Tiskové zprávy
Ekologické centrum Most: Ekocentrum vyučuje o chemii a životním prostředí
Ekologické centrum Most nabízí základním a středním školám na Mostecku výukový program, který si klade za cíl seznámit žáky a studenty s chemií z jiného úhlu pohledu, než jak ji znají z učebního předmětu ve škole. Představuje chemii ve vazbě k životnímu prostředí.
Mostecko je oblastí, která je spjata s chemickým průmyslem. Mezi jeho obyvateli je však malé povědomí o procesech, které s touto výrobou souvisejí a z nichž některé mají menší či větší vliv na životní prostředí. Veřejnosti chybí především objektivní informace, velmi často se názory veřejnosti v tomto směru opírají o dlouho zažité mýty. „Přesto nás děti velmi často překvapí svými znalostmi, většina z nich např. dokáže vysvětlit, co se děje v chemičce, když vidí šlehat plameny z havarijní pochodně.“ uvedla Soňa Hykyšová, vedoucí Ekologického centra Most. „Prozatím se nejaktivněji projevují studenti mostecké průmyslovky, a to nejen tím, že dokáží odprezentovat ostatním, co zjistili, ale přemýšlejí v souvislostech, dívají se i na praktické využití poznatků. Tento výukový program je přitom na hledání souvislostí mezi chemií a životním prostředím zaměřen nejvíce.“ dodala Hykyšová.
Žáci a studenti se prostřednictvím výukového programu, při jehož příležitosti dostává každý učitel zdarma výukový CD-ROM a nástěnný plakát, seznamují s produkty chemického průmyslu, jejich využitím ve všech oblastech lidské činnosti a denní spotřeby a samozřejmě také vlivem chemického průmyslu a samotných produktů na životní prostředí a lidské zdraví.
Výukový CD-ROM je zpracován ve formě prezentací s řadou animací a krátkých videosekvencí na téma vznik chemie, chemie kolem nás, výrobní procesy, značení chemických látek, výchozí surovina—ropa, výrobky a jejich využití, péče o životní prostředí a staré ekologické zátěže. Zajímavé jsou také informace o tom, co můžeme vidět, slyšet a cítit v „chemičce“, zde se děti a studenti seznámí např. s tzv. flérováním, zjistí jak funguje chladicí věž apod.
Výukový program vychází tématicky z CD-ROMu, je však rozšířen o řadu úkolů, které žáci řeší ve skupinách. Žáci základních škol si hrají na experty přes jednotlivé složky životního prostředí, zatímco pro středoškoláky je připraven program „Bavlna nebo PES?“, jehož cílem je zaměřit se na celý životní cyklus výrobku a zjistit, který je z mnoha úhlů pohledu šetrnější vůči životnímu prostředí. Není totiž pravidlem, že přírodní materiály musí být např. oproti plastům ekologičtější.
Výuka probíhá v multimediální učebně Výzkumného ústavu pro hnědé uhlí, která je vybavená dotykovým plátnem od 26. listopadu až do Vánoc. Poslední volné termíny je možné rezervovat na tel. čísle 476 208 706 nebo prostřednictvím e-mailu ecmost@vuhu.cz.
Projekt „Chemie a životní prostředí“ vznikl díky podpoře společnosti Unipetrol RPA.
Mostecko je oblastí, která je spjata s chemickým průmyslem. Mezi jeho obyvateli je však malé povědomí o procesech, které s touto výrobou souvisejí a z nichž některé mají menší či větší vliv na životní prostředí. Veřejnosti chybí především objektivní informace, velmi často se názory veřejnosti v tomto směru opírají o dlouho zažité mýty. „Přesto nás děti velmi často překvapí svými znalostmi, většina z nich např. dokáže vysvětlit, co se děje v chemičce, když vidí šlehat plameny z havarijní pochodně.“ uvedla Soňa Hykyšová, vedoucí Ekologického centra Most. „Prozatím se nejaktivněji projevují studenti mostecké průmyslovky, a to nejen tím, že dokáží odprezentovat ostatním, co zjistili, ale přemýšlejí v souvislostech, dívají se i na praktické využití poznatků. Tento výukový program je přitom na hledání souvislostí mezi chemií a životním prostředím zaměřen nejvíce.“ dodala Hykyšová.
Žáci a studenti se prostřednictvím výukového programu, při jehož příležitosti dostává každý učitel zdarma výukový CD-ROM a nástěnný plakát, seznamují s produkty chemického průmyslu, jejich využitím ve všech oblastech lidské činnosti a denní spotřeby a samozřejmě také vlivem chemického průmyslu a samotných produktů na životní prostředí a lidské zdraví.
Výukový CD-ROM je zpracován ve formě prezentací s řadou animací a krátkých videosekvencí na téma vznik chemie, chemie kolem nás, výrobní procesy, značení chemických látek, výchozí surovina—ropa, výrobky a jejich využití, péče o životní prostředí a staré ekologické zátěže. Zajímavé jsou také informace o tom, co můžeme vidět, slyšet a cítit v „chemičce“, zde se děti a studenti seznámí např. s tzv. flérováním, zjistí jak funguje chladicí věž apod.
Výukový program vychází tématicky z CD-ROMu, je však rozšířen o řadu úkolů, které žáci řeší ve skupinách. Žáci základních škol si hrají na experty přes jednotlivé složky životního prostředí, zatímco pro středoškoláky je připraven program „Bavlna nebo PES?“, jehož cílem je zaměřit se na celý životní cyklus výrobku a zjistit, který je z mnoha úhlů pohledu šetrnější vůči životnímu prostředí. Není totiž pravidlem, že přírodní materiály musí být např. oproti plastům ekologičtější.
Výuka probíhá v multimediální učebně Výzkumného ústavu pro hnědé uhlí, která je vybavená dotykovým plátnem od 26. listopadu až do Vánoc. Poslední volné termíny je možné rezervovat na tel. čísle 476 208 706 nebo prostřednictvím e-mailu ecmost@vuhu.cz.
Projekt „Chemie a životní prostředí“ vznikl díky podpoře společnosti Unipetrol RPA.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk