Jakub Kašpar "> Vláda se dohodla, jak dál s biopalivy v dopravě - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlada-se-dohodla-jak-dal-s-biopalivy-v-doprave
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MŽP ČR: Vláda se dohodla, jak dál s biopalivy v dopravě

25. února 2008 | MŽP ČR
Autor: Jakub Kašpar, tel: 267 122 040, 724 175 927
Vláda dnes na svém zasedání přijala Víceletý program podpory dalšího uplatnění biopaliv v dopravě, předložený ministrem zemědělství Petrem Gandalovičem. Na formulaci programu se podíleli rovněž odborníci Ministerstva životního prostředí. Program je koncepčním materiálem, který umožňuje další rozvoj i ekonomickou motivaci k širšímu rozšíření biopaliv v České republice.

Pro to hovoří řada důvodů. Suroviny pro výrobu biopaliv jsou obnovitelnými zdroji. Současná biopaliva se v České republice vyrábějí především z řepky olejné (metylester řepkového oleje, MEŘO) či cukrové řepy a obilnin (bioetanol). Kromě toho jde o domácí energetické zdroje. Česká republika disponuje dostatečnými kapacitami surovin, volné zemědělské půdy i zpracovatelských možností, které umožňují mnohem vyšší zastoupení biopaliv v palivovém mixu české dopravy. Biopaliva umožňují alespoň částečně snížit závislost české ekonomiky a společnosti na dovážené ropě. Pěstování surovin pro výrobu biopaliv znamená ekonomickou příležitost a zaměstnání pro obyvatele především na venkově. A v neposlední řadě biopaliva přispívají – především v případě bionafty – ke snižování emisí skleníkového plynu oxidu uhličitého (CO2). Především vysokoprocentní biopaliva (například směs E85 – 85 % bioetanolu a 15 % benzínu) pak znamenají rovněž významně nižší emise dalších znečišťujících látek do ovzduší.

Program počítá s tím, že od roku 2009 by se na českém trhu měly v mnohem vyšší míře začít uplatňovat vysokoprocentní směsi (E85, E95 a SMN30 – směs nafty a 30 % MEŘO) a stoprocentní biopaliva. Bude-li program notifikován Evropskou komisí, bude možné tato biopaliva osvobodit od spotřební daně, stejně jako je od ní osvobozena současná dvouprocentní biosložka v motorové naftě a benzínu, případně na směsná paliva s bioetanolem uplatnit vratku spotřební daně.

V krátké době by měla být ve stále větší míře k dispozici na trhu biopaliva II. generace. Ta se budou vyrábět z „nepotravinářské“ lignocelulosové biomasy (dřevo, těžební zbytky, seno, sláma, rostlinné odpady, rychlerostoucí dřeviny…). Právě s jejich pomocí bude možné dosáhnout podílu 10 % biopaliv na palivovém mixu české dopravy (jak navrhuje Evropská komise v energeticko-klimatickém balíčku z 23. 1. 2008) a přitom se vyhnout dovozu surovin pro výrobu biopaliv ze zámoří. Takový dovoz by totiž svými negativními dopady na životní prostředí mohl fakticky rušit pozitivní efekt biopaliv.
Jakub Kašpar, tel: 267 122 040, 724 175 927

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist