https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/bezpecnost-chodcu-a-cyklistu-je-v-evrope-prioritou-program-bezpecne-cesty-do-skoly-ziskal-dalsi-evropske-oceneni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

o. s. Pražské matky: Bezpečnost chodců a cyklistů je v Evropě prioritou - Program Bezpečné cesty do školy získal další evropské ocenění

18. října 2010 | o. s. Pražské matky
Ve dnech 13. – 14. října 2010 proběhl v Bruselu 3. ročník Evropského dne silniční bezpečnosti vyhlašovaného Evropskou komisí. Jeho součástí byla mimo jiné konference v Evropském parlamentu prezentující základní témata nové politiky silniční bezpečnosti pro rok 2011 – 20201) a slavnostní vyhlášení Evropských cen v oblasti silniční bezpečnosti (the European Road Safety Awards). Občanské sdružení Pražské matky získalo 1. místo za své aktivity v rámci programu Bezpečné cesty do školy, jehož cílem je zajištění bezpečnosti školáků na jejich každodenních cestách a podpora ekologicky šetrného dopravování do školy.

„Jsme velice potěšeny, že Evropa si dlouhodobě cení našich aktivit, které směřují ke zvyšování bezpečnosti dětí na jejich pravidelných cestách do školy pěšky nebo na kole,“ popisuje členka sdružení Pražské matky Petra Lukešová. „Toto ocenění však nenáleží pouze našemu sdružení, ale i všem dětem účastnícím se programu Bezpečné cesty do školy, jakož i školám, jimž není lhostejná bezpečnost dětí ani stav životního prostředí v Praze. Poděkování patří také sdružení Oživení, které s námi projekt dlouhodobě realizuje, i pražskému magistrátu, který jej již druhým rokem financuje,“ dodává Lukešová.

Projekt je založen na práci s dětmi, které do mapek okolí školy vyznačují místa, kde se necítí bezpečně, a následně vytvoří souhrnnou školní mapu se seznamem nebezpečně vnímaných lokalit. Na základě této analýzy zpracuje projektant dopravní studii navrhující opatření k odstranění nebezpečných míst a zklidnění dopravy v okolí školy. Studie pak slouží jako podklad pro další kroky, jejichž konečným cílem je realizace návrhů obsažených ve studii. Součástí práce s dětmi je i vypracování školního plánu mobility, který popisuje způsob, jak se děti do školy dopravují i jak by se dopravovat chtěly, a návrh opatření a aktivit, kterými škola ovlivní dopravní chování dětí. Škola tedy může v rámci projektu sama navrhnout a uskutečnit opatření podporující bezpečnou, zdravou a udržitelnou mobilitu a začlenit aktivity spojené s uskutečňováním projektu do svých výukových i rozvojových plánů. Cílem školních projektů Bezpečných cest do školy je nejen zajistit bezpečnější a atraktivnější dopravní infrastrukturu pro chodce a cyklisty, ale též zapojit nastupující generaci do rozhodování o tom, jak a komu bude doprava ve městě či obci sloužit.

Do programu Bezpečné cesty do školy se mohou každoročně přihlásit všechny pražské školy a školská zařízení (více na www.prazskematky.cz). Obdobně funguje podpora mimopražských škol v programu Nadace Partnerství Na zelenou (více na www.nadacepartnerstvi.cz).

V rámci devátého ročníku European Road Safety Awards vyhlašovaného Nadací Norauto bylo z přihlášených 94 účastníků oceněno celkem 9 evropských neziskových organizací. Podpora byla zaměřena na aktivity, jejichž cílem je zvýšení bezpečnosti nejzranitelnějších účastníků silničního provozu – chodců, cyklistů a motocyklistů – a na aktivity přispívající k rozvoji dopravy šetrné k životnímu prostředí.

Politika v oblasti bezpečnosti silničního provozu EU pro rok 2011 - 2020 usiluje o zvýšení úrovně bezpečnosti silničního provozu tak, aby se občané kdekoliv po Evropě mohli pohybovat bezpečně a ekologicky. Měla by prosazovat rovné podmínky pro všechny účastníky silničního provozu s tím, že bude cíleně usilovat o zvýšení bezpečnosti těch, kteří jsou nejzranitelnější.

Evropská komise ve své dopravní politice členské státy vyzývá, aby prostřednictvím svých vnitrostátních strategií bezpečnosti silničního provozu přispěly k dosažení společného cíle a přitom zohlednily své specifické výchozí situace, potřeby a okolnosti.

Česká republika dosud zaostává v oblasti bezpečnosti nejzranitelnějších účastníků provozu za téměř všemi zeměmi západní Evropy. Podle posledních statistik EU zemřelo v roce 2008 v přepočtu na 1 milion obyvatel v ČR 23 chodců (ve Švédsku 5, v Německu 8, ve Francii 9, ve Spojeném království 10, ve Španělsku a Itálii 11 chodců)2). V témže roce zemřelo na českých silnicích 9 cyklistů v přepočtu na 1 milion obyvatel (ve Švédsku 3, ve Francii 2, v Německu 5 cyklistů)3).

„Ochraně chodců a cyklistů, jakož i vytváření podmínek pro bezpečný pohyb pěšky nebo na kole v podobě kvalitní a propojené infrastruktury není u nás bohužel věnována ani dostatečná pozornost ani vyčleněno potřebné množství financí. Doufáme, že se to v rámci implementace nových pravidel bezpečné dopravní politiky EU v ČR brzy změní,“ uzavírá Eva Šuchmanová z Pražských matek.


Petra Lukešová
petra.lukesova@prazskematky.cz
776 769 331

Eva Šuchmanová
eva.suchmanova@prazskematky.cz
728 040 748
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist