Radko Pavlovec "> Odstávka prvního bloku JETE poukazuje na závažné problémy v aktivní zóně. - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/odstavka-prvniho-bloku-jete-poukazuje-na-zavazne-problemy-v-aktivni-zone
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Kancelář Radko Pavlovec: Odstávka prvního bloku JETE poukazuje na závažné problémy v aktivní zóně.

25. ledna 2007 | Kancelář Radko Pavlovec
Autor: Radko Pavlovec, tel: +43 664 829 80 44
Odstranění hrozícího nebezpečí je maskováno jako „plánovaná odstávka“. Za sdělením provozovatele JE Temelín, podle kterého dojde v 1. bloku „kvůli výměně čtvrtiny jaderného paliva k plánované dvouměsíční odstávce“, se ukrývá nouzové opatření k odstranění bezpečnostního rizika. Bezpečný provoz prvního bloku již nelze kvůli závažným problémům v aktivní zóně reaktoru zajistit. „I když jak provozovatel JETE, tak Státní úřad pro jadernou bezpečnost veřejně popřeli výsledky našich výpočtů k degradaci aktivní zóny, stejně byli donuceni k výměně“, říká Radko Pavlovec. „Včasným zveřejněním informací se tentokrát povedlo prosadit odstávku dřív, než bylo dosaženo kritické situace.“

Degradace aktivní zóny prvního bloku JETE razantně pokračovala. V rámci posledního kontrolního měření dne 6. ledna již víc než polovina řídících tyčí (32 z celkových 61) nedosedla do předepsaných koncových poloh. Na základě těchto údajů bylo možno předpovědět, že ke kritickému stavu se selháním řídících tyčí, by došlo již v polovině února.

Předčasná výměna paliva však nemůže být považována za skutečné řešení problému. Jedná se pouze o odstraňování příznaků. Skutečná příčina spočívá v nevhodnosti jaderného paliva firmy Westinghouse, které tato společnost vyvinula pro JE Temelín jako prototyp, v podmínkách trvalého provozu. Jak je vidět na základě dosavadního vývoje, předčasná výměna paliva na podzim roku 2006 nevedla k žádnému zlepšení. „Předčasná výměna paliva vyprodukuje pouze zbytečně další tuny vyhořelého jaderného paliva, aniž by došlo ke zlepšení situace,“ dodává Pavlovec. „Nová vláda by měla v zájmu bezpečnosti a ochrany životního prostředí co nejrychleji zabránit dalšímu provozu s vadným palivem.“
Radko Pavlovec, tel: 43 664 829 80 44
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist