Tiskové zprávy
Strana zelených: Dálnice D11 je potřebná, ale musí respektovat přírodu
6. února 2004 | Strana zelených, tel: 724 321 845
Strana zelených se domnívá, že výstavba dálnice D11 od Poděbrad na Hradec Králové pomůže řadě městům rychle snížit neúnosné množství projíždějících automobilů. Zároveň je však nutné zajistit vyšší ochranu cenného lužního lesa a chráněných druhů živočichů a rostlin při průchodu dálnice Národní přírodní rezervací Libický luh - a to výstavbou estakády, nikoliv ji zde vést na násypu. Je proto nutné zahájit vstřícná jednání mezi investorem a ekologickými sdruženími o úpravě trasy dálnice, jinak nelze očekávat, že spory brzo skončí.
„Myslím, že za současného stavu přípravy bude rychlá výstavba dálnice D11 přínosem pro obyvatele dotčeným měst, ale z dopravního hlediska stačí, když skončí v Jaroměři a dále bude dle usnesení vlády z roku 1999 pokračovat jako rychlostní silnice,“ říká předseda Strany zelených Jan Beránek.
Největším a stále neřešeným problémem je ignorování důsledné ochrany biotopu lužního lesa v Národní přírodní rezervaci Libický luh. Zelení proto podporují ekologická sdružení, která jako kompromis navrhují přejít toto území po estakádě nebo aspoň po dlouhém mostě. Tím dojde k menšímu záboru půdy, k menšímu rozsahu kácení lesa, ke zvýšení migrace živočichů a také se zde případně mohou obnovit záplavy. Proto je nutné co nejdříve ještě před stavebním řízením začít jednat o technické úpravě trasy v této rezervaci.
Strana zelených je současně silně znepokojena procesní stránkou přípravy dálnice u tohoto prvního úseku. Z územního řízení byla totiž v roce 2001 vyloučena tři občanská sdružení. O dva roky později pak rozhodnutí dvou soudů potvrdily, že tím byl porušen zákona. Zodpovědné orgány ale dosud tato rozhodnutí ignorují a názory občanských sdružení na umístění dálnice se nezabývají.
„Vydané územní rozhodnutí pro úsek D11-1104 je tak z právního hlediska neplatné. Není možné se tvářit, že platné je,“ podivuje se nad nepochopitelným přístupem úředníků Jan Beránek. Účast občanů v rozhodovacích procesech a podpora občanské společnosti má současná vládní koalice mezi svými programovými cíly – v tomto případě je však prokazatelně neplní.
Dálnice D11 je jedinou dálniční stavbou u nás, která prochází národní přírodní rezervací, tedy územím, které má nejvyšší stupeň ochrany. Jedná se o poslední větší komplex lužního lesa mezi Labem a Cidlinou, Libický luh. Dálnice jím prochází nejhorším možným způsobem - po násypu. To znamená velký zábor plochy s nutností kácení stromů, změnu vodních poměrů, vytvoření bariérového efektu pro živočichy a likvidaci stanovišť chráněných druhů živočichů a rostlin. Fungování lužního lesa je přitom závislé na záplavách. Labe však již více než patnáct let Libický luh nezaplavilo, takže oddělení luhu od Cidliny dálnicí D11 (a dosud i silnicí mezi Kolínem a Jičínem) může mít fatální důsledky na celý ekosystém. Ten je pro svou jedinečnost navržen jako součást evropské sítě chráněných území NATURA 2000.
Kontakt:
Jana Ulbrychová, místopředsedkyně Strany zelených pro média, tel.: 724 321 845
Jan Beránek, předseda Strany zelených, tel. 604 207 305
„Myslím, že za současného stavu přípravy bude rychlá výstavba dálnice D11 přínosem pro obyvatele dotčeným měst, ale z dopravního hlediska stačí, když skončí v Jaroměři a dále bude dle usnesení vlády z roku 1999 pokračovat jako rychlostní silnice,“ říká předseda Strany zelených Jan Beránek.
Největším a stále neřešeným problémem je ignorování důsledné ochrany biotopu lužního lesa v Národní přírodní rezervaci Libický luh. Zelení proto podporují ekologická sdružení, která jako kompromis navrhují přejít toto území po estakádě nebo aspoň po dlouhém mostě. Tím dojde k menšímu záboru půdy, k menšímu rozsahu kácení lesa, ke zvýšení migrace živočichů a také se zde případně mohou obnovit záplavy. Proto je nutné co nejdříve ještě před stavebním řízením začít jednat o technické úpravě trasy v této rezervaci.
Strana zelených je současně silně znepokojena procesní stránkou přípravy dálnice u tohoto prvního úseku. Z územního řízení byla totiž v roce 2001 vyloučena tři občanská sdružení. O dva roky později pak rozhodnutí dvou soudů potvrdily, že tím byl porušen zákona. Zodpovědné orgány ale dosud tato rozhodnutí ignorují a názory občanských sdružení na umístění dálnice se nezabývají.
„Vydané územní rozhodnutí pro úsek D11-1104 je tak z právního hlediska neplatné. Není možné se tvářit, že platné je,“ podivuje se nad nepochopitelným přístupem úředníků Jan Beránek. Účast občanů v rozhodovacích procesech a podpora občanské společnosti má současná vládní koalice mezi svými programovými cíly – v tomto případě je však prokazatelně neplní.
Dálnice D11 je jedinou dálniční stavbou u nás, která prochází národní přírodní rezervací, tedy územím, které má nejvyšší stupeň ochrany. Jedná se o poslední větší komplex lužního lesa mezi Labem a Cidlinou, Libický luh. Dálnice jím prochází nejhorším možným způsobem - po násypu. To znamená velký zábor plochy s nutností kácení stromů, změnu vodních poměrů, vytvoření bariérového efektu pro živočichy a likvidaci stanovišť chráněných druhů živočichů a rostlin. Fungování lužního lesa je přitom závislé na záplavách. Labe však již více než patnáct let Libický luh nezaplavilo, takže oddělení luhu od Cidliny dálnicí D11 (a dosud i silnicí mezi Kolínem a Jičínem) může mít fatální důsledky na celý ekosystém. Ten je pro svou jedinečnost navržen jako součást evropské sítě chráněných území NATURA 2000.
Kontakt:
Jana Ulbrychová, místopředsedkyně Strany zelených pro média, tel.: 724 321 845
Jan Beránek, předseda Strany zelených, tel. 604 207 305
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk