Tiskové zprávy
Arnika: Vylepšete Směrnici o průmyslových emisích, vzkazují občanská sdružení české vládě
24. června 2009 | Arnika
Organizace zaměřené na ochranu životního prostředí sdružené v celoevropské síti EEB - European Environmental Bureau, stejně jako signatáři dnes odeslaného dopisu české vládě, zásadně odmítají snahy zájmových průmyslových svazů o oslabení legislativy, jež má chránit životní prostředí.
Sdružení Arnika společně s dalšími organizacemi vyzvalo (1) vybrané členy Vlády ČR, aby podpořili přijetí kvalitního návrhu Směrnice o průmyslových emisích (2). „Důsledná aplikace nejlepších dostupných technologií (BAT) v provozech bez zbytečných výjimek, následné stanovení emisních limitů v souladu s nejlepšími technologiemi a jejich dodržování při povolování provozu průmyslových podniků – to jsou některé z našich hlavních požadavků na znění nové Směrnice o průmyslových emisích. Ta má nahradit šest současných legislativních předpisů EU včetně Směrnice o integrované prevenci znečištění (IPPC) anebo Směrnice o spalování odpadů. Nebude-li nová směrnice důsledná, nesplní hlavní cíl trvalého snižování zátěže životního prostředí toxickými látkami a ve svém důsledku to povede k vyšším nákladům na odstraňování škod napáchaných průmyslem,“ říká vedoucí kampaně Budoucnost bez jedů RNDr. Jindřich Petrlík.
Návrh směrnice, který již byl schválen v Evropském parlamentu, by se měl ve čtvrtek 25. června projednávat v rámci Rady EU pro životní prostředí. Ta jej svým zásahem ještě může ovlivnit. O to se však snaží i průmysl, který návrh směrnice zcela odmítá. Podle předsedy mezinárodní obchodní komory v ČR Jaromíra Drábka by směrnice mohla vést ke snížení produktivity a konkurenceschopnosti, nadměrnému zvýšení nákladů, ztrátě flexibility. S tím Petrlík nesouhlasí: „Již teď musí podniky v rámci současného povolovacího procesu IPPC (3) plnit řadu limitů a ekologických opatření. Návrh směrnice o emisích z průmyslových podniků nepřichází s ničím novým. Naopak, pokud by byla schválena směrnice, která umožní získat povolení pro podniky nezohledňující nejlepší dostupné technologie, vytvoří se tak nerovné podmínky v rámci EU a zároveň to sníží ambice zlepšovat stav životního prostředí. Neschválení směrnice jako takové, jak k tomu vyzývá průmysl, by bylo krokem zpět i oproti současnému stavu.“
Díky povolování jednotlivých provozů v rámci IPPC došlo na území ČR k přechodu na pokrokovější technologie, díky kterým se snížila zátěž životního prostředí. „Příkladem jsou Spolana Neratovice a Spolchemie v Ústí nad Labem, kde se k výrobě chloru používá zastaralý postup amalgamové elektrolýzy. Ten je zdrojem úniků jedovaté rtuti a kontaminace okolí včetně ryb v Labi a jeho přítocích (4). Díky procesu IPPC musí do konce roku 2014 (Spolana), respektive 2012 (Spolchemie) tuto metodu nahradit jinou technologií, která je šetrnější k životnímu prostředí,“ říká Petrlík.
Výzva, pod kterou se společně s Arnikou připojily asociace ekologických nevládních organizací Zelený kruh, Hnutí Duha a Greenpeace, je adresován předsedovi vlády, ministru životního prostředí, ministru průmyslu a obchodu a ministru zahraničních věcí.
Poznámky a přílohy:
(1) Text výzvy:
Praha, 23. června 2009
Předseda vlády ČR
Ministr životního prostředí
Ministr průmyslu a obchodu
Ministr zahraničí
Věc: K zasedání Rady pro životní prostředí EU 25. června 2009
Vážení pánové,
dovolte, abychom Vám za české nevládní ekologické organizace společně s Evropskou kanceláří pro životní prostředí (European Environmental Bureau - EEB) nabídli naše pohledy na návrh Směrnice o průmyslových emisích, která se má projednávat 25. června v rámci Rady EU pro životní prostředí. Uvítali bychom, kdybyste vzali naše připomínky úvahu při závěrečných přípravách i při samotném zasedání.
V zásadě vítáme návrh Směrnice o průmyslových emisích v podobě navržené Evropským parlamentem a obecně se domníváme, že neschválení směrnice jako takové, jak k tomu vyzývá průmysl, by bylo krokem zpět i oproti současnému stavu. Zároveň však pociťujeme vážné obavy z toho, kam směřují některé diskuse probíhající v Evropské radě včetně kompromisního návrhu, který vzešel od současného předsednictví ČR. Tento návrh podle nás v některých bodech významně oslabuje snahy směřující ke zlepšení životní prostředí.
Máme řadu konkrétních výhrad, například k neochotě důsledně reflektovat nejlepší dostupné technologie (BAT) v souvislosti s možnými výjimkami z nich při udělování povolení průmyslovým provozům; k oslabení principu limitních hodnot emisí; k tomu, že by mohly být přesahovány emisní hodnoty BAT i k dalším požadavkům na „flexibilitu“ při naplňování BAT. Obáváme se, že toto všechno povede k uplatňování přístupu, podle něhož vše půjde bez nutnosti zlepšovat technologie, tedy že povolenky nebudou reflektovat nejlepší dostupné technologie, a že i nadále budou napříč EU velké rozdíly v jednotlivých praxích průmyslových podniků, čímž vznikají nerovné podmínky pro jejich fungování.
Značné znepokojení vyvolává debata o velkých spalovacích zdrojích. Požadavky některých členských států totiž podrývají závazky a povinnosti zformulované unijní Tematickou strategií o snižování znečištění ovzduší a ve Směrnici o národních emisních stropech.
Společně s EEB apelujeme na Vás, ministry, abyste vzali v úvahu svou odpovědnost za čistší průmyslovou výrobu. Žádáme Vás také, abyste se objektivně podívali na náklady a přínosy (a to i společenské), jež by znamenala implementace ekonomicky a technicky fungujících technologií a trvalé omezování průmyslového znečištění. Obracíme se na Vás, abyste při hlasování v Radě ministrů EU hájili ochranu lidského zdraví a životního prostředí.
Apelujeme na Vás, abyste:
- se drželi snahy o dosažení čistší, udržitelné průmyslové výroby; posílili roli BREFů tím, že je učiníte závaznými pro proces povolování;
- odmítli stávající znění derogace (článek 16.4), které dává příslušným úřadům příliš mnoho prostoru odchylovat se od BATAEL (BAT Associated Emission Levels – hodnoty emisních limitů odvozené z BAT – nejlepších dostupných technologií);
- podpořili budoucí rozšíření Evropské bezpečnostní sítě do dalších odvětví, dosud nepokrytých složkovými směrnicemi;
- zajistili, aby stávající hodnoty emisních limitů (ELVs) nebyly ve složkových směrnicích zmírňovány (jde např. o rafinerie, ocelárny a železárny), aby došlo k jejich zpřísnění na úroveň BAT a aby rychle vstoupily v platnost;
- odmítli jakékoli další úlevy vedle těch již navržených Evropskou komisí pro špičkové provozy;
- odmítli ustoupit tlaku zájmových průmyslových skupin (úlevy týkající se odsíření, volný výklad agregačního pravidla, výjimky pro konkrétní podniky);
- odmítli jakékoli další úlevy z plnění emisních limitů (ELVs), tedy schválení individuálních výjimek pro jednotlivá zařízení;
- odmítli zavedení možnosti zvolit si Přechodný národní plán;
- podpořili posílení požadavků na velké spalovací zdroje (LCP) snížením jejich kapacitního prahu na 20MWth a uvedli hodnoty emisních limitů do souladu s BATAEL;
- odmítli jakékoli omezení rozsahu v Příloze, zvláště pasáží, které se týkají instalací zařízení pro nakládání s odpady, a abyste podpořili zavádění BAT technologií pro nakládání s hnojem a odpadními kaly z velkochovů drůbeže;
- učinili opatření zajišťující dostatečnou ochranu půdy a podzemních vod a odmítli omezování závazků k odstraňování znečištění na základě přístupu zvažujícího rizika dalšího využívání daného místa.
(Podrobnější připomínky viz Příloha - anglicky)
S pozdravem
RNDr. Jindřich Petrlík
vedoucí programu Toxické látky a odpady, Arnika
Kateřina Ptáčková
ředitelka asociace ekologických nevládních organizací Zelený kruh
Ing. Jiří Tutter
výkonný ředitel Greenpeace
Petr Machálek
ředitel Hnutí DUHA – Friends of the Earth Czech Republic
(2) Návrh směrnice o průmyslových emisích je vytvořen tak, aby pokryl účinnost několika jiných směrnic, které se týkají emisí do ovzduší, vody a půdy, včetně platné směrnice o IPPC – viz níže. Cílem je zrevidovat tyto jednotlivé nástroje a přepracovat je do jediného právního aktu.
(3) IPPC - Integrovaná prevence a minimalizace znečištění životního prostředí (IPPC) je jedním z nástrojů ochrany životního prostředí, který je řešen jak v rámci Evropské unie (směrnice 2008/1ES dříve 96/61/ES o IPPC, tak českou legislativou – konkrétně zákonem 76/2002 Sb. Směrnice o IPPC je společně s dalšími směrnicemi integrována do směrnice o emisích z průmyslových podniků.
(4) Viz tiskovou zprávu Arniky z 10. února t.r. Rtuť v rybách vzbuzuje celosvětové obavy na http://www.toxik.arnika.org/tiskove-zpravy/rtut-v-rybach-vzbuzuje-celosvetove-obavy
Sdružení Arnika společně s dalšími organizacemi vyzvalo (1) vybrané členy Vlády ČR, aby podpořili přijetí kvalitního návrhu Směrnice o průmyslových emisích (2). „Důsledná aplikace nejlepších dostupných technologií (BAT) v provozech bez zbytečných výjimek, následné stanovení emisních limitů v souladu s nejlepšími technologiemi a jejich dodržování při povolování provozu průmyslových podniků – to jsou některé z našich hlavních požadavků na znění nové Směrnice o průmyslových emisích. Ta má nahradit šest současných legislativních předpisů EU včetně Směrnice o integrované prevenci znečištění (IPPC) anebo Směrnice o spalování odpadů. Nebude-li nová směrnice důsledná, nesplní hlavní cíl trvalého snižování zátěže životního prostředí toxickými látkami a ve svém důsledku to povede k vyšším nákladům na odstraňování škod napáchaných průmyslem,“ říká vedoucí kampaně Budoucnost bez jedů RNDr. Jindřich Petrlík.
Návrh směrnice, který již byl schválen v Evropském parlamentu, by se měl ve čtvrtek 25. června projednávat v rámci Rady EU pro životní prostředí. Ta jej svým zásahem ještě může ovlivnit. O to se však snaží i průmysl, který návrh směrnice zcela odmítá. Podle předsedy mezinárodní obchodní komory v ČR Jaromíra Drábka by směrnice mohla vést ke snížení produktivity a konkurenceschopnosti, nadměrnému zvýšení nákladů, ztrátě flexibility. S tím Petrlík nesouhlasí: „Již teď musí podniky v rámci současného povolovacího procesu IPPC (3) plnit řadu limitů a ekologických opatření. Návrh směrnice o emisích z průmyslových podniků nepřichází s ničím novým. Naopak, pokud by byla schválena směrnice, která umožní získat povolení pro podniky nezohledňující nejlepší dostupné technologie, vytvoří se tak nerovné podmínky v rámci EU a zároveň to sníží ambice zlepšovat stav životního prostředí. Neschválení směrnice jako takové, jak k tomu vyzývá průmysl, by bylo krokem zpět i oproti současnému stavu.“
Díky povolování jednotlivých provozů v rámci IPPC došlo na území ČR k přechodu na pokrokovější technologie, díky kterým se snížila zátěž životního prostředí. „Příkladem jsou Spolana Neratovice a Spolchemie v Ústí nad Labem, kde se k výrobě chloru používá zastaralý postup amalgamové elektrolýzy. Ten je zdrojem úniků jedovaté rtuti a kontaminace okolí včetně ryb v Labi a jeho přítocích (4). Díky procesu IPPC musí do konce roku 2014 (Spolana), respektive 2012 (Spolchemie) tuto metodu nahradit jinou technologií, která je šetrnější k životnímu prostředí,“ říká Petrlík.
Výzva, pod kterou se společně s Arnikou připojily asociace ekologických nevládních organizací Zelený kruh, Hnutí Duha a Greenpeace, je adresován předsedovi vlády, ministru životního prostředí, ministru průmyslu a obchodu a ministru zahraničních věcí.
Poznámky a přílohy:
(1) Text výzvy:
Praha, 23. června 2009
Předseda vlády ČR
Ministr životního prostředí
Ministr průmyslu a obchodu
Ministr zahraničí
Věc: K zasedání Rady pro životní prostředí EU 25. června 2009
Vážení pánové,
dovolte, abychom Vám za české nevládní ekologické organizace společně s Evropskou kanceláří pro životní prostředí (European Environmental Bureau - EEB) nabídli naše pohledy na návrh Směrnice o průmyslových emisích, která se má projednávat 25. června v rámci Rady EU pro životní prostředí. Uvítali bychom, kdybyste vzali naše připomínky úvahu při závěrečných přípravách i při samotném zasedání.
V zásadě vítáme návrh Směrnice o průmyslových emisích v podobě navržené Evropským parlamentem a obecně se domníváme, že neschválení směrnice jako takové, jak k tomu vyzývá průmysl, by bylo krokem zpět i oproti současnému stavu. Zároveň však pociťujeme vážné obavy z toho, kam směřují některé diskuse probíhající v Evropské radě včetně kompromisního návrhu, který vzešel od současného předsednictví ČR. Tento návrh podle nás v některých bodech významně oslabuje snahy směřující ke zlepšení životní prostředí.
Máme řadu konkrétních výhrad, například k neochotě důsledně reflektovat nejlepší dostupné technologie (BAT) v souvislosti s možnými výjimkami z nich při udělování povolení průmyslovým provozům; k oslabení principu limitních hodnot emisí; k tomu, že by mohly být přesahovány emisní hodnoty BAT i k dalším požadavkům na „flexibilitu“ při naplňování BAT. Obáváme se, že toto všechno povede k uplatňování přístupu, podle něhož vše půjde bez nutnosti zlepšovat technologie, tedy že povolenky nebudou reflektovat nejlepší dostupné technologie, a že i nadále budou napříč EU velké rozdíly v jednotlivých praxích průmyslových podniků, čímž vznikají nerovné podmínky pro jejich fungování.
Značné znepokojení vyvolává debata o velkých spalovacích zdrojích. Požadavky některých členských států totiž podrývají závazky a povinnosti zformulované unijní Tematickou strategií o snižování znečištění ovzduší a ve Směrnici o národních emisních stropech.
Společně s EEB apelujeme na Vás, ministry, abyste vzali v úvahu svou odpovědnost za čistší průmyslovou výrobu. Žádáme Vás také, abyste se objektivně podívali na náklady a přínosy (a to i společenské), jež by znamenala implementace ekonomicky a technicky fungujících technologií a trvalé omezování průmyslového znečištění. Obracíme se na Vás, abyste při hlasování v Radě ministrů EU hájili ochranu lidského zdraví a životního prostředí.
Apelujeme na Vás, abyste:
- se drželi snahy o dosažení čistší, udržitelné průmyslové výroby; posílili roli BREFů tím, že je učiníte závaznými pro proces povolování;
- odmítli stávající znění derogace (článek 16.4), které dává příslušným úřadům příliš mnoho prostoru odchylovat se od BATAEL (BAT Associated Emission Levels – hodnoty emisních limitů odvozené z BAT – nejlepších dostupných technologií);
- podpořili budoucí rozšíření Evropské bezpečnostní sítě do dalších odvětví, dosud nepokrytých složkovými směrnicemi;
- zajistili, aby stávající hodnoty emisních limitů (ELVs) nebyly ve složkových směrnicích zmírňovány (jde např. o rafinerie, ocelárny a železárny), aby došlo k jejich zpřísnění na úroveň BAT a aby rychle vstoupily v platnost;
- odmítli jakékoli další úlevy vedle těch již navržených Evropskou komisí pro špičkové provozy;
- odmítli ustoupit tlaku zájmových průmyslových skupin (úlevy týkající se odsíření, volný výklad agregačního pravidla, výjimky pro konkrétní podniky);
- odmítli jakékoli další úlevy z plnění emisních limitů (ELVs), tedy schválení individuálních výjimek pro jednotlivá zařízení;
- odmítli zavedení možnosti zvolit si Přechodný národní plán;
- podpořili posílení požadavků na velké spalovací zdroje (LCP) snížením jejich kapacitního prahu na 20MWth a uvedli hodnoty emisních limitů do souladu s BATAEL;
- odmítli jakékoli omezení rozsahu v Příloze, zvláště pasáží, které se týkají instalací zařízení pro nakládání s odpady, a abyste podpořili zavádění BAT technologií pro nakládání s hnojem a odpadními kaly z velkochovů drůbeže;
- učinili opatření zajišťující dostatečnou ochranu půdy a podzemních vod a odmítli omezování závazků k odstraňování znečištění na základě přístupu zvažujícího rizika dalšího využívání daného místa.
(Podrobnější připomínky viz Příloha - anglicky)
S pozdravem
RNDr. Jindřich Petrlík
vedoucí programu Toxické látky a odpady, Arnika
Kateřina Ptáčková
ředitelka asociace ekologických nevládních organizací Zelený kruh
Ing. Jiří Tutter
výkonný ředitel Greenpeace
Petr Machálek
ředitel Hnutí DUHA – Friends of the Earth Czech Republic
(2) Návrh směrnice o průmyslových emisích je vytvořen tak, aby pokryl účinnost několika jiných směrnic, které se týkají emisí do ovzduší, vody a půdy, včetně platné směrnice o IPPC – viz níže. Cílem je zrevidovat tyto jednotlivé nástroje a přepracovat je do jediného právního aktu.
(3) IPPC - Integrovaná prevence a minimalizace znečištění životního prostředí (IPPC) je jedním z nástrojů ochrany životního prostředí, který je řešen jak v rámci Evropské unie (směrnice 2008/1ES dříve 96/61/ES o IPPC, tak českou legislativou – konkrétně zákonem 76/2002 Sb. Směrnice o IPPC je společně s dalšími směrnicemi integrována do směrnice o emisích z průmyslových podniků.
(4) Viz tiskovou zprávu Arniky z 10. února t.r. Rtuť v rybách vzbuzuje celosvětové obavy na http://www.toxik.arnika.org/tiskove-zpravy/rtut-v-rybach-vzbuzuje-celosvetove-obavy
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk