Tiskové zprávy
Magistrát hl. m. Prahy: Seminář o ekologii a bezpečnosti vozidel na stlačený zemní plyn (CNG)
15. října 2009 | Magistrát hl. m. Prahy
Česká plynárenská unie, spolu s Českou asociací hasičských důstojníků a Hasičského záchranného sboru (HZS) Praha, příslušníky HZS České republiky, odborníky a pozvanými médii, včera odpoledne diskutovali na Nové radnici v Praze o podpoře vozů CNG z hlediska jejich bezpečnosti, ekologie a potřebné infrastruktury. Seminář proběhl pod záštitou Magistrátu hl. m. Prahy a s podporou radního pro životní prostředí Petra Štěpánka.
„I přes probíhající krizi a snižování počtu prodeje nových vozidel vzrostl počet nových registrovaných CNG vozidel u nás o 100 %. Počet CNG vozidel neustále narůstá, v současné době je registrováno 1800 CNG vozidel a z toho 1465 osobních a dodávkových. Je tedy potřeba i hasičské záchranné sbory informovat o technických vlastnostech CNG vozidel, jelikož se s nimi budou stále více setkávat,“ řekl při zahajování semináře radní hl. m. Prahy Petr Štěpánek. Cílem semináře je zhodnocení aktuálního stavu, informace o přístupech hasičů k zásahům u vozidel na plyn, postoj plynárenských společností k omezení vjezdů vozidel na plyn do podzemních garáží, představení návrhu právní regulace, technologická zabezpečení podzemních garáží a zahraniční zkušenosti s CNG. CNG vozidla jsou ekologičtější a bezpečnější než vozidla na klasické kapalné pohonné hmoty. Jejich ekologičnost spočívá v tom, že v motoru je spalována nejjednodušší uhlovodíková molekula, a tedy emise pevných částic jsou téměř nulové. Dá se předpokládat, že v budoucnu budou tato vozidla přibývat především ve městech – vždyť i Praha má zapracovány nízkoemisní zóny ve svém programu zlepšení kvality ovzduší.
„Pražské služby ve spolupráci s hlavním městem Prahou zahájily v roce 2007 ekologický projekt, který si klade za cíl postupně obměnit stávající vozidla pro svoz odpadu s naftovým pohonem za vozidla s pohonem CNG, u nichž je minimalizován negativní vliv na kvalitu ovzduší. Celkový počet těchto ekologičtějších vozidel v majetku Pražských služeb je nyní 21,“ vysvětlil současnou situaci radní Petr Štěpánek, který má v metropoli mimo jiné na starosti i odpadové hospodářství. Jak dále řekl, v areálu Pražských služeb byl letos v červnu zahájen provoz plnící stanice na CNG se třemi rychloplnícími stojany, která umožní operativnější využívání tohoto ekologického provozu. Tato plnicí stanice je svým výkonem největší v České republice a třetí největší ve střední Evropě (po Linci a Bratislavě). Stanice s třemi výdejními stojany a nonstop provozem je určena nejen pro komunální vozidla Pražských služeb a další pražské společnosti svážející odpad, ale i pro veřejnost. „Nová stanice na plyn otvírá další možnosti ve využití CNG v pražské dopravě. Je přístupná i veřejnosti a umožňuje ekologicky smýšlejícím řidičům jezdit v Praze autem na CNG. Auta na plyn znečišťují ovzduší ve velkoměstě méně než auta na benzinový či naftový pohon,“ doplnil radní Petr Štěpánek.
Pražské služby plánují postupný převod naftových vozidel na CNG. Cílem je převést asi 50 aut na svoz komunálního odpadu, vozů samosběrného metení a vozidel silničního značení na zemní plyn. I další pražské společnosti svážející komunální odpad už CNG nákladní automobily zakoupily (.A.S.A., AVE), nebo v nejbližší době zakoupí (Komwag, Ipodec). Výstavba CNG stanic v České republice je plánována jak plynárenskými společnostmi, tak soukromými subjekty. Do roku 2013 by na území ČR mělo být více než sto plniček.
„I přes probíhající krizi a snižování počtu prodeje nových vozidel vzrostl počet nových registrovaných CNG vozidel u nás o 100 %. Počet CNG vozidel neustále narůstá, v současné době je registrováno 1800 CNG vozidel a z toho 1465 osobních a dodávkových. Je tedy potřeba i hasičské záchranné sbory informovat o technických vlastnostech CNG vozidel, jelikož se s nimi budou stále více setkávat,“ řekl při zahajování semináře radní hl. m. Prahy Petr Štěpánek. Cílem semináře je zhodnocení aktuálního stavu, informace o přístupech hasičů k zásahům u vozidel na plyn, postoj plynárenských společností k omezení vjezdů vozidel na plyn do podzemních garáží, představení návrhu právní regulace, technologická zabezpečení podzemních garáží a zahraniční zkušenosti s CNG. CNG vozidla jsou ekologičtější a bezpečnější než vozidla na klasické kapalné pohonné hmoty. Jejich ekologičnost spočívá v tom, že v motoru je spalována nejjednodušší uhlovodíková molekula, a tedy emise pevných částic jsou téměř nulové. Dá se předpokládat, že v budoucnu budou tato vozidla přibývat především ve městech – vždyť i Praha má zapracovány nízkoemisní zóny ve svém programu zlepšení kvality ovzduší.
„Pražské služby ve spolupráci s hlavním městem Prahou zahájily v roce 2007 ekologický projekt, který si klade za cíl postupně obměnit stávající vozidla pro svoz odpadu s naftovým pohonem za vozidla s pohonem CNG, u nichž je minimalizován negativní vliv na kvalitu ovzduší. Celkový počet těchto ekologičtějších vozidel v majetku Pražských služeb je nyní 21,“ vysvětlil současnou situaci radní Petr Štěpánek, který má v metropoli mimo jiné na starosti i odpadové hospodářství. Jak dále řekl, v areálu Pražských služeb byl letos v červnu zahájen provoz plnící stanice na CNG se třemi rychloplnícími stojany, která umožní operativnější využívání tohoto ekologického provozu. Tato plnicí stanice je svým výkonem největší v České republice a třetí největší ve střední Evropě (po Linci a Bratislavě). Stanice s třemi výdejními stojany a nonstop provozem je určena nejen pro komunální vozidla Pražských služeb a další pražské společnosti svážející odpad, ale i pro veřejnost. „Nová stanice na plyn otvírá další možnosti ve využití CNG v pražské dopravě. Je přístupná i veřejnosti a umožňuje ekologicky smýšlejícím řidičům jezdit v Praze autem na CNG. Auta na plyn znečišťují ovzduší ve velkoměstě méně než auta na benzinový či naftový pohon,“ doplnil radní Petr Štěpánek.
Pražské služby plánují postupný převod naftových vozidel na CNG. Cílem je převést asi 50 aut na svoz komunálního odpadu, vozů samosběrného metení a vozidel silničního značení na zemní plyn. I další pražské společnosti svážející komunální odpad už CNG nákladní automobily zakoupily (.A.S.A., AVE), nebo v nejbližší době zakoupí (Komwag, Ipodec). Výstavba CNG stanic v České republice je plánována jak plynárenskými společnostmi, tak soukromými subjekty. Do roku 2013 by na území ČR mělo být více než sto plniček.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk