Tiskové zprávy
Správa KRNAP: 5. setkání na projektem Značení místních produktů
V úterý v odpoledních hodinách se již po páté sešli členové pracovní skupiny projektu Značení místních produktů. Jejich cílem bylo shodnout se na konečné podobě loga, navrhnout systém certifikace, financování a probrat otázku výběrové komise.
Na předchozí schůzce v březnu t. r. bylo domluveno, že organizátor projektu REC ČR nechá zpracovat návrhy na logo, které předloží k projednání. Včera byly prezentovány tři různé „cesty“, jakými by se podoba loga mohla ubírat. Pracovní skupina se na jedné konkrétní podobě shodla a zároveň přítomnému grafikovi předala své připomínky a náměty k dopracování jeho definitivní podoby. Ta by měla být hotová do příštího jednání, které se připravuje na červen.
Druhým tématem jednání byl návrh a odsouhlasení systému certifikace. Ing. Tomáš Kažmierski z REC ČR představil dva modely, jak by celý systém do budoucna mohl fungovat. První systém počítá s tím, že hlavním koordinátorem bude REC ČR. Výrobce by žádal o certifikát přímo REC ČR, který by svolal nezávislou výběrovou komisi. Ta by posuzovala, zda daný výrobce i výrobek splňují stanovená kritéria. Druhý systém počítá se vznikem místního sdružení, které by certifikaci koordinovalo na místní úrovni. Sdružení samo by si určilo a svolávalo výběrovou komisi. Jak komise, tak samo sdružení by úzce spolupracovaly s REC ČR. Ing. Kažmierski zúčastněným vyložil všechny klady i zápory obou systémů. První systém se dá obecně označit za levnější variantu. V návaznosti na stejné projekty probíhající také na Šumavě a v Beskydech by REC ČR zajišťoval pro všechny území servis z jednoho místa, čímž by se zlevnily náklady na administraci. Druhý systém je sice dražší, ale díky místnímu sdružení nabízí lepší možnosti čerpat finanční prostředky především z evropských zdrojů. Neopominutelným argumentem je i možná vyšší důvěra místních výrobců k „vlastnímu“ regionálnímu sdružení.
Dlouhá diskuze se rozvinulo kolem sytému financování. Obecným principem je nutnost najít mechanizmy, díky kterým by celý systém certifikace byl financovatelný z vlastních zdrojů. Přestože snahou koordinátora projektu bude zajištění příspěvků z veřejných zdrojů – z Evropské unie apod. – není možné na tyto zdroje dlouhodobě spoléhat. Byly navrženy dva modely financování – etiketový a obratový. Etiketový počítá s tím, že by si výrobci kupovali certifikační samolepky, visačky, etikety a další reklamní materiály, které by umísťovali přímo na výrobek a podporovali by tak jejich prodej. Obratový model spočívá v tom, že by výrobci přispívali částkou, která by byla určitým zlomkem procenta z obratu prodeje výrobku. Za to by dostali licenci na užití loga. Diskuze byla ukončena tím, že nejvhodnější bude oba systémy propojit. Tím se zajistí rovné podmínky pro malovýrobce i pro velké firmy. Zároveň systém financování počítá s příspěvky za registraci výrobců a s poplatkem za každý výrobek přihlášený k certifikaci. Pracovní skupina došla k závěru, že pokud má být celý projekt pro podnikatele finančně zajímavý, tak by se částky za tuto registraci měly pohybovat v řádu stokorun.
Posledním bodem jednání byla otázka složení výběrové komise. Jejím úkolem bude posuzovat zda výrobce a s ním i konkrétní výrobek splňují daná kritéria. Z důvodu její objektivity je nutné, aby byla složena ze zástupců výrobců a z nezaujatých odborníků, mezi nimiž mohou být pracovníci REC ČR, Správy KRNAP, sdružení Krkonoše – svazek měst a obcí Krkonoše. Komisi by měly obohatit představitelé Regionální hospodářské komory, zainteresovaných ministerstev a krajských úřadů.
V Česku se podobné pracovní skupiny scházejí ke značení místních výrobků ještě na Šumavě a v Beskydech. V tuto dobu jsou Krkonoše v rámci přípravné fáze nejdále. Právě díky velmi aktivní spolupráci místních podnikatelů na tvorbě základních podmínek je předpoklad, že by se celá certifikace mohla spustit již na podzim tohoto roku. Nyní je naší snahou během letních měsíců dovést celý projekt do fáze, kdy jej bude možné široké veřejnosti prezentovat.
Na předchozí schůzce v březnu t. r. bylo domluveno, že organizátor projektu REC ČR nechá zpracovat návrhy na logo, které předloží k projednání. Včera byly prezentovány tři různé „cesty“, jakými by se podoba loga mohla ubírat. Pracovní skupina se na jedné konkrétní podobě shodla a zároveň přítomnému grafikovi předala své připomínky a náměty k dopracování jeho definitivní podoby. Ta by měla být hotová do příštího jednání, které se připravuje na červen.
Druhým tématem jednání byl návrh a odsouhlasení systému certifikace. Ing. Tomáš Kažmierski z REC ČR představil dva modely, jak by celý systém do budoucna mohl fungovat. První systém počítá s tím, že hlavním koordinátorem bude REC ČR. Výrobce by žádal o certifikát přímo REC ČR, který by svolal nezávislou výběrovou komisi. Ta by posuzovala, zda daný výrobce i výrobek splňují stanovená kritéria. Druhý systém počítá se vznikem místního sdružení, které by certifikaci koordinovalo na místní úrovni. Sdružení samo by si určilo a svolávalo výběrovou komisi. Jak komise, tak samo sdružení by úzce spolupracovaly s REC ČR. Ing. Kažmierski zúčastněným vyložil všechny klady i zápory obou systémů. První systém se dá obecně označit za levnější variantu. V návaznosti na stejné projekty probíhající také na Šumavě a v Beskydech by REC ČR zajišťoval pro všechny území servis z jednoho místa, čímž by se zlevnily náklady na administraci. Druhý systém je sice dražší, ale díky místnímu sdružení nabízí lepší možnosti čerpat finanční prostředky především z evropských zdrojů. Neopominutelným argumentem je i možná vyšší důvěra místních výrobců k „vlastnímu“ regionálnímu sdružení.
Dlouhá diskuze se rozvinulo kolem sytému financování. Obecným principem je nutnost najít mechanizmy, díky kterým by celý systém certifikace byl financovatelný z vlastních zdrojů. Přestože snahou koordinátora projektu bude zajištění příspěvků z veřejných zdrojů – z Evropské unie apod. – není možné na tyto zdroje dlouhodobě spoléhat. Byly navrženy dva modely financování – etiketový a obratový. Etiketový počítá s tím, že by si výrobci kupovali certifikační samolepky, visačky, etikety a další reklamní materiály, které by umísťovali přímo na výrobek a podporovali by tak jejich prodej. Obratový model spočívá v tom, že by výrobci přispívali částkou, která by byla určitým zlomkem procenta z obratu prodeje výrobku. Za to by dostali licenci na užití loga. Diskuze byla ukončena tím, že nejvhodnější bude oba systémy propojit. Tím se zajistí rovné podmínky pro malovýrobce i pro velké firmy. Zároveň systém financování počítá s příspěvky za registraci výrobců a s poplatkem za každý výrobek přihlášený k certifikaci. Pracovní skupina došla k závěru, že pokud má být celý projekt pro podnikatele finančně zajímavý, tak by se částky za tuto registraci měly pohybovat v řádu stokorun.
Posledním bodem jednání byla otázka složení výběrové komise. Jejím úkolem bude posuzovat zda výrobce a s ním i konkrétní výrobek splňují daná kritéria. Z důvodu její objektivity je nutné, aby byla složena ze zástupců výrobců a z nezaujatých odborníků, mezi nimiž mohou být pracovníci REC ČR, Správy KRNAP, sdružení Krkonoše – svazek měst a obcí Krkonoše. Komisi by měly obohatit představitelé Regionální hospodářské komory, zainteresovaných ministerstev a krajských úřadů.
V Česku se podobné pracovní skupiny scházejí ke značení místních výrobků ještě na Šumavě a v Beskydech. V tuto dobu jsou Krkonoše v rámci přípravné fáze nejdále. Právě díky velmi aktivní spolupráci místních podnikatelů na tvorbě základních podmínek je předpoklad, že by se celá certifikace mohla spustit již na podzim tohoto roku. Nyní je naší snahou během letních měsíců dovést celý projekt do fáze, kdy jej bude možné široké veřejnosti prezentovat.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk