Marcela Žižková "> Zástupci členských zemí EU pro vodní dopravu podpořili zlepšení plavebních podmínek na labské vodní cestě - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zastupci-clenskych-zemi-eu-pro-vodni-dopravu-podporili-zlepseni-plavebnich-podminek-na-labske-vodni-ceste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MD ČR: Zástupci členských zemí EU pro vodní dopravu podpořili zlepšení plavebních podmínek na labské vodní cestě

14. června 2006 | MD ČR
Autor: Marcela Žižková
Česká republika požádala Evropskou komisi, aby kritický úsek na Labi mezi státní hranicí a Ústím nad Labem byl zařazen do evropského dokumentu, který bude definovat nejproblematičtější místa na evropských vodních cestách. Zástupci ostatních členských zemi EU tento záměr podpořili. Takový je jeden ze závěrů pravidelného ročního zasedání Evropské platformy administrativ vnitrozemských vodních cest, který se ve dnech 8. a 9. června uskutečnil v České republice. Účastníci jednání se mohli detailně obeznámit s funkcí vodní dopravy v České republice, neboť celé jednání probíhalo na lodi plujících z Prahy do Ústí nad Labem po Vltavě a Labi. V této souvislosti byla zdůrazněna nezbytnost realizace připravovaného plavebního stupně v Děčíně.

Podle vrcholných představitelů odborů plavby a vodních cest Evropské unie by měla Evropská komise vytvořit oficiální dokument, který bude definovat nejvíce problémová místa („úzká místa“) na evropských vodních cestách, jejichž odstranění je z hlediska evropské dopravní politiky prioritní. Jednotlivé delegace rovněž upozornily, že riziková místa na síti vodních cest limitují plné využití dostupné kapacity sítě vnitrozemských vodních cest a zásadně snižují konkurenceschopnost tohoto druhu dopravy.

„Úzká místa na síti vodních cest vznikají tam, kde je omezený ponor, nedostatečná podjezdných výška pod mosty a rozměrů plavebních komor. Zástupci členských zemí z tohoto pohledu považují v České republice za kritický úsek Labe mezi státní hranicí a Ústí nad Labem,“ uvedl ředitel odboru plavby a vodních cest Mgr. Vít Šimonovský.

Zasedání Evropské platformy administrativ vnitrozemských cest, se rovněž účastnili zástupci Evropské komise (DG TREN). Delegáti z evropských zemí působící v oboru vnitrozemské vodní dopravy je seznámili s aktuální situací v jednotlivých zemích. Hlavní body jednání pak byly zaměřeny na rozvoj vnitrozemské vodní dopravy v Evropě. Byl diskutován zejména program Evropské Komise „Naiades“ a jeho interpretace v různých členských zemích.

Účastnici jednání se shodli na tom, že malé vodní cesty (třída III. a nižší evropské klasifikace) mohou plnit důležitou funkci v logistických řetězcích dopravy nákladů nebo přispět k rozvoji turistiky jen tehdy, pokud se zásadně zkvalitní nezbytná infrastruktura vodní cesty a tato vodní cesta se začne řádně udržovat. Jednání opětovně potvrdila nezbytnost investovat více do inovace a modernizace flotily vnitrozemských plavidel a na nutnost urychleně dokončit implementaci Říční informační služby.

Na přípravě celého jednání participovala společně s českým ministerstvem dopravy organizace Waterwegen en Zeekanaal NV, která je provozovatelem Vlámských vodních cest a zároveň zabezpečuje funkci stálého sekretariátu platformy. Během jednání česká a vlámská delegace informovaly členské země o připravovaných programech na podporu modernizace v oblasti vodní dopravy.


Evropská platforma administrativ vnitrozemských vodních cest

Evropská platforma sdružující administrativy vnitrozemských vodních cest členských států pracuje již více než 10 let a představuje koordinační orgán veřejné správy vodní dopravy pro společné řešení aktuálních problémů v tomto dopravním sektoru.

V poslední době aktivita EU na poli vnitrozemské vodní dopravy nabírá obrátky. Ve vazbě na lisabonskou strategii rozvoje ekonomiky se hledají rezervy v dopravních sítích a právě vnitrozemské vodní cesty se nabízejí jako vhodná alternativa. Aby se zvýšila konkurenceschopnosti plavby, začaly se v roce 2005 na úrovni EU řešit aplikace moderních informačních technologií formou harmonizovaných Říčních informačních služeb.V lednu tohoto roku byl schválen akční program pro vnitrozemskou vodní dopravu NAIADES

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist