.
Vláda tehdy podpořila Kužvartovy požadavky. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) však vládní usnesení nedokázalo do vyhlášky důsledně prosadit. Podle Altmanové je proto vyhláška špatná. V důsledku nejednoznačných formulací není letní omezení plavby dodržováno tak, jak MŽP původně navrhovalo.
MŽP chce skoncovat s rychlou plavbou
Sdružení se před několika měsíci obrátilo se žádostí o novelizaci vyhlášky na nynější šéfy resortů dopravy a životního prostředí Milana Šimonovského a Libora Ambrozka. Odpovědi se od nich stále ještě nedočkalo.
Na dotaz Práva, zda ministerstvo životního prostředí požadavek SOPK podpoří, odpověděla včera tisková mluvčí MŽP Karolína Šůlová: "V březnu jsme písemně požádali ministerstvo dopravy, aby zpracovalo návrh novely vyhlášky č. 241 a vypustilo z ní seznam úseků, na nichž je povolena plavba motorových člunů rychlostí vyšší než 25 kilometrů v hodině."
Sdružení ujišťuje, že mu nejde o absolutní zákaz letní plavby motorových člunů, ale o rozumný kompromis. Připouští, že i nedokonalou vyhláškou se podařilo dostat z rekreačních přehradních nádrží na Slapech i Orlíku vodní skútry. "Chceme však prosadit zákaz plavby v letních měsících tak, jak vyplývá z vládního usnesení, které před dvěma lety dalo přednost rekreantům a plavcům před milovníky rychlých člunů," zdůraznila Altmanová.
SOPK přitom připustilo, že ani v novelizované vyhlášce by se letní omezení nemělo vztahovat na plavidla veřejné hromadné lodní dopravy, plachetnice využívající pomocný spalovací motor pro návrat za bezvětří, plavbu ve stavu nouze, ani pro manévrování v přístavu. Povoleny by měly být i motorové čluny při organizovaných sportovních akcích.
Naopak vedoucí pražské pobočky Státní plavební správy Tomáš Häckl považuje výhrady sdružení k vyhlášce za demagogické. Podle něj jasně stanovila pravidla hry pro obě znesvářené strany - rekreanty i vodní motoristy.
Za odpovídající označuje dnešní podobu vyhlášky i ministerstvo dopravy. "Schvalovací proces byl velmi obtížný a vyhláška je kompromisem mezi požadavky řady zainteresovaných stran. Také zkušenosti s její aplikací jsou jednoznačně pozitivní. Za dobu její platnosti nedošlo k žádnému úrazu způsobenému plavidlem," řekla Právu tisková mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.
reklama
"Blíží se letní sezóna a na Slapech mohou i nadále jezdit motorové čluny. V nejužším místě dokonce neomezenou rychlostí. Rekreují se tam přitom desetitisíce lidí a riziko střetu je vysoké," uvedla na včerejší tiskové konferenci předsedkyně SOPK Dagmar Altmanová.
O podobu vyhlášky se v roce 2002 několik měsíců přeli tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling a ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Zatímco Schling chtěl i přes léto na Slapy a Orlík spalovací motory vpustit, Kužvart se snažil prosadit, aby vždy od poloviny června až do 15. září byl provoz rekreačních plavidel se spalovacími motory v celé České republice zakázán.
Vláda tehdy podpořila Kužvartovy požadavky. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) však vládní usnesení nedokázalo do vyhlášky důsledně prosadit. Podle Altmanové je proto vyhláška špatná. V důsledku nejednoznačných formulací není letní omezení plavby dodržováno tak, jak MŽP původně navrhovalo.
MŽP chce skoncovat s rychlou plavbou
Sdružení se před několika měsíci obrátilo se žádostí o novelizaci vyhlášky na nynější šéfy resortů dopravy a životního prostředí Milana Šimonovského a Libora Ambrozka. Odpovědi se od nich stále ještě nedočkalo.
Na dotaz Práva, zda ministerstvo životního prostředí požadavek SOPK podpoří, odpověděla včera tisková mluvčí MŽP Karolína Šůlová: "V březnu jsme písemně požádali ministerstvo dopravy, aby zpracovalo návrh novely vyhlášky č. 241 a vypustilo z ní seznam úseků, na nichž je povolena plavba motorových člunů rychlostí vyšší než 25 kilometrů v hodině."
Sdružení ujišťuje, že mu nejde o absolutní zákaz letní plavby motorových člunů, ale o rozumný kompromis. Připouští, že i nedokonalou vyhláškou se podařilo dostat z rekreačních přehradních nádrží na Slapech i Orlíku vodní skútry. "Chceme však prosadit zákaz plavby v letních měsících tak, jak vyplývá z vládního usnesení, které před dvěma lety dalo přednost rekreantům a plavcům před milovníky rychlých člunů," zdůraznila Altmanová.
SOPK přitom připustilo, že ani v novelizované vyhlášce by se letní omezení nemělo vztahovat na plavidla veřejné hromadné lodní dopravy, plachetnice využívající pomocný spalovací motor pro návrat za bezvětří, plavbu ve stavu nouze, ani pro manévrování v přístavu. Povoleny by měly být i motorové čluny při organizovaných sportovních akcích.
Naopak vedoucí pražské pobočky Státní plavební správy Tomáš Häckl považuje výhrady sdružení k vyhlášce za demagogické. Podle něj jasně stanovila pravidla hry pro obě znesvářené strany - rekreanty i vodní motoristy.
Za odpovídající označuje dnešní podobu vyhlášky i ministerstvo dopravy. "Schvalovací proces byl velmi obtížný a vyhláška je kompromisem mezi požadavky řady zainteresovaných stran. Také zkušenosti s její aplikací jsou jednoznačně pozitivní. Za dobu její platnosti nedošlo k žádnému úrazu způsobenému plavidlem," řekla Právu tisková mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk