Tiskové zprávy
MŽP ČR: Alternativní paliva v dopravě pomohou znečištěným městům
Snaha ministerstva životního prostředí snižovat znečištění ovzduší silniční dopravou nabývá konkrétních obrysů. V polovině května vláda schválila „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“, který usnadní náhradu benzínu a nafty ekologicky šetrnějšími palivy.
„Znečištění ovzduší z automobilů zatím stále roste. Během posledních patnácti let se zvýšily emise hlavního skleníkového plynu – oxidu uhličitého – téměř o polovinu a pevných prachových částic dokonce o 120 % [1],“ popisuje hlavní důvod vzniku speciálního programu ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
První etapa programu se zaměřila na zemní plyn, který je pro ochranu ovzduší perspektivní, ale kvůli existenci řady bariér je nedostatečně využíván. Cílem vlády je nahradit do roku 2020 celkem 10 % benzínu a nafty zemním plynem (CNG). K tomu má přispět schválený Program, který vytváří dlouhodobě stabilní a atraktivní prostředí pro využívání CNG v dopravě.
„Program stabilizuje spotřební daň pro zemní plyn v dopravě na úrovni minimální sazby spotřební daně do roku 2020. Protože spotřební daň z benzínu a nafty poroste, bude se konkurenceschopnost zemního plynu v dopravě stále zvyšovat. Program zachovává investiční podporu Ministerstva dopravy na obnovu vozidel MHD a veřejné linkové autobusové dopravy i po roce 2007. Navíc budou moci města, obce a sdružení obcí požádat již letos a příští rok Ministerstvo dopravy o čerpání z celkem 3,9 milionu euro z Operačního programu infrastruktura [2]. Na rozvoji se bude podílet i plynárenství, které formou dobrovolné dohody ponese závazek výstavby plnících stanic,“ charakterizuje princip programu poradce ministra životního prostředí Martin Bursík.
Kvůli chybějící síti plnících stanic bude v období nejbližších pěti let využíván zemní plyn zejména v autobusech městské a příměstské dopravy, vozidlech taxi, odvozu odpadu a dalších služeb – tedy vozidlech, jejichž provoz není vázán na síť čerpacích stanic. Součástí programu je i úkol pro ministry jednat se společností RWE Transgas o dobrovolné dohodě zajišťující podíl společnosti na výstavbě plnících stanic. Společnost již oznámila, že v reakci na tento program vystaví tento rok další čtyři plnící stanice – v Brně, Ústí nad Labem, Ostravě a Středočeském kraji.
V současnosti u nás jezdí 75 CNG autobusů českého výrobce Ekobus a zhruba 150 přestaveb Karosa. Plynové autobusy jezdí v Litoměřicích, Liberci, Havířově, Prostějově, Semilech, Jičíně, Teplicích, na Ústecku a Liberecku, Jindřichovicích pod Smrkem. V letošním roce se k nim přidají nové CNG autobusy v Jilemnici (regionální doprava západních Krkonoše), Jánských Lázních (regionální doprava východní Krkonoše), Lázních Jeseník (městská doprava) a v Brně. MŽP je připraveno poskytovat zájemcům z řad obcí, měst a regionů konzultace při jejich rozhodování o přechodu na ekologická alternativní paliva.
Poznámky:
[1] Environmentální důvody podpory zemního plynu jako alternativního paliva:
Doprava je významným zdrojem emisí škodlivých látek. K její regulaci z důvodů ochrany životního prostředí se zatím prakticky nepřistupuje. Za posledních patnáct let se zvýšily emise hlavního skleníkového plynu – oxidu uhličitého o 47 %, oxidu siřičitého a dusného o 36 % a pevných částic o 120 %. Roční imisní limity pro pevné částice PM10 byly překročeny již v průběhu prvního čtvrtletí na ¼ měřících stanic. Města Tábor, Karlovy Vary, Přerov, Kladno, Beroun, Teplice, Uherské Hradiště, Zlín, Ostrava, Třinec, Frýdek Místek, Český Těšín, Praha Karlín a Vysočany již nyní překročila roční povolené limity.
Zatímco plynový motor splňuje emisní normu EURO 5 bez dalších dodatečných přídavných zařízení či úprav, nejmodernější naftový motor splňuje v tuto chvíli emisní normu EURO 4. Plynové motory mají o 15 – 30% nižší emise oxidu uhličitého, o 50 – 60 % nižší emise oxidů dusíku NOx (!), o 75 – 90% nižší emise oxidu uhelnatého a mají nulové emise aromatických uhlovodíků (zejména benz-a-pyren činí problémy v městských aglomeracích). Naftové motory se dostávají na srovnatelné emise pevných částic teprve po instalaci filtrů pevných částic.
Příloha: Porovnání emisních norem EURO 3 až 5 s emisemi CNG autobusu Ekobus (g/kWh)
CO NMHC CH4 NOx tuhé částice
Norma EURO 3 5,45 0,78 1,6 5 0,16
Norma EURO 4 4 0,55 1,1 3,5 0,03
Norma EURO 5 4 0,55 1,1 2 0,03
CNG autobus 0,012 0 0,25 2,08 0
zdroj: Ekobus, a. s.
Srovnání emisí produkovaných naftovými motory a motory na zemní plyn
Pevné částice: snížení o 85 – 90 %
NOx: snížení o 50 – 60 %
HC: srovnatelné, resp. zvýšení nedosahující limitu
CO: snížení o 75 – 90 %
CO2: snížení o 15 – 30 %
zdroj: Jan Žákovec, 2004
[2] Opatření 2.3. podpora alternativních paliv v dopravě.
„Znečištění ovzduší z automobilů zatím stále roste. Během posledních patnácti let se zvýšily emise hlavního skleníkového plynu – oxidu uhličitého – téměř o polovinu a pevných prachových částic dokonce o 120 % [1],“ popisuje hlavní důvod vzniku speciálního programu ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
První etapa programu se zaměřila na zemní plyn, který je pro ochranu ovzduší perspektivní, ale kvůli existenci řady bariér je nedostatečně využíván. Cílem vlády je nahradit do roku 2020 celkem 10 % benzínu a nafty zemním plynem (CNG). K tomu má přispět schválený Program, který vytváří dlouhodobě stabilní a atraktivní prostředí pro využívání CNG v dopravě.
„Program stabilizuje spotřební daň pro zemní plyn v dopravě na úrovni minimální sazby spotřební daně do roku 2020. Protože spotřební daň z benzínu a nafty poroste, bude se konkurenceschopnost zemního plynu v dopravě stále zvyšovat. Program zachovává investiční podporu Ministerstva dopravy na obnovu vozidel MHD a veřejné linkové autobusové dopravy i po roce 2007. Navíc budou moci města, obce a sdružení obcí požádat již letos a příští rok Ministerstvo dopravy o čerpání z celkem 3,9 milionu euro z Operačního programu infrastruktura [2]. Na rozvoji se bude podílet i plynárenství, které formou dobrovolné dohody ponese závazek výstavby plnících stanic,“ charakterizuje princip programu poradce ministra životního prostředí Martin Bursík.
Kvůli chybějící síti plnících stanic bude v období nejbližších pěti let využíván zemní plyn zejména v autobusech městské a příměstské dopravy, vozidlech taxi, odvozu odpadu a dalších služeb – tedy vozidlech, jejichž provoz není vázán na síť čerpacích stanic. Součástí programu je i úkol pro ministry jednat se společností RWE Transgas o dobrovolné dohodě zajišťující podíl společnosti na výstavbě plnících stanic. Společnost již oznámila, že v reakci na tento program vystaví tento rok další čtyři plnící stanice – v Brně, Ústí nad Labem, Ostravě a Středočeském kraji.
V současnosti u nás jezdí 75 CNG autobusů českého výrobce Ekobus a zhruba 150 přestaveb Karosa. Plynové autobusy jezdí v Litoměřicích, Liberci, Havířově, Prostějově, Semilech, Jičíně, Teplicích, na Ústecku a Liberecku, Jindřichovicích pod Smrkem. V letošním roce se k nim přidají nové CNG autobusy v Jilemnici (regionální doprava západních Krkonoše), Jánských Lázních (regionální doprava východní Krkonoše), Lázních Jeseník (městská doprava) a v Brně. MŽP je připraveno poskytovat zájemcům z řad obcí, měst a regionů konzultace při jejich rozhodování o přechodu na ekologická alternativní paliva.
Poznámky:
[1] Environmentální důvody podpory zemního plynu jako alternativního paliva:
Doprava je významným zdrojem emisí škodlivých látek. K její regulaci z důvodů ochrany životního prostředí se zatím prakticky nepřistupuje. Za posledních patnáct let se zvýšily emise hlavního skleníkového plynu – oxidu uhličitého o 47 %, oxidu siřičitého a dusného o 36 % a pevných částic o 120 %. Roční imisní limity pro pevné částice PM10 byly překročeny již v průběhu prvního čtvrtletí na ¼ měřících stanic. Města Tábor, Karlovy Vary, Přerov, Kladno, Beroun, Teplice, Uherské Hradiště, Zlín, Ostrava, Třinec, Frýdek Místek, Český Těšín, Praha Karlín a Vysočany již nyní překročila roční povolené limity.
Zatímco plynový motor splňuje emisní normu EURO 5 bez dalších dodatečných přídavných zařízení či úprav, nejmodernější naftový motor splňuje v tuto chvíli emisní normu EURO 4. Plynové motory mají o 15 – 30% nižší emise oxidu uhličitého, o 50 – 60 % nižší emise oxidů dusíku NOx (!), o 75 – 90% nižší emise oxidu uhelnatého a mají nulové emise aromatických uhlovodíků (zejména benz-a-pyren činí problémy v městských aglomeracích). Naftové motory se dostávají na srovnatelné emise pevných částic teprve po instalaci filtrů pevných částic.
Příloha: Porovnání emisních norem EURO 3 až 5 s emisemi CNG autobusu Ekobus (g/kWh)
CO NMHC CH4 NOx tuhé částice
Norma EURO 3 5,45 0,78 1,6 5 0,16
Norma EURO 4 4 0,55 1,1 3,5 0,03
Norma EURO 5 4 0,55 1,1 2 0,03
CNG autobus 0,012 0 0,25 2,08 0
zdroj: Ekobus, a. s.
Srovnání emisí produkovaných naftovými motory a motory na zemní plyn
Pevné částice: snížení o 85 – 90 %
NOx: snížení o 50 – 60 %
HC: srovnatelné, resp. zvýšení nedosahující limitu
CO: snížení o 75 – 90 %
CO2: snížení o 15 – 30 %
zdroj: Jan Žákovec, 2004
[2] Opatření 2.3. podpora alternativních paliv v dopravě.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk