Tiskové zprávy
Správa NP Šumava: Další sezóna šumavských Zelených autobusů byla uzavřena
Zlepšení úrovně služeb pro návštěvníky NP Šumava, ale i nové služby, jako jednodenní jízdenka NP-Tiket, přineslo nejúspěšnější období projektu Zelené autobusy, který trval 3 roky - nyní toto období skončilo (k 30.9. 2011).
A jak to bude dál?
Poslední autobus jedné z linek Zelených autobusů odjel ze zastávky Bučina 30.9. v pět hodin odpoledne. „Konec sezóny naznačil i počet cestujících, do Horské Kvildy jeli už jen tři cestující,“ řekl Josef Jiřička, referent propagace NP.
K tomuto datu skončilo poslední tříleté a nejúspěšnější období již známého projektu Správy NP a CHKO Šumava Zelené autobusy, který byl od roku 2009 finančně podporován z Programu přeshraniční spolupráce Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2007 - 2013. Jeho provozem se významně zlepšila úroveň služeb pro cestující - například zavedením nové služby, tzv. jednodenní jízdenky NP-Ticket. Podařilo se obrátit do té doby pozvolně sestupný trend počtu uživatelů Zelených autobusů, který měl svůj původ v pomalu, ale přece jen klesající návštěvnosti, a to nejen v české části Šumavy.
„Správa NP a CHKO Šumava a další dosavadní organizátoři nyní odpovědně řeší, jak by mohl provoz těchto prázdninových linek dál pokračovat. Z dosavadních jednání jsme dospěli k závěru, jenž by byl pro region finančně co nejméně zatěžující. Správa, jako stávající provozovatel, by opět požádala na příští tři roky o dotaci projektu ze stejného programu, a to za podmínky, že bude třeba stávající projekt opět výrazně inovovat,“ sdělil Josef Jiřička.
Dosavadní dobré výsledky přeshraniční spolupráce s příslušným pracovištěm při okresním úřadu v Regenu inspirovaly Správu k tomu, aby se pokusila zavést po vzoru tamních jízdenek GUTi podobný systém i u nás. Díky němu by ubytovaní hosté v obcích NP Šumava mohli cestovat Zelenými autobusy zdarma.
„Žádost na financování projektu již byla podána. Aby bylo možné takovou službu zaplatit, musel být v žádosti patrný i finanční podíl regionu, který bude moci tuto, na Šumavě přelomovou, možnost pak využívat. Ve fázi, kdy se projektová žádost připravovala, se uskutečnila předběžná jednání s obcemi regionu NP Šumava. Potřeba finančního podílu regionu se setkala s pozitivní odezvou,“ doplnil Josef Jiřička.
Systém, který by umožnil cestování zdarma ubytovaným hostům, by byl otevřen všem obcím v daném regionu a jejich ubytovatelům, kteří se do něho dobrovolně přihlásí. Při projednávání projektu s obcemi se účastníci shodli na tom, že určitá část poplatku za přenocování, kterou obce inkasují od ubytovatelů, by směřovala k částečné úhradě této služby. Pro ubytovatele, jejichž hosté by dostali zdarma jízdenky do autobusů na celou dobu pobytu, to znamená, že oni sami by žádný dodatečný finanční výdaj nenesli. Podmínkou však je, aby byli vybaveni počítačem s barevnou tiskárnou a připojením na internet. „Nyní se budeme muset s obcemi i ubytovateli znovu sejít a tato jednání dokončit, aby byl v případě obdržení dotace čas na projektu dál pracovat,“ říká Josef Jiřička.
Služby tohoto druhu mohou Češi znát například z alpských lyžařských středisek. Systém GUTi, který dva roky funguje v sousedním Bavorsku, potvrdil nejen předpokládaný přírůstek počtu přenocování, ale má také další pozitivní dopady na tamní cestovní ruch i životní prostředí – místní příroda je totiž ušetřena negativních vlivů osobní automobilové dopravy. Může tomu tak být i na české straně Šumavy, žádost o podporu do prioritní osy Rozvoj území a životního prostředí – oblast podpory Doprava už byla 1. září podána.
A jak to bude dál?
Poslední autobus jedné z linek Zelených autobusů odjel ze zastávky Bučina 30.9. v pět hodin odpoledne. „Konec sezóny naznačil i počet cestujících, do Horské Kvildy jeli už jen tři cestující,“ řekl Josef Jiřička, referent propagace NP.
K tomuto datu skončilo poslední tříleté a nejúspěšnější období již známého projektu Správy NP a CHKO Šumava Zelené autobusy, který byl od roku 2009 finančně podporován z Programu přeshraniční spolupráce Cíl 3 Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2007 - 2013. Jeho provozem se významně zlepšila úroveň služeb pro cestující - například zavedením nové služby, tzv. jednodenní jízdenky NP-Ticket. Podařilo se obrátit do té doby pozvolně sestupný trend počtu uživatelů Zelených autobusů, který měl svůj původ v pomalu, ale přece jen klesající návštěvnosti, a to nejen v české části Šumavy.
„Správa NP a CHKO Šumava a další dosavadní organizátoři nyní odpovědně řeší, jak by mohl provoz těchto prázdninových linek dál pokračovat. Z dosavadních jednání jsme dospěli k závěru, jenž by byl pro region finančně co nejméně zatěžující. Správa, jako stávající provozovatel, by opět požádala na příští tři roky o dotaci projektu ze stejného programu, a to za podmínky, že bude třeba stávající projekt opět výrazně inovovat,“ sdělil Josef Jiřička.
Dosavadní dobré výsledky přeshraniční spolupráce s příslušným pracovištěm při okresním úřadu v Regenu inspirovaly Správu k tomu, aby se pokusila zavést po vzoru tamních jízdenek GUTi podobný systém i u nás. Díky němu by ubytovaní hosté v obcích NP Šumava mohli cestovat Zelenými autobusy zdarma.
„Žádost na financování projektu již byla podána. Aby bylo možné takovou službu zaplatit, musel být v žádosti patrný i finanční podíl regionu, který bude moci tuto, na Šumavě přelomovou, možnost pak využívat. Ve fázi, kdy se projektová žádost připravovala, se uskutečnila předběžná jednání s obcemi regionu NP Šumava. Potřeba finančního podílu regionu se setkala s pozitivní odezvou,“ doplnil Josef Jiřička.
Systém, který by umožnil cestování zdarma ubytovaným hostům, by byl otevřen všem obcím v daném regionu a jejich ubytovatelům, kteří se do něho dobrovolně přihlásí. Při projednávání projektu s obcemi se účastníci shodli na tom, že určitá část poplatku za přenocování, kterou obce inkasují od ubytovatelů, by směřovala k částečné úhradě této služby. Pro ubytovatele, jejichž hosté by dostali zdarma jízdenky do autobusů na celou dobu pobytu, to znamená, že oni sami by žádný dodatečný finanční výdaj nenesli. Podmínkou však je, aby byli vybaveni počítačem s barevnou tiskárnou a připojením na internet. „Nyní se budeme muset s obcemi i ubytovateli znovu sejít a tato jednání dokončit, aby byl v případě obdržení dotace čas na projektu dál pracovat,“ říká Josef Jiřička.
Služby tohoto druhu mohou Češi znát například z alpských lyžařských středisek. Systém GUTi, který dva roky funguje v sousedním Bavorsku, potvrdil nejen předpokládaný přírůstek počtu přenocování, ale má také další pozitivní dopady na tamní cestovní ruch i životní prostředí – místní příroda je totiž ušetřena negativních vlivů osobní automobilové dopravy. Může tomu tak být i na české straně Šumavy, žádost o podporu do prioritní osy Rozvoj území a životního prostředí – oblast podpory Doprava už byla 1. září podána.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk