Barbora Mrázková "> Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/fronta-na-banany-pred-obchodem-tesco-upozorni-na-nedostatek-etickeho-zbozi-na-ceskem-trhu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

NaZemi – společnost pro fair trade: Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu

11. listopadu 2011 | NaZemi – společnost pro fair trade
Autor: Barbora Mrázková, tel: 777 560 609
Supermarkety nabízejí jen mizivé množství zboží, u něhož je zaručen jeho etický původ. Upozorní na to happening Fronta na banány před pražským Tescem na Andělu v úterý 15. listopadu 2011 přesně v 11 hodin. U kulisy staré socialistické prodejny, v kontrastu s novým nákupním centrem, se vytvoří fronta lidí v maskách, aby demonstrovala absurdnost situace: v současné době, kdy lze na trhu sehnat prakticky cokoli, není k dostání zboží, u něhož má zákazník jistotu, že vzniklo v podmínkách hodných civilizované společnosti.

82 procent českých zákazníků(1) nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar.(2) V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade. „Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou  nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.

V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.

Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje," říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy(3) však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží.
„Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe.
Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením(4) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.

AKCE: FRONTA NA BANÁNY
KDY A KDE: 15. listopadu, přesně 11 hodin, před nákupním centrem Nový Smíchov, z Andělu, Plzeňská 8.

KONTAKT:
Barbora Mrázková, NaZemi – společnost pro fair trade, organizátorka akce a koordinátorka kampaně Za férové banány!, barbora.mrazkova@nazemi.cz, 777 560 609
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, kontakt pro média,
katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977

Poznámky:

(1) Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203)
(2) Tesco reprezentuje celý segment maloobchodních řetězců, neboť v posledních letech mělo největší obrat, v závěsu jsou Albert a Kaufland, Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203)
(3) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://www.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203
(4) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf


Další informace:

Mezinárodní kampaň Za férové banány! se snaží upozornit na otřesné podmínky při produkci banánů a prosadit jejich zlepšení. Jednání s firmami probíhají především v rámci vícestranné iniciativy World Banana Forum, kde se vytvořily pracovní skupiny (jejichž členy jsou i firmy) řešící nejpalčivější problémy banánového průmyslu. Setkání pracovních skupin probíhá během roku, v únoru r. 2012 se celé fórum setká na společném jednání v Ekvádoru.

Cílem kampaně Za férové banány! je:
pro zaměstnance banánových plantáží zajistit důstojné pracovní podmínky a zabránit porušování jejich lidských práv
zabránit poškozování životního prostředí v místě produkce
přimět české maloobchody, aby za rozumnou cenu nabídly banány s certifikací Fairtrade® svým zákazníkům
www.zaferovebanany.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist