Tiskové zprávy
NaZemi – společnost pro fair trade: Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu
Supermarkety nabízejí jen mizivé množství zboží, u něhož je zaručen jeho etický původ. Upozorní na to happening Fronta na banány před pražským Tescem na Andělu v úterý 15. listopadu 2011 přesně v 11 hodin. U kulisy staré socialistické prodejny, v kontrastu s novým nákupním centrem, se vytvoří fronta lidí v maskách, aby demonstrovala absurdnost situace: v současné době, kdy lze na trhu sehnat prakticky cokoli, není k dostání zboží, u něhož má zákazník jistotu, že vzniklo v podmínkách hodných civilizované společnosti.
82 procent českých zákazníků(1) nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar.(2) V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade. „Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.
V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.
Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje," říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy(3) však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží.
„Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe.
Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením(4) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.
AKCE: FRONTA NA BANÁNY
KDY A KDE: 15. listopadu, přesně 11 hodin, před nákupním centrem Nový Smíchov, z Andělu, Plzeňská 8.
KONTAKT:
Barbora Mrázková, NaZemi – společnost pro fair trade, organizátorka akce a koordinátorka kampaně Za férové banány!, barbora.mrazkova@nazemi.cz, 777 560 609
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, kontakt pro média,
katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977
Poznámky:
(1) Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203)
(2) Tesco reprezentuje celý segment maloobchodních řetězců, neboť v posledních letech mělo největší obrat, v závěsu jsou Albert a Kaufland, Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203)
(3) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://www.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203
(4) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf
Další informace:
Mezinárodní kampaň Za férové banány! se snaží upozornit na otřesné podmínky při produkci banánů a prosadit jejich zlepšení. Jednání s firmami probíhají především v rámci vícestranné iniciativy World Banana Forum, kde se vytvořily pracovní skupiny (jejichž členy jsou i firmy) řešící nejpalčivější problémy banánového průmyslu. Setkání pracovních skupin probíhá během roku, v únoru r. 2012 se celé fórum setká na společném jednání v Ekvádoru.
Cílem kampaně Za férové banány! je:
pro zaměstnance banánových plantáží zajistit důstojné pracovní podmínky a zabránit porušování jejich lidských práv
zabránit poškozování životního prostředí v místě produkce
přimět české maloobchody, aby za rozumnou cenu nabídly banány s certifikací Fairtrade® svým zákazníkům
www.zaferovebanany.cz
82 procent českých zákazníků(1) nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar.(2) V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade. „Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.
V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.
Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje," říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy(3) však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží.
„Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe.
Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením(4) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.
AKCE: FRONTA NA BANÁNY
KDY A KDE: 15. listopadu, přesně 11 hodin, před nákupním centrem Nový Smíchov, z Andělu, Plzeňská 8.
KONTAKT:
Barbora Mrázková, NaZemi – společnost pro fair trade, organizátorka akce a koordinátorka kampaně Za férové banány!, barbora.mrazkova@nazemi.cz, 777 560 609
Kateřina Havránková, NaZemi – společnost pro fair trade, kontakt pro média,
katerina.havrankova@nazemi.cz, 777 115 977
Poznámky:
(1) Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203)
(2) Tesco reprezentuje celý segment maloobchodních řetězců, neboť v posledních letech mělo největší obrat, v závěsu jsou Albert a Kaufland, Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203)
(3) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://www.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203
(4) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf
Další informace:
Mezinárodní kampaň Za férové banány! se snaží upozornit na otřesné podmínky při produkci banánů a prosadit jejich zlepšení. Jednání s firmami probíhají především v rámci vícestranné iniciativy World Banana Forum, kde se vytvořily pracovní skupiny (jejichž členy jsou i firmy) řešící nejpalčivější problémy banánového průmyslu. Setkání pracovních skupin probíhá během roku, v únoru r. 2012 se celé fórum setká na společném jednání v Ekvádoru.
Cílem kampaně Za férové banány! je:
pro zaměstnance banánových plantáží zajistit důstojné pracovní podmínky a zabránit porušování jejich lidských práv
zabránit poškozování životního prostředí v místě produkce
přimět české maloobchody, aby za rozumnou cenu nabídly banány s certifikací Fairtrade® svým zákazníkům
www.zaferovebanany.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk