Tiskové zprávy
České dráhy: Zájem o cyklopůjčovny Českých drah v Praze a Středočeském kraji letos prudce vzrostl
28. listopadu 2016 | České dráhy
Půjčovny kol ČD v Praze a ve středních Čechách mají za sebou druhou úspěšnou sezónu. Statistiky ukazují, že o tuto doplňkovou službu má rok od roku zájem čím dál více zákazníků. Například v pražské půjčovně ve stanici Praha-Smíchov meziročně vzrostl počet vypůjčených kol z loňských 536 na letošních 928 a podobný trend vykazovaly i středočeské půjčovny v oblasti mezi Kutnou Horou a Neratovicemi. Smíchovská půjčovna byla letos v celé síti, která zahrnuje celkem 97 stanic, vůbec nejvyužívanější. Je otevřená od loňska a letošní novinkou byla možnost zapůjčení elektrokol.
Ve Středočeském kraji bylo letos zapůjčeno celkem 575 kol, což je o 200 kol více než v roce 2015. Nejvíce se kola půjčovala v lázeňském městě Poděbrady (247) a na hlavním nádraží v Nymburku (123). Půjčovny se dále nacházejí ve stanicích Kolín, Kutná Hora město, Lysá nad Labem a Neratovice.
Služba ČD Bike zaznamenala nárůst i v ostatních regionech ČR. Celkem si zákazníci v půjčovnách vyzvedli 8 332 kol. V loňském roce za stejné období to bylo 5 530 kol, tj. o 2 802 kol méně. Ve 14 krajích měli zájemci možnost vybrat si z 97 železničních stanic. Doplňková služba ČD funguje už 13 let a letos si zákazníci vypůjčili nejvíce kol od roku jejího vzniku (2003).
Kromě nárůstu výpůjček České dráhy evidují v tomto roce i rostoucí zájem o přepravu cyklistů. Letos jich bylo o 8 % více. Za prvních 9 měsíců letošního roku přepravil národní dopravce téměř tři čtvrtě milionu cyklistů. České dráhy přepravují jízdní kola celoročně. Jejich přepravu umožňují téměř ve všech vlacích a v přibližně 6 000 spojích je rozšířená kapacita pro zjednodušenou přepravu formou spoluzavazadla. Dopravce nabízí cestování s jízdními koly i do zahraničí. „Tradičně největší zájem o cestování s jízdními koly je během prázdninových měsíců červenec a srpen, kdy měsíčně přepravujeme přes 150 000 cyklistů. Další silný měsíc představuje červen a také září. Desítky až stovky cyklistů, podle vývoje počasí, přepravíme ale také v zimních měsících,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy Českých drah.
Podrobné informace o službě ČD Bike najdou zákazníci na www.cd.cz/cdbike.
Rekordní sezóna Cyklohráčku
Rekordní zájem byl také o výletní vlak Cyklohráček z Prahy do Slaného a Zlonic. Oproti roku 2007, kdy začaly jezdit po trati kolem Okoře turistické vlaky, vzrostl počet přepravených cestujících trojnásobně. Zároveň se o několik stovek zvýšil počet přepravených kol.
Cyklohráček jezdil každý víkend od konce března do konce října mezi Masarykovým nádražím, Hostivicí, Noutonicemi (poblíž hradu Okoř) a Slaným. Letošní novinkou bylo prodloužení vlaku o posledních víkendech v každém měsíci až do Zlonic. Od roku 2007, kdy se turistický vlak rozjel po obnovené trati mezi Hostivicí a Podlešínem poprvé, se postupně vyšplhal celkový počet přepravených cestujících z 5 436 na rekordních 16 843 v letošním roce. Počet cestujících tak vzrostl víc jak trojnásobně. Svou zásluhu na tom má stále se rozšiřující nabídka pro nejmenší cestující – např. pojízdná herna, houpací síť, deskové hry nebo balónkoviště. Tradičně nejvyužívanějším byl první ranní spoj ve směru do Slaného s odjezdem z Masarykova nádraží v 9:18, který svezl třetinu všech cestujících Cyklohráčku.
Rekordní byl i počet cyklistů, kteří v letošní sezoně Cyklohráček využili – jejich počet se vyšplhal skoro k dvanácti stovkám. Jeho služby využilo v roce 2016 přesně 1 194 cyklistů, zhruba o 250 víc než loni a o zhruba 300 více než v roce 2007. Cyklohráček je zároveň jediným vlakem pro cyklisty, který je vybaven stojanem na huštění kol. Univerzální koncovka umožňuje cyklistům nafouknout během cesty vlakem duše s malým i velkým ventilkem a k půjčení je ve vlaku i nářadí a sada na lepení. Každý cyklista dostává ve vlaku jako dárek reflexní pásek, aby byl dobře vidět v silničním provozu, a také cyklomapu Prahy a okolí. Novinkou bude v příštím roce změna trasy Cyklohráčku. Všechny spoje nově pojedou místo z Masarykova nádraží z nádraží hlavního po trase Pražského Semmeringu přes Smíchov a Zličín.
Ve Středočeském kraji bylo letos zapůjčeno celkem 575 kol, což je o 200 kol více než v roce 2015. Nejvíce se kola půjčovala v lázeňském městě Poděbrady (247) a na hlavním nádraží v Nymburku (123). Půjčovny se dále nacházejí ve stanicích Kolín, Kutná Hora město, Lysá nad Labem a Neratovice.
Služba ČD Bike zaznamenala nárůst i v ostatních regionech ČR. Celkem si zákazníci v půjčovnách vyzvedli 8 332 kol. V loňském roce za stejné období to bylo 5 530 kol, tj. o 2 802 kol méně. Ve 14 krajích měli zájemci možnost vybrat si z 97 železničních stanic. Doplňková služba ČD funguje už 13 let a letos si zákazníci vypůjčili nejvíce kol od roku jejího vzniku (2003).
Kromě nárůstu výpůjček České dráhy evidují v tomto roce i rostoucí zájem o přepravu cyklistů. Letos jich bylo o 8 % více. Za prvních 9 měsíců letošního roku přepravil národní dopravce téměř tři čtvrtě milionu cyklistů. České dráhy přepravují jízdní kola celoročně. Jejich přepravu umožňují téměř ve všech vlacích a v přibližně 6 000 spojích je rozšířená kapacita pro zjednodušenou přepravu formou spoluzavazadla. Dopravce nabízí cestování s jízdními koly i do zahraničí. „Tradičně největší zájem o cestování s jízdními koly je během prázdninových měsíců červenec a srpen, kdy měsíčně přepravujeme přes 150 000 cyklistů. Další silný měsíc představuje červen a také září. Desítky až stovky cyklistů, podle vývoje počasí, přepravíme ale také v zimních měsících,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy Českých drah.
Podrobné informace o službě ČD Bike najdou zákazníci na www.cd.cz/cdbike.
Rekordní sezóna Cyklohráčku
Rekordní zájem byl také o výletní vlak Cyklohráček z Prahy do Slaného a Zlonic. Oproti roku 2007, kdy začaly jezdit po trati kolem Okoře turistické vlaky, vzrostl počet přepravených cestujících trojnásobně. Zároveň se o několik stovek zvýšil počet přepravených kol.
Cyklohráček jezdil každý víkend od konce března do konce října mezi Masarykovým nádražím, Hostivicí, Noutonicemi (poblíž hradu Okoř) a Slaným. Letošní novinkou bylo prodloužení vlaku o posledních víkendech v každém měsíci až do Zlonic. Od roku 2007, kdy se turistický vlak rozjel po obnovené trati mezi Hostivicí a Podlešínem poprvé, se postupně vyšplhal celkový počet přepravených cestujících z 5 436 na rekordních 16 843 v letošním roce. Počet cestujících tak vzrostl víc jak trojnásobně. Svou zásluhu na tom má stále se rozšiřující nabídka pro nejmenší cestující – např. pojízdná herna, houpací síť, deskové hry nebo balónkoviště. Tradičně nejvyužívanějším byl první ranní spoj ve směru do Slaného s odjezdem z Masarykova nádraží v 9:18, který svezl třetinu všech cestujících Cyklohráčku.
Rekordní byl i počet cyklistů, kteří v letošní sezoně Cyklohráček využili – jejich počet se vyšplhal skoro k dvanácti stovkám. Jeho služby využilo v roce 2016 přesně 1 194 cyklistů, zhruba o 250 víc než loni a o zhruba 300 více než v roce 2007. Cyklohráček je zároveň jediným vlakem pro cyklisty, který je vybaven stojanem na huštění kol. Univerzální koncovka umožňuje cyklistům nafouknout během cesty vlakem duše s malým i velkým ventilkem a k půjčení je ve vlaku i nářadí a sada na lepení. Každý cyklista dostává ve vlaku jako dárek reflexní pásek, aby byl dobře vidět v silničním provozu, a také cyklomapu Prahy a okolí. Novinkou bude v příštím roce změna trasy Cyklohráčku. Všechny spoje nově pojedou místo z Masarykova nádraží z nádraží hlavního po trase Pražského Semmeringu přes Smíchov a Zličín.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk