https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prazske-matky-prevzaly-v-bruselu-cenu-za-bezpecne-cesty-do-skoly
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Pražské matky: Pražské matky převzaly v Bruselu cenu za Bezpečné cesty do školy

4. prosince 2009 | Pražské matky
Sdružení Pražské matky převzalo od místopředsedy Evropské komise Antonia Tajaniho zodpovědného za dopravu cenu za aktivity a iniciativy přispívající ke zvyšování bezpečnosti v silniční dopravě.1) Pražské matky „zabodovaly“ svým projektem Bezpečné cesty do školy. V rámci tohoto projektu školáci a studenti mapují své cesty do školy a posuzují bezpečnost ze svého úhlu pohledu – jako chodci nebo cyklisté. S projektanty pak navrhují změny, které jim mají cestu do školy usnadnit a umožnit jim samostatný pohyb. Spolu s úřady městských částí, pražským magistrátem i policií nakonec vyjednávají uskutečnění návrhů. Děti se tak učí nejen rozeznávat riziková místa a situace, ale i občanské odpovědnosti. V současné době mají pražské školy možnost přihlásit se do dalšího ročníku Bezpečných cest. Vybrané z nich získají finanční podporu města na realizaci školních projektů.2)

Ocenění Road Safety Awards každoročně uděluje Evropská komise firmám, institucím či neziskovým organizacím. Pražské matky uspěly v kategorii neziskových organizací.

Ekologické sdružení Pražské matky se v posledních letech spolu se sdružením Oživení ve svých projektech soustřeďuje především na problematiku automobilové dopravy, která dopadá na životní prostředí města, zdraví a bezpečnost jeho nejzranitelnějších obyvatel nejtíživěji. Již deset let asistuje školám v jejich snaze zajistit dětem bezpečný pohyb do škol a úzce spolupracuje v této věci s dotčenými úřady, především s pražským magistrátem. Díky těmto cíleným a dlouhodobým aktivitám se město začalo bezpečností nejzranitelnějších účastníků provozu zabývat systematičtěji. V Praze tak zmapovaly své cesty děti z více než dvaceti škol a město financovalo desítky úprav – včetně stavebních – na desítkách lokalit. Loni poprvé zpracovalo několik škol i tzv. školní plán mobility – dlouhodobější strategii, kterou se škola zavazuje podporovat bezpečné, zdravé a k životnímu prostředí šetrné dopravování svých žáků – pěšky nebo na kole.

„Teprve když jsem na konferenci v Bruselu slyšela hovořit o bezpečnosti silniční dopravy místopředsedu Tajaniho i další řečníky, uvědomila jsem si, jak významné ocenění to je a jaký důraz klade Evropská unie na bezpečnost těch nejzranitelnějších – chodců a cyklistů. Strefily jsme se hned do několika priorit, které si ve svém směřování k vyšší bezpečnosti Evropská unie zvolila a na konferenci vyhlásila,“ vysvětluje předsedkyně sdružení Jarmila Johnová a dodává: „Je to ohled na nejzranitelnější účastníky silničního provozu při organizaci dopravy i navrhování dopravní infrastruktury, sdílení odpovědnosti a zaměření pozornosti na děti. Hodně se zde mluvilo i o podpoře cyklistiky ve městech a udržitelných způsobech dopravy včetně hromadné.“

V roce 2001 dospěli představitelé EU k názoru, že desítky tisíc usmrcených občanů na evropských silnicích je nepřijatelná daň mobilitě, která má dopad na všechny oblasti života od ekonomiky přes zdravotnictví až po sociální záležitosti a která je také daní nemorální. Přijali proto závazek ušetřit do roku 2010 polovinu životů, které by byly zmařeny, tj. snížit počet obětí z 54 000 na 27 000. Rozhodli se pro dosažení takového cíle operovat na všech úrovních od nadstátních až po individuální. Aby Komise povzbudila k aktivitě co nejširší veřejnost, vyhlásila tzv. Chartu bezpečnosti, k níž se může připojit každý – jednotlivec, skupina, instituce či organizace mimo, ale i uvnitř veřejné správy, pokud se zaváže ke konkrétní akci, která přispěje k vyšší bezpečnosti. „Chartu podepsalo i hlavní město Praha, které se ve svém závazku pochlubilo tím, že podporuje projekt Bezpečné cesty do školy, a přislíbilo do budoucna na bezpečnost silničního provozu věnovat každoročně 1 milion eur, to však je o 15 milionů méně, než dosavadní výdaje BESIP,“ říká Johnová. „Ještě před dvěma týdny dokonce hrozilo, že položka BESIP nebude v pražském rozpočtu na příští rok vůbec existovat. Město ji z návrhu rozpočtu


vyškrtlo. Po našich urgencích byla tato položka do návrhu vrácena, ale bohužel opravdu snížena o 15 milionů oproti výdajům na BESIP v loňském roce,“ dodává Johnová.

Ukazuje se, že Evropská unie jako celek svého cíle snížit počet obětí na polovinu nedosáhne právě kvůli nanicovatému postoji vlád, krajů, oblastí či měst a obcí k bezpečnosti v zemích střední a východní Evropy. Jediným státem, který včas, tedy v roce 2010, svůj slib s nejvyšší pravděpodobností splní, bude Francie, kde každoročně klesaly počty zabitých o 8%. Tento cíl sleduje osoba, které se říká Grand Witness – ta koordinuje strategie a aktivity všech vládních rezortů. Dalším premiantem je tradičně Švédsko, Luxemburg a dokonce Portugalsko, vynikajících výsledků dosáhly i pobaltské země. ČR se dokázala ze smutného čísla 1 336 mrtvých (2001) dostat na 998, a tak se ocitla v druhé, té horší polovině žebříčku evropských států. Je však třeba přiznat, že jsme měli ve všech ohledech horší výchozí podmínky.

V rozsáhlém internetovém průzkumu a na 2 mezinárodních workshopech Evropská komise zjišťovala, kde ji „tlačí bota“, vyjmenovala problematická místa a z nich vyplývající priority. Cílem má být snížení počtu obětí o dalších 40%. Půjde především o snižování počtu usmrcených dětí, které jsou oběťmi automobilového provozu bez svého přičinění a zcela nevinně. Důraz bude kladen i na počty v důsledku nehod doživotně poznamenaných lidí i počty zraněných. „Průzkum totiž mimo jiné ukázal to, co nám tvrdilo již několik lékařů, že totiž statistiky bezpečnosti jsou vylepšeny díky kvalitnější a modernější zdravotní péči a včasnějšímu zásahu zdravotníků, než tomu bylo dřív,“ vysvětluje Johnová. Jak trefně podotkla Grand Witness, paní Michelle Merli, Evropě by se mohlo přihodit, že kvůli extrémní mobilitě úplně znehybní. Platí to i pro každého zvlášť.



Pražské matky, o.s.

Kontakt: Jarmila Johnová
jarmila.johnova@oziveni.cz
Tel.: 257 531 983, 721 761 474

1)Informace a fotografie ze slavnostního předání jsou ke stažení na

http://www.erscharter.eu/events/16528

http://ec.europa.eu/avservices/photo/photo.cfm?id=3979&sitelang=en


2)Veškeré informace o podmínkách přihlašování do programu Bezpečné cesty do školy včetně přihlášky a dalších materiálů jsou k dispozici na www.prazskematky.cz nebo http://doprava.praha-město.cz



Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist