Tiskové zprávy
Správa NP Šumava: Šumava je Bezpečná už třetím rokem
Bezpečná Šumava je projekt, který na Šumavě již třetím rokem zaručuje větší bezpečí nejen pro stálé obyvatele hor, ale i turisty, kteří je navštíví.
Bezpečná Šumava spojuje všechny složky Integrovaného záchranného systému ČR (IZS) na Šumavě. Společně se členy Informační a strážní služby (ISS) NP Šumava je do projektu zapojena Zdravotní záchranná služba, Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Letecká záchranná služba Armády ČR a Horská služba Šumava.
Projekt Bezpečná Šumava vznikl v roce 2008 jako reakce na mimořádné události v národním parku Šumava, jako je například pohřešování a zranění osob v horském nepřístupném terénu nebo horské požáry.
Členové informační a strážní služby parku hráli od začátku v projektu významnou roli. „Díky tomu, že pracovníci ISS dokonale znají terénní poměry na Šumavě, jsme hned od začátku zahájili dobrou spolupráci s ostatními partnery," říká náměstek ředitele NP Šumava Tomáš Fait, který má Bezpečnou Šumavu i informační strážní službu parku na starosti.
„Členové strážní služby jsou dnes profesionálně vybaveni i proškoleni, jejich zásahy jsou proto velmi efektivní a jsou respektovanými partnery ostatních složek integrovaného záchranného systému," dodává Tomáš Fait.
Informační a strážní služba Národního parku Šumava dohlíží na dodržování platné legislativy v oblasti ochrany přírody a krajiny, prezentuje poslání Národního parku Šumava, zabezpečuje informační servis v terénu, podílí se na zvyšování bezpečnosti v území a na provádění záchranných prací v případě úrazu, požáru, nehod atd. V současné době má tři desítky pracovníků.
„Nejčastěji zasahujeme u pádů z kola, dopravních nehod nebo tak zvaném octnutí se v nouzi - tedy vysílení, ztrátě orientace, podcenění zdravotního stavu nebo neodhadnutí počasí a situace v terénu. Loni jsme řešili 350 takových případů, letos do konce srpna již více než 250," říká vedoucí Informační a strážní služby Petr Šrail.
V práci členům informační a strážní služby parku v rámci projektu Bezpečná Šumava pomáhají všechny jednotky Integrovaného záchranného systému České republiky. Jejich kooperace zaručuje jistotu ještě větší bezpečnosti pro obyvatele i návštěvníky Šumavy.
Hlavní cíle projektu Bezpečná Šumava:
• zajištění příjemného místa pro život místních obyvatel
• zvýšení bezpečnosti návštěvníků
• využití znalosti území k rychlejší pomoci v nouzi při spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému ČR
• zlepšení a zahuštění pokrytí území složkami Integrovaného záchranného systému ČR
• prevence rizik a osvětová činnost
• ochrana jedinečné přírody při haváriích, živelných pohromách a výjimečných situacích
• zefektivnění činnosti Informační a strážní služby NP Šumava
• zabezpečení ochrany spravovaného majetku v souladu s ochranou přírody
Historie Bezpečné Šumavy
Projekt Bezpečná Šumava vznikl v roce 2008 v reakci na mimořádné události na území Národního parku Šumava. Pracovníci Informační a strážní služby NP Šumava absolvovali certifikované kurzy předlékařské první pomoci, vodní záchrany a kurz lezec - záchranář u Horské služby ČR.
V březnu 2009 nabídlo Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR správě parku uzavření smlouvy o přistoupení k Integrovanému záchrannému systému ČR.
V květnu 2009 byla mezi Hasičským záchranným sborem (HZS) Plzeňského a Jihočeského kraje a Správou NP Šumava uzavřena „Dohoda o plánované pomoci na vyžádání". Správa parku zařadila 15 terénních vozidel do IZS, z toho je 8 plně vybaveno záchranným materiálem.
V roce 2011 bylo zřízeno dispečerské číslo 800 977 977, které je NON STOP k dispozici návštěvníkům parku a všem složkám IZS pro řešení mimořádných událostí na území NP Šumava.
Od 1. 7. 2011 je uzavřena smlouva se Zdravotnickou záchrannou službou Plzeňského kraje. Na jejím základě pracovníci Informační a strážní služby vyjíždějí na výzvu operačního střediska 155 a 112. Zasahují u všech mimořádných událostí na území parku, resp. CHKO Šumava.
Obdobná smlouva se připravuje i s Jihočeským krajem.
Budoucnost Bezpečné Šumavy
Logickým pokračováním projektu Bezpečná Šumava bylo zmapování a následně řešení požárních rizik na území NP Šumava. Soudním znalcem v oboru požární ochrany byla zpracována studie „Zabezpečení požární ochrany v Národního parku Šumava a operativně taktická studie".
Tato studie upozornila na vysokou míru rizika vzniku požáru na území parku. V současné době je připraven projektový záměr „Modernizace záchranářské techniky HZS ČR pro zvýšení přípravy jednotek požární ochrany na zdolávání mimořádných událostí".
Žadatelem je 13 HZS jednotlivých krajů a Správa NP a CHKO Šumava. Pro potřeby správy parku a CHKO Šumava se v projektu počítá se třemi automobilovými cisternami pro velkoobjemové hašení lesních požárů s celkovými náklady projektu 20, 1 milionů korun.
Náklady celého projektu jsou vyčísleny na 700 milionů korun a v současnosti probíhá jeho schvalování na evropské úrovni.
Bezpečná Šumava spojuje všechny složky Integrovaného záchranného systému ČR (IZS) na Šumavě. Společně se členy Informační a strážní služby (ISS) NP Šumava je do projektu zapojena Zdravotní záchranná služba, Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Letecká záchranná služba Armády ČR a Horská služba Šumava.
Projekt Bezpečná Šumava vznikl v roce 2008 jako reakce na mimořádné události v národním parku Šumava, jako je například pohřešování a zranění osob v horském nepřístupném terénu nebo horské požáry.
Členové informační a strážní služby parku hráli od začátku v projektu významnou roli. „Díky tomu, že pracovníci ISS dokonale znají terénní poměry na Šumavě, jsme hned od začátku zahájili dobrou spolupráci s ostatními partnery," říká náměstek ředitele NP Šumava Tomáš Fait, který má Bezpečnou Šumavu i informační strážní službu parku na starosti.
„Členové strážní služby jsou dnes profesionálně vybaveni i proškoleni, jejich zásahy jsou proto velmi efektivní a jsou respektovanými partnery ostatních složek integrovaného záchranného systému," dodává Tomáš Fait.
Informační a strážní služba Národního parku Šumava dohlíží na dodržování platné legislativy v oblasti ochrany přírody a krajiny, prezentuje poslání Národního parku Šumava, zabezpečuje informační servis v terénu, podílí se na zvyšování bezpečnosti v území a na provádění záchranných prací v případě úrazu, požáru, nehod atd. V současné době má tři desítky pracovníků.
„Nejčastěji zasahujeme u pádů z kola, dopravních nehod nebo tak zvaném octnutí se v nouzi - tedy vysílení, ztrátě orientace, podcenění zdravotního stavu nebo neodhadnutí počasí a situace v terénu. Loni jsme řešili 350 takových případů, letos do konce srpna již více než 250," říká vedoucí Informační a strážní služby Petr Šrail.
V práci členům informační a strážní služby parku v rámci projektu Bezpečná Šumava pomáhají všechny jednotky Integrovaného záchranného systému České republiky. Jejich kooperace zaručuje jistotu ještě větší bezpečnosti pro obyvatele i návštěvníky Šumavy.
Hlavní cíle projektu Bezpečná Šumava:
• zajištění příjemného místa pro život místních obyvatel
• zvýšení bezpečnosti návštěvníků
• využití znalosti území k rychlejší pomoci v nouzi při spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému ČR
• zlepšení a zahuštění pokrytí území složkami Integrovaného záchranného systému ČR
• prevence rizik a osvětová činnost
• ochrana jedinečné přírody při haváriích, živelných pohromách a výjimečných situacích
• zefektivnění činnosti Informační a strážní služby NP Šumava
• zabezpečení ochrany spravovaného majetku v souladu s ochranou přírody
Historie Bezpečné Šumavy
Projekt Bezpečná Šumava vznikl v roce 2008 v reakci na mimořádné události na území Národního parku Šumava. Pracovníci Informační a strážní služby NP Šumava absolvovali certifikované kurzy předlékařské první pomoci, vodní záchrany a kurz lezec - záchranář u Horské služby ČR.
V březnu 2009 nabídlo Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR správě parku uzavření smlouvy o přistoupení k Integrovanému záchrannému systému ČR.
V květnu 2009 byla mezi Hasičským záchranným sborem (HZS) Plzeňského a Jihočeského kraje a Správou NP Šumava uzavřena „Dohoda o plánované pomoci na vyžádání". Správa parku zařadila 15 terénních vozidel do IZS, z toho je 8 plně vybaveno záchranným materiálem.
V roce 2011 bylo zřízeno dispečerské číslo 800 977 977, které je NON STOP k dispozici návštěvníkům parku a všem složkám IZS pro řešení mimořádných událostí na území NP Šumava.
Od 1. 7. 2011 je uzavřena smlouva se Zdravotnickou záchrannou službou Plzeňského kraje. Na jejím základě pracovníci Informační a strážní služby vyjíždějí na výzvu operačního střediska 155 a 112. Zasahují u všech mimořádných událostí na území parku, resp. CHKO Šumava.
Obdobná smlouva se připravuje i s Jihočeským krajem.
Budoucnost Bezpečné Šumavy
Logickým pokračováním projektu Bezpečná Šumava bylo zmapování a následně řešení požárních rizik na území NP Šumava. Soudním znalcem v oboru požární ochrany byla zpracována studie „Zabezpečení požární ochrany v Národního parku Šumava a operativně taktická studie".
Tato studie upozornila na vysokou míru rizika vzniku požáru na území parku. V současné době je připraven projektový záměr „Modernizace záchranářské techniky HZS ČR pro zvýšení přípravy jednotek požární ochrany na zdolávání mimořádných událostí".
Žadatelem je 13 HZS jednotlivých krajů a Správa NP a CHKO Šumava. Pro potřeby správy parku a CHKO Šumava se v projektu počítá se třemi automobilovými cisternami pro velkoobjemové hašení lesních požárů s celkovými náklady projektu 20, 1 milionů korun.
Náklady celého projektu jsou vyčísleny na 700 milionů korun a v současnosti probíhá jeho schvalování na evropské úrovni.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk