Tiskové zprávy
Zachraňme Šumavu: Usnesení valné hromady Zachraňme Šumavu občanské sdružení, o.s. - 23. 10. 2011
Valná hromada Zachraňme Šumavu občanské sdružení, o.s. a naši hosté, zástupci občanských sdružení Šumava 21 a Otevřená Šumava, oceňují vedení parku za jeho snahu o zastavení kůrovcové kalamity. Chápeme toto úsilí jako nadlidský zápas a doporučujeme boj s kůrovcovou kalamitou do budoucna ještě zintenzivnit. K tomu doporučujeme, aby ředitel Správy NPŠ dr. Stráský požádal o souhlas podle § 22 zákona 114/1999 Sb. o povolení zásahů proti škůdcům a o případě mimořádných okolností a nepředvídaných škod podle ustanovení § 32 a 33 lesního zákona v I. zónách národního parku. Tento souhlas by podle našeho názoru zefektivnil úsilí o zastavení kůrovcové kalamity.
Problém v návrhu zákona o Národním parku Šumava vidíme m. j. ve skutečnosti, že zákon chce ochraňovat les výjimkami, které jsou společensky nepřijatelné.
Národní park je podle našeho názoru nástrojem ochrany přírodních hodnot Šumavy, nikoli cílem ochrany přírody. Také zonace je nástrojem ochrany a řídí se reálně dosažitelným deklarovaným cílem, tedy stavem předmětu ochrany, ekosystému nebo biotopu. Úmyslné zásahy v zónách musí být vždy individuálně posuzovány s ohledem na aktuální stav předmětu ochrany a predikci dosažení deklarovaného cíle. Jednotlivé zásahy musí být vždy přísně individuální pro každou jednotlivou lokalitu.
Doporučujeme do zákona zahrnout oddělení správního úřadu (orgán státní správy) od vykonávání ochrany přírody a lesnických činností a ostatních činností parku. Vzhledem ke skutečnosti, že je pro MŽP nepřijatelná podoba této společnosti jako ops, navrhovaná Plzeňským krajem, dáváme ke zvážení vznik státního podniku.
Závěrem se naše valná hromada shoduje na tom, že přistoupí-li společnost, resp. připustí-li požadavek, aby bylo dnešních 13% I. zón rozšířeno, doporučujeme zmenšit NPŠ a vytvořit jedinou jádrovou oblast v sousedství Bavorského národního parku. Považujeme za nepřijatelné, aby pouhým sjednocováním současných 135ti I. zón byl rozšiřován jejich stávající rozsah.
Problém v návrhu zákona o Národním parku Šumava vidíme m. j. ve skutečnosti, že zákon chce ochraňovat les výjimkami, které jsou společensky nepřijatelné.
Národní park je podle našeho názoru nástrojem ochrany přírodních hodnot Šumavy, nikoli cílem ochrany přírody. Také zonace je nástrojem ochrany a řídí se reálně dosažitelným deklarovaným cílem, tedy stavem předmětu ochrany, ekosystému nebo biotopu. Úmyslné zásahy v zónách musí být vždy individuálně posuzovány s ohledem na aktuální stav předmětu ochrany a predikci dosažení deklarovaného cíle. Jednotlivé zásahy musí být vždy přísně individuální pro každou jednotlivou lokalitu.
Doporučujeme do zákona zahrnout oddělení správního úřadu (orgán státní správy) od vykonávání ochrany přírody a lesnických činností a ostatních činností parku. Vzhledem ke skutečnosti, že je pro MŽP nepřijatelná podoba této společnosti jako ops, navrhovaná Plzeňským krajem, dáváme ke zvážení vznik státního podniku.
Závěrem se naše valná hromada shoduje na tom, že přistoupí-li společnost, resp. připustí-li požadavek, aby bylo dnešních 13% I. zón rozšířeno, doporučujeme zmenšit NPŠ a vytvořit jedinou jádrovou oblast v sousedství Bavorského národního parku. Považujeme za nepřijatelné, aby pouhým sjednocováním současných 135ti I. zón byl rozšiřován jejich stávající rozsah.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk