Tiskové zprávy
MŽP ČR a CENIA: Krby Venus se právem pyšní nízkými emisemi
V pořadí druhá firma získala od Ministerstva životního prostředí ověření věrohodnosti pro své vlastní environmentální tvrzení. Společnost Steko získala certifikát věrohodnosti svého tvrzení, že jí vyráběné krbové vložky řady Venus mají „vysokou účinnost a nízký obsah oxidu uhelnatého ve spalinách".
CENIA, česká informační agentura životního prostředí již osvědčení zveřejnila ve své databázi environmentálních tvrzení na adrese www.cenia.cz/zelena-tvrzeni. To znamená, že dané tvrzení bylo ověřeno Radou Národního programu environmentálního značení z hlediska souladu s normou ISO 14021 a proto je možné jej považovat za pravdivé a věrohodné. Zároveň dokládá, že je výrobce připraven poskytnout zájemcům podrobné informace o vlastnostech výrobku, díky kterým se o pravdivosti environmentálního tvrzení sami přesvědčí.
„Vlastní environmentální tvrzení“ je reklamní sdělení, které upozorňuje na vlastnosti propagovaného produktu ve vztahu k životnímu prostředí, např. že je recyklovaný, biologicky rozložitelný, méně znečišťuje životní prostředí, apod. Toto sdělení může mít podobu obrázku, sloganu, videosekvence, apod. Spotřebitelé se s nimi setkávají ve sdělovacích prostředcích den co den, aniž by si to vždy uvědomovali. Mnohá tvrzení jsou však klamavá a dojem o větší šetrnosti propagovaných produktů k životnímu prostředí je neopodstatněný a falešný. Pak se jedná se o tzv. „greenwashing“.
CENIA nabízí výrobcům bezplatnou registraci používaných vlastních environmentálních tvrzení a zveřejnění v databázi jejich uživatelům jako potvrzení, že tyto informace o jejich výrobcích jsou důvěryhodné a splňují požadavky správnosti a etiky dané zmíněnou mezinárodní normou ISO 14021. Ta je souborem pravidel pro tvorbu a užívání důvěryhodných a nezavádějících vlastních environmentálních tvrzení v marketingu, jejichž platnost lze ověřit na základě veřejně dostupných informací.
„Registrace je prospěšná jak pro firmy tak pro spotřebitele. Firmám potvrzuje kvality výrobků nebo služeb, které se nemohou nebo nechtějí ucházet o značku Ekologicky šetrný výrobek. Zároveň i skutečnost, že se firma dobrovolně rozhodla dodržovat výše zmíněná pravidla, svědčí o jejím férovém přístupu k zákazníkům a zvyšuje její kredit. Spotřebitelům databáze pomůže rozpoznat, na jaké informace o výrobcích se může při výběru zboží spolehnout a odlišit pravdivá tvrzení od falešných,“ říká Pavel Hrubý, který se v CENIA zabývá registrací environmentálních tvrzení a poradenstvím při jejich tvorbě.
Podrobnější informace o bezplatném poradenství CENIA při tvorbě „zelené reklamy“ a registraci vlastních environmentálních tvrzení najdete na stránce www.cenia.cz/vet.
Kontakt:
Pavel Hrubý, CENIA, česká informační agentura životního prostředí, tel. 267 225 347, pavel.hruby@cenia.cz
CENIA, česká informační agentura životního prostředí již osvědčení zveřejnila ve své databázi environmentálních tvrzení na adrese www.cenia.cz/zelena-tvrzeni. To znamená, že dané tvrzení bylo ověřeno Radou Národního programu environmentálního značení z hlediska souladu s normou ISO 14021 a proto je možné jej považovat za pravdivé a věrohodné. Zároveň dokládá, že je výrobce připraven poskytnout zájemcům podrobné informace o vlastnostech výrobku, díky kterým se o pravdivosti environmentálního tvrzení sami přesvědčí.
„Vlastní environmentální tvrzení“ je reklamní sdělení, které upozorňuje na vlastnosti propagovaného produktu ve vztahu k životnímu prostředí, např. že je recyklovaný, biologicky rozložitelný, méně znečišťuje životní prostředí, apod. Toto sdělení může mít podobu obrázku, sloganu, videosekvence, apod. Spotřebitelé se s nimi setkávají ve sdělovacích prostředcích den co den, aniž by si to vždy uvědomovali. Mnohá tvrzení jsou však klamavá a dojem o větší šetrnosti propagovaných produktů k životnímu prostředí je neopodstatněný a falešný. Pak se jedná se o tzv. „greenwashing“.
CENIA nabízí výrobcům bezplatnou registraci používaných vlastních environmentálních tvrzení a zveřejnění v databázi jejich uživatelům jako potvrzení, že tyto informace o jejich výrobcích jsou důvěryhodné a splňují požadavky správnosti a etiky dané zmíněnou mezinárodní normou ISO 14021. Ta je souborem pravidel pro tvorbu a užívání důvěryhodných a nezavádějících vlastních environmentálních tvrzení v marketingu, jejichž platnost lze ověřit na základě veřejně dostupných informací.
„Registrace je prospěšná jak pro firmy tak pro spotřebitele. Firmám potvrzuje kvality výrobků nebo služeb, které se nemohou nebo nechtějí ucházet o značku Ekologicky šetrný výrobek. Zároveň i skutečnost, že se firma dobrovolně rozhodla dodržovat výše zmíněná pravidla, svědčí o jejím férovém přístupu k zákazníkům a zvyšuje její kredit. Spotřebitelům databáze pomůže rozpoznat, na jaké informace o výrobcích se může při výběru zboží spolehnout a odlišit pravdivá tvrzení od falešných,“ říká Pavel Hrubý, který se v CENIA zabývá registrací environmentálních tvrzení a poradenstvím při jejich tvorbě.
Podrobnější informace o bezplatném poradenství CENIA při tvorbě „zelené reklamy“ a registraci vlastních environmentálních tvrzení najdete na stránce www.cenia.cz/vet.
Kontakt:
Pavel Hrubý, CENIA, česká informační agentura životního prostředí, tel. 267 225 347, pavel.hruby@cenia.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk