Tiskové zprávy
Strana Zelených: Obchodní centrum na Březnické ulici je zbytečné. Zhorší dopravní situaci a životní prostředí ve Zlíně
V plánované budově má být supermarket, multikina, obchodní pasáž, kavárny, rychlé občerstvení, byty a podzemní parkoviště. Tři patra jsou plánována v podzemí, čtyři v nadzemní části.
Podle zlínských Zelených je takový komplex zbytečný. "Nepřináší nic, co už by ve městě nebylo. Je to jen další nadměrná budova, jakých je už v okolí dostatek. Nekoncepčně likviduje volný prostor v památkové zóně poblíž centra, který má svou hodnotu už v tom, že je dosud nezastavěný, lze jej volně přejít nebo přehlédnout. Navíc zůstává v rezervě pro záměry veřejného zájmu. Pro umístění obchodního komplexu ve Zlíně existují vhodnější místa, například v průmyslovém areálu bývalého Svitu nebo na pozemku velké chátrající rozestavěné budovy v Okružní ulici na Jižních Svazích," uvádí Miroslav Mach, ze Strany zelených.
Proč projekt nového společenského a obchodního centra u Březnické ulice odmítáme?
- Nový komplex by zahltil své okolí automobilovým provozem. Odhady hovoří o dvou stovkách nákladních aut denně v období výstavby. Po dokončení by mělo centrum každý den přilákat 3486 aut návštěvníků. Na Březnické ulici má vzrůst provoz zhruba o třetinu. To povede ke zhoršení už tak špatné dopravní situace i zvýšení hluku a znečištění.
- Projekt ohrožuje systém městské hromadné dopravy. Hrozí likvidace točny a trvalá přeložka trolejbusové trasy. Plánovaný komplex by zlikvidoval parkovací plochy, především pro ekologicky šetrná vozidla hromadné dopravy, které se do podzemních garáží nedostanou. Parkovací místa budou navíc určena především návštěvníkům komplexu a nebude zde žádná rezerva, jako je tomu dnes.
- Investor sice avizuje vznik 576 nových pracovních míst, neuvádí ale, kolik jich realizací projektu zanikne. Nadnárodní obchodní řetězce decimují menší obchody, místní provozovatele služeb a drobné výrobce. Je zřejmé, že mnoho menších obchodů v okolí by zaniklo.
- Další multiplex (první zlínské multikino Zlaté jablko bude otevřeno v roce 2008) by ohrozil existenci Velkého kina, které stojí hned vedle zamýšlené stavby. Není veřejným zájmem, aby tato kulturní památka zkrachovala a její pozemek či budova nakonec posloužily například pro další supermarket.
- Stavba takových rozměrů omezí přirozené proudění vzduchu Březnickým údolím, které funguje jako jakýsi "větrací komín" centrální části města.
Zlínští zelení proto podporují akci občanů, kteří podepisují hromadné stanovisko k zjišťovacímu řízení, určené Krajskému úřadu. Požadujeme také důkladné posouzení zamýšlené stavby z hlediska jejího vlivu na životní prostředí.
Dále požadujeme provedení analýzy maloobchodní sítě a analýzy služeb, které vyhodnotí potřebnost, či nepotřebnost výstavby dalšího supermarketu a dalších multikin ve Zlíně. Nutné je také posouzení vlivu navrhované stavby na dopravní zátěž okolních komunikací a křižovatek, vyčíslení vyvolaného nárůstu automobilové dopravy a návrh kompenzačních opatření.
Je třeba důkladně posoudit vliv projektu na městskou hromadnou dopravu ve Zlíně. Jak a čím bude nahrazena točna a zaniklé, či přesměrované linky? Bude jejich náhrada stejně kvalitní a pro cestující výhodná?
Navrhujeme zpracování alternativních řešení záměru a porovnání těchto alternativ se současným návrhem. První odlišná varianta umístí obchodní kompex v průmyslovém areálu Svitu, druhá pak na pozemek chátrající stavby nedokončeného obchodního centra při ulici Okružní na Jižních Svazích.
Další informace najdete na internetových adresách www.R49.cz a www.zelenizl.cz
Miroslav Mach
mobil: 605 474 617
skype: mirek.otrokovice
e-mail: mirek_mach@seznam.cz
Podle zlínských Zelených je takový komplex zbytečný. "Nepřináší nic, co už by ve městě nebylo. Je to jen další nadměrná budova, jakých je už v okolí dostatek. Nekoncepčně likviduje volný prostor v památkové zóně poblíž centra, který má svou hodnotu už v tom, že je dosud nezastavěný, lze jej volně přejít nebo přehlédnout. Navíc zůstává v rezervě pro záměry veřejného zájmu. Pro umístění obchodního komplexu ve Zlíně existují vhodnější místa, například v průmyslovém areálu bývalého Svitu nebo na pozemku velké chátrající rozestavěné budovy v Okružní ulici na Jižních Svazích," uvádí Miroslav Mach, ze Strany zelených.
Proč projekt nového společenského a obchodního centra u Březnické ulice odmítáme?
- Nový komplex by zahltil své okolí automobilovým provozem. Odhady hovoří o dvou stovkách nákladních aut denně v období výstavby. Po dokončení by mělo centrum každý den přilákat 3486 aut návštěvníků. Na Březnické ulici má vzrůst provoz zhruba o třetinu. To povede ke zhoršení už tak špatné dopravní situace i zvýšení hluku a znečištění.
- Projekt ohrožuje systém městské hromadné dopravy. Hrozí likvidace točny a trvalá přeložka trolejbusové trasy. Plánovaný komplex by zlikvidoval parkovací plochy, především pro ekologicky šetrná vozidla hromadné dopravy, které se do podzemních garáží nedostanou. Parkovací místa budou navíc určena především návštěvníkům komplexu a nebude zde žádná rezerva, jako je tomu dnes.
- Investor sice avizuje vznik 576 nových pracovních míst, neuvádí ale, kolik jich realizací projektu zanikne. Nadnárodní obchodní řetězce decimují menší obchody, místní provozovatele služeb a drobné výrobce. Je zřejmé, že mnoho menších obchodů v okolí by zaniklo.
- Další multiplex (první zlínské multikino Zlaté jablko bude otevřeno v roce 2008) by ohrozil existenci Velkého kina, které stojí hned vedle zamýšlené stavby. Není veřejným zájmem, aby tato kulturní památka zkrachovala a její pozemek či budova nakonec posloužily například pro další supermarket.
- Stavba takových rozměrů omezí přirozené proudění vzduchu Březnickým údolím, které funguje jako jakýsi "větrací komín" centrální části města.
Zlínští zelení proto podporují akci občanů, kteří podepisují hromadné stanovisko k zjišťovacímu řízení, určené Krajskému úřadu. Požadujeme také důkladné posouzení zamýšlené stavby z hlediska jejího vlivu na životní prostředí.
Dále požadujeme provedení analýzy maloobchodní sítě a analýzy služeb, které vyhodnotí potřebnost, či nepotřebnost výstavby dalšího supermarketu a dalších multikin ve Zlíně. Nutné je také posouzení vlivu navrhované stavby na dopravní zátěž okolních komunikací a křižovatek, vyčíslení vyvolaného nárůstu automobilové dopravy a návrh kompenzačních opatření.
Je třeba důkladně posoudit vliv projektu na městskou hromadnou dopravu ve Zlíně. Jak a čím bude nahrazena točna a zaniklé, či přesměrované linky? Bude jejich náhrada stejně kvalitní a pro cestující výhodná?
Navrhujeme zpracování alternativních řešení záměru a porovnání těchto alternativ se současným návrhem. První odlišná varianta umístí obchodní kompex v průmyslovém areálu Svitu, druhá pak na pozemek chátrající stavby nedokončeného obchodního centra při ulici Okružní na Jižních Svazích.
Další informace najdete na internetových adresách www.R49.cz a www.zelenizl.cz
Miroslav Mach
mobil: 605 474 617
skype: mirek.otrokovice
e-mail: mirek_mach@seznam.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk