Tiskové zprávy
Královéhradecký kraj: Tendr zajistí autobusovou dopravu na 10 let
30. října 2018 | Královéhradecký kraj
Rada Královéhradeckého kraje schválila vyhlášení tendru na výběr autobusových dopravců na území celého kraje od roku 2020 do roku 2030. Hodnota tendru při maximálním rozsahu a nabídkových cenách může dosáhnout 7,7 miliardy korun za deset let.
Veřejná linková doprava je v současnosti na území kraje zajišťována 12 smluvními dopravci na základě smlouvy uzavřené v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Jde ovšem o provizorium pro přechodné období.
„Vysoutěžení této zakázky se připravovalo již v roce 2015. Původně měla pokrývat desetileté období od ledna roku 2017. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale v roce 2016 pozastavil předběžným opatřením pokračování v tendru v hodnotě okolo 5,5 miliardy korun a v roce 2018 jej s definitivní platností zrušil,“ vysvětluje první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství.
Aktuálně vyhlašovaná veřejná zakázka řeší poskytování veřejných služeb v autobusové dopravě na území celého Královéhradeckého kraje od třetí celostátní změny jízdních řádů v roce 2020 do dne předcházejícího třetí celostátní změně jízdních řádů v roce 2030. Pokud by z jakéhokoliv důvodu nemohl být tento termín splněn, bude zahájení realizace posunuto k nejbližší celostátní změně jízdních řádů. Nejzazším přípustným termínem pro uzavření smluv je 31. 8. 2021.
„Od nových smluv s dopravci si slibujeme především zkvalitnění poskytovaných služeb tak, abychom mohli k využívání veřejné dopravy přesvědčit větší část veřejnosti. Součástí zadávacích podmínek jsou mimo jiné požadavky na maximální stáří autobusů, minimální počet nízkopodlažních vozidel, jejich vnitřní teplotu a čistotu, lepší informační servis ve vozech i na zastávkách, připojení k wi-fi v autobuse nebo požadavky na odbavení cestujících i pomocí bankovních karet,“ uvádí náměstek Martin Červíček.
Vzhledem k svému rozsahu je zakázka rozdělena do osmi dílčích částí, jimiž jsou Broumovsko, Náchodsko, Novoměstsko, Rychnovsko, Trutnovsko, Královédvorsko, Hradecko a Jičínsko. Zajištění autobusové dopravy má pochopitelně přesah i na území sousedních krajů – Pardubického, Libereckého a Středočeského.
Nejvýše přípustná cena zakázky je 7,716 miliardy korun bez DPH při maximálním navýšení výkonu o 20 procent, tedy při 22 083 695 kilometrech. V průběhu platnosti uzavřené smlouvy je totiž možné zvýšit či snížit rozsah výkonu v každé dílčí části zakázky až o 20 procent. Referenční rozsah dopravního výkonu je stanoven na 18 403 079 kilometrů. Součet maximální výše nabídkových cen v jednotlivých částech je pro jeden rok 677,2 milionu korun bez DPH. Zakázka počítá s nasazením 248 autobusů.
„Předpokládáme, že po odečtení odhadovaných výnosů z jízdného může dosáhnout výše úhrady z krajského rozpočtu rozmezí 436 až 466 milionů korun bez daně za jeden kalendářní rok. Chtěl bych ale upozornit, že se jedná o odhady pro případ, že nabídka dopravců v jednotlivých částech veřejné zakázky se bude blížit maximální možné výši. Skutečné náklady a dopad na krajský rozpočet budeme znát po vysoutěžení,“ dodává náměstek Martin Červíček.
Nabídky je možné podávat do 16. 1. do 14 hodin. Hodnoceny budou podle ekonomické výhodnosti, tedy poměru kvality a ceny.
Veřejná linková doprava je v současnosti na území kraje zajišťována 12 smluvními dopravci na základě smlouvy uzavřené v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Jde ovšem o provizorium pro přechodné období.
„Vysoutěžení této zakázky se připravovalo již v roce 2015. Původně měla pokrývat desetileté období od ledna roku 2017. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale v roce 2016 pozastavil předběžným opatřením pokračování v tendru v hodnotě okolo 5,5 miliardy korun a v roce 2018 jej s definitivní platností zrušil,“ vysvětluje první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství.
Aktuálně vyhlašovaná veřejná zakázka řeší poskytování veřejných služeb v autobusové dopravě na území celého Královéhradeckého kraje od třetí celostátní změny jízdních řádů v roce 2020 do dne předcházejícího třetí celostátní změně jízdních řádů v roce 2030. Pokud by z jakéhokoliv důvodu nemohl být tento termín splněn, bude zahájení realizace posunuto k nejbližší celostátní změně jízdních řádů. Nejzazším přípustným termínem pro uzavření smluv je 31. 8. 2021.
„Od nových smluv s dopravci si slibujeme především zkvalitnění poskytovaných služeb tak, abychom mohli k využívání veřejné dopravy přesvědčit větší část veřejnosti. Součástí zadávacích podmínek jsou mimo jiné požadavky na maximální stáří autobusů, minimální počet nízkopodlažních vozidel, jejich vnitřní teplotu a čistotu, lepší informační servis ve vozech i na zastávkách, připojení k wi-fi v autobuse nebo požadavky na odbavení cestujících i pomocí bankovních karet,“ uvádí náměstek Martin Červíček.
Vzhledem k svému rozsahu je zakázka rozdělena do osmi dílčích částí, jimiž jsou Broumovsko, Náchodsko, Novoměstsko, Rychnovsko, Trutnovsko, Královédvorsko, Hradecko a Jičínsko. Zajištění autobusové dopravy má pochopitelně přesah i na území sousedních krajů – Pardubického, Libereckého a Středočeského.
Nejvýše přípustná cena zakázky je 7,716 miliardy korun bez DPH při maximálním navýšení výkonu o 20 procent, tedy při 22 083 695 kilometrech. V průběhu platnosti uzavřené smlouvy je totiž možné zvýšit či snížit rozsah výkonu v každé dílčí části zakázky až o 20 procent. Referenční rozsah dopravního výkonu je stanoven na 18 403 079 kilometrů. Součet maximální výše nabídkových cen v jednotlivých částech je pro jeden rok 677,2 milionu korun bez DPH. Zakázka počítá s nasazením 248 autobusů.
„Předpokládáme, že po odečtení odhadovaných výnosů z jízdného může dosáhnout výše úhrady z krajského rozpočtu rozmezí 436 až 466 milionů korun bez daně za jeden kalendářní rok. Chtěl bych ale upozornit, že se jedná o odhady pro případ, že nabídka dopravců v jednotlivých částech veřejné zakázky se bude blížit maximální možné výši. Skutečné náklady a dopad na krajský rozpočet budeme znát po vysoutěžení,“ dodává náměstek Martin Červíček.
Nabídky je možné podávat do 16. 1. do 14 hodin. Hodnoceny budou podle ekonomické výhodnosti, tedy poměru kvality a ceny.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk