https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/afp-na-anglickych-kanalech-se-mnozi-cluny-se-zelenym-pohonem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na anglických kanálech se stále častěji vidí čluny se zeleným pohonem

3.3.2024 01:30 | BIRMINGHAM (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vodní dopravní kanály křižují celou Anglii už od konce 18. století, v Birminghamu jich je dokonce víc než v italských Benátkách. Malebnou krajinou teď stále častěji proplouvají nové typy plavidel: elektrické čluny, které jsou šetrnější k životnímu prostředí než lodě s naftovým pohonem, píše AFP.
 

Po kanále Staffordshire & Worcestershire ve střední Anglii se plaví i loď Neila Cocksedge, která na první pohled vypadá stejně jako všechny ostatní. Má ale jednu zvláštnost, je tichá.

"Na elektrických lodích si lidé nejčastěji všimnou, jak jsou tiché," říká Cocksedge. Své plavidlo pojmenoval Eau de Folles (Bláznivá voda) po dnes již uzavřené restauraci v Toulouse, kde před desítkami let požádal svou ženu o ruku.

Baterie, které pohánějí motor a kuchyňské spotřebiče na palubě, troubu, lednici a varnou konvici, se dobíjejí pomocí solárních panelů na střeše, nabíjecích míst podél kanálu a generátoru poháněného palivem. Eau de Folles spotřebuje čtyřikrát méně nafty než tradiční lodě.

Cocksedge je penzionovaný manažer ocelářské firmy a patří k průkopníkům přechodu na ekologické čluny. "Chtěli jsme být co nejšetrnější k životnímu prostředí," vysvětluje tento sedmdesátiletý muž, který si svůj na zakázku postavený výletní člun koupil v květnu 2022.

Elektrických lodí je v současné době velmi málo, ale jejich obliba roste. Většinu lodí posledních 100 let poháněly naftové motory.

Zlatým věkem výstavby plavebních kanálu v Británii byl konec 18. století. Umělé vodní toky tehdy sloužily k přepravě zboží, a přispívaly tak k rozmachu průmyslové revoluce. V následujícím století je nahradila železnice. Anglie a Wales však stále mají více než 3200 kilometrů splavných kanálů a řek a Birmingham a jeho okolí jsou jejich středobodem.

Velká část těchto kanálů je širokých pouhý metr, a proto se lodím, které po nich plují, v angličtině říká narrowboats, tedy úzké lodě.

Plavba idylickou krajinou i městskými oblastmi se v posledních desetiletích těší opětovnému zájmu. V době, kdy se Británie snaží snížit emise z dopravy, nejsou ale zplodiny vypouštěné dieselovými motory vítané. Vláda si vytyčila cíl nulových emisí do roku 2050.

Lodě jsou většinou poháněny "starými motory ze zemědělských strojů, které prošly modernizací", tvrdí Cocksenge. Od příštího roku musí provozovatelé lodí nabídnout vládě návrh, jak své lodě přestaví na nízkoemisní.

Organizace Canal & River Trust (CRT), která se stará o splavnost kanálů, se majitelům člunů snaží pomoci s přechodem na elektrické motory. Majitelé "zelených" lodí mají o 25 procent levnější roční plavební povolenky. Ročně organizace vystaví 35 000 povolenek pro Anglii a Wales, slevu za elektrický pohon má ale pouhé jedno procento lodí.

Společnost Ortomarine vznikla v roce 2015 a její dílny jsou v bývalém vojenském areálu jihozápadně od Birminghamu. Ortomarine se před třemi lety rozhodla zaměřit výhradně na elektrické čluny a postavila i Cocksedgeovu loď. V dílnách ročně vyrobí šest lodí, každá z nich vyjde nejméně na 150 000 liber (4,4 milionu Kč), což je asi o 25 000 liber (740 000 Kč) víc než lodě s naftovým motorem. Jejich kniha objednávek je plná až do roku 2027, říká finanční ředitelka Ortomarine Caroline Badgerová.

Tyto úzké čluny jsou podle Badgerové "ideální" pro elektrický pohon, protože mají dostatek místa pro solární panely a plují pomalu. K popularizaci elektrických lodí výrazně přispěli i blogeři, kteří natáčeli videa o životě na kanálech. Zejména po pandemii covidu-19, kdy někteří opustili své městské byty a přestěhovali se na lodě, říká Badgerová. Jejich příběhy podle finanční ředitelky zaujaly sledující po celém světě, a Ortomarine tak získala zákazníky z Austrálie, Jihoafrické republiky nebo Severní Ameriky.

Potenciál pro lodě s elektrickým pohonem ale není ve světě stejný. "Nikde jinde není tolik kanálů jako v Británii, navíc vedou přes jedny z nejkrásnějších krajin na světě," láká k plutí po britských kanálech Badgerová.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

3.3.2024 08:28
Nabíječky u kanálu jsou klasické generátory na naftu, na ten panel co je na lodi to daleko nedojede, zvláště v Británii, kde je zataženo skoro furt. Smrad a hluk z generátoru je jen na určitém místě, z takto pojaté "zelené dopravy" mají obyvatelé v okolí generátoru určitě radost.
Odpovědět
VZ

Viktor Zona

3.3.2024 08:48
Brněnská přehrada provozuje lodní dopravu na elektrolodích od roku 1945....
Pokud jsou lodě dobíjeny energií získané z turbíny přehrady, tak se dá hovořit opravdu o čistém provozu - jinak platí to co je uvedeno v příspěvku od PK
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.3.2024 15:25 Reaguje na Viktor Zona
ausgerechnet pro oswobní lodě na pravidelných linkách na malých vodních plochách dává elektromobilita značný smysl (podobně též parníčky na Königsee pod Watzmannem, neboť baterie svým objemem a hmotností nahradí balast lodi a ticho, nesmrad a netroušení olejových skvrn je pro malou vodní plochu pravým požehnáním.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.3.2024 16:38 Reaguje na Lukas B.
no a když dojde šťáva tak není problém přijet pár kilometrů s remokrérem a odtáhnou k nabíječce, funkci remorkéru pak může plnit sesterská elektroloď. což jaksi na okeánu nepřipadá do rozumné úvahy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.3.2024 09:28
Lodní doprava a zvláště ta nákladní je jednou z mála, kde by ty baterie a
soláry měly nějaký smysl. Ve dne dobíjet, v noci plout, aby neblokovali
vodní cestu osobní dopravě. Místo balastních nádrží těžké baterie mají
větší smysl, než když je vybité veze elektroauto. Loď může být soláry
pokrytá sakumprásk mimo budky kormidelníka a k tomu lze přidat pokrytí
střech přístavních budov a skladů. Něco mohou dobíjet i z vodních turbín
na vodních stupních a z průtokových elektráren. Jediným omezením je ale
rentabilita provozu, ale to je u všech druhů pohonu, jen to nedotovat!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2024 11:44
To se jim to plaví, když tam ty kanály mají, že.
Tady nejsou ani pořádně splavněné řeky, natož postavené nějaké kanály !
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.3.2024 22:16 Reaguje na smějící se bestie
"Zlatým věkem výstavby plavebních kanálu v Británii byl konec 18. století. Umělé vodní toky tehdy sloužily k přepravě zboží, a přispívaly tak k rozmachu průmyslové revoluce. V následujícím století je nahradila železnice."

Tady se holt začalo rovnou tou železnicí. Stavba kanálů je krok zpět do zmíněného 18. století.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.3.2024 08:18 Reaguje na Viktor Šedivý
Ty kanály mohou mít více funkcí, než pouze tu dopravní.
Dostávají vodu tam, kde je třeba. Při povodních umožňují
vyrovnávat průtoky v řekách přepouštěním z jedné do druhé.
Pak je tu funkce zavlažovací, rekreační, produkce ryb a
oživení krajiny o vodní prvek, který tam často schází.
U vás udělal největší chybu propagací DOLu Zeman, protože
začal být DOL spojován s ním a tím byl dočasně odsouzen.
Časem lidé pochopí, že mít další možnost dopravy není na
škodu a ani ty ostatní funkce nejsou k zahození. Celý svět je protkán funkčními kanály a to jsou v celém světě pouze hlupáci a ekonomičtí analfabeti? Není ale tomu tak u nás?
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.3.2024 08:56 Reaguje na Břetislav Machaček
Macháčku opět ty tvé argumentační pitomosti, které ti tu už x lidí vyvrátilo. ;)
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.3.2024 11:07
Cože… 200 let! starý funkční udržovaný dávno stokrát zaplacený kanál, na něm přístavistě, soukromé výletní lodky, protože je tam asi čisté polopřírodní okolí příjemné lidem, lodě dokonce s čistým pohonem, klid, žádná buzerace od ekologů a podobných lh.., spokojenost, závody veslařů … ne, nevěřím, říkali nám, že k tomu takový hnus jako kanál nikdy ale vůbec nemůže sloužit. Jo ták, v Anglii, to je jiný svět, ale u ekologů doma .. nikdy!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist