Aktivisté i magistrát oslaví v Praze den bez aut
Na sobotu 17. září připravil pražský magistrát akci ke Dni bez aut a Týdnu mobility. Jako v předchozích ročnících dojde k uzavření Smetanova nábřeží a také Alšova nábřeží až po náměstí Jana Palacha. Tyto místa se promění v prostor zcela vyhrazený pro pěší a alternativní dopravu. To v pojetí magistrátu znamená, že vedle aut nebudou po Smetanově nábřeží jezdit ani tramvaje. Zde najdete program týdne mobility.
Město se podepsáním Charty Evropského týdne mobility zavázalo kromě akcí pro veřejnost přijmout i nějaké trvalé opatření ve prospěch cyklistů nebo chodců či veřejné dopravy. Právě na ně chce magistrát nejvíce sázet. “Tomu odpovídá i objem finančních prostředků, který město do této oblasti každoročně vkládá,“ říká náměstek primátora Březina. Praha chce mimo jiné připomenout svoji podporu elektromobilů. Lidé tak budou mít možnost si některá elektrovozidla vyzkoušet.
V sobotu se také koná akce nazvaná Cyklozvonění. Slavnostní jízda po pražských cyklotrasách (viz jednotlivé trasy) bude zakončena v Braníku v areálu budoucího A-parku. Tam bude také probíhat zábavné odpoledne pro rodiny s dětmi a další atrakce zejména pro cyklisty.
Hned následující týden, v sobotu 24. září, budou moci lidé díky stejnojmenné akci "Zažít město jinak". Pouliční festival se letos z centra města rozšiřuje na celou řadu míst. Ulice bez aut, ale se stánky lokálních kuchyní nebo atrakcí pro děti, si budou moc užít vedle Vinohrad i ve Vršovicích, na Smíchově nebo v Břevnově.
Na rozdíl od minulých ročníků se letos chce pořádající iniciativa Auto*Mat ukrýt v pozadí. Hlavní roli by naopak měli hrát lidé, kteří v dané části města žijí. Těm Auto*Mat nabízí pomoc s organizací. „Pomáháme lidem třeba při jednání s úřady, kde často nejsou úspěšní, pokud žádají například o zábor ulice,“ vysvětlil programový ředitel festivalu Jakub Hradílek. Letošní ročník se uskuteční 24. září na jedenácti místech v Praze. Více o programu na stránce Zelená mapa Prahy.
Podle Terezy Vohryzkové, mluvčí iniciativy Auto*Mat, chce festival pomoci lidem, aby si sami zažili jaké to je, když se v ulicích kde žijí, doprava zklidní nebo jaký mohou mít účel předzahrádky. Festival by podle ní měl mít tak trochu charakter setkání sousedů.
Srdce festivale bude stále na Vinohradech, páteří se stane ulice Americká, slavit se bude ale na dalších deseti místech. Například na Praze 10 bude uzavřena Krymská ulice, kde bude místní sdružení Start pořádat sprint na kole do kopce, hry pro děti a na ulici se bude vařit v obří pánvi španělská paella. „Chceme ukázat, co to znamená, když se ulice změní na živoucí prostor,“ říká organizátor Michal Mahďák.
Na Žižkově ožije cyklostezka vybudovaná na místě zrušené železniční trati, v Břevnově se bude slavit v osadě Tejnka, na Smíchově má vzniknout obří umělecké dílo: vyklizená ulice má posloužit jako plátno pro obraz vytvořený křídami. Podle aktivistů by se tento styl měl zachovat i do budoucna. „Doufám, že skončíme jedním velkým celoměstským festivalem, do kterého se zapojí úplně každý,“ říká Vohryzková.
Naopak jednotícím prvkem se má stát společná Podzimní cyklojízda. Ta chce vzít všechny zájemce na projížďku městem na kole či koloběžce. Start jízdy bude v sobotu v Rumunské ulici na Vinohradech ve 13,00. Cyklisté se odtud vydají na Václavské náměstí, které bude také částečně uzavřené. Přes magistrálu pojede peleton nejdříve do Holešovic, které objede a vystoupá nahoru na Letnou. „Chceme ukázat, že v Praze je celá řada rovinatých míst, přestože se tvrdí, že problém rozvoje cyklistiky představují kopce,“ vysvětluje Vít Masare. Podle něj se dá čekat účast zhruba pěti tisíc jezdců. Proto také končí jízda na Letenské pláni pod širým nebem. „Tam se nás vejde i sto tisíc,“ dodal.
Festival Zažít město jinak pořádají občanské iniciativy v rámci evropského Týdne mobility. Během něj se slaví i Den bez aut, který tradičně připadá na 22. září.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Správně.! Držet hubu a krok a hlavně žádné aktivity! - 15. 9. 2011 - Jan ŠimůnekJsem toho názoru, že podnikatelé těchto akcí se samozřejmou arogancí hodnou rudých bolševiků nebo hnědých arizátorů okrádají spoluobčany o čas a další benefity plynoucí z normální funkce veřejného prostoru. Ono se dá relativně snadno vyčíslit, kolik aut za den po těch uzavřených komunikacích projede a přes průměrnou spotřebu i to, kolik automobilisté za to zaplatí formou daně započtené do ceny pohonných hmot. Ono se dá stanovit, kolik v průměru najedou víc, když budou ty uzávěry objíždět, a, opět přes průměrnou cenu PHM a průměrnou spotřebu, kolik peněz navíc projedou a o co jsou tedy fakticky organizátory té akce okradeni. Dá se i zprůměrovat, kolik ty objížďky (včetně objížděk MHD) sežerou v průměru času a před průměrnou mzdu vyjádřit jeho hodnotu v korunách.A byly bych jednoznačně pro, aby organizátoři podobných akcí (třeba i ti výše zmínění gayové) složili odpovídající čásku minimálně do té společné kasičky státu a pokud je nemají, tak aby si na to sehnali sponzora. A pokud se týká těch ohňostrojů: Bylo by zajímavé, kdyby jejich organizátoři museli na dobu jeho pořádání zaplatit místně registrovaným psům psí hotel v oblasti mimo doslech (protože psi snášejí ten rambajz dost zle a někteří jsou z toho i vážně nemocní). |



Hradec Králové začal opět stavět osm let chystanou cyklostezku do městských lesů
U Vápenic v Bílých Karpatech by mohly vzniknout terénní trasy pro cyklisty
České Budějovice zřídily první přívoz pro pěší a cyklisty ve městě