https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/mesta-by-nemela-zapominat-na-chodce?ids%5Bxfcf10c03798966e69f124639b8f35af5%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Magistrát města Brna: Města by neměla zapomínat na chodce

15. února 2008 | Magistrát města Brna
Řidiči a cyklisté jsou dnes respektovanými účastníky provozu ve městě. Opravují se silnice, staví parkovací domy a budují cyklostezky. Chodci jsou však trochu opomíjeni. Právě na jejich potřeby se zaměřila mezinárodní konference Město pro pěší, která se ve středu konala v Brně.

Před téměř deseti lety bylo založeno sdružení Walk21, které se snaží vrátit chůzi ztracený kredit. V roce 2006 pak vznikla Mezinárodní charta chůze, která se snaží vybídnout obyvatele měst, aby dávali přednost pohybu „po svých". Zároveň je také návodem pro urbanisty, kteří pracují na územních plánech sídel, jak vytvořit pro chodce komfortnější a bezpečnější prostředí. Toho, jak uzpůsobit města potřebám pěších, se týkaly dvě mezinárodní konference pořádané v Česku. První se konala 13. února v Brně, druhá o den později v Praze.

Na změnu ve vnímání nejbezbrannějších účastníků provozu ve městě poukazuje jeden z účastníků konferencí Město pro pěší, ředitel sdružení Walk21 Rodney Tolley z Velké Británie: „Města se mnohem více začínají zabývat chůzí." Jeho slova potvrzuje také pracovník nizozemského ministerstva dopravy a zároveň předseda mezinárodního výboru Pedestrian Quality Needs Rob Methorst. „Když jsme před patnácti lety začínali, úřady na naši snahu vůbec nereagovaly. Když jsme to zkusili znovu před dvěma lety, sklidili jsme aplaus. Řada měst se chtěla k naší iniciativě připojit," říká.

O konkrétních aktivitách a plánech měst hovořili na konferencích zástupci Brna, Prahy a Plzně a také koordinátorka pro pěší dopravu vídeňského magistrátu Gabriele Steinbach. Hlavní překážky v pohybu chodců ve městě spatřuje vedoucí odboru územního plánování brněnské radnice Dana Wendscheová v parkujících autech, která vytlačují pěší z chodníků. Poukazuje i na to, že cyklisté a bruslaři stále častěji využívají tradiční procházkové trasy a ohrožují chodce. „Tento problém je možno vyřešit výstavbou samostatných cyklistických tras oddělených od pěších, ale je to otázka investic a prostorových podmínek," uvedla. Mnohé problémy vznikly postupně a je nutné je podle Wendscheové také postupně řešit. Postup po jednotlivých krocích schvaluje i Rob Methorst: „Na začátku jsou chodci vždy malý problém. A to je dobře, protože s malými problémy si dokážeme snáze poradit."

Konferenci v Brně zahájil náměstek brněnského primátora Martin Ander, který prozradil, že Brno také začne připravovat strategii rozvoje pěší dopravy. Právě takový dokument již slouží například zmiňované Plzni.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

??? - 24. 2. 2008 - mm

Odkdy jsou cyklisté "respektovanými účastníky silničního provozu". Jsme na tom podstatně hůře než chodci!

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist