Tiskové zprávy
Strana zelených: Ministr dopravy ve věci sesuvu a zrušení trati u D8 jedná nekompetentně
Strana zelených (SZ) odmítá postup Ministerstva dopravy (MD) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které v minulých dnech oznámilo, že nebude obnovovat železniční trať poškozenou kvůli sesuvu svahu na dálnici D8. Rozhodnutí o zrušení tratě bez konzultace s odborníky a bez souhlasu místních samospráv je podle SZ v rozporu se zákonem.
Trať v Českém středohoří mezi Lovosicemi a Teplicemi fungovala od roku 1897 do roku 2013, kdy ji poškodil sesuv způsobený neodbornými zásahy při stavbě dálnice. MD by dle SZ mělo nejprve napravit vzniklé škody, včetně železniční tratě, dohledat viníky tohoto stavu a vyvodit trestněprávní odpovědnost. Postup ministra dopravy je však zcela odlišný.
„Zákon jasně říká, že rušení železnice je možné pouze na základě správního řízení, jehož účastníky jsou obce a všechny subjekty, které mohou mít na provozu trati zájem. Teprve výsledkem tohoto zákonného procesu může být rozhodnutí o zrušení či zachování tratě. Ministr by neměl připustit, aby tratě byly rušeny bez projednání a dohody s obcemi,” uvádí Jana Drápalová, předsedkyně SZ.
Podle SZ by mělo konečnému rozhodnutí o budoucnosti trati předcházet vypracování analýzy ekonomického a dopravního potenciálu trati a variant opravy železnice v úseku narušeném sesuvem. Jelikož žádná předložena nebyla, je rozhodnutí o zrušení dráhy čistě politické a v hrubém rozporu s dopravní politikou EU. Po špatném politickém rozhodnutí o trasování dálnice D8, pokračuje ministr Ťok další chybou bez reflexe odborného názoru či elementárních principů demokratického řízení.
„V aktuální strategii rozvoje cestovního ruchu Ústeckého kraje se uvádí jako jedna z priorit rozšíření provozu na turisticky atraktivních železničních tratích. Dráha z Lovosic do Úpořin do této kategorie nepochybně spadá a kraj by měl udělat vše pro její zachování,” uvádí Jiří Škoda, předseda SZ Ústeckého kraje.
„Existuje řada moderních a progresivních technologií na bázi vylehčených násypových těles, jimiž by šla vzniklá situace pravděpodobně velmi dobře vyřešit – opravené těleso dráhy by svah příliš nezatěžovalo, ve srovnání s dálnicí je těleso dráhy násobně užší a lehčí, do terénu zasahuje daleko šetrněji než dálnice,” uvádí Tomáš Tužín, dopravní expert SZ.
Na špatně zvolenou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologické organizace i geologové, kteří již při jednání o budoucí podobě dálnice v roce 2005 varovali před rizikem sesuvů.
Trať v Českém středohoří mezi Lovosicemi a Teplicemi fungovala od roku 1897 do roku 2013, kdy ji poškodil sesuv způsobený neodbornými zásahy při stavbě dálnice. MD by dle SZ mělo nejprve napravit vzniklé škody, včetně železniční tratě, dohledat viníky tohoto stavu a vyvodit trestněprávní odpovědnost. Postup ministra dopravy je však zcela odlišný.
„Zákon jasně říká, že rušení železnice je možné pouze na základě správního řízení, jehož účastníky jsou obce a všechny subjekty, které mohou mít na provozu trati zájem. Teprve výsledkem tohoto zákonného procesu může být rozhodnutí o zrušení či zachování tratě. Ministr by neměl připustit, aby tratě byly rušeny bez projednání a dohody s obcemi,” uvádí Jana Drápalová, předsedkyně SZ.
Podle SZ by mělo konečnému rozhodnutí o budoucnosti trati předcházet vypracování analýzy ekonomického a dopravního potenciálu trati a variant opravy železnice v úseku narušeném sesuvem. Jelikož žádná předložena nebyla, je rozhodnutí o zrušení dráhy čistě politické a v hrubém rozporu s dopravní politikou EU. Po špatném politickém rozhodnutí o trasování dálnice D8, pokračuje ministr Ťok další chybou bez reflexe odborného názoru či elementárních principů demokratického řízení.
„V aktuální strategii rozvoje cestovního ruchu Ústeckého kraje se uvádí jako jedna z priorit rozšíření provozu na turisticky atraktivních železničních tratích. Dráha z Lovosic do Úpořin do této kategorie nepochybně spadá a kraj by měl udělat vše pro její zachování,” uvádí Jiří Škoda, předseda SZ Ústeckého kraje.
„Existuje řada moderních a progresivních technologií na bázi vylehčených násypových těles, jimiž by šla vzniklá situace pravděpodobně velmi dobře vyřešit – opravené těleso dráhy by svah příliš nezatěžovalo, ve srovnání s dálnicí je těleso dráhy násobně užší a lehčí, do terénu zasahuje daleko šetrněji než dálnice,” uvádí Tomáš Tužín, dopravní expert SZ.
Na špatně zvolenou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologické organizace i geologové, kteří již při jednání o budoucí podobě dálnice v roce 2005 varovali před rizikem sesuvů.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk